راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

7 راهبرد برای سال 94

خواسته شد تا با توجه به تجربیاتی که به‌عنوان یکی از اعضاى شبکه بانکی دارند پیش‌بینی‌های خود را در خصوص سال 94 از نگاه فناوری اطلاعات بانک و پرداخت اعلام کنم و اینکه این سال را سال چه چیزی می‌نامم.

ازنظر اینجانب سال ٩٤را بايدسال بانكدارى همراه ناميد و اين مهم با توسعه بانکداری الكترونيك ممكن است ليكن موارد بسيار مهم ذيل را به‌عنوان زیرساخت بايد مدنظر باشد. نخست، استفاده و بهره‌برداری از دانش داده‌کاوی یا همان Data Mining است که باید به آن توجه جدی داشت؛ دوم، بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی است که در هر صنعتی استفاده و بهره‌برداری از پتانسیل‌های بالای این شبکه‌ها نه‌تنها که یک ضرورت نیست، بلکه یک الزام به نظر می‌آید البته با قيد بهره‌برداری از محصول داخلي.

سوم، توسعه سرویس‌های پرداخت مبتنی بر موبایل و تبلت است چراکه با توسعه روز‌افزون این ابزارهای همراه، دیگر ارائه خدمت به مشتریان را مستقل از زمان و مکان به معنای واقعی کلمه ممکن نموده است.

چهارم، توسعه ابزارهای نوین مالی با استفاده از ابزارهاى الکترونیکی است. پنجم؛ کاربرد فناوری‌هایی از قبیل اثرانگشت و عنبیه و صدا و بیومتریک جهت شناسايي مباحث امنيتي مشتريان كه با وجود موضوعات مهمي مانند اینترنت پرسرعت و فناوری‌های پوشیدنی، مطمئناً استفاده از اين فناوری‌ها در صنایع مختلف نیز تکاپوی تازه‌ای خواهد یافت؛ و در صنعت بانكدارى نیز با بهره‌گیری از این فناوری‌ها، تحولات زيادى را شاهد خواهيم بود.

ششم، گسترش خدمات دولت الکترونیک و شهر الکترونيك و پیشخوان دولت است؛ چراکه توسعه بانکداری الکترونیک و دولت الکترونیک باوجوداینکه در ظاهر دو مقوله جدا از هم هستند اما در هم گره خورده‌اند.

در پایان نیز به‌عنوان مورد هفتم، به گسترش خدمات ارتباط مستقيم کسب‌وکارها با يكديگر یا همان B2B اشاره می‌کنم که می‌تواند نگاه جدیدی را برای صنايع مختلف باز کند.

کاظم نراقیان؛ معاون فناوری اطلاعات بانک انصار

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره 17 و 18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.