راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت کامراد پژوهان پارس مطرح کرد / ارائه خدمات حوزه نظرسنجی براساس استانداردهای جهانی

مدیرعامل شرکت کامراد پژوهان پارس با اشاره به سابقه ۱۰ساله این شرکت در سفارش‌نویسی برای سازمان‌ها بیان کرد: «خدمات حوزه نظرسنجی را براساس استانداردهای جهانی ارائه می‌دهیم.»

این مجموعه در سال گذشته پلتفرم خود با نام «پندارگان» را راه‌اندازی کرد که به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در جمع‌آوری داده‌های برون‌سازمانی مورد نیازشان در حوزه‌هایی مانند تحقیقات بازار و نظارت‌های مرتبط با خرده‌فروشی خدمات ارائه می‌دهد. بحث‌هایی مانند تعالی و تعلق سازمانی، رضایتمندی شغلی، ارزیابی‌های ۳۶۰ درجه مدیر و کارکنان و… از دیگر حوزه‌هایی است که سازمان‌ها در آن می‌توانند از خدمات کامراد استفاده کنند. محمد مسرور، مدیرعامل شرکت کامراد پژوهان پارس در این گفت‌وگو به تشریح خدماتی می‌پردازد که این شرکت به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

شرکت کامراد پژوهان از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده و ورود آن به حوزه ارائه خدمات نظرسنجی برای سازمان‌ها به چه شکل بود؟

حدود ۱۶ سال است که شرکت کامراد پژوهان پارس در حال فعالیت است. در ابتدا کار ما سفارش‌نویسی برای سازمان‌های بزرگ بود و تقریباً به مدت ۱۰ سال در این حوزه کار کردیم. پس از مدتی با توجه به اینکه تعدادی محصول داشتیم به نتیجه رسیدیم این توانایی را داریم که سفارش‌نویسی را کنار بگذاریم و محصول خود را به فروش برسانیم. از آن میان پنج محصول را برای فروش انتخاب کردیم و پس از مدتی متوجه شدیم برخلاف پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، اقبال بازار به محصول ارائه خدمات نظرسنجی بیشتر از دیگر محصولات‌مان است و سازمان‌های بزرگ به چنین خدماتی نیاز دارند.

نیاز سازمان به خدمات شما بیشتر مرتبط با کدام بخش از فعالیت آنهاست؟

هر سازمان بزرگی با دو دسته دیتا سروکار دارد؛ داده‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی. داده‌های برون‌سازمانی داده‌هایی است که روی هیچ‌یک از سرور‌های سازمان قرار ندارد و مصادیق بسیار متنوع و گسترده‌ای می‌توان برای آن برشمرد که مهم‌ترین آن موضوع تحقیقات بازار است. موضوعاتی مانند افکارسنجی و نظرسنجی مصداق دیگری از آن است. ارزیابی‌های متنوع ازجمله ارزیابی‌های ۳۶۰ درجه، بخش دیگری از داده‌های برون‌سازمانی به شمار می‌روند. موضوعاتی مانند تعهد و تعالی سازمانی یا مدیریت نوآوری از جنس اطلاعاتی هستند که معمولاً در سرور سازمان وجود ندارند و باید آنها را از ذینفعان سازمان به دست آورد. معمولاً سازمان‌ها در زمینه داده‌های برون‌سازمانی خود به خدمات ما نیاز دارند.

الان چه مدت زمان است که پلتفرم پندارگان کار خود را آغاز کرده و رشدی که در این مدت زمان داشته، چه میزان است؟

ما طی سه سال پلتفرم خود را بازنویسی کردیم که در سال گذشته با نام پلتفرم «پندارگان» به بازار عرضه شد. ما با توجه به شناختی که از بازار داشتیم و نیاز انباشتی که سازمان‌ها در زمینه داده‌های برون‌سازمانی داشتند به این نتیجه رسیدیم که سراغ چنین پلتفرمی برویم. ما امسال تا اینجا توانستیم رشدی ۸۰۰درصدی نسبت به گذشته را تجربه کنیم. هدف ما برای سال آینده با توجه به شناختی که از بازار داریم، این است که نزدیک به ۵۰۰ درصد رشد نسبت به امسال داشته باشیم.

