راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سروش‌پلاس عنوان کرد / تغییر و تحولات اخیر منجر به رضایت کاربران شد

سروش‌پلاس یکی از پیام‌رسان‌های داخلی است که سعی دارد امکانات و تجربه کاربری خوبی ارائه دهد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند سروش‌پلاس متعلق به رسانه ملی است که شاید دلیل این امر، وجود تشابه اسمی میان سروش و سروش‌پلاس باشد.

فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش‌پلاس با اشاره به اینکه بارها درباره سرمایه‌گذاری سروش‌پلاس صحبت شده است،‌ بیان کرد: «صداوسیما علاقه‌ای به ادامه سرمایه‌گذاری روی سروش نداشت؛ بنابراین سراغ بخش خصوصی رفتیم و پیام‌رسانی را با سرمایه‌گذاری شرکت مهیمن ادامه دادیم. سروش‌پلاس به‌ صورت کاملاً خصوصی از اسفند 1397 با سرمایه‌گذاری شرکت مهیمن وارد بازار شده و تمام هزینه‌های آن از طریق سرمایه‌گذاری خصوصی تأمین شده است.»

مرادی در روند توسعه و پیشبرد سروش‌پلاس نیز از هیچ نهادی بودجه یا وام دریافت نکرده‌ و سهامی هم از سروش‌پلاس واگذار نکرده است. بخش کوچکی از هزینه‌ها با درآمد حاصل از فعالیت‌های سروش‌پلاس و بخش بیشتر هزینه‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأمین شده است.


رمز و راز عدم قطعی سروش‌پلاس افشا شد


یکی از چالش‌هایی که بسیاری از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پایداری اتصال است. مرادی دسترسی‌پذیری و پایداری در حوزه پیام‌رسانی را موضوع بسیار مهمی برشمرد و گفت: «در این حوزه تجربه بسیاری کسب کرده‌ایم که می‌توان به ثبت‌نام بیش از یک میلیون کاربر در یک روز و حضور بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال در پلتفرم اشاره کرد. پایداری و دسترسی‌پذیری در این میان نقش حائز اهمیتی ایفا می‌کند.»

برای دستیابی به دسترسی‌پذیری و پایداری دو اصل باید رعایت شود. اصل اول بخش زیرساختی است؛ منابع سخت‌افزاری و شبکه‌ای برای ارائه سرویس مطلوب به کاربران باید فراهم شود. این کار دسترسی بالا و مداومی را به کاربران می‌دهد. اصل دوم به زیرساخت نرم‌افزاری برمی‌گردد؛ در صورتی که منابع سخت‌افزاری فراهم باشد، زیرساخت نرم‌افزاری مناسبی نیز باید فراهم شود که کشش کار را داشته باشد.

مرادی با بیان اینکه سال‌هاست در سروش‌پلاس روی این اصل کار می‌کنیم، اظهار کرد: «نتایج قابل‌ قبولی نیز حاصل شده است. بهینه‌سازی و به‌روزرسانی در چند مرحله و به صورت مداوم انجام شده تا این موضوع در نسل جدید سروش‌پلاس پررنگ‌تر دیده شود. همچنین سعی شده بهینه‌سازی و دسترسی کاربر در این پلتفرم با کیفیت بالایی انجام شود تا قطعی را تجربه نکنیم.»

سروش‌پلاس در سال جاری تنها یک بار قطعی داشته که به دلیل قطع برق در یکی از دیتاسنترها بوده است.


حضور شش میلیون کاربر روزانه در سروش‌پلاس


سروش‌پلاس در مقاطع مختلفی جزو پیام‌رسان‌های رتبه اول کشور بوده و کاربران بسیاری از خدمات این پلتفرم بهره می‌برند. این تجربه‌ها باعث شد که سروش‌پلاس به فکر بهبود زیرساخت‌های خود بیفتد؛ چراکه پیام‌رسانی باید از مسیر محصول و کیفیت به موفقیت برسد. مرادی در این خصوص گفت: «پیام‌رسان را نمی‌توان با تبلیغات و حواشی جانبی به موفقیت رساند. پیام‌رسان بر اساس کیفیتش در یک جامعه جا می‌افتد. وقتی یک پیام‌رسان نیازهای جامعه را مرتفع می‌کند، افراد جامعه آن را به یکدیگر پیشنهاد می‌‌دهند و بدین‌ترتیب شبکه شکل می‌گیرد.»

