راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جدال نامه‌ها / مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها: از درخواست نصر کشور برای تعویق الکامپ متعجبیم

بر اساس اظهارات رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، گفتگوها میان سازمان نصر تهران، نصر کشور و شرکت نمایشگاه‌ها در جریان بوده و هنوز هم ادامه دارد تا به منافع شرکت‌ها آسیبی وارد نشود.

شهریور ۹۸ آخرین دوره‌ای بود که نمایشگاه الکامپ برگزار شد. این نمایشگاه سال گذشته هم به دلیل پاندمی کرونا و جلوگیری از احتمال شیوع بیشتر بیماری، الکامپ به شکل حضوری برگزار نشد. حالا با گذشت تقریبا دو سال از پاندمی کرونا و تغییر سبک زندگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیم نهایی، برگزاری نمایشگاه الکامپ به شکل حضوری است. هرچند برخی با برگزاری فیزیکی این نمایشگاه مخالفت کرده و خواهان لغو برگزاری فیزیکی آن هستند، اما برگزارکنندگان معتقدند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی امکان برگزاری این نمایشگاه وجود دارد.

 البته همه این مخالفت‌ها در حالی است که نمایشگاه تلکام ۹۹ با وجود همه‌گیری کرونا در روزهای ابتدایی اسفند سال گذشته به شکل فیزیکی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. علاوه بر آن با نگاهی به تقویم برنامه‌های برگزار شده در نمایشگاه بین‌المللی، با تعداد قابل توجهی از نمایشگاه‌هایی که در چند وقت اخیر برگزار شده روبرو خواهیم شد. نمایشگاه‌هایی در حوزه بورس، بانک، بیمه و حتی نمایشگاه‌های صنفی در حوزه‌های تخصصی دیگر. مخالفت با برگزاری نمایشگاه الکامپ گویا موضوعی فراتر از نگرانی برای سلامت عمومی جامعه است.


دعوای خانوادگی نصر کشور با نصر تهران بعد از جدایی


به نظر می‌رسد این مخالفت‌ها از جدایی نصر تهران و نصر کشور آب می‌خورد. به هر حال یکی از مخالفان جدی برگزاری نمایشگاه الکامپ به شکل فیزیکی نصر کشور است. نصر کشور این مخالفت خود را به شکل کاملا رسمی در چند روز گذشته با ارسال نامه‌ای به شرکت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اعلام کرده بود. در بخشی از این نامه آمده که «این نمایشگاه در گروه نمایشگاه‌های مهم و پرمخاطب است و در نتیجه تعداد مراجعین به این نمایشگاه بیش از حد معمول است.» البته این اظهار نظر کمی دور از دهن و عجیب به نظر می‌رسد. به هر روی بعد از دو سال زندگی در شرایط کرونا و پیش رفتن بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، انتظار نمی‌رود که آداب برگزاری چنین نمایشگاهی برای برگزار کنندگان و همچنین بازدیدکنندگان روشن نباشد.

هرچه نباشد نگرانی از حضور جمعیت متراکم در فضای نمایشگاه‌های بین المللی را نمی‌توان نادیده گرفت. هرچند بعد از دهه ۸۰ حتی نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب هم که در گروه پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌ها بودند با ازدحام قبل برگزار نشدند. به هر روی، شرکت نمایشگاه‌های بین المللی در نامه‌ای با امضا حسن زمانی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، با انتشار نامه‌ای به نامه نصر کشور پاسخ داده است. در این نامه با اشاره به برگزاری جلسه مشترک رئیس هیئت مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و رئيس و اعضا نصر تهران تصمیم نهایی برگزاری نمایشگاه الکامپ است آمده: «این نمایشگاه صرفا با حضور مخاطبین و مدعوین خاص و بدون ازدحام جمعیت برگزار خواهد شد.»


سوار بر موج احساسات جامعه یا حرکت بر مدار واقعیت؟


سازمان نصر کشور در بخش دیگری از نامه خود به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خواهان برگزاری این نمایشگاه حداقل ۳ ماه بعد شده است. استقرار دولت جدید و همچنین عدم واکسیناسیون عمومی از دلایلی است که نظام‌الدین خوارزمی با امضا این نامه به عنوان رئیس شورای مرکزی نظام صنفی کشور بر آن مهر تایید زده است. واکسیناسیون عمومی به هر روی مطالبه‌ای عمومی از طرف کل جامعه است. استفاده از یک خواست عمومی در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های یک بخش خاص کمی شبیه موج سواری بر نیازهای جامعه‌ است. از طرفی دیگر توقف همه برنامه‌های کشور تا استقرار دولت بعدی هم دور از انتظار است. در حال حاضر دولت دوازدهم همچنان بر سر کار است و امور را مدیریت می‌کند.

