راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا الکامپ پس از ۲۷ دوره در یک زمان نامناسب برگزار می‌شود؟

عملیات تزریق امید با پیچ و تاک و استیج، در جریان است و به جای فشار به دولت و سازمان نمایشگاه‌ها برای تغییر زمان نامناسب، به کسب‌وکارها فشار وارد می‌شود که حتما برای الکامپ هزینه کنند

هفت روز دیگر مردم ایران به دنبال این هستند که آخرین نتایج شمارش آرای ۱۴امین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بدانند؛ کسی نمی‌داند که آیا کار انتخابات در همان مرحله اول تمام می‌شود یا ممکن است کار به مرحله دوم بکشد. هفت روز دیگر و تا چند روز پس از آن، ذهن مردم ایران پذیرای موضوعی به غیر از نتایج انتخابات نیست.

در این شرایط، برخی از فعالان کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان فاوا، مجبور هستند پشت غرفه‌های نمایشگاه الکامپ اخبار را دنبال کنند؛ شاید شانس با آنها یار بود و به واسطه میلیاردها تومان هزینه‌ای که کرده‌اند، دیده شوند؛ آن هم در شرایطی که معلوم نیست رئیس‌جمهور جدید کیست و قرار است سیاست‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را چه کسی راهبری کند؟ چرا بدترین زمان نمایشگاه‌ها، برای صنف مظلوم فناوری اطلاعات و ارتباطات است؟ چرا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که باید از حق کسب‌وکارها دفاع کند، قادر به این کار نیست و به جای ایستادن سمت کسب‌وکارها، ترجیج داده سمت دولت بایستد و سازمان نمایشگاه‌ها!

الکامپ به واسطه سال‌ها هزینه از برند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، به مهم‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تبدیل شده است. وقتی برندی این چنین با هزینه از اعتبار یک نهاد صنفی ساخته می‌شود، طبیعی است که این برند متعلق به صنف باشد و صنف درباره آن تصمیم بگیرد. متاسفانه چنین نیست و برند الکامپ برندی در مالکیت اشخاصی به غیر از صنف و نظام صنفی است. در بازی الکامپ که سازمان نظام صنفی هر سال صدِ خود را برای آن می‌گذارد، سازمان نصر به مثابه بازاریابی است که اعتبار خود را هزینه نمایشگاهی می‌کند که اختیاری هم درباره آن ندارد. در واقع توهم کنترل و اختیار وجود دارد ولی تصمیم‌گیرنده اصلی الکامپ صاحبان و مالکان اصلی الکامپ هستند که متاسفانه صنف و نظام صنفی نیستند.

سازمان نصر حتی توان و اختیاری برای تغییر تاریخ الکامپ ندارد. صنف مظلوم فناوری اطلاعات باید در زمانی که مصداق «بین مریض» است، بزرگ‌ترین نمایشگاه خود را برگزار کند. این را مقایسه کنید با رویدادهای دیگر صنایع، مانند نفت و پتروشیمی. متاسفانه برخی از افراد ذینفع تلاش می‌کنند، تمام توان سازمان نظام صنفی صرف این شود که در این زمان نامناسب، رویداد الکامپ به هر شکل ممکن برگزار شود.

هر روز چند تماس از کسب‌وکارهایی دارم که می‌پرسند آیا الکامپ در این تاریخ برگزار می‌شود؟ می‌پرسند اگر انتخابات به دور دوم بکشد چه می‌شود؟ حتی اگر انتخابات تک مرحله‌ای باشد، در زمانی که چگالی تمام خبرها معطوف به نتایج انتخابات ریاست جمهوری است، نمایشگاه الکامپ چه کارکرد کسب‌وکاری خواهد داشت؟ در شرایطی که حضور یک کسب‌وکار معمولی در نمایشگاه، هزینه‌ای بالای دو میلیارد تومان بر آنها تحمیل خواهد کرد، آیا این حق صنف نیست که زمان بهتری را مطالبه کنند؟

به چه دلیل سازمان نصر صداها را نمی‌شنود و سعی در خاموش کردن صداها دارد؟ اگر شرایط مساعد برای برگزاری الکامپ وجود ندارد، چرا باید اعتبار و برند این نهاد صنفی هزینه رویدادی شود که حتی متعلق به این سازمان نیست؟ صاحبان اصلی الکامپ سازمان نمایشگاه‌ها و شرکت «راهکار تجارت مدیرت کوشا» با مدیریت آقای ابراهیم‌زاده هستند که نه در کنفرانس خبری الکامپ حضور داشتند و نه پاسخگوی پرسش‌ها هستند. آقای رضا حیدری، مدیر اجرایی الکامپ که نامش همیشه در کنار الکامپ می‌آید، چه در هیئت مدیره باشد چه بیرون آن، به چه علت اصرار به برگزاری الکامپ در بدترین زمان ممکن دارد؟

این در شرایطی است که سازمان نصر در برگزاری منظم کنفرانس خبری عاجز است؛ برگزاری انتخابات کمیسیون‌ها به شیوه‌ای انجام شده که صدای صنف را در آورده؛ تعرفه خدمات فنی نصر با تاخیر منتشر شده؛ دومین مجمع فوق‌العاده تاریخ صنف به شیوه‌ای برگزار شده که در شان صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات نبوده؛ و برای اولین بار در یک مجمع صنفی، صنف به پیشنهاد هیئت مدیره «نه» گفته است.