مزیت رقابتی پلتفرم شما در وهله اول با روش‌های سنتی این حوزه و در وهله دوم نسبت به سایر رقبایی که در این زمینه فعال هستند، چیست؟

در مقایسه با روش‌های سنتی در صورتی که مشتری به جای استفاده از نرم‌افزار از کاغذ یا فرم‌های چاپی استفاده کند، با مسائل زیادی روبه‌رو خواهد شد؛ ازجمله از دست رفتن اطلاعات، نبود امکان تحلیل داده و گزارش‌گیری، افزایش خطای انسانی در جمع‌آوری اطلاعات و محدودیت‌های بسیار، بدون وجود هیچ‌گونه نظارت بر عملکرد پرسشگر. و در صورتی که سازمان‌ها از نرم‌افزار‌های ابتدایی و غیرتخصصی مانند اکسل استفاده کنند، از بسیاری از فیچر‌های مورد نیازشان در راستای افزایش کیفیت دیتا، تسهیل فرایند‌ها و ابزار نظارتی محروم خواهند ماند و به‌تبع آن امکان تقلب و جمع‌آوری داده نامعتبر افزایش خواهد یافت. در مورد رقبایی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، ما پلتفرم پندارگان را در مقایسه با پلتفرم‌های بزرگ خارجی که در این حوزه فعال هستند، سنجیده‌ایم. مزیت اول پلتفرم ما این است که در لبه فناوری قرار دارد و ابزار و امکانات زیادی در طراحی، شرط‌گذاری و نظارت بر پروسه جمع‌آوری اطلاعات در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

دومین مزیت رقابتی ما این است که هر سه روش اصلی جمع‌آوری اطلاعات را به شکل کامل پوشش می‌دهیم، این در حالی است که سایر شرکت‌های فعال در این حوزه معمولاً روی یکی از سه روش جمع‌‌آوری اطلاعات متمرکز هستند. این سه روش عبارت‌اند از کوی (cawi) که روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از کامپیوتر و اینترنت و به صورت انفعالی است، کپی (capi) که روش جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی و در مکان‌های مشخص است و کتی (cati) که روش جمع‌آوری اطلاعات به صورت مکالمه تلفنی پرسشگر با شرکت‌کنندگان است.

مزیت دیگر ما این است که سامانه ‌ما چند‌بهره‌برداره یا MultiTenant است. با توجه به اینکه مصادیق جمع‌آوری داده‌های برون‌سازمانی در یک سازمان بزرگ متنوع است و حوزه‌های مختلفی مانند آموزش، روابط عمومی، فروش و تحقیقات بازار، منابع انسانی و… هر کدام یک نسخه برای خودشان نیاز دارند، بنابراین ما این امکان را فراهم کردیم تا از نسخه‌ای که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، چند بهره‌بردار استفاده کنند.

مزیت رقابتی دیگرمان جلوگیری گسترده از ورود داده‌های نامعتبر است که منجر به نتایج نامعتبر می‌شود. سامانه ما این توانایی را دارد که با روش‌های مختلف، پرسشنامه‌هایی که با سهل‌انگاری یا تقلب پر شده یا داده‌های آن کیفیت لازم را ندارد، شناسایی کرده و جهت بررسی بیشتر به سوپروایزر ارائه دهد. در نظرسنجی میدانی نیز ما با روش‌های مختلف ازجمله گزارش‌های GIS به افزایش کیفیت و دقت جمع‌آوری اطلاعات کمک می‌کنیم.

درباره تفاوت‌ روش‌های جمع‌آوری داده براساس کاربردی که دارند، توضیح دهید.

