راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تنظیم‌گر خارج از زیست‌بوم نیست

پنل «خط قرمز» با تسهیلگری مرضیه امیری، دبیر تحریریه راه‌پرداخت، یکی دیگر از پنل‌هایی بود که در دومین روز از نکستیشن برگزار شد.

امیرحسین شبیری، مدیرعامل شاپرک، در این پنل با اشاره به اینکه حکمرانی وظیفه تنظیم‌گری را برعهده دارد، بیان کرد: «تنظیم‌گری باید در تعامل با بازیگران این صنعت انجام‌ شود. تنظیم‌گری باید میان موجودیت‌ها صورت بگیرد، بنابراین نباید روی یک جزء خاص تمرکز کنیم، بلکه باید به تمام اجزا توجه داشته باشیم تا اکوسیستم به‌خوبی کار کند.»

مرضیه امیری، دبیر تحریریه راه‌پرداخت

او ادامه داد: «در بحث تنظیم‌گری نمی‌توان از نسخه‌های موفق خارجی استفاده کرد، زیرا هر کشوری موقعیت ژئوپلتیکی خاصی دارد. متدهای استرالیا نزدیک‌ترین نمونه به بحث تنظیم‌گری در ایران است که البته آن هم باید شخصی‌سازی و بومی‌سازی شود.»

امیرحسین شبیری، مدیرعامل شاپرک

مدیرعامل شاپرک در پاسخ به پرسش مرضیه امیری، مبنی بر اینکه مهم‌ترین دغدغه در اقتصاد دیجیتال برای هم‌سویی تنظیم‌گر و کسب‌وکارها چیست، اظهار کرد: «تنظیم‌گر خارج از زیست‌بوم قرار ندارد و هم‌سو با اجزای دیگر است. تنظیم‌‌گر افق پرواز خاصی دارد و تمامی روابط را می‌بیند. اگر استانداردی کنار گذاشته می‌شود، حتماً به دلیل وجود یک نقص امنیتی بوده است. شاید در وهله اول پذیرش این امر برای کسب‌وکارها سخت باشد، اما با هدف کمک به پایداری تجارت آنها انجام شده است.»


تنظیم‌گری محدود به ضوابط و مقررات نمی‌شود


امین کلاهدوزان از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پنل «خط قرمز» عنوان کرد: «تنظیم‌گری صرفاً تنظیم ضوابط و دستورالعمل‌ها نیست و پارادایم‌های گوناگونی دارد. شکل ایده‌آل تنطیم‌گری، مدلی است که به سوی زیست‌بوم سوق داده شده است. از سال ۱۴۰۲ نزدیک به دویست هزار کسب‌وکار فعال در تجارت الکترونیک در کشور شروع به کار کرده‌اند. در صورتی که بتوانیم نهادهای غیردولتی را در تنظیم‌گری درگیر کنیم، به سوی کورگولاتوری و سلف‌رگولاتوری حرکت خواهیم کرد.»

امین کلاهدوزان

او ادامه داد: «باید از ایجاد تشکل‌های صنفی حمایت کنیم و به آنها نقش‌های نظارتی بدهیم. در غیر این صورت تحولی در حوزه تجارت الکترونیک رقم نمی‌خورد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.