راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سروش‌پلاس از فعالیت‌ها و برنامه‌های این پیام‌رسان داخلی می‌گوید / سروش‌پلاس نسبتی با پیام‌رسان سروش و صداوسیما ندارد

در میان پلتفرم‌های مختلفی که در حوزه فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر کار خود را آغاز کرده‌اند، می‌توان حوزه پیام‌رسان‌های داخلی را یکی از پرحاشیه‌ترین حوزه‌ها دانست که با وجود حمایتی که بخش دولتی از آنها داشته، در زمینه اعتمادسازی میان کاربران اینترنت با چالش‌های جدی مواجه بوده‌اند. در این زمینه، مدیرعامل سروش‌پلاس در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه این پیام‌رسان دیگر نسبتی با پیام‌رسان سروش و صداوسیما ندارد و تحت مالکیت شرکت خصوصی مهیمن به کار خود ادامه می‌دهد، از فعالیت‌ها و برنامه‌های این پیام‌رسان داخلی گفت.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل چالش‌های پیام‌رسان‌های داخلی، فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی؛ به‌ویژه تلگرام و اینستاگرام بود که به مخاطبان این احساس را القا می‌کرد که حق انتخاب خود را از دست داده‌اند. به هر حال پیام‌رسان‌های داخلی در میان افکار عمومی بیش از اینکه به‌عنوان یک موضوع فناورانه و کسب‌وکاری مطرح شوند به یک بحث سیاسی تبدیل شدند و حواشی زیادی در شبکه‌های اجتماعی حول آنها شکل گرفت و کار را برای فعالان این حوزه دشوار کرد.

فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش‌پلاس در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه این پیام‌رسان دیگر نسبتی با پیام‌رسان سروش و صداوسیما ندارد و تحت مالکیت شرکت خصوصی مهیمن به کار خود ادامه می‌دهد، درباره نسل ششم این پیام‌رسان، خدمات آن و برنامه‌هایی که برای آینده در نظر گرفته شده، می‌گوید. او باور دارد که پیام‌رسان‌های داخلی در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون کاربر روزانه دارند و سهم سروش از این تعداد بیش از پنج میلیون کاربر روزانه و بیش از ۳۷ میلیون کاربر ثبت‌شده است.

پیام‌رسان سروش، شرکت مجزایی بود که مالکیت آن را صداوسیما در اختیار داشت، اما از سال ۱۳۹۷ علاقه صدا‌وسیما به سرمایه‌گذاری در حوزه پیام‌رسان کمتر شد و یک شرکت خصوصی که توسعه پیام‌رسان را بر عهده داشت، اعلام کرد از آنجا که حوزه پیام‌رسان برایشان موضوعی جدی بوده و پیش از صداوسیما نیز روی آن کار کرده‌اند، تصمیم بر ادامه این مسیر دارند. به این ترتیب در اسفند ۱۳۹۷ نسخه سروش‌پلاس به‌صورت مجزا و همزمان با اینکه سروش نیز در بازارها حضور داشت، توسط این شرکت ارائه شد و از این طریق شروع به جذب کاربر کرد؛ بنابراین سروش‌پلاس حتی ری‌برندینگ سروش محسوب نمی‌شود و یک محصول مستقل از آن در حوزه پیام‌رسانی است.

تاکنون چند نسخه از سروش‌پلاس به بازار ارائه شده است؟ تفاوت این نسخه‌ها چه بوده و در آخرین نسخه این پیام‌رسان چه خدماتی به کاربران ارائه می‌شود؟

از اسفند ۱۳۹۷ که سروش‌پلاس راه‌اندازی شد، ما تقریباً سه نسخه متفاوت که از آنها تحت عنوان نسل‌های سروش‌پلاس یاد می‌کنیم، ارائه دادیم. در نسل اول فناوری پیام‌رسان دارای قابلیت تماس ارائه شد. در نسل بعدی از هوش‌ مصنوعی استفاده کردیم و دستیار هوشمند و تماس تصویری را به پیام‌رسان اضافه کردیم. در نسخه بعدی که آذر ۱۴۰۱ از آن رونمایی شد، فناوری پیام‌رسان به‌صورت کلی با تغییر همراه بود. با این فناوری جدید می‌توانستیم در حوزه پیام‌رسانی به لحاظ کیفیت حرفی برای گفتن داشته باشیم. اخیراً هم نسخه شماره ۶ از سوی سروش‌پلاس ارائه شده که در آن بیشتر تمرکز ما روی حوزه UI و UX بوده است.

