راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال نو، سال نوآوری خدمات الکترونیکی در جذب و نگهداری منابع

شرایط عمومی اقتصاد کشور در سال آینده، با توجه به کاهش شدید قیمت نفت از طرفی و سیاست انقباضی بودجه کشور و عدم استقراض از بانک مرکزی از طرف دیگر منجر به کاهش نقدینگی و افزایش تقاضا برای جذب آن در بین بانک‌ها می‌گردد. لذا صحنه اصلی رقابت در بین بانک‌ها در سال آینده در حوزه جذب منابع و نگهداری آن می‌تواند باشد.

از بعد دیگری بحث اخذ کارمزد از دارندگان پایانه‌های فروش نیز از موارد در دست پیگیری بانک مرکزی است که به نظر می‌رسد با روش متناسبی اجرایی خواهد شد. با توجه به موارد فوق بهترین کارکرد حوزه پرداخت و نیز بانکداری الکترونیکی در سال آینده باید در جهت تحقق اهداف فوق و مطلوب نمودن آن‌ها برای مشتریان باشد.

در بعد جذب منابع امکانات ارزش‌افزوده در حوزه خدمات الکترونیکی می‌تواند شامل افزایش تنوع و سرعت خدمات برخط، خدمات سفارشی برای مشتریان با توجه به درخواست آن در سامانه‌های الکترونیکی همچنین اجرای طرح‌های تشویقی و انگیزشی برای مشتریان در جهت گردش وجوه در سامانه‌ها و سرویس‌های الکترونیکی داخلی بانک‌ها است.

به نظر می‌رسد طراحی و بکار گیری سیستم‌های هوشمند داده‌کاوی (Data Mining) در این امر کمک زیادی خواهد نمود چراکه می‌تواند الگوی رفتار مالی مشتریان بزرگ و بااهمیت بانک‌ها را مشخص نموده و با ارائه راهکارها و خدمات جدید مناسب از خروج وجوه از بانک جلوگیری نماید.

همچنین با بررسی و تحلیل و بکار گیری نتایج داده‌های بزرگ بانک‌ها خواهند توانست مواقع بحرانی که منجر به خروج منابع از بانک می‌گردد را پیش‌بینی و برای مدیریت آن طرح‌ها ویژه و نیز تعاملات خاص با مشتریان بزرگ و بااهمیت برقرار نمایند. سرویس‌های الکترونیکی با ارزش‌افزوده در حوزه موبایل که مشتریان را مجاب نماید حسابی در بانک مربوطه داشته باشند و یا وجوه خود در حساب را افزایش دهند نیز ازجمله راهبردهای این حوزه در جذب منابع خواهد بود.

در حوزه اخذ کارمزد پذیرندگی که در ابتدا می‌تواند موجب نارضایتی دارندگان پایانه‌ها گردد، ارائه خدمات الکترونیکی با ارزش‌افزوده مانند سیستم‌های گزارش دهی اینترنتی و نیز موبایلی که ارائه‌دهنده سری زمانی تراکنش‌ها و تحلیل هوشمند آن‌ها می‌تواند نمونه‌هایی از آن‌ها باشد باعث خواهد گردید تا پذیرندگان احساس نمایند در قبال کارمزد خدمات متفاوتی دریافت داشته‌اند.

درمجموع با توجه به محوریت جذب و نگهداری منابع در سال 1394، تمامی خدماتی که حوزه پرداخت و بانکداری الکترونیکی بتواند با نوآوری ارائه نماید در اولویت قرار خواهد گرفت و فعالیت‌هایی که در این جهت نباشد عملا بعد هزینه‌ای و توجیه کمتری خواهد داشت. این خدمات به‌صورت غیرمستقیم شامل داده‌کاوی با هدف شناخت رفتار مشتریان و ارائه خدمات جدید موردنیاز آن‌ها و به‌صورت مستقیم شامل ارائه خدمات الکترونیکی جدید موردنیاز با هدف گردش وجوه در زنجیره خدمات داخلی بانک‌ها و نیز افزایش مطلوبیت و جایگاه بانک‌ها نزد مشتریان خواهد بود.

فرشید اردوانی؛ معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره 17 و 18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.