راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با امیررضا فرهادی / موبایل‌ها عرصه تبلیغات آینده

متخصصان صنعت پیش‌بینی می‌کنند که همه شرکت‌ها در سال 2015 به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بازاریابی دیجیتال هستند. در حقیقت گزارش‌ها حاکی از آن است که بازاریابی دیجیتال در رده اول اولویت‌های کاری مدیران عامل قرار دارد. علاوه بر آن، بسیاری از آمارها ثابت می‌کنند که مرز باریک میان بازاریابی دیجیتال و سنتی به‌طور مبهمی ادامه خواهد یافت. در چنین بازاری، prototype interactive به دنبال یک کمپین دیجیتال برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن است. این شرکت برنامه‌ای برای ارائه کیت بازاریابی دیجیتال دارد تا کسب‌وکارهایی با دیدگاه کمپین بازاریابی دیجیتال ایجاد کند. گواه موفقیت این شرکت این واقعیت است که پیشگام ایجاد اولین شعبه بانک فیس‌بوک در منطقه خاورمیانه بوده است. در ادامه گفت‌وگویی داشته‌ایم با امیررضا فرهادی یکی از مدیران ارشد شرکت پروتوتایپ و کسی که اولین شعبه بانک فیس بوک در خاورمیانه را ایجاد کرد.

.

*گفته می‌شود آینده بازاریابی روی موبایل است. آیا می‌توانید برخی از روندهای استفاده از موبایل در منطقه و جهان که شاهد آن بوده‌اید را برشمارید؟

بنا به گزارش اخیر نیلسِن؛ غالب مردم از تلفن‌های همراه خود به‌عنوان صفحه‌ای برای جستجو در اینترنت استفاده کرده و بیشتر وقت خود را با آن سپری می‌کنند؛ که البته غیرقابل‌انتظار نبوده است. استفاده از رسانه‌ها، کار و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از طریق دستگاه تلفن همراه صورت می‌پذیرد. به همین دلیل نیاز به تمرکز بر بازاریابی موبایلی احساس می‌شود گرچه این به معنای نادیده گرفتن روش‌های سنتی بازاریابی الکترونیکی نیست بلکه به معنای ایجاد تجاربی در صفحات نمایش چندگانه‌ای است که به‌صورت یکپارچه امکان انتقال از یک به کانال دیگر را به‌صورت هرچه راحت‌تر فراهم می‌کند. به همین دلیل است که یک اپلیکیشن روی فیس‌بوک همان حسی را می‌دهد که یک اپلیکیشن موبایلی یا تلویزیون هوشمند و تبلت ایجاد می‌کند. این‌ها تماماً بستگی به آن دارد که من به‌عنوان مصرف‌کننده کجا هستم و از چه سرویس‌هایی می‌خواهم استفاده کنم. برای برندها این موضوعی است درباره‌ی آنکه در زمان مناسب روی صفحه مناسب باشند.

.

*کدام کسب‌وکارها بیشتر از داشتن اپلیکیشن موبایلی مخصوص به خود سود می‌برند؟

اگر کسب‌وکاری ستاپ خدمات آنلاین دارد و یا قصد ایجاد آن را دارد، اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توانند تجربه‌های بهتری را ایجاد کند. اپ‌های موبایلی ‌به کاربران امکان دسترسی به خدمات را در هر مکانی ایجاد می‌کنند؛ و با قرار گرفتن در app store ها می‌تواند به شرکت‌ها در راستای ترویج پیشنهاد‌های دیجیتالی کمک کند. همچنین اپ‌ها با اولین بار نصب می‌توانند به‌عنوان یک تبلیغ چسبناک روی دستگاه باقی بمانند.

شرکت‌هایی که خدمات آنلاین دارند با ایجاد یک تجربه کاربری منحصربه‌فرد روی گوشی‌های هوشمند کاربران در معرض توجه عموم و یا نیروی کار خود قرار می‌گیرند و سود خواهند برد. این‌گونه خدمات آنلاین شامل داده‌های عمومی، تجارت الکترونیکی، پروفایل کاربران،CRM و موتورهای رزرو است.

.