نوع فناوری جدید شما با گذشته چه تفاوتی دارد؟

ما بر اساس تجربه‌ای که در سال‌های گذشته داشتیم، به‌ دنبال این بودیم که هسته اصلی پیام‌رسان خود را قوی‌تر کنیم. به همین منظور از سال 1397 به‌صورت جدی روی فناوری جدید محصول‌مان کار کردیم که نتیجه آن در آذرماه سال گذشته ارائه شد. این فناوری واقعاً متفاوت و بهتر از دیگر فناوری‌ها بود و بازخوردی که ما از کاربران گرفتیم نیز این موضوع را تأیید می‌کرد. ما به‌صورت جدی کیفیت فنی را ارتقا دادیم و برنامه بعدی‌مان این بود که روی UI و UX برنامه کار کنیم. در همین راستا تقریباً ۱۳۰۰ صفحه از محصول‌مان را بازطراحی کردیم.

۶۵۰ صفحه در تم روشن (لایت) و ۶۵۰ صفحه هم در تم تیره (دارک). به جز این کار بزرگ‌تری که صورت گرفت این بود که بر اساس بازخوردهایی که از کاربران می‌گرفتیم و همچنین در نظر گرفتن استانداردهای توسعه محصول، اقدام به انجام برخی ویرایش‌ها کردیم. یکی از حوزه‌هایی که روی آن کار شد موضوع UX writing بود که در آن با در نظر داشتن تجربه پیام‌رسان‌های بین‌المللی سعی کردیم علاوه بر ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای کاربر، به او حس اعتماد و اطمینان را نیز منتقل کنیم. یکی از ویژگی‌های دیگری که به سروش‌پلاس بر اساس درخواست کاربران اضافه کردیم، امکان نمایش گزینه last seen recently بود.

در مجموع ما در سروش‌پلاس یک زیرساخت که دارای سرعت و پایداری خوبی است، فراهم کردیم تا بر اساس آن بتوانیم ویژگی‌ها و اصلاحات مورد نظرمان را در راستای تکمیل محصول اجرا کنیم و کار را جلو ببریم.

از آنجا که شروع به کار پیام‌رسان‌ها در ایران با فیلترینگ تلگرام همراه بود، پیام‌رسان‌های داخلی با چالش‌هایی در حوزه جلب اعتماد کاربران مواجه بودند. رویکرد شما در مواجهه با این چالش چه بوده است؟

ما در زمان‌های مختلف به اقتضای فضا اظهارنظرهایی داشته‌ایم؛ اما آنچه مهم بوده این است که خودمان را در فضایی حس می‌کردیم که اگر در حوزه روابط عمومی سکوت اختیار کنیم، فضا بهتر پیش خواهد رفت. ما نمی‌خواستیم مسیر گذشته را ادامه دهیم و در حال حاضر نیز در مسیری قرار داریم که این شرکت خصوصی مد نظر دارد. به هر حال حاشیه‌ها هم سنگین بود و ما در تیم کوچک خود توان مقابله با رسانه‌هایی را که در خارج از کشور روی سروش کار می‌کردند، نداشتیم. ضمن اینکه تحلیل ما این بود که ما هرچه کار خود را انجام دهیم و تمرکزمان را روی موضوعات فنی بگذاریم، آورده بیشتری برایمان خواهد داشت تا اینکه بخواهیم به حوزه رسانه بپردازیم.

