راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل توسعه نرم‌افزاری شرکت پارت آوا از دلیل شکل‌گیری این شرکت و چشم‌انداز آن می‌گوید / به فکر صادرات نرم‌افزار هستیم

شرکت توسعه نرم‌افزاری پارت آوا یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری تازه‌تأسیس صنعت پرداخت است که فعالیت خود را از تیرماه سال ۱۴۰۲ آغاز کرده است. این شرکت با تمرکز روی تولید، توسعه و پشتیبانی نرم‌افزارهای پرداختی و کمک به توسعه زیرساخت‌های صنعت پرداخت و ارائه هرچه بیشتر خدمات ارزش‌ افزوده در راستای تسهیل روند پرداخت کشور تشکیل شده است؛ اقدامی که مسیر پیش روی آنها را هموار کرده و به آنها این امکان را می‌دهد که به سمت چشم‌انداز درازمدت‌شان که صادرات نرم‌افزار است، قدم بردارند. مدیرعامل این شرکت معتقد است که صنعت پرداخت کشور در مقایسه با سایر صنایعی که دیجیتال شده‌اند، وضعیت روبه‌جلویی دارد و در سال‌های آینده درگیر روندهای جدیدی نظیر جایگزین شدن پرداخت‌های غیرکارتی با پرداخت‌های کارتی می‌شود و شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در این حوزه باید به سراغ پروژه‌های درآمدزایی بروند که همگام با روندهای روز ایران و جهان به توسعه کشور کمک می‌کنند. در گفت‌وگو با الهام عارف‌نیا، مدیرعامل توسعه نرم‌افزاری پارت آوا، به مروری بر شکل‌گیری این شرکت و برنامه‌هایی که برای توسعه در سال ۱۴۰۳ دارند، پرداختیم.


فلسفه شکل‌گیری


شرکت اطلاع‌رسانی پارت ارتباط آوا از سال ۱۳۸۷ با هدف ارائه راهکارهای جامع پرداخت، بانکداری الکترونیک، توزیع و پشتیبانی دستگاه‌های کارت‌خوان آغاز به کار کرد و در سال‌های گذشته به دلیل نیازی که درون سازمان خود احساس می‌کرده، بخش نرم‌افزاری‌اش را توسعه داده و مستقل کرده است. الهام عارف‌نیا، مدیرعامل شرکت توسعه نرم‌افزاری پارت ارتباط آوا با اشاره به فلسفه شکل‌گیری این شرکت و مستقل شدنش می‌گوید: «نیازهای نرم‌افزاری شرکت در سال‌های گذشته زیاد شده بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که شرکت توسعه نرم‌افزاری پارت آوا را از آن جدا کنیم تا به‌ صورت مجزا و مستقل کار کند. در نتیجه از تیرماه ۱۴۰۲ تمام فعالیت‌های نرم‌افزاری پارت ارتباط آوا را در این شرکت تجمیع کردیم. در واقع، شرکت به‌ حدی به بلوغ رسیده بود و تعداد اتصال به زیرسوئیچ‌هایش زیاد شده بود که چاره دیگری نداشتیم و باید یک شرکت مستقل نرم‌افزاری تأسیس می‌شد.»

الهام عارف‌نیا، مدیرعامل توسعه نرم‌افزاری پارت آوا

تولید ۴۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان


بنا بر صحبت‌های عارف‌نیا، شرکت مادر اطلاع‌رسانی پارت ارتباط آوا در حال حاضر نماینده انحصاری شرکت مورفان و نماینده رسمی شرکت پکس در ایران است و به همین منظور، دو خط تولید مجزا نیز در منطقه اقتصادی پیام دارد که یکی از آنها مربوط به مورفان و دیگری برای پکس است. البته فعالیت‌های آنها به همین اقدامات محدود نمی‌شود. او درباره سایر اقدامات‌شان در سالی که گذشت توضیح می‌دهد: «تعداد کارت‌خوان‌های تولید‌شده و فعال ما در این مدت حدود ۴۰۰ هزار دستگاه بوده و موفق به عقد قرارداد همکاری با شش شرکت پی‌اس‌پی و سه زیرسوئیچ فعال کشور شده‌ایم که نرم‌افزارهای اتصال به آنها نیز وجود دارند و در حال فعالیت‌اند. علاوه‌بر این، چند محصول ارزش افزوده نیز داریم. تمامی این محصولات ارزش افزوده در راستای هوشمندسازی دستگاه‌های کارت‌خوان و تجربه کاربری بهتر برای پذیرندگان توسعه یافته‌اند. برای مثال می‌توانم به کتابخانه پرداختی اندرویدی اشاره کنم که با توجه به وجود تعداد بسیار زیادی از نرم‌افزارهای اندرویدی برای کسب‌و‌کارهای مختلف و رشد متخصصان توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های اندرویدی، به هدف تسهیل اجرای انواع نرم‌افزارهای اندرویدی روی تمام سوئیچ‌های موجود این شرکت طراحی و اجرا شده و به توسعه‌دهنده‌ها اجازه می‌دهد بدون مواجهه با چالش‌های پرداختی رایج عملیات مدنظر خود را به‌ سادگی انجام دهند. یکی ‌دیگر از محصولات‌مان نیز پروتکل اتصال به صورت بی‌سیم و باسیم به سخت‌افزارهای جانبی است؛ اعم از کیوسک‌ها، تبلت‌ها، ترازوها و صندوق‌های فروشگاهی برای دستگاه‌های اندرویدی و غیراندرویدی. همچنین، نرم‌افزارهای اندرویدی ارزش افزوده‌ای هم در زمینه‌هایی نظیر فروش بلیت، رستوران و کافه‌داری با قابلیت شخصی‌سازی موجود داریم. ما در سالی که گذشت روی مدل‌های محبوب مورفان H9 و MF919 و مدل‌های جدید پکس Q58، Q60 و D210 نیز متمرکز بودیم.»


