راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صرافی او‌ام‌پی‌فینکس بررسی کرد / بهترین کیف پول تتر برای ایرانی‌ها کدام است؟

اگر در بازارها و اکوسیستم ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، حتماً می‌دانید که انتخاب بهترین کیف پول تتر (Tether / USDT)، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن رسیدگی کنید. فرقی نمی‌کند که شما یک معامله‌گر، ماینر، هولدر یا یک تازه‌کار در دنیای رمزارزها باشید؛ چراکه برای حفظ ارزش سرمایه و اجتناب از نوسانات شدید این بازار، به یک کیف پول تتر نیاز خواهید داشت.

به گزارش روابط عمومی صرافی او‌ام‌پی‌فینکس، تتر جزو دسته استیبل‌کوین‌های (Stablecoin) بازار قرار می‌گیرد؛ به این معنی که قیمت تتر همیشه برابر با یک دلار آمریکا ثابت باقی می‌ماند و مانند بیت‌کوین و سایر رمزارزها دچار نوسانات نمی‌شود. سرمایه‌گذاران با تبدیل ارزهای دیجیتال خود به تتر، ثبات و ارزش سرمایه را حفظ کرده و از این طریق هنگام تحولات منفی بازار، برای سرمایه خود نوعی پوشش ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، انتخاب بهترین کیف پول تتر مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد.

در این مقاله ابتدا با ماهیت کیف پول تتر آشنا می‌شویم و سپس چند نمونه از بهترین کیف پول تتر برای ایرانی‌ها را معرفی و بررسی می‌کنیم.


کیف پول تتر چیست؟


تتر مشابه تمام ارزهای دیجیتال، بر بستر بلاکچین‌های مختلف پیاده شده و تنها تفاوت آن، برابری همیشگی قیمت این رمزارز با دلار آمریکاست. تتر محبوب‌ترین استیبل‌کوین دنیاست و به همین دلیل، برای انتخاب بهترین کیف پول تتر گزینه‌های متعددی در اختیار خواهید داشت.

کیف پول ارز دیجیتال تتر، یک نرم‌افزار یا دستگاه دیجیتال است که جهت ذخیره و مدیریت توکن‌های USDT راه‌اندازی می‌شود. از کیف پول تتر می‌توان برای نگهداری، ارسال یا دریافت رمزارز تتر استفاده کرد که هر کیف پول، یک کلید خصوصی (Public Key) دارد که عملکردش مشابه آدرس یا شماره حساب بانکی است و یک کلید خصوصی (Private Key) نیز وجود دارد که حکم رمز عبور حساب را داشته و قابلیت دسترسی به موجودی کیف پول را به کاربر می‌دهد.

اما همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، ارز دیجیتال تتر در بلاکچین‌های مختلفی قابل استفاده است که رایج‌ترین آنها اتریوم (Ethereum) و ترون (Tron) هستند. از این رو، تتر در هر یک از این شبکه‌ها بر پایه استاندارد توکن ویژه همان شبکه استفاده می‌شود. تتر در شبکه اتریوم دارای استاندارد “ERC-20” است و در شبکه ترون، طبق استاندارد “TRC-20” عمل می‌کند. به این ترتیب برای انتخاب بهترین کیف پول تتر، باید مدلی را انتخاب کنید که از این شبکه‌ها و استانداردها پشتیبانی می‌کند و پس از خرید تتر، باید در عملیات ارسال و دریافت استاندارد توکن شبکه مربوطه را استفاده کنید. چنانچه هنگام ارسال یا دریافت تتر در کیف پول خود از شبکه اشتباه استفاده کنید، سرمایه مربوطه از دست خواهد رفت.

از تفاوت‌های میان این دو استاندارد توکن و آدرس کیف پول تتر در شبکه‌های اتریوم و ترون، می‌توان گفت که انتقال تتر در شبکه ترون سرعت بالاتر و کارمزد کمتری دارد، اما به‌ طور کل، هر دوی این شبکه‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و  تکنیک‌های رمزنگاری قدرتمندی را پیاده‌سازی کرده‌اند.


