راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الکامپ 26 این بار با نه‌گفتن اعضای صنف رایانه‌ای در آستانه تعلیق / پس از سه سال تعویق، کسی فهمید گرداننده الکامپ کیست؟

نمایشگاه الکامپ، نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک باز هم به حالت تعلیق فرورفت. این نمایشگاه که در سه سال اخیر دو نوبت به بهانه کرونا و یک نوبت به بهانه ایام محرم برگزار نشد، قرار بود آبان‌ماه برگزار شود، اما این بار برخی از فعالان و اعضای صنف حاضر به حضور در نمایشگاه نیستند و با انصراف بسیاری از غرفه‌داران، این‌طور که به نظر می‌رسد، این نمایشگاه قرار نیست برگزار شود.

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ پس از پنج بار به تعویق‌افتادن حالا در آستانه برگزاری، برای ششمین بار معلق شده و حتی این بار بحث بر سر تعویق نیست و معلوم نیست قرار است در زمان دیگری برگزار شود یا نه.


شش کنسلی برای یک نمایشگاه


الکامپ ۲۶ اولین‌ بار در ابتدای سال ۹۹ به دلیل فضای قرنطینه و اپیدمی کرونا به تعویق افتاد. خبر این تعویق را کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ اعلام کرد.

در ادامه قرار بود نمایشگاه در پایان تابستان برگزار شود. پیش‌ثبت‌نام‌ها از خردادماه آغاز شد و تاریخ نهایی آن هم ۱۵ تیر به پایان رسید. ناگهان در ۲۶ مرداد همان سال این بار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرد به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا این نمایشگاه برگزار نخواهد شد.

سازمان نصر کشور در بیانیه خود آورده بود: «ستاد اجرایی الکامپ ۲۶ ضمن سپاس از استقبال دلگرم‌کننده شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و سازمان‌های دولتی که منجر به‌ پیش‌ثبت‌نام بی‌سابقه برای بیش از ٣٠ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و ٧٠٠ شرکت‌کننده شد، اعلام می‌کند با توجه‌ به شیوع مجدد ویروس کرونا و نگرانی‌هایی که در مورد به‌خطرافتادن سلامت شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان وجود دارد، تاریخ برگزاری نمایشگاه الکامپ به ماه‌های پایانی سال جاری موکول می‌شود.»

بنابراین در سال 99 دو بار الکامپ 26 کنسل شد؛ نوبت اول تعویق را ستاد اجرایی الکامپ اعلام کرد و نوبت دوم را سازمان نصر کشور.

این ماجرا گذشت تا پایان همان سال و زمان وعده‌داده‌شده نصر کشور؛ اما خبری نشد. با شروع سال ۱۴۰۰ کلاف سردرگم نمایشگاه الکامپ ۲۶ باز هم ادامه داشت.

در سال ۱۴۰۰ اما سازمان نصر تهران وارد ماجرا شد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد الکامپ از ۱۸ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، اما باز هم نمایشگاهی برگزار نشد. در این مورد البته اختلاف‌هایی میان نصر کشور و نصر تهران در جریان بود و نصر تهران معتقد بود از سوی نصر کشور فشارهایی مبنی بر برگزارنشدن نمایشگاه وجود دارد. در تیر 1400 نظام‌الدین خوارزمی، رئیس وقت شورای مرکزی نصر کشور طی نامه‌ای به مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی گفته بود: «با توجه به شیوع ویروس کرونا و استقرار دولت جدید، برگزاری نمایشگاه حداقل به سه ماه بعد موکول شود.»

این در حالی بود که در آن زمان واکسیناسیون با شیب کندی اجرا می‌شد و از طرف دیگر تقویم اجرایی نمایشگاه‌ها بیانگر تعدد نمایشگاه‌های برگزارشده در روزهای زرد و نارنجی بود.

استدلال‌های این نامه نصر کشور چنان بود که مدیران شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در پاسخ به نصر کشور گفتند: «در سالی که مزین به حمایت از تولید و برداشتن موانع است، جای بسی تعجب است که آن سازمان به‌عنوان مهم‌ترین نهاد صنفی حوزه رایانه‌ای کشور پس از یک سال وقفه در برگزاری پراهمیت‌ترین نمایشگاه این عرصه و به جای همکاری و تلاش در جهت برپایی نمایشگاه الکامپ با استانداردهای لازم، درصدد توجیه برای تعویق چندباره آن است.»

