راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فتاحی: سال 94، سالِ ایجاد بسترهای قانونی استفاده از ابزارهای جدید

اصلاح نظام کارمزد خدمات، تسریع در فراهم آوردن بسترهای قانونی استفاده از ابزارهای جدید و بهبود فضای کسب‌وکار ازجمله اقداماتی است که برای رشد و ارتقای نقش بخش خصوصی در حوزه پرداخت الکترونیکی باید در سال آینده انجام شود.

امیرحسین فتاحی، مدیرعامل شرکت فن آوا کارت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: سال 93 برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی سال ویژه‌ای بود؛ تلاش‌ها برای اصلاح نظام کارمزد به نتیجه مطلوب نرسید و از طرف دیگر شاپرک به دلایل گوناگون تغییراتی در سازوکار و مبلغ پرداختی به شرکت‌های پی اس پی ایجاد کرد.

وی افزود: در پی این دو اتفاق درآمد شرکت‌های پی اس پی کاهش یافت و کانال درآمدی جدیدی هم تعریف نشد. همین مسئله فعالان حوزه پرداخت را دچار چالش‌هایی کرد.

مدیرعامل فن اوا کارت ادامه داد: مشکلات به وجود آمده انگیزه مجددی برای برخی شرکت‌های ایجاد کرد تا به روش‌های جایگزین برای کسب درآمد فکر کنند؛ روش‌هایی که بتوانند از طریق آن‌ها بدون اتکا به کارمزدها و کمک‌های بانک مرکزی و شاپرک ،هزینه‌هایشان را تأمین کنند و سود هم به دست آورند.

امیرحسین فتاحی مدیرعامل شرکت فن آوا کارت
امیرحسین فتاحی مدیرعامل شرکت فن آوا کارت

وی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی در این زمینه گفت: خوشبختانه مدیران بانک مرکزی هم به‌صورت همزمان برنامه‌هایی را در همین راستا تدارک دیده‌اند که به برخی از آن‌ها هم اشاره‌کرده‌اند؛ ایجاد تغییراتی در عقود کارت اعتباری برای گسترش استفاده از این ابزار و تعریف ارائه خدمات مربوط به این کارت‌ها در حوزه پی اس پی ها یکی از این برنامه‌ها است که امیدواریم در سال آینده عملیاتی شود.

این فعال حوزه پرداخت الکترونیکی در تشریح اقدامات لازم برای استقلال شرکت‌های پی اس پی گفت: در همین راستا هم برخی شرکت‌ها ازجمله فن آوا کارت، برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای ترویج استفاده از تلفن همراه به‌عنوان ابزار پرداخت انجام داده‌اند.

فتاحی افزود :آشنا سازی جامعه با موبایل پوزها و ارائه این ابزار به پذیرندگان از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی شرکت‌های حوزه پرداخت الکترونیکی دنبال می‌شود. با این ابزار می‌توان ضریب نفوذ پرداخت الکترونیکی را افزایش داد و از هزینه‌های سربار و مستقیم پرداخت فیزیکی کم کرد.

مدیرعامل شرکت فن اوا کارت با تأکید بر ضرورت تغییر مدل کسب‌وکار در حوزه پرداخت الکترونیکی گفت : این پذیرش باید در جامعه ایجاد شود که هرکدام از ما به میزان نفعی که از یک خدمت می‌بریم، هزینه آن را پرداخت کنیم. خدمت پرداخت الکترونیکی هم از این قاعده مستثنا نیست و هزینه‌های سنگین ارائه آن باید از سوی تمامی ذینفعان تقبل شود. طبیعتاً هرکس نفع بیشتری می‌برد باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند.

وی گفت: حاکمیت در تعریف کلی آن، شبکه بانکی، پذیرندگان و عموم مردم همگی از خدمات پرداخت الکترونیکی نفع می‌برند ولی میزان و نوع انتفاع هریک متفاوت است بنابراین باید متناسب با این نفع بری، هزینه پرداخت کنند.

مدیرعامل فن آوا کارت افزود: امیدواریم سال آینده و در پی تأکیدات مسئولان بانک مرکزی، سازوکار پرداخت کارمزد اصلاح شود تا شاهد تصحیح فضای کسب‌وکار در این حوزه حساس،روبه رشد و کلیدی باشیم.

فتاحی در ادامه با اشاره به شرایط حاکم بر حوزه فعالیت شرکت‌های پی اس پی گفت: برخی رویه‌های نادرست که از سال‌ها قبل در حوزه خدمات پرداخت الکترونیکی حاکم شده، پیامدها و هزینه‌های غیرضروری فراوانی را بر جامعه تحمیل کرده است. به‌عنوان نمونه اصرار برخی بانک‌ها بر نصب جدیدترین نوع از پوزها برای پذیرندگان، باعث شده میلیاردها دلار از ارز و سرمایه کشور صرف واردات پوزهایی شود که واقعاً نیازی به استفاده از آن‌ها در بازار نداریم و تراکنش‌های عادی موردنظر کاربران و پذیرندگان را می‌توان با همین پوزهای موجود در بازار انجام داد. بااین‌حال اما بخشی نگری و سودجویی برخی واردکنندگان دستگاه‌های کارت‌خوان، به رقابت‌های بی‌اساس در میان شبکه بانکی برای نصب پوزهای جدید دامن زده است.

مدیرعامل فن آوا کارت ادامه داد: تسریع در تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و مقررات لازم برای ارائه خدمات جدیدی مانند کیف پول الکترونیکی یکی از اقداماتی است که اگر از سوی نهادهای ناظر بر حوزه پرداخت انجام شود، کمک قابل‌توجهی به گسترش نفوذ خدمات پرداخت الکترونیکی در جامعه می‌کند. در حال حاضر بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی مجموع اسکناس و مسکوک در دست اشخاص تا پایان اسفندماه امسال با 17.5 درصد رشد به 39 هزار میلیارد تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه‌های نوسازی و امحاء این مقدار اسکناس و مسکوک منطقی است که اقدامت لازم را برای ارائه خدمات متناسب با نیاز جامعه برای پرداخت‌های خرد انجام دهیم.

وی افزود: بر اساس همین نیازسنجی دو اقدام مهم را انجام داده‌ایم؛ خدمات شارژ کارت‌های شهروندی را بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی دایر کرده‌ایم و شهروندان می‌توانند برای شارژ کارت‌های مترو، اتوبوس و… از دستگاه‌های کارت‌خوان فن آوا کارت استفاده کنند. علاوه بر این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فراوانی نیز برای تشویق مشتریان خود نسبت به استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی انجام داده‌ایم که بسیار هم موفق بوده است.

مدیرعامل فن آوا کارت گفت: طی سال گذشته توانستیم گام‌های مؤثر و بلندی در ارتقای سطح امنیت، خدمات و کیفیت برداریم که همین امر به بهبود رتبه شرکت فن آوا کارت در رتبه‌بندی شاپرک منجر شده است.

فتاحی همچنین از انجام اقدامات لازم برای افزایش سرمایه شرکت خبر داد و افزود: بخشی از سهام شرکت فن آوا کارت قرار است در اوایل سال آینده در فرابورس عرضه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.