این رویکرد تا سال‌ گذشته و ماجراهایی که در نهایت به مراجعه افراد به پیام‌رسان‌های داخلی منجر شد، ادامه یافت. در این فضا احساس کردیم که نیاز است مقداری در فضای رسانه‌ای نیز حضور داشته باشیم و بر اساس همین رویکرد نسبت به موضوعات مختلف واکنش‌هایی نشان دادیم.

برخی موضوعات که در مورد پیام‌رسان‌ها و به‌خصوص سروش‌پلاس مطرح می‌شد، شاید اگر کسب‌وکار دیگری بود، عنوان نمی‌شد؛ بنابراین این دست موضوعات رسانه‌ای که نباید چالش پیام‌رسان‌ها باشد، حساسیت بیشتری برای آنها ایجاد کرده است. برخی موضوعات که در مورد پیام‌رسان‌ها گفته می‌شود، گاهی به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیام‌رسان‌های داخلی تبدیل شده است.

یکی از نکات مهم درباره شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بحث سوشال‌کامرس‌ در آنهاست که افراد زیادی از طریق آن امرار معاش می‌کنند. در این زمینه شرایط سروش‌پلاس به چه شکل است؟

طی بررسی‌های ما، در حوزه سوشال‌کامرس دو اتفاق در پیام‌رسان ما می‌افتد؛ اول اینکه ما برای فروشگاه‌ها زیرساخت پرداختی فراهم کردیم و افراد می‌توانند با آوردن فروشگاه خود روی پیام‌رسان سروش‌پلاس پرداخت درون‌کانالی خود را فعال کنند تا تجربه فروش راحت‌تری برای خودشان رقم بزنند. در این حالت نیازی به ارائه شماره کارت و… نیست. این سرویس در حال کامل‌شدن است و خدمات بیشتری به آن اضافه می‌شود. اما جدا از این خدمات، در کانال‌های پیام‌رسان بدون امکانات پرداخت هم فروشگاه‌هایی شکل می‌گیرد که در آنها فرد با معرفی محصول خود و ارائه شماره کارت اقدام به فروش می‌کند. به همین دلیل ما اگر بخواهیم مجموعه کارهای فروشگاهی را در نظر بگیریم، به‌ طور متوسط حدود ۱۷ الی ۱۸ هزار فروشگاه فعال ماهانه در سروش داریم که در ماه‌های مختلف این میزان به ۲۱ هزار فروشگاه هم افزایش یافته است. اخیراً حدود ۱۰۰۰ مجوز به فروشگاه‌هایی که خدمات پرداخت برای کانال‌شان فعال شده، ارائه داده‌ایم.

آیا به این فروشگاه‌ها، علاوه بر امکان پرداخت درون‌کانالی، خدمات دیگری نیز ارائه می‌شود؟

در کنار خدمات پرداخت، بسته‌های مختلف کمک مانند تبلیغات به این کسب‌وکارها روی فضای «ویترین» سروش‌پلاس در حال ارائه است که در آنجا فروشگاه‌ها معرفی می‌شوند. همچنین در بسته‌های تبلیغاتی‌مان تخفیفات مختلفی برای فروشگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم وقتی فردی اقدام به راه‌اندازی فروشگاه در پیام‌رسان ما می‌کند، تعداد مخاطبانش را به جایی برسانیم که کار فروش را انجام دهد. ما در واقع آن بازه زمانی رسیدن به درآمدزایی را برای افراد کوتاه‌تر می‌کنیم.

رقابت در این حوزه زیاد است و ما نیز در حال تکمیل خدمات خود هستیم. برای مثال در حوزه ارائه اینماد، در حال مذاکره‌ایم تا بتوانیم در این پیام‌رسان به فروشگاه‌ها آنچه را نیاز دارند، به‌عنوان یک پکیج کامل شامل زیرساخت‌های پرداختی، مجوزی، تبلیغات و… ارائه دهیم.

