راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب‌های ویژه حوزه پول و بانکداری در کمپین هدیه سازمانی راه پرداخت / ۵ کتابی که نگاه شما را به پول تغییر می‌دهد

انتشارات «راه پرداخت» در آستانه نوروز ۱۴۰۳، در فهرست کتاب‌های خود، تعدادی کتاب در زمینه پول و بانکداری منتشر کرده و تحت عنوان «کمپین هدیه سازمانی راه پرداخت» گرد هم آورده که فعالان حوزه پول و بانک و علاقه‌مندان می‌توانند از این فهرست، کتاب خود را انتخاب کنند. در این گزارش به بررسی پنج کتاب این حوزه، از میان ۳۶ کتاب پرداخته‌ایم.


فرهنگ واژه‌های فین‌تک


کتاب «فرهنگ واژه‌های فین‌تک»، به قلم راینر آلت و استفان هوخ در سال ۲۰۲۲ توسط انتشارات اشپرینگر منتشر شد. این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا عبارات کلیدی را که در زمینه فناوری مالی (فین‌تک) ظهور کرده‌اند، درک کنند. معنی و مفهوم عباراتی مانند «چهارچوب بلاکچین»، «سرمایه‌گذاری جمعی» یا «عرضه اولیه سکه» (ICO) چیست؟ این کتاب دایره گسترده‌ای از لغات تخصصی حوزه بانکداری و بیمه، فناوری اطلاعات، بلاکچین و همچنین مدیریت نوآوری را پوشش می‌دهد؛ مجموعه ارزشمندی که تعاریف مختصر و به‌روز بیش از ۸۳۰ کلمه کلیدی در حوزه‌های نام‌برده را به ترتیب حروف الفبا به خواننده ارائه می‌دهد. مخاطبان این کتاب طیف گسترده‌ای از پژوهشگران حوزه فین‌تک، مدیران این حوزه و تمامی علاقه‌مندان به مباحث فناوری مالی هستند.


 نئوبانک


کتاب «نئوبانک؛ استارلینگ چگونه صنعت بانکداری را متحول کرد» به قلم «آن بودن» در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات پنگوئن منتشر شد. این کتاب را آیسا فدایی و زهرا درستکار در سال ۱۴۰۰ به فارسی برگرداندند و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. در این کتاب، نویسنده به‌عنوان مدیرعامل بانک چالشگر استارلینگ، به نحوه شکل‌گیری این بانک پرداخته است. او که پس از یک دوره طولانی کار در رأس برخی از بانک‌های برجسته انگلیس، از وضعیت موجود ناامید شده بود، تصمیم گرفت اقدامی انقلابی در این زمینه انجام دهد. او احساس کرد اشتهای کمی برای استفاده بهینه از فناوری‌های در حال ظهور برای ایجاد انقلابی در نحوه تعامل با مشتری وجود دارد و همچنین به طور فزاینده‌ای از وضعیت صنعت بانکداری ناامید شده بود؛ بنابراین تصمیم گرفت با انجام کاری کاملاً رادیکال – تأسیس بانک خودش – نظم موجود را به چالش بکشد. در این کتاب هیجان‌انگیز، نویسنده نشان می‌دهد که چگونه بوروکراسی را شکست داده و با تعصب مقابله کرده و برای تحقق چشم‌انداز خودش در مورد آینده بانکداری خرد جنگیده است. این کتاب سرگذشت زنی سرسخت و با پشتکاری بالاست که تمام تلاش خود را کرده تا آرزوهای خود را به منصه ظهور برساند.


