راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل همراه‌کارت از ورود این شرکت به حوزه‌های جدید می‌گوید / همراه‌کارت جدیدی در راه است

همراه‌کارت که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده و تا به امروز در حال ارائه خدمات بانکی و پرداخت به کاربرانش بوده، در حال ورود به حوزه‌های جدید و ارائه خدماتی نوآورانه است. در گفت‌وگویی که با محمد رشیدی، مدیرعامل همراه‌کارت داشتیم، از مسیری که این شرکت در سال ۱۴۰۲ آمده، پرسیدیم. طبق صحبت‌های او، طی یک سال گذشته همراه‌کارت تغییراتی جدی در تیم مدیریتی، معماری و زیرساخت‌هایش و مهم‌تر از آن شرکای استراتژیک خود داشته و اکنون آماده ورود به سال ۱۴۰۳ هستند تا تلاش‌هایشان را به نتیجه برسانند. رشیدی که بر این عقیده است رقابت در سرویس‌های فعلی راه به جایی نمی‌برد، می‌گوید که آماده ورود به حوزه‌های جدید و تغییر بازی در این حوزه‌ها هستند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


شرکای استراتژیک و همکاری‌های کلیدی همراه‌کارت در سال ۱۴۰۳


رشیدی ضمن تأکید بر اینکه همراه‌کارت پتانسیل بسیار ویژه‌ای برای حضور به‌عنوان پلتفرم دادوستد و دریافت خدمات مالی و پرداخت در کشور دارد توضیح داد: «با توجه به پتانسیل بسیار بالای همراه‌کارت و دسترسی به مشتریان و زیرساخت‌های منحصربه‌فرد، مذاکرات و همکاری‌های بسیار ویژه‌ای صورت گرفته که رفته‌رفته نمود آنها رونمایی خواهد شد. همراه‌کارت به‌عنوان پلتفرم پرمخاطب دسترسی به خدمات پرداخت مطرح بوده که همین امر فرصت ویژه‌ای برای توسعه بازارهای جدید فراهم می‌آورد. از همین رو، شکل‌گیری بازارهای جدید به‌واسطه پراستفاده بودن این پلتفرم امری دست‌یافتنی و در گرو تعاملات استراتژیک بازیگران کلیدی صنعت است.»


۱۴۰۲ چگونه گذشت؟


محمد رشیدی از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به‌عنوان مدیرعامل شرکت همراه‌کارت وارد این مجموعه شده است. به گفته او، از نیمه دوم ۱۴۰۲ به همراه تیم خود شروع به بازنگری در ابعاد مختلف این مجموعه اعم از زیرساخت‌ها، شرکای تجاری و محصولات کرده و شرکت را برای رفتن به سمت خدمات جدیدی که در سال آینده می‌خواهند ارائه دهند، آماده کرده‌اند. او گفت: «۱۴۰۲ را سال پایه‌ریزی و تغییرات مهم و ۱۴۰۳ را سال بهره‌برداری می‌نامیم.»

محمد رشیدی، مدیرعامل شرکت همراه‌کارت

طبق صحبت‌های رشیدی، همراه‌کارت در سال ۱۴۰۲ دو مسیر را پیش برده است: «اولین مسیر اینکه بتوانیم کیفیت خدمات‌مان را در حوزه فین‌تک توسعه دهیم و دوم اینکه برخی زیرساخت‌ها را برای حوزه‌هایی که می‌خواهیم در سال ۱۴۰۳ وارد آن شویم، ایجاد کنیم؛ زیرا جمع‌بندی ما این است که اکوسیستم فین‌تک در کشور در مقطع کنونی نیازمند خدمات نوآورانه و جدید است و لزوماً رقابت در سرویس‌های فعلی راه به جایی نمی‌برد و فضای توسعه‌ای چندانی ندارد.»