آماری از گردش مالی که در حال حاضر در پیام‌رسان شما رخ می‌دهد، دارید؟

ارائه چنین آماری دشوار است؛ به این دلیل که تعداد فروشگاه‌هایی که مجوز گرفته‌اند، نسبت به فروشگاه‌های فعال در پیام‌رسان بسیار کمتر است. معمولاً فروشنده‌ها از طریق کارت‌به‌کارت فروش خود را انجام می‌دهند و به دست آوردن آمار میزان گردش مالی از این طریق شدنی نیست، اما تخمینی که ما داریم این است که میانگین هر پرداخت از طریق پرداخت درون‌کانالی حدود ۱۷۵ هزار تومان و گردش مالی آن ۱۰۰۰ فروشگاه که مجوز دریافت کرده‌اند نیز ماهانه حدود یک میلیارد تومان است. اما نمی‌توان به این آمار تکیه کرد، زیرا ما آماری از ۱۷-۱۸ هزار فروشگاه دیگری که در سروش‌پلاس فعال هستند، نداریم.

آیا فروشگاه‌هایی که از شما مجوز گرفته‌اند، برای استفاده از خدمات شما هزینه‌ای پرداخت می‌کنند؟

خیر نیازی به پرداخت هزینه نیست؛ حتی ما کارمزدی را که بابت هر تراکنش دریافت می‌کردیم و مبلغ زیادی نبود (حدود یک درصد)، فعلاً در راستای تشویق فروشندگان دریافت نمی‌کنیم. برای فعال‌سازی هم نیاز به کار خاصی نیست و تنها کافی است مشخصات خود را وارد کنند. دلیل دریافت این اطلاعات هم این است که به هر حال این فروشگاه‌ها قرار است از طرف ما تبلیغ ‌شوند.

مدل کسب‌وکاری سروش‌پلاس به چه شکل است؟

کلاً این موضوع در حوزه پیام‌رسان‌ها پیچیده است، اما چند مدل درآمدی جدی در این حوزه تثبیت شده که از آنها می‌توان به تبلیغات اشاره کرد. یکی دیگر از مدل‌ها ارائه خدمات کارمزدی است. از جمله این خدمات می‌تواند همین بخش فروشگاه‌ها یا خدماتی مانند فروش شارژ، پرداخت قبض و… باشد که پیام‌رسان بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهد، درصدی به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند. بحث دریافت هزینه بابت ترافیک هم وجود دارد که متأسفانه این موضوع روی پیام‌رسان‌های داخلی به‌دلیل تعرفه اینترنت و همچنین نوپا بودن آنها جا نیفتاده است. هنوز قوانین و مقررات پیام‌رسانی در کشور آن‌طور که باید نیست. در حال حاضر برای کسب درآمد در زمینه ترافیک مشکلاتی جدی داریم و آن سهمی را که به‌عنوان تولیدکننده ترافیک داریم، به‌صورت کامل دریافت نمی‌کنیم. مدل دیگری که می‌توان از آن نام برد، ارائه خدمات جانبی مانند سرگرمی، وی‌اودی، ای‌اودی‌ و… است. ما هنوز در سروش‌پلاس به نقطه سوددهی نرسیده‌ایم و در مرحله سرمایه‌گذاری هستیم؛ بخش خصوصی در حال هزینه‌کردن برای این پیام‌رسان است، اما در بحث تبلیغات توانسته‌ایم درآمدزایی را به نقطه خوبی برسانیم؛ هرچند هنوز این نقطه ایده‌آل ما نیست. در حوزه ترافیک نیز بسیاری از شرکت‌ها قراردادهای ترافیکی مشخص با اپراتورها دارند و ما نیز در حال تلاش هستیم با توجه به حجم ترافیکی که داریم این موضوع را جا بیندازیم.

آخرین آماری که سروش‌پلاس از کاربران خود اعلام کرده ۳۷ میلیون بوده است، چه تعداد از این کاربران روزانه از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند؟

در حال حاضر میزان کاربر ثبت‌‌شده ما حدود ۳۸،۳۷ میلیون است که اگر کاربرانی که اکانت خود را حذف کرده‌اند، از این مقدار کم کنیم در حال حاضر بیش از ۳۴ میلیون کاربر ثبت‌شده موجود داریم. حدود ۱۱ میلیون تعداد کاربر فعال ماهانه ماست و تقریباً ۵ الی ۵.۵ میلیون کاربر هم به‌صورت روزانه در سروش فعالیت می‌کنند.