 نئوبانک ۲


کتاب نئوبانک ۲.۰ توسط مؤسسه مدیچی در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این کتاب تلاش می‌کند مخاطب را با ابعاد گوناگون نئوبانک‌ها آشنا کند و با معرفی بخش‌های جذاب و در حال‌ رشد این اکوسیستم، به مدیران و فعالان بانکداری دیدی برای انتخاب مسیر درست بدهد. این کتاب حاصل جمع‌آوری داده‌های بیش از ۱۳ هزار استارتاپ، رصد کسب‌وکارهای صنعت فین‌تک در طول سال‌ها، برگزاری جلسات توفان فکری و مصاحبه‌های عمیق با متخصصان این حوزه و در نهایت شناسایی روندهای بازار بوده است. در سال‌های اخیر، فین‌تک در جهان با سرعت بیشتری رشد کرده و شاید به‌جرئت بتوانیم بگوییم جذاب‌ترین بخش فین‌تک، نئوبانک‌ها بوده‌اند. از سال ۲۰۱۶ شاهد رشد نسل جدیدی از بانک‌ها بودیم که مبتنی بر فناوری و مشتری‌محور بودند، شعبه‌های فیزیکی نداشته و بسیاری از فرایندهای زاید و بی‌مورد را حذف کرده‌اند؛ بانک‌هایی که به آنها نئوبانک می‌گوییم و چشم‌انداز صنعت بانکی را تغییر خواهند داد.


 پول چگونه کار می‌کند؟



کتاب «پول چگونه کار می‌کند؛ یک راهنمای جامع تصویری»، به همت انتشارات دی‌کی در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و ترجمه این کتاب به قلم حورا شایسته‌کیا و یاسمین صدری توسط انتشارات راه پرداخت در سال 1399 به چاپ رسید. انتشارات DK در کتاب «پول چگونه کار می‌کند» سعی کرده با استفاده از گرافیک جذاب و بهره‌گیری از نمودارها توضیح دهد که حقیقتاً پول در زندگی ما چه نقشی ایفا می‌کند و چطور این نقش را ایفا می‌کند. این کتاب، تئوری‌های اقتصادی، نحوه جمع‌آوری و کنترل پول دولت‌ها، آنچه در بورس سهام اتفاق می‌افتد، چگونه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سهام به کدام سمت حرکت می‌کند و بسیاری موارد دیگر را توضیح می‌دهد. ممکن است پیشینیان ما از پول برای مبادله کالا و خدمات استفاده می‌کردند، اما امروز ما به ابزارهای مالی پیچیده‌ای برای مدیریت مزایای بازنشستگی، بیمه زندگی، وام و غیره وابسته‌ایم. کتاب پول چگونه کار می‌کند توضیح می‌دهد که چگونه این کارها انجام می‌شود و همچنین نحوه جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین و اینکه کجا باید سرمایه‌گذاری کرد را بررسی می‌کند. با ارائه اطلاعاتی در مورد آخرین اشکال پول و ارزهایی مانند بیت‌کوین، این کتاب جامع سواد مالی شما را افزایش می‌دهد.


 راهنمای بانکداری دیجیتال


کتاب «راهنمای بانکداری دیجیتال» در سال ۱۳۹۸ با ترجمه پرک نجومی و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شد. اگر مدتی است که مؤسسه مالی‌تان مشغول به فعالیت است، تغییر سیستم به بانکداری دیجیتال احتمالاً چالش‌برانگیزترین کاری است که طی این سال‌ها انجام داده‌اید. احتمالاً تصویری واضح از مقصدتان دارید، اما مسیر رسیدن به این مقصد در مه غلیظ عدم قطعیت فرو رفته است. ارائه خدمات بانکداری دیجیتال حقیقتاً کار دشواری است؛ خصوصاً وقتی منابع مالی و آموزش همگانی لازم برای آمادگی بانکداری تلفنی، آنلاین و موبایلی را در نظر می‌گیرید. از کجا باید شروع کنیم؟ اینجاست که این کتاب کارش را آغاز می‌کند تا با نوشتاری روان، توصیه‌هایی که اجرای ساده‌ای دارند و حتی کمی شوخ‌طبعی، بانکداری شما را در این فرایند همراهی کند. این کتاب اولین‌بار توسط پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت با عنوان «نکته‌های بانکداری دیجیتال» منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.