نیمه دوم سال ۱۴۰۲ برای همراه‌کارت فضای آماده‌سازی برای کارهای توسعه‌ای‌مان بود که در سال‌های آینده نمود فصل‌به‌فصل آن را به‌صورت جدی مشاهده خواهید کرد. مدیرعامل همراه‌کارت با بیان این موضوع بیان کرد: «در این سال همچنین سعی کردیم پژوهش عمیقی بر کاربرها و رفتارهایشان داشته باشیم که نتیجه آن بهبود تجربه کاربری در بخش‌های مختلفی مانند سرویس کارت‌به‌کارت و خرید آنها بود. همچنین طراحی نسخه جدیدی از همراه‌کارت را که بهبود خوبی در رابط کاربری داشت به‌ صورت محدود منتشر کردیم که کاربران‌مان به‌تدریج در حال مهاجرت به این نسخه بهبودیافته هستند. بخشی از سرویس‌های جدید هم‌اکنون به‌صورت محدود در دسترس کاربران قرار گرفته است.»


بهبود تجربه مشتریان از برند همراه‌کارت


رشیدی معتقد است بهبود تجربه مشتریان مانند چتری است که کل مجموعه را دربرمی‌گیرد و صرفاً محدود به فضای داخلی اپلیکیشن نیست. او در این‌باره گفت: «تجربه مشتریان، از تجربه نصب اپلیکیشن تا استفاده از خدمات و سرویس‌ها و پشتیبانی مشتریان را شامل می‌شود؛ از همین رو ایجاد مسیر‌های حساب‌شده‌تر و جذاب‌تر برای مشتریان از اولویت‌های تیم‌های داده و تجربه مشتریان همراه‌کارت است و در نتیجه وقتی از تجربه کاربری بهتر صحبت می‌کنیم، منظورمان تجربه‌ای است که کاربر از برند همراه‌کارت به دست می‌آورد و این بهبود تجربه صرفاً به درون اپلیکیشن ما محدود نیست.»

رشیدی همچنین افزود: «یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که منجر به‌ کندی روند توسعه کسب‌وکارهای آنلاین در کشور، ازجمله همراه‌کارت می‌شود، چالش جذب و نگهداشت نیروهای بااستعداد و باتجربه است.»


خلق بازارهای جدید


استفاده هوشمندانه از ظرفیت ۲۲میلیونی کاربران همراه‌کارت در کنار ذینفعان و سهام‌داران هوشمند این اپلیکیشن، فرصتی در اختیار قرار داده تا این اپلیکیشن، فضاهای جدیدی را به‌عنوان بستر دادوستد در صنوف و صنایع مختلف فراهم آورد. به گفته رشیدی، همراه‌کارت پلتفرم دادوستد کاربران و کسب‌وکارهاست و در همین مسیر با ایجاد بستر مناسب امکان رشد را به تمام شرکای کلیدی و استراتژیک خود خواهد داد.

او همچنین ضمن اشاره‌ به وجود رقابت‌های ناسالم و غیرمنصفانه در بازار افزود: «نمونه این موضوع می‌شود اپراتورهای تلفن همراه که در حال تلاش برای جذب کاربران اپلیکیشن‌های پرداختی هستند. در حالی که می‌توانند تمام ظرفیت و پتانسیل خود را به‌درستی در مسیر ایجاد بستر رشد بهتر کسب‌وکارها قرار دهند؛ توسعه‌هایی همچون ظرفیت‌های شبکه‌ای و زیرساختی، مراکز داده و… . در حالی که این موضوع باعث هدر رفتن منابع و سرمایه‌ها می‌شود، زیرا آنها نیز به دنبال سهم مادی در بازار هستند که این رقابت‌ها هزینه را زیاد می‌کند. کاری که ما در سال ۱۴۰۲ انجام داده‌ایم این است که به جای رقابت با پرداخت‌سازها و اپلیکیشن‌های پرداختی، برای خود بازارهای جدیدی تعریف و به سمت آنها حرکت کرده‌ایم. ما فکر می‌کنیم بتوانیم از ظرفیت‌هایی که به واسطه ذینفعان و سهام‌داران خود داریم، استفاده کنیم و خدمات قابل توجهی در بازار ارائه دهیم. رویکردمان بیشتر به سمت نوآوری مبتنی بر نیاز بازار و حرکتی است که مردم در بازار انجام می‌دهند، تا رقابت با پرداخت‌سازها و اپلیکیشن‌های پرداختی دیگر.»