واکسیناسیون با شیب کندی در حال اجراست. از طرفی دیگر تقویم اجرایی نمایشگاه‌ها بیانگر تعدد نمایشگاه‌های برگزار شده در روزهای زرد و نارنجی است. اهمیت برگزاری این نمایشگاه قطعا کمتر از اهمیت برگزاری نمایشگاه در و پنجره و چرم و مواردی از این دست نیست. نکته قابل توجه هم این است که مدیران شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران هم با آگاهی بر این موضوع در بخش دیگری از پاسخ خود به نصر کشور چنین آورده است: «در سالی که مزین به حمایت از تولید و برداشتن موانع است، جای بسی تعجب است که آن سازمان به عنوان مهم‌ترین نهاد صنفی حوزه رایانه‌ای کشور پس از یک سال وقفه در برگزاری پراهمیت‌ترین نمایشگاه این عرصه و به جای همکاری و تلاش در جهت برپایی نمایشگاه الکامپ با استانداردهای لازم در صدد توجیه برای تعویق چندباره آن است.»


برای برگزاری نمایشگاه جلسات مشترک برگزار شد


روشن نیست که چرا نصر کشور با وجود حضور در جلسات مشترک قبلی بین نصر تهران، کشور و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنان سعی در به تعویق انداختن این نمایشگاه دارد. این در حالی است که نصر تهران در نشست خبری صبح روز چهارشنبه، ۹ تیر از به پرسش‌هایی که درباره چگونگی برگزاری الکامپ به شکل حضوری مطرح است، پاسخ داد. همچنین حسین اسلامی هم در بخش‌هایی از این کنفرانس خبری و در پاسخ به نامه‌ای که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با هدف به تعویق انداختن نمایشگاه الکامپ رسانه‌ای کرده گفت: «نظام صنفی کشور واقعا معلوم نیست با چه هدفی این نامه را زده و بعد هم رسانه‌ای کرده است. قبلا توافقی با حضور همین دوستان انجام شده بود و نمی‌دانیم چرا حالا این نامه زده شده است.»

اسلامی با اشاره به اینکه چند نفر در فضای مجازی نمی‌توانند برای یک صنف بزرگ تصمیم بگیرند گفت: «حقوق‌بگیران و کارمندان سازمان‌های دولتی صالح‌تر از عضای صنف نیستند. اینکه ما یک‌باره نامه‌ای را منتشر و مخالف‌خوانی کنیم مغایر با منافع اعضای صنف است. برای سازمان نصر و شرکت نمایشگاه‌ها، صرفا اجرای پروتکل‌ها و دستورات ستاد ملی کرونا مبناست و لاغیر. متاسفانه برخی از دوستان می‌خواهند خارج از توافقات جلساتی که باهم داشته‌ایم تصمیم بگیرند.»

بر اساس اظهارات رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، گفتگوها میان سازمان نصر تهران، نصر کشور و شرکت نمایشگاه‌ها در جریان بوده و هنوز هم ادامه دارد تا به منافع شرکت‌ها آسیبی وارد نشود. او با انتقاد از تصمیم‌های نصر کشور اعلام کرد:«یکی از مشکلات سازمان نصر کشور نداشتن رییس است. هنوز از طرف رییس جمهور حکمی برای رییس این سازمان که وظیفه دارد موضوعات اجرایی آن را پیگیری کند، صادر نشده و اغتشاش در تصمیم گیری‌های این سازمان که این روزها می‌بینیم نتیجه همین موضوع است.»


آیا الکامپ باز هم به  تعویق خواهد افتاد؟


با وجود همه حواشی پیش آمده به نظر نمی‌رسد نمایشگاه الکامپ امسال به تعویق بیفتد. این روند در نهایت موضوع اصلی را به حاشیه می‌راند. اگر برگزاری نمایشگاه به نفع عموم جامعه نیست، پس هیچ نمایشگاه عمومی در هیچ نقطه‌ای نباید برگزار شود. اگر فعالان صنایع دیگر امکان حضور در نمایشگاه بین‌المللی را دارند، این امکان باید برای همه اصناف و صنایع به شکل یکپارچه فراهم شود. اما نگرانی اصلی بر سر آن است که مبادا منافع شخصی گروهی خاص، منافع عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.