انواع کیف پول تتر


کیف پول‌های ارز دیجیتال در دو دسته کلی سخت‌افزاری یا سرد (Hardware / Cold Wallet) و نرم‌افزاری یا گرم (Software / Hot Wallet) تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام از این کیف پول‌ها، مزایا و معایب ویژه خود را دارند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری، دستگاه‌هایی فیزیکی بوده که تا حدی شبیه فلش‌های یو‌اس‌بی (USB) هستند و به کامپیوترها یا سایر دستگاه‌های پشتیبانی‌شده متصل می‌شوند. به طور کل، بهترین کیف پول تتر یا هر رمزارز دیگری از نمونه‌های سخت‌افزاری هستند، زیرا دارایی‌های شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند که یعنی دسترسی هکرها به آنها امکان‌پذیر نیست. از این رو، به این نوع کیف پول‌ها سرد گفته می‌شود. البته این کیف پول‌ها رایگان نیستند و باید برای خرید آنها هزینه مربوطه را در نظر بگیرید.

این نوع کیف پول‌ها مناسب نگهداری حجم سنگین ارز دیجیتال در بازه بلندمدت هستند و برای انجام تراکنش در آنها، باید به یک کامپیوتر یا موبایل وصل شوند. در ساخت کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال، از استانداردهای امنیتی در سطح نظامی استفاده شده و بالاترین سطح امنیت را به کاربر می‌دهند و عموماً، کاربران حرفه‌ای بازار رمزارزها از این نوع کیف پول‌ها استفاده می‌کنند.

اما نمونه‌های نرم‌افزاری، در قالب اپلیکیشن‌های دسکتاپ، تحت وب و موبایلی عرضه می‌شوند و اغلب رایگان هستند. کیف پول دسکتاپ تتر، نرم‌افزاری است که روی کامپیوتر شما نصب می‌شود و برای انجام تراکنش و استفاده از آنها، باید به اینترنت متصل شوید. به همین دلیل به این نوع کیف پول‌ها گرم گفته می‌شود.

کیف پول‌های تحت وب نیز تحت سرورهای آنلاین عمل کرده و از طریق یک مرورگر اینترنتی قابل دسترسی هستند. استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری تتر راحت‌تر بوده و برای استفاده روزمره و کوتاه‌مدت و برای افراد تازه‌کار مناسب‌تر هستند. نمونه دیگر از کیف پول نرم‌افزاری تتر، اپلیکیشن‌های موبایلی هستند که روی گوشی‌های هوشمند نصب شده و به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید با فعال‌سازی ویژگی‌هایی نظیر کد دوعاملی (2FA) و رمز عبور برای نرم‌افزار مربوطه، امنیت دارایی‌های خود را ارتقا دهید.


معرفی بهترین کیف پول تتر برای ایرانی‌ها


شما در انتخاب بهترین کیف پول تتر برای خود، باید مواردی نظیر امنیت، ویژگی‌ها، نوع کیف پول طبق سبک فعالیت شما در بازار، رابط کاربری و پشتیبانی و روش‌های بازیابی آن را در نظر بگیرید. ساخت کیف پول تتر و استفاده از آن غیر از کارمزدهای انتقال یا خرید دستگاه، هزینه‌ دیگری برای شما نخواهد داشت.

لجر نانو اکس (Ledger Nano X): لجر یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است که اندازه مناسبی دارد و با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، فرآیند‌ ارسال و دریافت تتر را به‌راحتی انجام می‌دهد. این کیف پول به رغم ماهیت سخت‌افزاری خود، یک برنامه آنلاین تحت عنوان “Ledger Live” نیز دارد که می‌توان از طریق آن، امنیت کیف پول را ارتقا داد و کنترل بیشتری بر موجودی حساب داشت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول تتر لجر نانو اکس، استفاده از سیستم عامل ویژه آن تحت عنوان بولوس (BOLOS) بوده که سطح امنیت دستگاه را به‌شدت بالا برده و باعث شده اپلیکیشن‌های دیگر نتوانند به این سیستم دسترسی پیدا کنند. تمامی عملیات در این کیف پول تتر، از طریق همین سیستم عامل صورت می‌گیرد و یک عبارت بازیابی 24کلمه‌ای را در اختیار مالک قرار می‌دهد.