در حال حاضر سروش‌پلاس ۱۱ میلیون کاربر ماهانه و شش میلیون کاربر روزانه دارد و در تلاش است کیفیت و امکانات خود را برای کاربران افزایش و بهبود دهد.


مقیاس‌پذیری سروش‌پلاس بهبود یافت


مدیرعامل سروش‌پلاس با اشاره به این نکته که برای توسعه نسل جدید، یک تیم به صورت موازی با این پلتفرم کار کرده است،‌ اظهار کرد: «تکنولوژی جدید تغییرات بسیار مهمی در پی داشته که نتیجه این تغییرات، تفاوت کیفی این پیام‌رسان را در بازار رقم می‌زند. ازجمله اقدامات اساسی ما، موضوع مقیاس‌پذیری بوده که سعی در تقویت آن داریم. معماری به‌ صورت کامل تغییر داده شده؛ به صورتی که امروز پایگاه‌ داده کاربران مجزا از یکدیگر است.»

در سروش‌پلاس منابع با توجه به میزان استفاده کاربران در دسترس قرار می‌گیرد و پشتیبانی انجام می‌شود تا کاربر احساس رضایت لازم را داشته باشد. سروش‌پلاس به صورت ابری طراحی شده است. در این سطح نیز خدمات خوبی برای کاربران فراهم شده است. این اتفاقات منجر به بهبود مقیاس‌پذیری‌ سروش‌پلاس شد. همچنین پروتکل جدید سروش‌پلاس، نه‌تنها برای پیام‌رسانی بهینه شده بلکه پهنای باند مصرف‌شده در این پروتکل نسبت به سایر پروتکل‌ها بهینه‌تر است.


ارائه خدمات چندسکویی در سروش‌پلاس


وقتی یک پیام‌رسان چندسکویی است باید در سیستم‌عامل‌های مختلف به‌ خوبی کار کند. همچنین هر سیستم‌عامل ممکن است نسخه‌های مختلفی داشته باشد که هرکدام پیچیدگی خود را دارد. خدمات‌رسانی پیام‌رسان باید به نحوی باشد که با انواع تلفن‌های همراه، انواع دستگاه‌ها، انواع سیستم‌عامل‌ها و انواع نسخه‌های سیستم‌عامل‌ها همخوانی داشته باشد تا مشکلی برای کاربر پیش نیاید. مدیرعامل سروش‌پلاس با اشاره به اینکه ارائه خدمات چندسکویی کار را دشوار می‌کند، بیان کرد: «با این حال این موضوع مانع رشد و توسعه ما نشده و نسخه وب اپلیکیشن و نسخه اندروید به‌خوبی کار می‌کند. ممکن است به دلیل محدودیت در سیستم‌عامل‌ها تغییرات جزئی با یکدیگر داشته باشند، اما روی تمام تجهیزات به‌خوبی کار می‌کند.»

بهینه‌سازی بسیاری برای زیرساخت، خدمات ابری، معماری پیام‌رسان، تکنولوژی و پروتکل پیام‌رسان سروش‌پلاس انجام شده که مجموع این اقدامات باعث پایداری بهتر، قطعی کمتر و دسترسی‌پذیری بیشتر خواهد شد. سروش‌پلاس از لحاظ زیرساختی و نرم‌افزاری پایش می‌شود تا در صورت بروز مشکل در لایه شبکه، زیرساخت و نرم‌افزار هشدارهای لازم به متخصصان و کارشناسان اعلام شود و بدین‌ترتیب مشکلات به سرعت رفع می‌شوند.


ویژگی‌های کارآمد سروش‌پلاس چیست؟


تغییرات در سروش‌پلاس بر اساس نیاز مخاطبان در حوزه پیام‌رسانی انجام شده است. مرادی در این خصوص اظهار کرد: «سه الی چهار سال روی تکنولوژی جدید کار کردیم و سال گذشته آن را به بهره‌برداری رساندیم. یکی از سنگین‌ترین هزینه‌ها را در زمینه فناوری و زیرساخت پیام‌رسانی در سطح کشور انجام دادیم. این هزینه را به جان خریدیم تا نیازهای کاربر را بهتر شناسایی کنیم تا توسعه، پشتیبانی،‌ انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری را در سطح محصول به حد مطلوب برسانیم.»

