راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با صادق فرامرزی در حاشیه همایش چهارم؛ رد پای اکولوژیک یک ژست نیست

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شما یکی از مدیران خلاق و نوگرای فضای بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران هستید. یکی از موضوعاتی که شما در چند ماه گذشته خیلی به آن پرداخته‌اید، در مورد ردپای اکولوژیک و تأثیر آن در فضای فناوری‌های بانکی است. دوست داریم کمی در این خصوص صحبت کنید.

فرامرزی: علاقه من به محیط‌زیست علاوه بر آنکه شخصی است، به همایش مرکز فابا در چند ماه پیش در زمینه نوآوری برمی‌گردد که در آخر مبحث مطروحه، به مفهوم ردپای اکولوژیک پرداختم. استقبال شنوندگان در آن همایش از این مبحث، من را راغب کرد که در این حوزه تمرکز کنم. ردپای اکولوژیک، به شکل ساده سهم امروز ما از زمین و آسمان که خدا به ما داده است؛ یعنی آن چیزی که امروز فرصت داریم از آن استفاده کنیم. متأسفانه آمار نشان می‌دهد به‌طور متوسط در دنیا 2.66 برابر سهم خودمان را استفاده می‌کنیم، یعنی سهم امروز، فردا و کمی هم از پس‌فردا را داریم استفاده می‌کنیم. در ایران هم ما چیزی معادل میانگین دنیا مصرف می‌کنیم؛ اما در جاهایی مانند امارات 11 برابر استفاده می‌کنند و در جایی مانند هند هم کمتر از سهم خود بهره می‌برند. همه ما برای آینده فرزندانمان قرار است چیزی را ذخیره نگه‌داریم؛ مثل خانه، زمین، پول و … اما آیا به فکر نگه‌داشتن هوا یا به‌عبارت‌دیگر محیط‌زیست هستیم؟ متأسفانه من چون کارشناس محیط‌زیست نیستم بیشتر از این نمی‌توانم به این موضوع وارد شوم. ولی به این فکر می‌کردم که بهترین ابزاری که در اختیار ما هست که به این مقوله کمک کنیم بحث پرداخت الکترونیک است.

مهندس صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش
مهندس صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش

در صنعت اتومبیل به دنبال سبز کردن ماشین‌ها هستیم؛ اما در پرداخت الکترونیک اتومبیل‌ها و سفرهای درون‌شهری را حذف می‌کنیم. البته باید خیلی مراقب باشیم که با بعضی رفتارهایمان تیشه به ریشه این صنعت نزنیم چراکه این صنعت، صنعت نوپایی است. باید مراقب باشیم که مسیر سبز پرداخت را حفظ کنیم و در هر کاری مراقب محیط‌زیست هم باشیم و هر نوآوری که در این صنعت اتفاق می‌افتد و باید نیم‌نگاهی به ردپای اکولوژیک داشته باشد.

.

رضا قربانی: پرداخت الکترونیک، تجارت الکترونیک و دیگر نوآوری‌های این حوزه به کاهش مصرف بیش‌ازحد منابع کمک می‌کنند؛ اما آیا الآن آماری در خصوص استفاده از امکانات پرداخت‌های الکترونیک در ایران دارید؟ و اینکه مردم چقدر از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند؟

فرامرزی: آمار مشخصی ندارم اما به‌عنوان‌مثال، سازمان گاز سال قبل توانسته بود به‌پاس کمک از بحث پرداخت الکترونیک چیزی حدود هزار و دویست میلیارد تومان صرفه‌جویی کند.

بگذارید یک آمار دیگر را ببینیم؛ بانک‌ها در دنیا 80 درصد زمانشان را به کارهای کلان می‌پردازند و 20 درصد را به کارهای خرد می‌پردازند. در ایران آمار کاملاً برعکس است و به همین دلیل ما نتوانسته‌ایم در بعد کلان موفق باشیم. ابزارهای پرداخت می‌توانند به ما کمک کنند که کارهای خرد را به خود اشخاص و مردم بسپاریم، به تعقیب آن سفرهای درون‌شهری کاهش می‌یابد و آلودگی ناشی از ماشین‌ها که 80 درصد آلودگی فعلی شهری مثل تهران را تشکیل می‌دهد، کاهش می‌یابد. در کنار همه این‌ها، وقت بانک هم گرفته نمی‌شود و می‌تواند با سرمایه هنگفتی که از مشتری در اختیار دارد، به کار بانکداری بپردازد. از همه جهت این قصه مفید است.

.