ببینید: تعارف را با برگزارکنندگان الکامپ کنار بگذارید

به نظر می‌رسد برخی سازمان نصر را نه یک نهاد صنفی بلکه، شرکت شخصی خودشان می‌دانند؛ آنها تصور می‌کنند می‌توانند جای خالی کسب‌وکارهای شناخته شده اقتصاد دیجیتال مانند دیجی‌کالا، دیوار، فیلیمو و علی بابا را با روبیکا پر کنند! در شرایطی که بخش خصوصی در حال نابودی است، این صدای بخش دولتی است که از الکامپ شنیده می‌شود؛ بخش دولتی که در روزهای پایانی است و به دنبال هر میکروفونی که از آن گزارش عملکرد بدهد. متاسفانه برخی با تسلط بر هیئت مدیره فعلی، در حال اجرای عملیات بازگشت به تنظیمات کارخانه هستند و آن چیزی که در این میان هر روز له می‌شود، بخش خصوصی واقعی است.

متاسفانه برای رونق بخشیدن به بخش‌های حاشیه‌ای الکامپ برخی دست در جیب خزانه صنف کرده‌اند و در شرایطی که حتی قرارداد نظام صنفی با شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا شفاف نیست؛ یا هزینه‌ها و درآمدهای الکامپ نیز شفاف و روشن نیست، این صنف است که برای دولتی‌ترین الکامپ تاریخ در حال هزینه کردن است.

شاید برخی فراموش کرده باشند؛ ولی دو سال قبل که شرایط برگزاری الکامپ فراهم نبود، ما در رسانه‌هایمان این موضوع را پوشش دادیم و این در شرایطی بود که یکی از مدیران مجموعه ما عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران بود و برای برگزاری الکامپ از برند و اعتبار شخصی خود نیز هزینه کرد؛ آن هم در شرایطی که برخی مدعیان امروز الکامپ در صف تحریم‌کنندگان الکامپ دیروز بودند!

ببینید: برگزاری الکامپ ۲۶ مجددا به تعویق افتاد / تاریخ برگزاری نمایشگاه به ماه‌های پایانی سال موکول شد (۲۶ مرداد ۱۳۹۹)

ببینید: الکامپ ۱۴۰۰ به تعویق افتاد / چراغ قرمز تهران به‌روی نمایشگاه (۱۲ تیر ۱۴۰۰)

ببینید: در نشست خبری مهرماه سازمان نصر تهران مطرح شد / نمایشگاه الکامپ در بهمن‌ماه برگزار می‌شود (۲۷ مهر ۱۴۰۰)

ببینید: بیست‌و‌ششمین نمایشگاه الکامپ به‌دلیل شیوع کرونا بار دیگر به تعویق افتاد (۱۹ بهمن ۱۴۰۰)

ببینید: نصر کشور با برگزاری نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱ در دهه اول محرم مخالفت کرد / الکامپ در لوپ بی‌انتهای تعویق (۱۱ تیر ۱۴۰۱)

ببینید: جدال نامه‌ها / مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها: از درخواست نصر کشور برای تعویق الکامپ متعجبیم (۹ تیر ۱۴۰۰)

ببینید: الکامپ ۲۶، بار دیگر به تعویق افتاد / نصر کشور: شرکت‌ها انصراف دادند (۷ آبان ۱۴۰۱)

ببینید: الکامپ ۲۶ این بار با نه‌گفتن اعضای صنف رایانه‌ای در آستانه تعلیق / پس از سه سال تعویق، کسی فهمید گرداننده الکامپ کیست؟ (۲ آبان ۱۴۰۱)

تیرماه ۱۴۰۱ سازمان نصر با برگزاری الکامپ در دهه اول محرم مخالفت کرد؛ چگونه است که سازمان نصر قبول کرده است کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را راهی نمایشگاهی کند که در زمان «بین مریض» برگزار می‌شود؟

ما در رسانه‌هایمان مستقل بودیم و حرف حق را زدیم و این بار هم سمت صنف ایستاده‌ایم؛ صنف مظلومی که گویا فقط در زمان انتخابات هیئت مدیره وجود دارد و بعد از آن به فراموشی سپرده می‌شود. در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها می‌گویند زمان برگزاری الکامپ مناسب نیست چرا برخی اصرار دارند حرف‌شان را به کرسی بنشانند؟

الکامپ در شرایطی قرار است صدای کسب‌وکارهای بخش خصوصی باشد که حتی بعد از ۲۷ دوره یک وب‌سایت مناسب ندارد؛ بخش‌های جنبی آن هم همین وضع را دارند. نمایشگاهی که زمانی قرار بود با جیتکس دبی رقابت کند یک هفته مانده به زمان برگزاری نه برنامه روشنی اعلام کرده و نه اساسا وب‌سایتی در قامت بزرگ‌ترین رویداد فناوری کشور دارد. حتی مدخل الکامپ در ویکیپدیا هم چیزی جز بیان دعواهای بی‌نتیجه سال‌های قبل نیست. صنف مظلوم فاوا چه گناهی کرده که این چنین باید برای یک نمایشگاه، خودش را هزینه کند؟ عدم شفافیت در این رویداد که اعتبار سازمان نصر برای آن هزینه شده، چیزی نیست که صنف فاوای ایران بخواهد.

امیدوارم برخی از اعضای هیئت مدیره سازمان نصر تهران از سرنوشت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درس بگیرند و زمینه بی‌اثر شدن این نهاد صنفی را فراهم نکنند. تا فرصت هست باید مسیر اصلاح را شروع کرد وگرنه سازمان نصر نیز به کنار ده‌ها نهاد صنفی بی‌اثر دیگر می‌رود و آنهایی که امروز می‌توانستند صدای کسب‌وکارها را بشنوند و نشنیدند، در این مسیر خطا همراهی کرده‌اند و در آینده باید پاسخ‌گوی این آسیب باشند. نه صنف در مجمع را جدی بگیریم و به صنف بازگردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.