راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره هفتم فصلنامه فناوری‌های مالی منتشر شد / کربنکینگ به کدام سو می‌رود؟

هفتمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی یک رویکرد آینده‌پژوهانه در صنعت بانکداری است. این شماره، کرلس‌بنکینگ را در حالی بررسی می‌کند که تنها چند شرکت در دنیا به‌ صورت رسمی فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی داتین،‌ صنعت بانکداری سال‌های اخیر را با تحولات چشم‌گیری سپری کرده است. این تغییرات بیش از همه به‌واسطه فناوری میسر شده و کاربرانی که روزبه‌روز نیاز بیشتری به این صنعت پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، در حالی تعداد بانک‌هایی که در سال‌های اخیر شروع به ارائه خدمات کرده‌اند افزایش یافته که خدمات بانکی به اقیانوسی قرمز تبدیل شده است. در این میان، شاید تنها برگ برنده، سرعت بالا در ارائه خدمات و بهبود تجربه کاربری باشد.

یکی از موضوعاتی که این روزها با هدف افزایش سرعت و انعطاف‌پذیری، راه خود را در صنعت بانکداری باز کرده، مفهوم کرلس‌بنکینگ است. در این نوع بانکداری، طبق تعریفی ساده، یک نرم‌افزار مجتمع، تمام سرویس‌های بانک را ارائه نمی‌دهد، بلکه مجموعه‌ای از نرم‌افزارها در تعامل با هم وظایف را پیش می‌برند.

کرلس‌بنکینگ در حال حاضر توسط بعضی تأمین‌کننده‌های کربنک در دنیا ارائه می‌شود و برخی از شرکت‌های ایرانی هم قدم‌هایی در این حوزه برداشته‌اند؛ بنابراین، شماره هفتم فصلنامه فناوری‌های مالی در یک رویکرد آینده‌پژوهانه به این موضوع پرداخته است. در این شماره، ۱۰ صاحب‌نظر کشور از تجارب خود در این حوزه، معایب و مزایا، الزامات پیاده‌سازی، معماری، سخت‌افزار و آینده کرلس‌بنکینگ گفته‌اند.

نخستین مقاله این فصلنامه به قلم محسن عزیزی، صاحب‌نظر بانکداری دیجیتال است. او در این بخش، موضوع کرلس‌بنکینگ و اندازه بازار آن را بررسی می‌کند و در چندین مورد، راهکارهای کاهش ریسک آن را برمی‌شمرد. عزیزی در پایان درباره پیاده‌سازی این نوع جدید از بانکداری می‌گوید: «از پذیرش و سازواری با پیشرفت سرسام‌آور فناوری گریزی نیست و چهارچوب‌های نظارتی و تنظیم‌گری نیز بالأخره در پی این قافله، چاره‌ای جز پذیرش روندها و مفاهیم نو ندارند.»

فاطمه حیدری، مدیرمحصول منابع بانکداری متمرکز داتین در مقاله‌ای، به معماری کرلس‌بنکینگ پرداخته است. به اعتقاد او تا همین اواخر، تنها گزینه‌های موجود برای بانک‌ها این بود تا با آنچه داشتند زندگی کرده و سعی کنند محدودیت‌ها را دور بزنند یا ریسک و هزینه قابل توجه جایگزینی سیستم‌های اصلی بانکداری قدیمی را بپذیرند. اما اکنون گزینه سومی وجود دارد به نام کرلس‌بنکینگ. پیاده‌سازی این نوع بانکداری از دیدگاه حیدری، فراتر از تعبیه صرف خدمات خرد است. این موضوع نیاز به مدیریت API، اتوماسیون کامل و تقسیم دامنه استراتژیک دارد.

سامان ذاکرزاده، معاون سیاست‌گذاری و توسعه فناوری‌های نوین اداره فناوری اطلاعات بانک کشاورزی، دیگر متخصصی است که در این شماره دیدگاه‌های خود را درباره این مفهوم نوین در بانکداری بیان کرده است. او کرلس را به نگاهی مینیمال تعبیر و عنوان می‌کند: «اینکه ایجاد تغییر در این معماری تمرکزگرا را کرلس (Coreless) بنامیم یا بدون ایجاد چنین مفهومی سعی بر کاهش وابستگی به کر (Core) کنیم؛ حتی اینکه نگاه مینیمالیسم به کر را جایگزین نگاه ماکسیمالیسم کنیم، در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند. بسیاری از بانک‌های ایرانی بدون نامگذاری کرلس، در عمل و با توجه به سطح بلوغ دیجیتالی خود اقداماتی داشته یا در دست انجام دارند که نتیجه آن، کاهش تدریجی وابستگی به کر و تحقق کرلس‌بنکینگ خواهد بود.»

امیررضا لیلازی، مشاور بانک ملت دو رویکرد مهاجرتی برای تغيير معماری از کربنکینگ به کرلس‌بنکینگ را ساده‌سازی، ساختن و مهاجرت و پرش عنوان می‌کند و به نقاط قوت و ضعف هر یک از آنها می‌پردازد. در نهایت او چنین نتیجه‌گیری می‌کند که بانک‌ها باید رویکرد مديريت پورتفوليو را برای نوسازی سیستم کربنکینگ خود اتخاذ کنند.

فرزانه غلام ابوالفضل، رئیس هیئت‌مدیره شرکت نوآوران لوتوس پیروزی و مشاور ارشد تحول دیجیتال از تجربیات خود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گوید و کرلس‌بنکینگ را عامل تسهیل تحول دیجیتال بانک‌ها می‌داند. او در بخشی از این مقاله عنوان می‌کند: «مسائلی که امروز در بانک به‌عنوان ابهام، چالش، تحول و نگرانی مطرح می‌شود، بیش از 10 سال پیش در ICT اتفاق افتاد و گذشت. در صنعت مخابرات و تلکام هم قبلاً یک غول یکپارچه به نام هسته‌ یکپارچه‌ اپراتور ساخته می‌شد و همه‌چیز روی آن سوار بود. بعد تصمیم بر این شد که لایه‌ زیرساخت از لایه‌ سرویس جدا و در لایه‌ سرویس، اجازه‌ بروز خلاقیت فراهم شود.»

به‌ طور کلی می‌توان گفت این شماره علاوه‌ بر نگاه به آینده کربنکینگ، وضعیت فعلی صنعت بانکداری کشور و رویکرد رگولاتور به این مهم را نیز واکاوی کرده و به این سؤال جواب داده که اگر بانک‌ها بخواهند به این حوزه ورود کنند، باید چه استراتژی‌ها و پیش‌نیازهایی را مد نظر قرار دهند.

تاکنون شش شماره دیگر از فصلنامه فناوری‌های مالی با موضوعاتی چون کشف تخلف و تقلب در صنعت بانکداری، فراگیری مالی، اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات، مدیریت منابع سازمانی، بانکداری دیجیتال، هم‌افزایی صنعت بیمه و فناوری اطلاعات به چاپ رسیده است.

برای دریافت آخرین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی با موضوع آینده کربنکینگ اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.