راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی تشریح کرد / آخرین وضعیت پیاده‌سازی پروتوتایپ‌های «کیوسک‌های بانکی و خاص‌منظوره یاس»

معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در گفت‌وگویی به تشریح اقدامات این معاونت در شرکت پرداخت و گفت: «پروتوتایپ‌های «کیوسک‌های تولیدی بانکی و خاص‌منظوره یاس» قابلیت عملیاتی ‌شدن دارند.»

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، معاونت فناوری اطلاعات در شرکت‌های فعال حوزه فناوری‌های مالی، جایگاه کلیدی، پیشران و در عین حال پشتیبان دارد که باید همواره روزآمدی و پویایی خود و کل مجموعه را حفظ کرده و حرکت سازمان بر لبه فناوری را راهبری کند. در همین زمینه با علی جهانشاهلو، معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

جهانشاهلو درباره اهمیت معاونت فناوری اطلاعات توضیح داد: «شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی از ابتدای تأسیس، یک شرکت مهندسی در زمینه تولید سیستم‌های نرم‌افزاری بود اما در گذر زمان به یک شرکت عملیاتی با فیلدهای کاری تخصصی تبدیل شد. در این راستا، حدود شش سال پیش فعالیت معاونت فناوری اطلاعات شرکت رسمی شد و در ساختار سازمانی قرار گرفت.»

او ادامه داد: «در مجموعه‌های عملیاتی، انجام کار فناورانه مشکل است اما با توجه به ماهیت کارها، بخش‌های فنی کمک زیادی به ایجاد ارزش افزوده و سهولت اقدامات می‌کنند. در این راستا، چند اقدام بسیار مهم انجام شد که یکی از آنها مهاجرت سیستم نرم‌افزاری پرداخت بهای سوخت و تعمیر و تولید و بهینه‌سازی تجهیزات سخت‌افزاری آن، تولید کیوسک و تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز واحدهای عملیاتی و یکپارجه‌سازی آنها بوده است. به زبان ساده سعی کرده‌ایم کار سازمان را ساده‌تر کنیم. در این میان، واحدهای عملیاتی ما بیشترین زحمت را متقبل می‌شوند و ما در حد بضاعت سعی می‌کنیم اقدامات این واحدها را تسهیل کنیم.»


اقدامات معاونت فناوری یاس در شبکه زیرساخت


معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی درباره اقدامات این بخش برای شبکه زیرساخت بیان کرد: «بخش شبکه زیرساخت قدمت بیشتری در مقایسه با معاونت فناوری دارد. شبکه گسترده‌ای را در بیش از 40 مرکز عملیاتی داریم و اقداماتی ازجمله تأمین و نگهداری زیرساخت‌های سخت‌افزاری، شبکه‌ای، کاربردی و امنیتی را انجام می‌دهیم. حدود چهار سال زمان برد تا به بلوغ نسبی در این راستا برسیم و حالا بعد از این مدت، همچنان در پی پیاده سازی ارزش افزوده‌هایی بر بستر این شبکه هستیم.»

طبق گفته جهانشاهلو، معاونت فناوری اطلاعات شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی سیستم ویدئوکنفرانس و… برای سازمان راه‌اندازی کرده‌ است. او با بیان این مطلب ادامه داد: «از اقدامات نوآورانه این واحد ایجاد بستر داخلی CHATGPT بود و سه پروژه بیرونی هم دریافت کردیم که یکی از آنها مدیریت لجستیک و فنی پشتیبانی از سرویس‌های All in one بانک ملت، پرینتترهای منصوب در شعب و چک‌اسکنرها بود که پروژه‌های درآمدزایی این واحد محسوب می‌شود.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سیستم‌هایی که به سفارش مشتری طراحی شده است، گفت: «در واحد نرم‌افزار حدود سه مجموعه تولید و یک مجموعه راهبری داریم. یکی از این واحدها مسئولیت تولید نرم‌افزارهای خاص‌منظوره برای کیوسک‌ها را دارد؛ مانند کیوسک آستان قدس. کار تولید نرم‌افزار برای دستگاه کیوسک بانکی و پی‌استیشن و سیستم مدیریتی وصله در جایگاه و مانیتورینگ طبیعتاً در این واحد نرم‌افزار انجام می‌شود. نرم‌افزار مانیتورینگ ATMها که راهبری مدیریتی آن‌ با این شرکت است را هم همین واحد تولید کرده و واحدهای عملیاتی از آن استفاده می‌کنند.»


آخرین وضعیت پروژه‌های بانکی شرکت یاس ارغوانی


طبق گفته معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، چهار پروژه بانکی با نام‌های تام، نظرسنجی یا پورتال بازرسی (سیب) در واحد نرم‌افزار شرکت تولید شده یا در حال تولید و پشتیبانی است. او در ادامه در این خصوص بیان کرد: «دو مورد از این پروژه‌ها عملیاتی شده و در مرحله پشتیبانی و توسعه آنها هستیم و پروژه نظرسنجی نیز در مرحله تست و پایلوت است و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.»

جهانشاهلو درباره واحد تولید سامانه‌های داخلی شرکت نیز توضیح داد: «در این واحد، سامانه مدیریت یکپارچه سیستم‌های عملیاتی را تدارک دیده‌ایم که در بستر آن مدیریت سرویس‌های عملیاتی، مدیریت خدمات مهندسی (تعمیرگاه)، مدیریت کالا و انبارها، مدیریت مراسلات، مدیریت پشتیبان‌ها و همکاران ستادی ما را انجام می‌دهد. واحد دیگری نیز داریم که سِرورهای داخلی و سرورهای بانکی را راهبری می‌کند و دیتابیس‌های سازمان را در اختیار دارد که پشتیبانی، نگهداری و استقرار سیستم در آن واحد صورت می‌گیرد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود وظایف معاونت فناوری اطلاعات شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در قبال مسئولیت‌های بخش تعمیر و تولید را تشریح کرد و گفت: «گرچه تعمیر و تولید از بخش‌های الحاقی این معاونت بوده، اما توانستیم از محل آن، ارزش افزوده ایجاد کنیم. چهار سال پیش این مجموعه را با بیلان کاری تعمیر سه هزار دستگاه کارت‌خوان در ماه به مجموعه فنی واگذار کردند که ما توانستیم این عدد را به 22 هزار کارت‌خوان در ماه برسانیم.»

او در ادامه بیان کرد: «بدین منظور، ساختمان مجموعه را تغییر داده و ساختار سازمانی خاص این کار را تعریف کردیم، نظام پرداخت براساس عملکرد را پیاده‌سازی کرده و واحد کوچک R&D را در آن ایجاد کردیم که تا امروز 20 محصول تولید کرده؛ محصولاتی که بسیاری از آنها برای سازمان کارایی دارد و چند مورد آنها قابلیت فروش بیرون از سازمان دارد.»

طبق گفته جهانشاهلو، شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی و معاونت فناوری اطلاعات آن معادل شش پروتوتایپ کیوسک بانکی و خاص‌منظوره در این چهار سال طراحی و ساخته است. او با بیان این مطلب در پایان مطرح کرد: «در نهایت باید بگویم که پتانسیل زیادی در شرکت سیستم یاس وجود دارد که اگر بتوانیم حمایت بانک ملت را داشته باشیم، تمام این پروتوتایپ‌ها و نمونه‌های اولیه محصولات می‌توانند عملیاتی شوند. شرکت یاس قابلیت این را دارد که تمام این پروژه‌ها را به سرانجام برساند و از آن بهره ببرد تا هم دانش آن به بانک ملت منتقل شود و هم یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک شکوفا شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.