راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری و راهبری پروژه‌ها در هلدینگ تفتا عنوان کرد / پایش و نظارت صحیح بر اقدامات و پروژه‌ها با راه‌اندازی سامانه‌های داده‌محور

علیرضا جالینوس، معاون فناوری و راهبری پروژه‌ها در هلدینگ تفتا از راه‌اندازی سامانه‌های داده‌محور با هدف پایش و نظارت صحیح بر اقدامات و پروژه‌ها خبر داد.

معاونت فناوری و راهبری پروژه‌ها در هلدینگ تفتا وظایف و فعالیت‌های مختلفی دارد که تحقیق و بررسی فناوری‌ها و راهکارهای فنی در حوزه بانکی و فین‌تک، تصمیم‌گیری در خصوص ایجاد زیرساخت‌های فنی و امنیتی، ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از فناوری‌های نوین بانکی و غیربانکی در بانک تجارت و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ ازجمله آنهاست.

همچنین ایجاد زیرساخت‌ها، استقرار نظام فرآیندهای نظارت فنی و پیاده‌سازی آن، تصمیم‌گیری در خصوص زیرساخت‌ها و سامانه‌های مورد نیاز بانک تجارت و شرکت‌های تابعه هلدینگ، هدایت و راهبری شرکت‌ها در مسیر استفاده از فناوری‌های نوین، نظارت بر اجرای نظام‌ها و استانداردهای به‌روز دنیا در سطح شرکت‌های تابعه، تلاش در جهت ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌های تابعه و همچنین نظارت و راهبری پروژه‌های در حال انجام در شرکت‌های تابعه هلدینگ از دیگر وظایف و فعالیت‌هایی است که این معاونت در تفتا برعهده دارد.


طراحی سامانه‌های داده‌محور برای نظارت بر پروژه‌ها


علیرضا جالینوس، معاون فناوری و راهبری پروژه‌ها در تفتا در خصوص چشم‌انداز این معاونت بیان کرد: «در این معاونت تلاش می‌کنیم با استفاده از داده‌های موجود در بانک و شرکت‌ها، تصمیم‌گیری‌های داده‌محور را در این مجموعه نهادینه کنیم. به همین منظور در حال طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های داده‌محوری هستیم که بتوانیم پایش و نظارت صحیح بر اقدامات و پروژه‌ها داشته باشیم. هدف، دخالت در انجام پروژه‌ها نیست و در واقع قصد داریم راهبری هوشمندانه و داده‌محور داشته باشیم. داده‌محوری و استفاده از داده‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و تعیین راهبردها، از موضوعات جدید دنیاست که در حال پیاده‌سازی آن هستیم.»

از دیگر اهداف معاونت فناوری و راهبری پروژه‌ها در هلدینگ تفتا می‌توان به بهره‌گیری از اصولی چون معماری فناوری و تحول دیجیتال در جهت بهبود اقدامات و خدمات مربوط به حوزه فناوری در شرکت‌های تابعه اشاره کرد.

تهیه و تدوین چشم‌انداز بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ارائه خدمات بهتر توسط شرکت‌های تابعه از اقدامات در دست اجرای این معاونت است. همچنین از دیگر اقدامات معاونت فناوری و راهبری پروژه‌ها در تفتا ایجاد نظام ارزیابی فنی شرکت‌هاست.


مهم‌ترین چالش سال ۱۴۰۲


جالینوس در خصوص مهم‌ترین چالش معاونت فناوری و راهبری پروژه‌ها در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: «یکی از موارد مهم اطاله زمان تأمین تجهیزات و زیرساخت‌هاست که باعث طولانی‌تر شدن زمان ارائه خدمات جدید در شرکت‌ها شده است. وضع قوانین و بخشنامه‌های بالادستی نیز گاهی اوقات باعث تأثیر منفی در روند اجرای پروژه‌ها شده است. اختلالات موجود در زیرساخت‌ها و سرویس‌ها که بانک و به‌تبع آن شرکت‌های ما از نهادهای بیرونی دریافت می‌کنند از دیگر مشکلاتی بود که در سال ۱۴۰۲ با آن درگیر بودیم.»