*با توجه به این واقعیت که بسیاری از ملل از انقلاب کامپیوتری عبور کرده و در حال جهش به عصر موبایل هستند توصیه شما برای شرکت‌ها چیست؟

این روزها همه‌چیز درباره موبایل است، در این زمینه هم تمرکز بر ارائه محصولات موبایلی با توجه به تجربه کاربری و توان اجرایی بیش از هر چیز دیگری است. هرچند مانند چیزهای دیگر این مسئله به شرایط فردی بستگی دارد اما شرکت‌ها باید جایی باشند که کاربران هستند و اگر موبایل جایی است که کاربران وقت زیادی را آنجا می‌گذرانند شرکت‌ها هم باید آنجا باشند. آن چه مهم است این است که مفاهیم لزوما تغییر نمی‌کنند و تنها شکل موبایلی به خود می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال اکنون وب‌سایت‌ها نسبت به موبایل پاسخگو بوده و روی آن‌ها نیز کار می‌کنند؛ شرکت‌ها روی توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی بیش از توسعه اپ‌های دسکتاپ تمرکز کرده‌اند و… .

.

*وب‌سایت شما در خصوص «ماورای فیس‌بوک و توییتر» صحبت می‌کند. به ما کمک کنید قلمرو رسانه‌های اجتماعی را بهتر بشناسیم.

به دلیل آنکه حوزه فعالیت فیس‌بوک و توییتر مجموعه رسانه‌های اجتماعی است، می‌خواهیم توجهات را به این واقعیت جلب کنیم که شانس بیشتری در بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی نسبت به ایجاد یک پایگاه خصوصی روی یک شبکه خاص به‌عنوان یک برند وجود دارد. محتوا نقش بزرگی ایفا می‌کند و کاربران به کمک تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی و یا اپلیکیشن ها به هم متصل می‌شوند. همه این‌ها به تولید محتوا مربوط می‌شود و نوعی حضور دائم که به کاربر این امکان را می‌دهد که آنچه را آن‌ها می‌خواهند در هرجایی می‌خواهند به اشتراک بگذارند.

مثال دیگر این است که فیس‌بوک راه دیده شدن پست‌های صفحات برندها برای هوادارانشان را تغییر داده است. اکنون صفحه فیس‌بوک یک شرکت تنها زمانی دیده می‌شود که برای انتشار هر پست و نمایش آن برای هواداران مبلغی پرداخت شود؛ بنابراین آنچه اتفاق می‌افتد این است که شرکت‌ها میلیون‌ها دلار برای ایجاد مخاطبان گسترده پرداخت می‌کنند، البته اکنون این شرکت‌ها خیلی بیش از این برای تبلیغات خارج از این جوامع پرداخت می‌کنند. در این حالت بسیاری می‌گویند شبکه اجتماعی مالک مشتریان شماست.

.

*مبالغ پیشنهادی شما به مشتریان برای تبلیغات دیجیتالی بر چه اساسی است؟

ما خدمتی را به مشتریانمان پیشنهاد می‌کنیم که برای آن‌ها کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی مؤثر را در پی دارد و به تمام زوایای ممکن برای رسیدن به بهترین نتایج می‌پردازد. این بدان معنی است که ما منابع خود را اولویت‌بندی نمی‌کنیم ولی به دنبال چیزی هستیم که بهترین تطابق را با نتایج مورد انتظار داشته باشد.

.

*ازنظر شما، کدام معیار قابل‌اندازه‌گیری به مشتریان شما اطمینان می‌دهد تا در بازاریابی دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند؟

در بسیاری از موارد، ما به دیده شدن برند یا فروش نگاه می‌کنیم، در بسیاری از موارد نیز مشکلات دیگری مانند نگهداری مشتری و رضایت مشتری باید حل شود؛ بنابراین برای هر کمپین ما یک KPI شفاف تعریف می‌کنیم که برای اندازه‌گیری موفقیت به کار می‌رود و به دیگران این اطمینان را می‌دهد که آنچه انجام خواهد شد مؤثر خواهد بود و تأثیر مثبت خواهد داشت.

.

*آیا شما راهنمایی دیگری برای کسب‌وکارهایی که به دنبال بهتر شدن با بازاریابی دیجیتال هستند دارید؟

ما در حال راه‌اندازی یک کیت بازاریابی دیجیتال هستیم که درواقع کسب‌وکارها را به بینش کامل در مورد چگونگی شروع و اجرای یک کمپین بازاریابی دیجیتال مجهز می‌کند. این ایده در خصوص ایجاد یک زیرساخت شفاف برای همه کسانی است که می‌خواهند درباره بازاریابی دیجیتال بیشتر یاد بگیرند و از آن سود ببرند. به‌علاوه، منابع آنلاین بسیاری وجود دارد که برای گرفتن راهنمایی در بازاریابی دیجیتال مؤثرند.

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.