مدیریت منابع انسانی با ایجاد محیطی پویا


این شرکت هم مانند تمام کسب‌وکارهایی که با نوآوری و فناوری گره‌ خورده‌اند، برای توسعه خود با چالش‌هایی روبه‌روست که خاص خود هم نیست. عارف‌نیا می‌گوید که با وجود تمام چالش‌ها اگر قرار باشد فقط به یکی از آنها اشاره کند، چالش جذب نیروی انسانی متخصص را نام می‌برد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «شرکت‌های تولید و توسعه نرم‌افزاری با تکیه بر نیروی کار ماهر و متخصصی که دارند، جلو می‌روند و در چند سال اخیر مهاجرت نیروی کار به خارج از مرزهای ایران، ما را در تأمین منابع انسانی به چالش کشیده است. با این حال، در سالی که گذشت تعدادی نیروی متخصص و کارآمد جذب کردیم و برای تأمین نیروهای دیگری که نیاز داشتیم هم تصمیم گرفتیم به دنبال آموزش افرادی باشیم که استعداد و توانایی متخصص شدن را دارند. علاوه‌بر این، فضای کاری شرکت را به‌ صورتی پویا و منعطف طراحی کردیم و چالش‌های نرم‌افزاری را که به وجود می‌آمد، با یادگیری حل کردیم تا افراد به رشد و فعالیت در این حوزه ترغیب شوند. همچنین، تعداد پروژه‌هایمان را افزایش دادیم تا افراد بتوانند درگیری بیشتری با کار پیدا کنند و بر آموخته‌های خود بیفزایند. ما این برنامه‌ها را در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهیم داد تا یک مزیت رقابتی در حوزه منابع انسانی نسبت به دیگران ایجاد کنیم.»


توسعه زیرساخت‌ها و هموار کردن مسیر پیش‌ رو


طبق صحبت‌های عارف‌نیا، آنها در سالی که گذشت با توسعه زیرساخت‌های خود، مسیر توسعه پیش رویشان را هموار کردند و می‌خواهند در سال جدید روی تحقیق، توسعه و تولید پنج مدل دستگاه کارت‌خوان جدید اندرویدی و غیراندرویدی از برندهای پکس و مورفان و اضافه کردن برخی قابلیت‌های ارزش‌ افزوده جدید کار کنند. او توضیح می‌دهد: «در قدم بعدی به دنبال اتصال به چند پی‌اس‌پی و زیرسوئیچ جدید نیز هستیم تا بتوانیم سبد محصولات‌مان را در راستای ارائه خدمات به تمام پی‌اس‌پی‌های فعال کشور کامل کنیم. همچنین، نرم‌افزارهای ترمینال‌های اندرویدی حوزه پرداخت‌مان را هم متناسب با نیاز بازار توسعه خواهیم داد. چشم‌انداز ما برای این شرکت این است که بتوانیم با کمک تیم توسعه و تحقیق بازارهای خارجی، نرم‌افزارهایمان را متناسب با نیاز آنها توسعه دهیم و به آنها صادر کنیم. همچنین بتوانیم راهکارهای نوین و مؤثری در جهت توسعه و رشد صنعت پرداخت کشور ارائه دهیم.»


چالش‌های احتمالی سال جدید


عارف‌نیا معتقد است که چالش‌های عمومی نظیر تورم، رگولاتوری، تحریم و منابع انسانی تمامی ندارند و همه شرکت‌ها با این مسائل دست‌وپنجه نرم می‌‌کنند، اما شرکت‌های نرم‌افزاری باید با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، سراغ تعریف پروژه‌های کارآمدی بروند که درآمدزا باشد و در کنار آن از آموزش نیروی انسانی هم غافل نشوند.

او در آخر درباره وضعیت صنعت پرداخت کشور صحبت می‌گوید: «این صنعت در مقایسه با سایر صنایعی که به سمت دیجیتالی شدن رفته‌اند،‌ وضعیت خوبی دارد و روبه‌جلو و در مسیر توسعه بوده است. به نظر من، در سال‌های آینده پرداخت‌های غیرکارتی جای پرداخت‌های کارتی را می‌گیرند و این اتفاق به یکی از روندهای روز کشور تبدیل می‌شود. ما هم به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه نرم‌افزارهای پرداختی با تکیه بر توان داخلی سازمان و نیروی انسانی متخصص برای این اتفاق آماده خواهیم بود تا بتوانیم برای حوزه‌های مختلف اقتصاد دیجیتال کشور نرم‌افزار تولید کرده و روند پرداخت آنها را تسهیل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.