راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد از امروز عملیاتی شد / حذف 80 درصد هزینه تسهیلات

مراسم رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد امروز با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، دبیر شورای امنیت ملی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش «راه پرداخت»، سید احسان خاندوزی در این مراسم با تأکید بر لزوم دسترسی عامه جامعه به خدمات مالی عنوان کرد: «به طور کلی اینکه دسترسی عامه جامعه به خدمات مالی سهل‌تر، بیشتر و ارزان‌تر شود در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار دارد. در این راستا در وزارت اقتصاد از طرح‌هایی مثل افزایش توثیق و سامانه ستاره، سفته الکترونیکی و تسهیلات خرد بدون ضامن در جهت عدالت مالی و دسترسی عامه طبقات با هرینه کمتر به خدمات مالی رونمایی شده است.»

او ادامه داد: «در این راستا دو گام مهم را پشت سر گذاشتیم؛ گام نخست در شهریور رخ داد که طی آن فرایند اخذ کارمزد از مدل یکپارچه ۱۴ درصد خارج شد. این مصوبه کمک کرد بانک‌ها در ارائه کارمزد پایین‌تر با هم رقابت کنند. مصوبه دیگری در آبان‌ماه داشتیم که طبق آن اساسنامه بانک‌های قرض‌الحسنه تعیین تکلیف شد.»

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به نگاه متفاوت به بانک‌های قرض‌الحسنه عنوان کرد: «این فضا رقابت برای کاهش کارمزد را فراهم کرد و باعث افزایش دسترسی مردم به شمول مالی شد. در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۵ درصد از نقدینگی کشور سپرده بانک‌های قرض‌الحسنه بود که این میزان در پایان شهریور سال جاری به ۴.۲ درصد رسیده است.»

به گفته خاندوزی، مسیر کاهش کارمزد در بانک قرض‌الحسنه مهر نیز در حال طی شدن است و این بانک تا پایان آذر وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد را آغاز خواهد کرد.

او ادامه داد: «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تنها بانکی است که توسط بانک‌های دولت مدیریت می‌شود و گیرندگان تسهیلات این بانک در سال به بیش از سه میلیون نفر رسیده‌اند. امیدوارم بتوانیم پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را از سقف کنترل ترازنامه بانک‌ها خارج کنیم؛ به این دلیل که مردم برای دریافت تسهیلات چند ماه منتظر می‌مانند.»


مدیریت ریسک نقدینگی برای جبران 20 درصد هزینه


همچنین در این مراسم، محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت، با تأکید بر اینکه وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد، ریشه شرعی دارد نه اقتصادی، توضیح داد: «برخی مراجع شیعه و سنی بر این باورند که نباید مزد وام در قالب کارمزد از وام‌گیرنده اخذ شود. روی این موضوع ۲۰ سال کار و ۱۰ سال سلسله‌اقداماتی انجام شد که در دو سال اخیر سرعت بالایی گرفت. همه مسئولان نظام، بخصوص معاونان بانک مرکزی و مدیرعامل بانک مرکزی نیز از این مسیر حمایت کردند تا این نظام حرکت و سرعت پیدا کند.»

او ادامه داد: «برای اینکه یک نهاد قرض‌الحسنه بتواند وام بدون کارمزد بپردازد باید مراکز هزینه شناسایی می‌شد. منظور از مراکز هزینه بانک‌ها، شعب و سرپرستی‌هاست؛ در این راستا بانک دیجیتال و بدون شعبه پیاده و ۸۰ درصد هزینه‌ها حذف شد. برخی هزینه‌های دیگر مانند تهیه کارت، اعتبارسنجی و… ذاتاً فعالیت اصلی بانک نیست که برای این موضوعات برنامه‌ریزی صورت گرفت و خدمات‌دهندگانی آنها را بر عهده گرفتند.»

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با بیان اینکه ۲۰ درصد از هزینه‌های غیرعملیاتی باقی ماند، عنوان کرد: «به اجبار باید مدیریت ریسک نقدینگی داشت که از محل درآمدهای غیرعملیاتی پوشش داده می‌شود. این موضوع ابتدا در شورای فقهی بانک مرکزی، سپس در بدنه و پس از آن در هیئت‌ عامل و معاونت‌ها مطرح و همه مصوبات قانونی اخذ شد.»

حسین‌زاده در پایان افزود: «فرایند در نهایت از حدود ۲۰ روز پیش در محیط عملیاتی به صورت پایلوت انجام شد و از امروز به صورت همگانی آغاز می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.