وابسته به اینکه قرار است شما از کجا و چه گروه ذینفعی داده جمع‌آوری کرده و این داده‌ها را در کدام‌یک از سرویس‌ها و حوزه‌های آن سازمان استفاده کنید، روش جمع‌آوری داده می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر می‌خواهید از پرسنل سازمان داده جمع کنید، این کار می‌تواند با استفاده از روش آنلاین صورت گیرد. اما اگر می‌خواهید درباره خدمات پس از فروش و از مشتریان سازمان داده بگیرید، روش تلفنی مناسب‌تر است. اگر لازم باشد فروشگاه‌ها را پیمایش کنید، فقط می‌توانید از روش میدانی استفاده کنید.

در روش میدانی چه خدماتی ارائه می‌دهید و چگونه می‌توانید باعث افزایش دقت نظرسنجی شوید؟

در روش میدانی که پرسشگرها برای جمع‌آوری داده می‌روند، مجموعه‌ای از سوپروایزرها باید روی کار آنها نظارت کنند که در این میان سهل‌انگاری یا تقلبی صورت نگیرد. وقتی از روش میدانی سامانه پندارگان صحبت می‌کنید، مجموعه‌ای از سازوکارها به شما اجازه می‌دهد داده‌های میدانی را با کیفیت و ضریب دقت بسیار بالا جمع‌‌آوری کنید. شما با استفاده از سامانه ما می‌توانید نقشه راه (rout plane) را مشخص کنید و پرسشگر بر اساس آن به اماکن مشخص‌شده برود و داده جمع‌آوری کند. در این وضعیت سازمان می‌تواند این اطلاعات را داشته باشد که برای مثال پرسشنامه در چه تاریخ، ساعت و مکانی و با صرف چه مقدار زمان پر شده است. همه این داده‌ها به ما کمک می‌کنند به الگوهایی برسیم که براساس آن بتوان تشخیص داد آیا پرسشگر کارش را درست انجام داده و اطلاعات به دست آمده کیفیت لازم را دارد یا نه؟ با استفاده از این روش‌ها ما می‌توانیم به‌عنوان یک مزیت رقابتی برجسته به سازمان‌ها بگوییم که ضریب دقت داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند بالاست و براساس این داده‌ها می‌توانند نتیجه‌گیری و براساس آن استراتژی خود را مشخص کنند.

در مسیری که تاکنون آمده‌اید، آیا جذب سرمایه‌ داشته‌اید یا برنامه‌ای برای این کار دارید؟

تا اینجای کار بدون جذب سرمایه جلو رفته‌ایم، ولی در حال حاضر با چهار مجموعه مختلف برای موضوع جذب سرمایه در حال مذاکره هستیم و از اینکه مجموعه‌های جدیدی بخواهند به‌عنوان سرمایه‌گذار همراه ما باشند استقبال می‌کنیم. ما به دنبال اسمارت‌مانی هستیم، چون فکر می‌کنیم که اسمارت‌مانی می‌تواند به رشد ما کمک کند. فکر می‌کنیم در این حوزه چشم‌انداز مناسبی وجود دارد.

آیا برآوردی از حجم بازار این حوزه دارید؟

در دنیا حجم بازار مرتبط با تحقیقات بازار که بخشی از این حوزه است، در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۱ میلیارد دلار بوده است. همچنین سهم بازار ایران از این مبلغ حدود 0.0024 یا 0.24 درصد یعنی ۱۹۴ میلیون دلار یا ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این بازار که خودش به تنهایی بازار بزرگی است ما در زمینه منابع انسانی، بازرسی خرده‌فروشی (retail audit) افکارسنجی و… هم سهم داریم که هر یک به تنهایی بازار بزرگی محسوب می‌شوند. در مجموع چشم‌انداز بازار این حوزه واقعاً خوب است و یک نیاز انباشت در میان سازمان‌ها در این زمینه وجود دارد. پلتفرم ما نیز تا بن دندان مسلح است و برای سازمان‌های بزرگ خدمات متنوعی در نظر گرفته است.

