راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس‌کل بانک مرکزی از تدوین اساسنامه تخصصی برای بانک‌ها خبر داد / تغییر شیوه‌های نظارتی بانک مرکزی

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی از تدوین اساسنامه تخصصی بانک‌ها خبر داد و گفت که قانون جدید بانک مرکزی گامی رو به جلو است.

به گزارش «راه پرداخت»، محمدرضا فرزین، در مراسم رونمایی وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد، با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی توسط بانک رسالت انجام شده، در مورد اقدامات بانک مرکزی در زمینه بانکداری تخصصی توضیح داد: «بانک مرکزی به دنبال توسعه بانکداری تخصصی در کشور است؛ بنابراین باید بانک‌ها بر اساس فعالیت‌های مختلفی که انجام می‌دهند دسته‌بندی شوند. در این راستا بانک مرکزی در حال تهیه اساسنامه بانک تجاری، بانک توسعه، بانک جامع و بانک قرض‌الحسنه است.»

او افزود: «به عبارت دیگر همه بانک‌ها نمی‌توانند همه فعالیت‌ها را انجام دهند و فقط باید در حوزه تخصصی خودشان فعالیت کنند. باید در اساسنامه تغییراتی ایجاد شود و سهامداران بانک را تأمین مالی کنند. در این زمینه با وزارت اقتصاد عقیده مشترک وجود دارد.»

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های تجاری باید فعالیت‌های تجاری انجام دهند، عنوان کرد: «فعالیت بانکداری قرض‌الحسنه باید بیشتر مشابه بانکداری خرد (Retail banking) باشد؛ یعنی بانک‌هایی که منابع خرد را برای نیازهای ضروری و غیرتجاری مردم تهیه می‌کنند. هدف این است که بانک‌های قرض‌الحسنه همین کار را انجام دهند تا نیازهای مردم تأمین شود.»

فرزین با بیان اینکه برخی بانک‌ها مانند بانک ملی جامع هستند، اظهار کرد: «باید اساسنامه‌ای برای این بانک‌ها تهیه کرد تا هر بخش از این بانک‌ها بتواند فعالیت مختص خود را انجام دهد. البته به بانک‌های ملی و سپه اجازه داده شده تا 300 میلیون تومان فعالیت قرض‌الحسنه انجام دهند. این دو بانک حدود ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ شعبه دارند و می‌توانند نیازهای عامه مردم را برطرف کنند.»


نظارت بانک مرکزی متفاوت خواهد شد


فرزین با تأکید بر اینکه نظارت در بانک مرکزی از مهم‌ترین موضوعات است، گفت: «اگر بانک‌ها دسته‌بندی شوند، باید نوع نظارت روی هر بانک متفاوت باشد. در این زمینه اقدامات خوبی شروع شده و نظارتی که در ماه‌های آینده انجام خواهد شد با چیزی که وجود دارد متفاوت خواهد بود. در این راستا هرجا که پول سپرده‌گذاری وجود دارد بر آن نظارت خواهد شد.»

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک از انجام اقداماتی که در زمینه توسعه بانک قرض‌الحسنه صورت می‌گیرد کوتاهی نخواهد کرد، عنوان کرد: «هدف از توسعه بانکداری قرض‌الحسنه این است که بتواند نیاز خرد مردم را برطرف کند. زیرا با نرخ تورم بالا روبه‌رو هستیم و زمانی که نرخ سود بالا می‌رود این نگرانی وجود دارد که فعالیت بانکی در تأمین مالی ارزان دچار مشکل شود.»

او با اشاره به تعیین عدد تسهیلات تکلیفی توسط مجلس عنوان کرد: «در بودجه پیشنهاد شده که میزان آن در شورای پول و اعتبار تعیین شود. در واقع در قانون جدید بانک مرکزی که اخیراً توسط مجلس به تصویب رسیده، اختیارات به هیئت عالی یا همان شورای پول و اعتبار سپرده شده است. قانون جدید گامی به سمت جلو در زمینه استقلال و اقتدار بانک مرکزی است. این قانون در مقایسه با قانونی که سال 1351 تصویب شده بود بسیار بهتر است.»

به گفته فرزین اصلاحات خوبی در زمینه قرض‌الحسنه در حال انجام است. او ادامه داد: «هرچند مدیر بانک رسالت تلاش کرد وام بدون کارمزد را حاصل همکاری بانک مرکزی اعلام کند، اما واقعیت این است که این الگوی بسیار خوبی است که حاصل ایده‌های خودشان بوده و ما هم سعی کردیم مشکلات را رفع کنیم. آرزوی ما این بوده که هزینه قرض‌الحسنه را کاهش دهیم که در حال حاضر اجرایی شده است. هر اقدامی بتوانیم برای توسعه بانکداری قرض‌الحسنه انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.