چند سال پیش در فضای مجازی گفته‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه پیام‌رسان سروش بدون اطلاع افراد برای آنها با استفاده از شماره همراه‌شان اکانت ثبت کرده است؛ من خودم هم چنین تجربه‌ای داشته‌ام که برخی به من می‌گفتند در این پیام‌رسان اکانت دارم، در حالی که در آن ثبت‌نام نکرده بودم. آیا چنین موضوعی صحت دارد؟

این بیشتر یک شایعه بود و همان‌ زمان هم ما یک آدرس ایمیل اعلام کردیم تا هر کس که فکر می‌کند این اتفاق برایش افتاده اعلام کند. گزارش این ماجرا را هم منتشر کردیم. حدود ۱۰ الی ۱۲ ایمیل جدی برای ما ارسال شد که پیگیر این موضوع بودند. در نهایت به دو مورد رسیدیم که یکی از آنها نیز در ادامه متوجه اشتباه خود شد و دیگری هم اعلام کرد که مادرش با آن شماره اقدام به فعال‌کردن پیام‌رسان کرده بود و فرد از آن بی‌خبر بوده است.

ما در این زمینه هیچ نکته‌ای نداشتیم و نمی‌دانم برای مورد شما ماجرا به چه شکل بوده است. اتفاقی که مدتی در سازمان‌ها می‌افتاد، این بود که شرکت‌ها با شماره‌های سازمانی اکانت‌هایی را برای انجام کارهایشان فعال می‌کردند. این آمارها چیز عجیب‌وغریبی نیست و همه‌چیز با همه‌چیز می‌خواند. باز هم اگر شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد، همان‌طور که تاکنون پاسخگو بوده‌ایم، در ادامه نیز به همین شکل خواهد بود. قطعاً ما کاری نمی‌کنیم که بعدها بخواهد اعتبار ما را خدشه‌دار کند. حوزه پیام‌رسان‌ها بسیار پیچیده و دشوار است، چون افراد روی این پلتفرم‌ها زندگی می‌کنند و کوچک‌ترین ورود و آسیبی به این زندگی موجب فراری‌شدن کاربران از آن پیام‌رسان می‌شود.

ما به هیچ‌وجه به‌ دنبال زیر سؤال بردن اعتبار خود نیستیم. ما حتی به جذب کاربر با تبلیغات هم علاقه‌مند نیستیم، چون حوزه پیام‌رسان حوزه‌ای است که افراد باید در آن فعالیت کنند و شبکه خودشان را داشته باشند؛ اینکه فقط یک سر بزنند و بروند هیچ آورده‌ای برای ما ندارد و هزینه برای تبلیغ در این مسیر دور ریختن پول به حساب می‌آید. ما در تیم خودمان موضع تبلیغات به‌صورت عمومی را منتفی کرده‌ایم و در حال تلاش هستیم کاربرانی که در سروش‌پلاس فعالیت می‌کنند، شبکه خودشان را گسترش دهند و طوری رشد کنیم تا فعالیت کسانی که جذب می‌شوند، ادامه‌دار باشد. ما بسیار خوشحال می‌شویم که اختلاف کاربر روزانه و ماهانه‌مان کم باشد یا به عبارتی تعداد کاربرانی که در پیام‌رسان ثبت شده‌اند و فعالیت روزانه دارند، افزایش یابد. ثبت کاربر در پیام‌رسان به‌تنهایی نمی‌تواند برای ما ارزشی داشته باشد.