اکسودوس (Exodus): کیف پول اکسودوس مشابه نمونه‌های دیگر، از چندین بلاکچین و رمزارز پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به کیف پول ترزور (Trezor)، یکی دیگر از برترین کیف پول‌های سرد را دارد. اکسودوس کار خود را در قالب یک کیف پول دسکتاپ آغاز کرد و امروزه نسخه موبایلی آن نیز عرضه شده است. رابط کاربری ساده این کیف پول و امنیت آن، اکسودوس را به نمونه‌ای از بهترین کیف پول تتر از نوع گرم تبدیل کرده که می‌توانید به صورت هم‌زمان، از طریق کامپیوتر و موبایل به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

کیف پول اکسودوس از بلاکچین‌های ترون و اتریوم پشتیبانی کرده و می‌توانید تتر را از طریق این شبکه‌ها در این کیف پول ارسال و دریافت کنید. استفاده از این کیف پول رایگان بوده و ویژگی‌هایی نظیر صرافی و تبدیل سریع دارایی‌ها در آن وجود دارد.

تراست‌ولت (Trust Wallet): شاید بتوان گفت تراست‌ولت، بهترین کیف پول تتر از نوع موبایلی است که قدمت زیادی داشته و همیشه جزو برترین‌ها بوده است. تراست‌ولت از لحاظ رابط کاربری و قابلیت‌های رایگان موجود در آن، بهترین کیف پول گرم ارز دیجیتال از دیدگاه کاربران است. این کیف پول به اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز زیادی متصل می‌شود و استیک (سپرده‌گذاری / Stake) ارز دیجیتال، تبادل سریع و صرافی‌ کریپتویی از ویژگی‌های تعبیه‌شده در آن است.

تراست‌ولت از بیش از 10,000 رمزارز در شبکه‌های بایننس، اتریوم، ترون، سولانا و… پشتیبانی می‌کند و مرورگر و صرافی‌های غیرمتمرکز تعبیه‌شده در این اپلیکیشن، تراست‌ولت را به کامل‌ترین کیف پول تتر و سایر رمزارزها تبدیل کرده و اخیراً نسخه افزونه تحت وب خود را نیز وارد بازار کرده است.

متامسک (MetaMask): کیف پول متامسک ابتدا در قالب یک افزونه مرورگر یعنی یک کیف پول تحت وب کار خود را آغاز کرد و توانست با عملکرد خوب خود، جامعه کاربری بزرگی را تشکیل دهد و اکنون با بیش از 100 میلیون کاربر، به یکی از محبوب‌ترین و بهترین کیف پول‌های تتر تبدیل شده است. متامسک اخیراً نسخه موبایلی خود را ارائه کرده و از NFTها و بلاکچین‌های مختلف نیز پشتیبانی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که به رابط کاربری ساده کیف پول متامسک کمک زیادی کرده، ادغام آن با پلتفرم‌های مختلف ازجمله کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) بوده که این اجازه را داده هر رمزارزی را بلافاصله و تنها با یک کلیک، از این وب‌سایت به کیف پول متامسک افزود. همچنین، متامسک از نسخه‌های مختلف تتر در چندین بلاکچین پشتیبانی می‌کند.

در نهایت باید گفت که در انتخاب بهترین کیف پول تتر برای خود، بهتر است ابتدا بررسی کنید که کیف پول مد نظر شما از شبکه‌ها و استانداردهای مختلف توکن تتر پشتیبانی می‌کند و سپس، با توجه به نحوه استفاده و مدت‌زمان ذخیره رمزارز خود، یک کیف پول را انتخاب کنید. به‌علاوه، امنیت را باید اولویت کار خود قرار دهید و به هیچ عنوان از کیف پول‌های کمتر شناخته‌شده استفاده نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.