رضا قربانی: شرکت ایران کیش در این زمینه چه کرده است؟

فرامرزی: ما کارشناس محیط‌زیست نیستیم؛ اما با همین توان کم، حرکت خود را شروع کرده‌ایم. میزگردی هم با موضوع ارتباط صنعت پرداخت و ردپای اکولوژیک برگزار کردیم که در آن علاوه بر چند شرکت PSP، مدیران محیط‌زیست هم حضور داشتند. مهم‌ترین پیشنهاد آن جلسه، تشکیل واحدی در شرکت با نام مسئولیت‌های اجتماعی بود. ما این مسئله را در هیئت‌مدیره مصوب کردیم و عنوان مسئولیت‌های اجتماعی را در حال حاضر به روابط عمومی اضافه کردیم. قرار است میزان ارتباط هر محصول ما با مسئولیت‌های اجتماعی در این واحد تشخیص داده شود؛ پس یعنی فقط یک کار شیک نیست بلکه باید به آن عمل شود. شرکت ما نباید کاری انجام دهد که به مسئولیت‌های اجتماعی خود پشت کند. بیانیه‌ای نیز توسط شرکت‌کنندگان در میزگرد امضا شد.

اما برگردیم به همان کارهایی که ما در صنعت خودمان می‌توانیم روی حفظ محیط‌زیست کمک کنیم. به‌عنوان‌مثال واضح‌ترین آن، مواردی مثل صرفه‌جویی در مصرف رول کاغذ، استفاده از پرداخت‌های موبایلی و کاهش مصرف کاغذ از مسئولیت‌های اجتماعی ماست. حتی ما در غرفه خود در نمایشگاه جانبی همایش از بروشورهای کاغذی استفاده نکرده‌ایم و همه کارها را به‌صورت الکترونیکی انجام می‌دهیم. به‌هرحال باید از خودمان شروع کنیم.

.

رضا قربانی: مدیران ارشد بانکی چقدر این قضیه را جدی می‌دانند؟ یا آن را فقط در حد یک مُدِ مدیریتی شیک می‌دانند؟

فرامرزی: شاید ما ضعیف عمل کرده‌ایم که این موضوع به‌عنوان یک بحث شیک از بیرون دیده می‌شود. البته ما تنها دو یا سه ماه است که قدم به این حوزه گذاشته‌ایم اما ما علاقه‌مندی خوبی را در بین کارشناسان دیده‌ایم. شرکت ما بدون آنکه من اصرار کنم، همه‌چیزش سبز است. شعار ما شده مسیرِ سبزِ پرداخت است. مدیران ارشد بانک‌ها، اقبال خوبی به این قضیه داشتند؛ اما اینکه کی به نتیجه برسد، کمک سازمان‌هایی مثل محیط‌زیست را هم می‌خواهد. سازمان محیط‌زیست خیلی خوب به ما کمک می‌کند و خود ما نیز باید برای پیش رفتن در این مسیر تلاش کنیم.

چند اقدام شاخص باید در این زمینه صورت بگیرد. حرفی که ما می‌زنیم، نه‌تنها هیچ انتفاع مالی برای ما ندارد، بلکه حتی هزینه‌بر هم هست. لذا از این جه نمی‌شود آن را یک ژست مدیریتی دانست. فواید توجه به این موضوع، از همه مهم‌تر برای صنعت پرداخت مهم است. بحث‌های اخیر کارمزدها نشان داد که صنعت پرداخت الکترونیک در جامعه غریب افتاده است و چنین بحث‌هایی می‌گوید حفظ این صنعت، یعنی صنعت پرداخت الکترونیک برای همه واجب است. اگر همه به این نتیجه برسند که حفظ این صنعت برای خودمان واجب است، طور دیگری با آن برخورد خواهد شد.

.

رضا قربانی: اگر حرف دیگری دارید، بفرمایید.

فرامرزی: به نظر من زمان، زمان ایجاد ارزش‌افزوده است. در دنیا اتفاقات جدی در زمینه پرداخت افتاده است و من ایرادی در اجرای آن‌ها در ایران نمی‌بینم. خیلی خوب است که ما روی لبه فنّاوری هستیم و چندان از دنیا عقب نیستیم و نوآوری ایرانی‌ها غنیمتی است که می‌تواند ما را در صنعت پرداخت نجات دهد و از قصه تکراری کارت و کارت‌خوان خارج شویم و برویم سر اصل مطلب این صنعت.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با صادق فرامرزی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با صادق فرامرزی در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با صادق فرامرزی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.