بیشتر کدام رده سنی در سروش‌پلاس فعال هستند؟

به‌عنوان یک پیام‌رسان برای خود ما هم بسیار جالب است که بر اساس آمارها و نظرسنجی‌ها در بازه‌های مختلف زمانی تقریباً توزیع گسترده‌ای داریم و همه نوع کاربری در پلتفرم ما فعال هستند. اما نکته جالب این است که نسل نوجوان در سروش‌پلاس پررنگ‌تر است. بر اساس آمار حدود ۲.۵ میلیون کاربر نوجوان داریم. به‌صورت کلی می‌توانم بگویم نسل کاربران ما را جوان‌ترها تشکیل می‌دهند؛ هرچند اختلاف‌ها بسیار پررنگ نیست.

چه میزان از کاربران سروش خارج از مرزهای کشور قرار دارند؟

آمار کاربران خارج از کشور ما به‌دلیل یکسری موارد چندان دقیق نیست، اما حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار کاربر داریم که می‌دانیم در خارج از کشور زندگی می‌کنند و به‌صورت پیوسته از سروش‌پلاس برای ارتباط خود با خانواده، دوستان و آشنایان‌شان استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که ما در حوزه بین‌الملل در زمینه فعال‌سازی مشکل داریم و از سویی دلیوری پیام‌ها هم مقداری با سختی انجام می‌شود. در تلاش هستیم تا فعال‌سازی را در حوزه بین‌الملل راحت‌تر کنیم و بتوانیم در این حوزه هم ورود خوبی داشته باشیم.

آیا سروش‌پلاس برنامه‌ای جدی برای ورود به بازار جهانی دارد؟

یکی از اصلاحاتی که اخیراً روی UI و UX محصول انجام دادیم، مرتبط با زبان‌های انگلیسی و عربی بود که نسبت به سایر زبان‌ها پرکاربردتر هستند. اما در مجموع ورود به بازار بین‌المللی از اهدافی است که در افق خود می‌بینیم.

اولویت شما ورود به بازار چه کشورهایی است؟

کشورهای همسایه تقریباً در فهرست ما اولویت دارند، اما کشورهای اروپایی مانند آلمان و سوئد هم جزو ۱۰ کشور اولویت‌دار ما به‌شمار می‌آیند؛ حتی کشورهای آمریکایی مانند کانادا نیز در این فهرست حضور دارند. اما مسیری که در حال حاضر آن را طی می‌کنیم، فعلاً یک نسخه انگلیسی و عربی است تا با آن بتوانیم کار را با کشورهای همسایه آغاز کنیم؛ برای این کار قصد داریم یک مطالعه بازار انجام دهیم که با پیچیدگی‌های خاص خودش همراه است. سعی می‌کنیم چند بازار را با هم بسنجیم و بهترین گزینه‌ها را برای ورود انتخاب کنیم؛ سعی داریم در حوزه‌هایی که ورود به آن راحت‌تر باشد و در آن کشور یک پایه‌ای از کاربر داشته باشیم، کار را شروع کنیم. کشورهایی مانند افغانستان، عراق و کشورهای اروپایی مانند سوئد، آلمان و کشورهای آمریکایی مانند خود آمریکا و کانادا کشورهایی هستند که از آنها کاربرانی داریم که در سروش‌پلاس فعالیت می‌کنند.

سروش‌پلاس با تأخیر وارد طرح یکپارچگی پیام‌رسان‌های داخلی شد، دلیل این تأخیر چه بود؟ انجام این طرح چه چالش‌هایی برایتان داشت؟

دلیل تأخیر ما تفاوت فناوری بود که از آن استفاده می‌کنیم. به هر حال این طرحی بود که مطرح شده بود تا افراد بتوانند از طریق پیام‌رسان‌های مختلف با یکدیگر ارتباط داشته باشند. آماری از اینکه چه میزان از این ویژگی استفاده شده، ندارم؛ احتمالاً این آمار را سازمان‌های مربوطه مانند وزارت ارتباطات بتوانند اعلام کنند. به‌ هر حال هرچه این آمار بالاتر باشد، نشان از موفقیت این طرح دارد.