ورود به بورس


یکی از چشم‌اندازهای همراه‌کارت، ورود به بورس است که بررسی‌ها و مراحله اولیه آن انجام شده است. رشیدی با اشاره به این موضوع گفت: «قواعد ورود به بورس تا حد خوبی روشن است و ما در تلاشیم تمام بحث‌های زیرساختی چه از منظر مالی و چه حاکمیت شرکتی و کسب‌وکاری خود را به سمت‌و‌سویی هدایت کنیم که برای پذیرش در بورس آماده شویم. پذیرش در بورس صرفاً یک درخواست نیست، بلکه فرایندی جدی و بلوغ کسب‌وکاری است که باید در راستای آن الزاماتی طی کند. قدم‌های کلیدی و مهمی برداشته‌ایم که ما را به سمت حصول الزامات اولیه و قواعد ورود به بازار سرمایه پیش خواهند برد.»


پرداخت‌ساز‌ها درآمدی از کارت‌به‌کارت ندارند


مدیرعامل همراه‌کارت با بیان این موضوع که در سال ۱۴۰۲ فشارهای زیادی از بعد نیروی انسانی متحمل شده‌اند، درباره چالش‌هایی که در یک سال گذشته با آن روبه‌رو بودند، اظهار داشت: «در کنار چالش مهم مهاجرت نیروی انسانی متخصص در کشور، افزایش هزینه‌ها به‌ صورت روزانه برای نگهداشت و مدیریت کسب‌وکار، چالش دیگر این است که اپلیکیشن‌های پرداخت‌ساز هیچ سهمی از درآمدهای برخی سرویس‌های پرداختی مانند کارت‌‌به‌کارت که یکی از پرتراکنش‌ترین سرویس‌هاست، ندارند؛ بنابراین باید هزینه‌های زیادی را برای تأمین زیرساخت، پاسخگویی مشتریان، نگهداشت مشتریان و رعایت الزاماتی که رگولاتور درباره پرداخت‌سازها ابلاغ می‌کند متحمل شویم تا بتوانیم این سرویس را ارائه دهیم و کاربران‌مان را نگه داریم. اپلیکیشن‌های پرداخت‌ساز گردش مالی بزرگی را در سرویس کارت‌به‌کارت ایجاد می‌کنند؛ در حالی که هیچ سهمی از درآمد آن نخواهند داشت. در واقع درآمدی که به ‌دست می‌آید کاملاً به شبکه پرداخت و بانک مبدأ و مقصد می‌رسد؛ در صورتی که پرداخت‌ساز کسی است که این فرایند را تسهیل می‌کند. تلاش‌های بسیار زیادی از سوی کارگروه پرداخت‌سازی صورت گرفته که با حمایت بانک مرکزی همراه بوده است. امیدواریم در سال آینده به جمع‌بندی خوبی در این‌باره برسیم و بتوانیم در این مسیر فضای بهتری برای رشد و خدمت‌رسانی به مردم داشته باشیم. طبعاً با به‌روز شدن قوانین و قواعدی که منجر به بهبود فضای سالم کسب‌وکار در کشور می‌شود، هزینه‌هایی برای رعایت و پیاده‌سازی آنها وجود دارد که نیازمند حمایت ویژه رگولاتور از پرداخت‌سازها برای ارائه خدمات بهتر به مردم است.»


۱۴۰۳؛ سال ورود به بازارهای جدید


رشیدی با اعلام اینکه می‌خواهند در سال ۱۴۰۳ همراه‌کارت را از فضای رقابتی فعلی وارد فضای توسعه‌ای جدیدی کنند در این‌باره توضیح داد: «شاید امروز با اپلیکیشن‌های پرداخت‌ساز در حال رقابت باشیم، اما در سال ۱۴۰۳ به واسطه توسعه خدماتی که همراه‌کارت در بازارهای جدید دارد، در بازارهای مختلفی رقابت خواهیم کرد. موضوعی که بسیار بر آن تأکید داریم این است که به واسطه خوشنامی و حجم کاربرانی که همراه‌کارت دارد، می‌توانیم بازی را در این بازارها عوض کنیم و با حضور پررنگ و درست همراه‌کارت، آن بازارها نیز بزرگ‌تر خواهند شد. این توسعه منجر به اثرگذاری مثبت در فضای اقتصادی و بهبود سطح کیفی زندگی مردم خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.