هلدینگ تفتا چندی است که به حوزه بانکداری باز ورود کرده و در تلاش است با ایجاد زمینه‌های همکاری با اکوسیستم بانکداری، زمینه‌های توسعه خدمات و مشتریان بانک تجارت را فراهم کند. معاون فناوری و راهبری پروژه‌ها در تفتا با اشاره به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ در بخش‌های مختلفی از حوزه بانکداری دیجیتال فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: «ازجمله این موارد می‌توان به فعالیت‌های شرکت سیمرغ تجارت در حوزه BNPL، بانکداری باز و ارائه سرویس‌های مربوط به نهادهای بیرونی اشاره کرد. شرکت تجارت شایان نیز در حوزه SCF و البته DCF دارای محصول منحصربه‌فردی است که به شرایط مناسب دست یافته است. در روزهای اخیر شرکت ایران‌کیش از محصول «کهکشان» که در واقع مبتنی بر NFC است رونمایی کرد که در صنعت پرداخت تحول بزرگی را رقم می‌زند.»

جالینوس بر این باور است که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، اتفاقات ارزنده‌ای در ماه‌های پیش‌ رو صورت می‌گیرد که به تحقق بانکداری دیجیتال و بانکداری باز در مجموعه شرکت‌های هلدینگ تفتا کمک می‌کند.


ارائه خدمات به مشتریان با امنیت و اطمینان بیشتر


مرتضی ترک تبریزی، رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت در نشست «از بانکداری دیجیتال تا بانکداری هوشمند» بیان کرده بود که «در بانک‌های کشور بهترین زیرساخت‌ها را داریم و خدمات خوبی ارائه می‌دهیم.» جالینوس با بیان اینکه رأس هرم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک آقای ترک تبریزی هستند، عنوان کرد: «با درایت ایشان و مدیریت آقای فرجود اقدامات ارزنده‌ای در سال‌های اخیر چه در سطح بانک و چه شرکت‌های تابعه انجام شده که بهبود تجهیزات و زیرساخت‌های مربوطه یکی از آنهاست. در حوزه امنیت سایبری نیز در سطح بانک و شرکت‌های تابعه پروژه‌های متنوعی انجام شده که نتایج آن ارائه خدمات با اطمینان و امنیت بیشتر بوده است.»

او ادامه داد: «البته هنوز با نقطه مطلوبی که آقای ترک‌ تبریزی ترسیم کرده‌اند فاصله داریم، اما با رهبری ایشان و زحمات همه ارکان فناوری بانک تجارت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، به شرایط مطلوب‌تری دست پیدا خواهیم کرد.»


تأسیس شرکت با هدف مدیریت کلان‌داده‌ها


شرکت داتا با هدف توسعه زیرساخت‌ها، تجزیه، تحلیل و مدیریت کلان‌داده‌های بانک تجارت در سال جاری تأسیس شد. معاون فناوری و راهبری پروژه‌ها در تفتا در خصوص نقش این شرکت در مسیر پیش‌ روی تفتا و بانک تجارت و حرکت به سوی بانکداری هوشمند اظهار کرد: «با توجه به تمرکز داتا بر بهره‌گیری از داده در سطح بانک تجارت و استفاده بهینه از هوش مصنوعی، این شرکت اتفاقات خوبی رقم خواهد زد. بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی داده‌محور در بانک و در سطح هلدینگ و شرکت‌های تابعه صورت گرفته است.»

به عقیده جالینوس، با هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای شرکت داتا به‌عنوان مجری پروژه‌ها، در آینده‌ای نزدیک دستاوردهای ارزنده‌ای در سطح بانک تجارت خواهد داشت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.