حسین اسلامی از نصر تهران هم در واکنش به نامه نصر کشور عنوان کرده بود: «واقعاً معلوم نیست نظام صنفی کشور با چه هدفی این نامه را زده و بعد هم رسانه‌ای کرده است. قبلاً توافقی با حضور همین دوستان انجام شده بود و نمی‌دانیم چرا حالا این نامه زده شده است.»

در نهایت نمایشگاه برگزار نشد و کاوه ثروتی به نمایندگی از مدیریت نمایشگاه بین‌المللی، تاریخ جدید برگزاری نمایشگاه را بهمن‌ماه اعلام کرد.

اما ماجرای کنسلی باز هم در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تکرار شد و این دور باطل به ۱۴۰۱ هم رسید. ستاد برگزاری نمایشگاه الکامپ اعلام کرد این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد لغایت روز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه باز هم برگزار نشد و سازمان نصر کشور این بار دلیل تعویق را هم‌زمانی با ایام محرم اعلام کرد. تمامی این به‌تعویق‌افتادن‌ها که تقریباً سه سال انجامید، در حالی بود که در تمام این مدت نمایشگاه‌های دیگری مانند رویداد بزرگ اینوتکس، اینوکیش و نمایشگاه‌های دیگر برگزار شد.


گرداننده واحد کجاست؟


اما الکامپ ۲۶ به بهانه‌های مختلف و همان‌طور که شرحش رفت در ابهام‌آلودبودن گرداننده آن به زمین ننشست. مرور آنچه بر الکامپ ۲۶ تا به همین‌ جا رفته، نشان می‌دهد عملاً اینکه مسئولیت برگزاری این نمایشگاه با کیست، مشخص نیست. یک‌ بار سازمان نصر کشور اعلام تعویق کرده و یک‌ بار ستاد اجرایی و یک‌ بار هم سازمان نصر تهران و برگزاری و کنسلی میان آنها در رفت‌‌وآمد بوده است.

همین روند اکنون نیز ادامه دارد؛ هرچند این بار خود اعضای صنف دیگر حاضر به حضور در این نمایشگاه نیستند.

در حالی‌ که قرار بود در آبان‌ماه؛ یعنی همین ماه جاری الکامپ ۲۶ برگزار شود، صنف رایانه‌ای هم مانند عموم مردم وارد شرایط سخت سوگواری و التهاب و نگرانی شد و هم‌زمان برای دسترسی به مهم‌ترین ابزار کار خود؛ یعنی اینترنت چالش جدی داشت. در همین راستا برخی اعلام کردند به احترام شرایط فعلی حاکم بر احوال مردم، همچنین در اعتراض به قطعی مکرر اینترنت و فیلترینگ در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند. در مقابل برخی هم معتقد بودند این نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو و رسیدن صدای انتقادها به گوش مسئولان باشد.

همین اختلاف‌نظرها هم منجر به یک نظرسنجی در میان اعضای سازمان نصر تهران شد که اکثریت رای به حضورنداشتن در الکامپ دادند. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد برخی از غرفه‌داران ثبت‌‌نام‌کرده نیز از حضور در نمایشگاه انصراف داده‌اند.

اما این بار حتی گویا کسی نیست که خبر این برگزارنشدن را اعلام کند و همان روند مخدوش‌بودن مسئول اصلی برگزاری نمایشگاه اینجا هم به چشم می‌آید.

در چنین شرایطی بسیاری از اعضای صنف رایانه‌ای جدا از برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه الکامپ، پرسش بنیادینی پیش رویشان قرار گرفته که مسئول و گرداننده اصلی برگزاری الکامپ کیست؟ نمایشگاهی که از گردانندگانش تا زمان برگزاری و کنسلی آن همواره در تعلیق و شناور است، آیا فلسفه وجودی‌اش کمکی به توسعه اقتصاد رایانه‌ای کشور خواهد کرد یا نه؟

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    در سال ۹۹ ستاد اجرایی الکامپ زیز مجموعه سازمان نصر کشور بود و نه نهادی جدا از سازمان کشور!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.