چه میزان این قضیه برای شما اختیاری بود؟

خب مشخصاً این پیشنهاد تیم ما نبوده است، اما اینکه آن را انجام دادیم به این معنا بود که خود ما این پیشنهاد را پذیرفته‌ایم؛ فضا به این شکل نبود که شما تمایلی به این موضوع نداشته باشید، اما مجبور به انجام آن باشید. شاید اولویت ما متفاوت بود و این به‌نوعی سلیقه‌ای است. اولویت ما کاربران‌مان هستند. اصلی که در توسعه محصول در دنیا رعایت می‌شود، این است که شما بر اساس بازخوردها، نظرسنجی‌ها و… برنامه‌های خود را اولویت‌بندی کنید. اما همان‌طور که گفتم، فضا آن‌قدر یک‌طرفه نبود که ما تحت اجبار باشیم.

آیا حضور سروش‌پلاس در حوزه محتوا به شکل یک پلتفرم پخش‌کننده محتواست یا در حوزه تولید محتوا هم ورود می‌کند؟

ما در تولید محتوا تا امروز ورودی نداشتیم و چنین چیزی نیز در نقشه مسیر ما در نظر گرفته نشده است. نگاه ما به این حوزه یک نگاه پلتفرمی است. تلاش ما این است که همه‌چیز را بسترسازی کنیم تا افراد بتوانند روی این بستر محتوای خود را به مخاطبان ارائه دهند.

آیا این چشم‌انداز را دارید که در سروش‌پلاس از پیام‌رسان‌بودن به سوی نوعی شبکه اجتماعی حرکت کنید؟

شاید در چهار، پنج سال پیش، وقتی درباره پیام‌رسان و شبکه اجتماعی صحبت می‌کردیم، راحت‌تر می‌شد مرزی کشید، اما امروز حتی واتس‌اپ کانال را به ویژگی‌های خود اضافه کرده و این مرز کمرنگ‌تر شده است. ما در حال حاضر به‌ جز خدمات ارتباطی، خدمات محتوایی یا خدمات جانبی مانند وی‌اودی و سرگرمی را نیز روی پیام‌رسان خود داریم؛ این موضوع ما را به حرکت به سمت شبکه‌های اجتماعی سوق می‌دهد. اما در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی فضای پیام‌رسانی است و در این حوزه سعی می‌کنیم خدمات خود را کامل‌تر کنیم.

گفته می‌شود پیام‌رسان‌های داخلی در دولت قبل از تسهیلاتی برخوردار شدند که برخی از آنها نیز بلاعوض بوده است؛ درباره آن دوره و تسهیلاتی که داشته‌اید، صحبت کنید و آیا اخیراً نیز چنین چیزی برای پیام‌رسان‌ها در نظر گرفته شده است؟

تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که تا امروز برای پیام‌رسان سروش‌پلاس انجام شده، توسط شرکت خصوصی مالک این پیام‌رسان بوده است. روی سروش‌پلاس هیچ وام و موارد اینچنینی دریافت نشده است. موضوع جذب سرمایه‌گذار نیز جزو حیطه اختیارات هیئت‌مدیره است و مانند هر کسب‌وکاری بر اساس منافع مجموعه تصمیمات و اقدامات لازم در این خصوص گرفته می‌شود. اما در خصوص اینکه آیا منابع بلاعوض یا منابع دارای سود در سروش‌پلاس دریافت کرده‌ایم، باید بگویم که چنین چیزی وجود نداشته است. حوزه مدیریتی و حقوقی سروش با سروش‌پلاس متفاوت بوده و من اطلاع دقیقی از اینکه سروش چه تسهیلاتی دریافت کرده یا نکرده، ندارم.

منبع کارنگ
1 دیدگاه
  1. ++ می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید در مقاله نوشته شده که در نسخه چهارم سروش پلاس امکان تغییر شماره همراه وجود داره اما من هر چی وارد تنظیمات میشم این قابلیتو نمی بینم ایا این امکان وجود داره که شماره همراه سروش رو تغییر بدیم و تمام اطلاعات اکانتمون به شماره جدید منتقل بشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.