نتایج اقدامات اخیر سروش‌پلاس در حوزه کیفیت پیام‌رسانی، پایداری و ارائه سرویس از لحاظ سرعت، سرویس‌دهی و دسترسی قابل‌ مشاهده است. توسعه در سروش‌پلاس بر اساس نیازهای مخاطبان اولویت‌بندی می‌شود. استفاده از استانداردهای توسعه محصول یکی از اولویت‌های کاربران این پلتفرم بود که توسعه و ارائه آن به کاربران در دستور کار سروش‌پلاس قرار گرفت.

مرادی در خصوص ویژگی‌های سروش‌پلاس گفت: «برای کانال‌ها داشبورد تبلیغات فراهم شده تا بتوانند درآمدزایی کنند. نسخه جدید تماس فراهم شده که در نوروز نسل جدیدی از تماس صوتی و تصویری به کاربران ارائه خواهد شد. اقدامات UI و UX متنوعی نیز روی پیام‌رسان انجام شده که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. «پست‌چین» یک صفحه محتوایی است که کاربران می‌توانند بدون محدودیت و براساس علایق‌شان در محتوا کاوش کنند. این ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی است و براساس علایق کاربر محتوای مورد نیاز را نمایش می‌دهد.»

سروش‌پلاس برای تجربه کاربری جدید روی رابط کاربری و تجربه کاربری خود نیز تغییراتی انجام داده و مهرماه امسال نسخه ۶ خود را به کاربران ارائه داد. این تغییر با بازطراحی ۱۳۰۰ صفحه و بازنویسی ۴۳۰۰ عبارت داخل برنامه انجام شد. بازنویسی‌ها به ساده‌ترین حالت ممکن انجام شد. روی زبان‌های پیام‌رسان کار شد و نسخه‌های جدید برای ترجمه زبان انگلیسی و عربی بهبود یافت تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم شود.

موضوعاتی مانند استوری، ری‌اکشن، بات و… از ویژگی‌هایی است که در سال آتی بسته به اولویت کاربران به سروش‌پلاس اضافه خواهد شد.


امنیت اطلاعات کاربران در سروش‌پلاس فراهم شد


 امنیت یکی از مهم‌ترین موضوعات در پلتفرم‌ به شمار می‌رود. کوچک‌ترین مشکل امنیتی در پیام‌رسان کسب‌وکار را به‌ صورت کامل تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مدیرعامل سروش‌پلاس با اشاره به این نکته که طی سال‌های گذشته انواع نشت اطلاعات را در پلتفرم‌های مختلف شاهد بودیم و به همین دلیل اقدامات لازم برای برقراری امنیت اطلاعاتی را در سروش‌پلاس اتخاذ کردیم، اظهار کرد: «در حوزه فنی اقدامات بسیاری ازجمله رمزنگاری‌های بسیار پیچیده و معماری امنیتی پیچیده انجام شد. استانداردهایمان را همواره بالاتر از استانداردهای بازار نگه داشته‌ایم تا عملکرد قوی‌تری در حوزه امنیت داشته باشیم. انواع تست‌های مختلف در لایه‌های امنیت و کاربری، رمزنگاری، پروتکل ارتباطی امن، انواع تنظیمات امنیتی در حوزه زیرساخت و نرم‌افزاری انجام می‌شود تا امنیت لازم برای کاربر فراهم شود.»


برگشت سروش‌پلاس به قله


تغییرات مثبت و اتفاقات اخیر در سروش‌پلاس باعث شد امتیاز این برنامه در بازارهای اپلیکیشن رشد خوبی داشته باشد و به جایگاه مناسبی برسد. مرادی در این خصوص بیان کرد: «سال گذشته به‌واسطه تغییر تکنولوژی، به‌روزرسانی اجباری داشتیم. این امر باعث شد حذف حساب کاربری برای یک ماه متوقف شود. تعدادی از کاربران از این کار ناراضی بودند و بدین‌ترتیب امتیاز سروش‌پلاس در بازارها از چهار کمتر شد و شاهد یک افت شدید بودیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.