راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما در رویداد ۹ ژانویه اعلام کرد / توکنایز شدن صندوق کهربا و ثبت سود بیشتر از نرخ دلار

میترا خاکی در کارگاه آموزشی رویداد ۹ ژانویه به تشریح صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کاریزما پرداخت و گفت: «معمولاً افرادی که در بازار رمزارز فعالیت دارند علاقه کمتری به بازار سهام ایران دارند، اما افرادی که در بورس فعال هستند، به سمت کریپتو نیز کشیده می‌شوند. در حال حاضر دارایی تحت مدیریت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری حدود ۷۰ همت شده که نتیجه تلاش و خلاقیت سهام‌داران مجموعه است.»

او درباره خدمات کاریزما توضیح داد: «خدمات کاریزما شامل خدمات مدیریت دارایی، صرافی، کارگزاری، خدمات بانکداری، مشاوره سرمایه‌گذاری، بیمه زندگی و بازرگانی می‌شود. در شرکت سبدگردان کاریزما حدود ۱۹ صندوق موجود است که یکی از آنها به نام صندوق بازنشستگی کاریزما ماه آینده پذیره‌نویسی خواهد شد. صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق سهامی، مختلط، صندوق FOF، صنم، سرمایه‌گذاری کالایی، کمان و… از صندوق‌های کاریزما هستند. در صندوق‌های درآمد ثابت دو مدل صدور ابطالی و ETF داریم که نسل اول صندوق‌های کاریزما بودند. دو صندوق کمند و کارا در حال حاضر حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان منبع دارند. روی صندوق کارا در حال حاضر توکن‌سازی انجام شده و مناسب کسانی است که مایل به نگهداشت سود خود هستند و در کوتاه‌مدت؛ حتی یک روز می‌خواهند بدون نرخ شکست یک سود کسب کنند. این صندوق کارمزد پایین نیز دارد. صندوق سهامی در کنار صندوق‌های اهرمی هم سود خوبی دارد و در صندوق مشترک کاریزما شاخص هم‌وزن در نظر گرفته می‌شود. در سپند کاریزما سعی شده که شاخص کل در نظر گرفته شود و صندوق‌های اهرمی مناسب افراد ریسک‌پذیر است. صندوق فلزات اساسی نیز برای کسانی است که به دنبال درآمد دلاری از طریق سرمایه‌گذاری روی فلزات سنگین هستند.»


بازدهی صندوق‌های کاریزما


خاکی در ادامه کارگاه به مقایسه بازدهی صندوق‌های کاریزما پرداخت و گفت: «در سال گذشته با وجود بازار بورس نه‌چندان مثبت، بازدهی صندوق اهرمی کاریزما بیشتر از دلار بوده است. همچنین بازدهی صندوق سهامی ما نسبت به شاخص کل بازار در سال گذشته نیز بیشتر بوده؛ به این صورت که شاخص بورس حدود ۵۴ درصد، شاخص مشترک کاریزما ۶۳ درصد و صندوق کاریس حدود ۶۱ درصد بازدهی داشته است. در سبدگردانی اختصاصی نیز مقداری طلا وجود دارد که دو مزیت بزرگ یعنی کاهش ریسک نگهداری طلای فیزیکی و خرید طلا با هر سرمایه‌ای را دارد. مثلاً در صندوق کهربا ۴۰ درصد شمش بورسی و ۶۰ درصد سکه قرار دارد. در سال گذشته بازدهی کهربا نسبت به دلار بیشتر بوده؛ به‌طوری‌که دلار ۱۳۸ و صندوق کهربا حدود ۱۵۰ درصد بازدهی داده است. پربازده‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، بازار سرمایه کهربا بوده است.

موضوع دیگر درباره کهربا این است که این صندوق توکنایز شده و بر بستر بلاکچین قابل خریداری است. صندوق‌های مختلط سه نوع مختلف دارند که یکی از آنها صندوق‌های تضمین اصل سرمایه هستند که اصل پول بعد از ۹۰ روز تضمین می‌شود. در این نوع صندوق ۴۰ درصد روی اوراق و ۶۰ درصد روی سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره صندوق‌های کاریزما می‌توانید به سایت charisma.ir مراجعه کنید.»

در انتهای کارگاه نیز سؤالی درباره لیکویید شدن در صندوق اهرمی پرسیده شد که خاکی پاسخ داد: «در بازار سرمایه احتمال صفرشدن دارایی وجود ندارد. در این صندوق دو نوع واحد ممتاز و عادی داریم؛ واحد عادی به‌صورت صندوق فیکس اینکام است. کاربر واحد عادی را خریداری می‌کند و نفر دیگر با خرید واحد ممتاز به او سود پرداخت می‌کند. در این حالت واحدهای ممتاز ضامن واحدهای عادی هستند. برای جلوگیری از لیکویید شدن از بازار مشتقه از اختیار معامله انتخاب کرده و حداقل بازدهی را مشخص می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.