راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با علی دانشگر در حاشیه همایش چهارم؛ باید خودمان را برای موج دوم آماده کنیم

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با سید علی دانشگر مدیرعامل شرکت داتین در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: تحلیل‌های شما درباره فناوری‌های مالی و تغییراتی که در اکوسیستم مالی و بانکی در ایران اتفاق افتاده است چیست؟

دانشگر: در دنیا، فناوری اطلاعات در صنعت مالی در چند دهه اخیر نقش جدی داشته است و سرمایه‌گذاری خوبی هم در دنیا روی این موضوع صورت گرفته است. علت آن‌هم مشخص است چراکه تمام فعالیت‌هایی که افراد انجام می‌دهند یک طرفش به موضوعات پولی و مالی برمی‌گردد. در ایران هم در این زمینه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. همین همایش‌هایی که هرساله با کیفیت بهتری برگزار می‌شود نشان از این دارد که فناوری در صنعت مالی یک نیاز جدی است و ما بایستی برای آن برنامه داشته باشیم.

سید علی دانشگر مدیرعامل شرکت داتین
سید علی دانشگر مدیرعامل شرکت داتین

کار اصلی ما در داتین ارائه راه‌حل‌های بانکداری در شئون و ابعاد نظام بانکی است؛ که نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مربوط به چیزی است که عنوان بِست پِرَکتیس را دارد و حرکت‌ها بدین سمت است. آن چیزی که در ایران رایج است و توسعه داده شده است سیستم بانکداری خرد است و طبیعتا محصول کربنکینگ ما نیز بانکداری خرد را تحت پوشش قرار می‌دهد. در بحث پرداخت، موضوع سوئیچ پرداخت الکترونیک یا سیستم‌های مدیریت کارت و همچنین کانال‌های الکترونیکی برای انجام خدمات پرداخت و خدمات بانکی مانند اینترنت بانک و تلفن‌بانک و موبایل بانک از سال‌های قبل در سبد محصول ما وجود داشته و افراد دیگری هم در کشور در این حوزه‌ها کار می‌کنند.

می‌توان بر روی تمامی این‌ها نام موج اول را گذاشت که بانک‌ها توانستند خودشان را با آن‌ هم‌فاز و همسو کنند و برخی دیگر از بانک‌ها هم ممکن است به خاطر بزرگی و پیچیدگی کارهایی که انجام می‌دهند، به طور کامل با این روند تطبیق نیافته باشد. اما موج دومی نیاز است و آن توسعه و بهره‌برداری از سایر سیستم‌های نظام پولی و بانکی است که می‌توانند مفید واقع شوند و البته جایشان‌هم خالی است.

برای مثال سیستم‌های تحلیلی، سیستم‌های پشتیبانِ تصمیم‌گیری، سیستم‌هایی که به‌نوعی هوشمندی کسب‌وکار در آن‌ها وجود دارد یا حتی سیستم‌هایی که به سایر انواع بانکداری غیر از بانکداری خرد مربوط می‌شود، مانند بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری، بانکداری خصوصی و یا حتی مدیریت ثروت. این‌ها موضوعات جدیدی هستند که بانک‌ها در ایران کم‌کم به سمتش درحرکت هستند بنابراین فناوری باید این‌ها را بتواند پشتیبانی کند. مخصوصا اینکه بعضی از این‌ها بین‌حوزه‌ای است مثلا بین بانک و بورس یا بین بانک و بیمه است.

ما روی این حوزه‌ها هم کار می‌کنیم و در دنیا هم که جلوتر از ما روی این‌ها کار کرده‌اند. در بخش سیستم‌های تحلیلی برای مثال سیستم ضد پول‌شویی چیزی که بود که در سال‌های پیش خیلی وجودش شاید از اهمیت زیادی برخوردار نبود اما الان به‌صورت یک الزام درآمده است و توسط بازرسان بانک مرکزی نظارت می‌شود و پشتوانه آن یک سیستم نرم‌افزاری است که بدون آن این کارها انجام نمی‌شود. یا خدماتی که به‌صورت الکترونیکی برای ارسال یک سری سرویس ارزش‌افزوده به مردم تعبیه می‌شود به‌صورت ترکیبی از مراکز مختلف است. به دلیل نیاز بالا و اینکه پایه‌های تکنولوژیک این قضیه به صورت کاملا کاربردی و روزمره درآمده است، مثل موبایل، درنتیجه این روند و حرکت شیب تندتری به خود گرفته است و شرکت‌های داخلی هم به سمتش درحرکت‌اند.

 .

رضا قربانی: شما با نگاه به فضای بانکداری ایران تصور می‌کنید که در سال‌های آینده کلیدواژه‌ای که موجب تغییر می‌شود چیست؟

‌دانشگر: پیش‌بینی آسانی نیست چراکه بستگی به نوآوری‌های جدید در تکنولوژی دارد اما با توجه به وضعیت کنونی، موبایل نقش جدی را بازی خواهد کرد. خیلی از درگاه‌ها از بین خواهند رفت. مثلا همین دستگا‌ه‌های خودپرداز که همچنان کارهای بسیاری برای ما انجام می‌دهند، دیگر در آینده نیازی به وجودشان نیست و می‌توان کارها را با موبایل انجام داد. در حال حاضر هم پرداخت خرد توسط موبایل مقوله جدی است و شرکت‌ها محصولات خودشان را ارائه دادند و در آینده دیگر شما پرداخت خرید‌ها و حتی کرایه تاکسی خود را با موبایل انجام خواهید داد.

واقعا موبایل نکته کلیدی است و علتش هم مشخص است چون همیشه همراه شما است و یک تشکیلات پردازش‌گر درون این دستگاه جاسازی شده است که می‌تواند انواع نرم‌افزارها و ارتباطات را داشته باشد و بدین‌وسیله می‌توان ایده‌ها و سرویس‌های جدید ارائه کرد. همان‌طور که می‌دانید بسترهای دیگری هم درحال‌توسعه است که برای آن‌ها نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد، البته بستگی به فراگیر شدنش دارد. برای مثال Google Glass محصول جدیدی است که وارد بازار شده است اما هنوز شناخته‌شده نیست. نظر من این است که هرچه تکنولوژی جدید وارد بازار شود به‌طورقطع در خدمات پرداخت و خدمات مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد چراکه نیاز همه‌روزه مردم است.

 .

رضا قربانی: اگر حرف دیگری برای گفتن باقی‌مانده بفرمایید.

دانشگر: در پایان باید بگویم که ما در دو بخش، نیاز به موج دوم داریم. یکی داخل ستاد فرماندهی بانک‌ها است بدین معنی که بانک‌ها می‌توانند با بهره‌گیری بیشتر و درست‌تر از فناوری اطلاعات بهتر اداره شوند و کارایی بانک‌ها بالاتر برود و دومی نیز سرویس‌هایی است که بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند به انواع مشتریان خود اعم از حقیقی یا حقوقی، از کم‌درآمد تا پردرآمد ارائه دهند.

 بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با سید علی دانشگر در حاشیه همایش چهارم

 بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با سید علی دانشگر در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.