کامراد به جز پندارگان، در زمینه دیگری نیز فعالیت دارد؟

در بحث جمع‌آوری داده‌های برون‌سازمانی، مصادیق متنوعی وجود دارد. ما در کنار پلتفرم پندارگان، یک پلتفرم دیگر به نام «ال‌انتخاب» داریم که کار آن برگزاری انتخاباتی مانند مجامع کارگری و کارفرمایی، شوراهای اسلامی کار، نمایندگان کارگری در کارخانه‌ها و حوزه اصناف است. در کشور در سال بیش از صد هزار انتخابات در بخش‌های مختلف داریم که پلتفرم ال‌انتخابات خدماتی را در این حوزه ارائه می‌دهد. این پلتفرم هم از ظرفیت رشد خوبی برخوردار است و بازار مناسبی پیش روی آن قرار دارد.

از سوی دیگر خود پندارگان چهار سویه دارد. یک سویه آن مناسب نظرسنجی و افکارسنجی است. یک سویه دیگر آن مناسب تحقیقات بازار است. سویه سوم آن برای بحث بازرسی خرده‌فروشی (retail audit) کاربرد دارد که معمولاً شرکت‌ها به فروشگاه‌ها می‌روند و وضعیت استقرار محصولات خود و همچنین محصولات رقیب را بررسی می‌کنند. سویه چهارم پلتفرم ما مرتبط با حوزه منابع انسانی است. بحث‌هایی مانند تعالی و تعلق سازمانی، رضایتمندی شغلی، ارزیابی‌های ۳۶۰ درجه مدیر و کارکنان و… مرتبط با این سویه است. این چهار سویه به شکل متمرکز در پلتفرم پندارگان ارائه می‌شود.

آیا به دنبال حضور در بازار کشورهای همسایه و به شکل کلی بازارهای خارجی بوده‌اید؟

بله. ما در همان اول که پلتفرم پندارگان را به صورت چندزبانه (فارسی، عربی، انگلیسی) راه‌اندازی کردیم یک مدل جهانی را در نظر گرفتیم و همان‌طور که گفتم بنچ ما هم جهانی بود؛ استانداردهای ما به نحوی است که امکان ورود به بازارهای جهانی را داریم و در برخی زمینه‌ها حتی نسبت به رقبای خارجی از مزیت برخورداریم.

بیشتر چه شرکت‌هایی در چه حوزه‌هایی می‌توانند از خدمات شما بهره ببرند؟

اولین مشتری پلتفرم ما برندهای صنایع غذایی، تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و شوینده و به طور کلی شرکت‌های فعال در حوزه خرده‌فروشی هستند. این حوزه شامل شرکت‌های فعال در زمینه لوازم الکترونیکی و برقی هم می‌شود. شرکت‌های خودروسازی، بانک‌ها و بیمه‌ها، شرکت‌های دارویی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی، شرکت‌های حوزه فولاد، معدن و پتروشیمی، شرکت‌های حوزه گردشگری و هواپیمایی و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و فعالان حوزه آموزش، بخشی از مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند. علاوه بر این صنایع، هر شرکت و سازمان اینترپرایزی که تعداد زیادی مشتری یا منابع انسانی دارد در هر صنعتی که باشد می‌تواند از زیرساخت‌های ما در راستای ذینفع‌های مختلف استفاده ببرد.

ظرفیت پلتفرم شما برای ارائه خدمات نظرسنجی چه میزان است؟

در تابستان گذشته یکی از مشتریان ما، وزارتخانه‌‌ای بود که به مشترکان خود خدمات ارائه می‌دهد و می‌خواست از پنج درصد از کل مشترکانش که یک جامعه آماری چندده‌میلیونی هستند، به سه روش آنلاین، تلفنی و میدانی داده جمع‌آوری کند. ما این پروژه را ظرف یک هفته انجام دادیم. یکی دیگر از مشتریان ما یک هلدینگ است که بیش از ۱۰۰ شرکت حوزه خرده‌فروشی را شامل می‌شود که با میلیون‌ها مشتری ارتباط دارد. بنابراین از لحاظ مقیاس‌پذیری، سامانه ما بسیار توانمند است و توانایی جمع‌آوری، پردازش و مدیریت داده‌های بسیار زیاد را به صورت همزمان دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.