راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستیار اجرایی مرکز توسعه کسب‌وکار واحد بین‌الملل فناپ مطرح کرد / هوش فروشی در جامعه ۵.۰ بانکداری

دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و‌ نظام‌های پرداخت به مدت دو روز برپا شده و در این همایش که میزبان فعالان صنعت بانک و پرداخت است پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی نیز برقرار است. آرش قشمی، دستیار ارشد اجرایی مرکز توسعه کسب‌وکار واحد بین‌الملل فناپ در ارائه‌ای از روش‌های خلق و بهبود ارزش در مدل کسب‌وکار هوشمند صحبت کرد و  از بانکداری و خلق ارزش در جامعه پنج گفت.

 به گفته قشمی، با عبور از جامعه شکارچی، کشاورزی، صنعتی، به جامعه اطلاعاتی رسیدیم و در مرتبه بعدی به جامعه پنج به عنوان ابرهوشمند می‌رسیم. در این جامعه، هوش جایگزین داده‌ها خواهد شد.

او توضیح داد که هوش در این نقطه ابزاری برای دادوستد ‌است و بانک در راستای هوشمندسازی قدم می‌گذارد. در نتیجه حرکت جامعه چهار به جامعه پنج، تمرکززدایی بر کارایی، رهایی از نظارت فردی، رهایی از نابرابری و محدودیت‌های محیط زیست رخ می‌دهد و دستاوردهایی مانند حل مسئله برای خلق ارزش در بانک به دست می‌آید.


بانکداری هوشمند در مقابل هوش بانکداری


او ادامه داد: «سه موج در تحول بانکداری در جامعه پنج تأثیرگذارند؛ موج اول به تحول‌های کانال‌های سنتی ارتباط با مشتری ارتباط دارد. این موج کانال‌های جدید مانند atm و کارت‌خوان را در بر می‌گیرد. تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان در کشور نشان می‌دهد که در این موج موفق عمل کردیم. موج دیگر تحول شبکه‌های اجتماعی و رایانش ابری است که ایران به دلایل سیاسی و اقتصادی به موج دوم ورود کامل نداشته و محدودیت‌‌ها باعث عدم موفقیت در این موج شده‌ است.

موج سوم برای تطابق بانک با جامعه پنج خود را آماده می‌کند؛ توجه به مشتری، شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی نیازهای مشتری از اصلی‌ترین محورهای آن هستند. امنی چنل هم در این نقطه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.»

به گفته او، بانک هم یک کسب‌وکار است و باید سودآوردی داشته باشد و به سهامدارانش سود بدهد. پس خلق ارزش در نقطه مهم می‌شود. حالا این سؤال مطرح است که یک بانک چگونه می‌تواند در جامعه پنج که از داده‌ها عبور کرده ارزش خلق کند؟ 

قشمی در ادامه به موضوع بانکداری هوشمند در مقابل هوش بانکداری پرداخت و تأکید داشت که هوشمندانه بانکداری کردن با بانکداری هوشمند متفاوت است اما می‌تواند هدف تحقق هوشمندانه بانکداری هوشمند را دنبال کند.

طبق توضیحات او، بانکداری هوشمند امروزه معماری ابری، شعب هوشمند، کورهای دیجیتال، دیتا پلتفرم‌های داده، اکوسیستم باز و ترندهای ۵g را در بر‌می‌گیرد و هوش بانکی به قدرت یادگیری، سازگاری، انعطاف‌پذیری، قضاوت درباره حوزه تصمیم‌گیری، پیش‌بینی، حل مسئله، استنتاج ‌و فهم دلالت دارد.

به اعتقاد قشمی، این مفاهیم با هم فصل مشترک دارند و جدا نیستند، در واقع هوش مصنوعی این دو مفهوم را به هم نزدیکتر خواهد کرد یا به عبارتی دیگر بانکداری هوشمند با هوش بانکداری محقق می‌شود.


الزام توجه به نیازهای مشتری در خلق ارزش


قشمی با اشاره به سویه‌های اصلی سرمایه‌گذاری توضیح داد که در بانکداری هوشمند سرمایه‌گذاری‌ها صرف توسعه زیرساخت، تولید اپلیکیشن‌های موبایلی، به‌کارگیری زیرساخت ابری، احراز هویت هوشمند، کیف پول و پرداخت دیجیتال، توسعه اکوسیستم دیجیتال و ابزارهای این‌چنینی می‌شود. اما هوش بانکی در اثر بلوغ رخ می‌دهد ‌و در نتیجه سرمایه‌گذاری در آموزش و فرهنگ‌سازی، مدیریت دانش و قواعد کسب‌وکار، جمع‌آوری داده‌های تاریخی، کشف روابط ناشناخته میان داده‌ها، تشخیص الگوی رفتاری، انبارداری داده‌ها، یادگیری ماشینی و عمیق، داده‌کاوی و شنود شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود.

قشمی با تأکید بر لزوم پیوند هوش بانکی و بانکداری هوشمند تصریح کرد که توسعه بانکداری هوشمند تقلیدی به مثابه خرج کردن است و در مقابل توسعه برنامه‌ریزی‌شده بانکداری هوشمند به مثابه سرمایه‌گذاری است و تحقق خلق ارزش است.»

به گفته او، کسب درآمد بیشتر در گرو خلق ارزش منحصر به‌فرد برای مشتری است.

دستیار اجرایی ارشد مرکز توسعه کسب‌وکار واحد بین‌الملل هلدینگ فناپ همچنین تأکید داشت که ارتباط خلق ارزش و نیاز مشتری موضوعی مغفول مانده در برنامه‌های توسعه‌ای بانک‌هاست: «مشتری و جامعه مخاطبان هر بانک متفاوت است؛ با این حال عمده سرمایه‌گذاری‌های بانکی بر ایجاد چنل و اپلیکیشن‌ها و مواردی از این دست اتفاق افتاد. توجیه ما هم ایجاد سهولت و دسترسی بود اما واقعاً کدام مشتری اعلام کرده بود که نیازش طراحی جدیدی از یک اپلیکیشن است.‌ از سمت دیگر بانک‌هایی که از هوش بانکی برای بانکداری هوشمند بهره می‌گیرند آگاه باشند که در بانکداری دیجیتال سرمایه و منبع فکری است نه فیزیکی.»

قشمی با اشاره به چیستی ارزش منحصربه‌فرد مشتری توضیح داد: «آنچه مشتری نگران آن است، آنچه شما به‌خوبی انجام می‌دهید و آنچه رقبا به خوبی انجام می‌دهند، تعیین‌کننده مسیری است که هر بانک باید برای خلق ارزش خود ترسیم کند.»


هوشمندسازی سرمایه‌گذاری نیست


درد، نیازها و توصیف پروفایل مشتری هستند و نقشه ارزش باید بر این اساس ترسیم شود. قشمی با اشاره به جایگاه مفهومی ارزش در رشد سازمانی نیز گفت آنچه مهم است فرصت، استراتژی، مشارکت، مشتری و ارزش و فناوری و نوآوری است.

او در ادامه سخنرانی خود به این دغدغه که چگونه خلاقیت و نوآوری، در بانک‌های باز و مشارکتی خلق ارزش می‌کنند پرداخت.

به گفته او، نوآوری به معنای متفاوت عمل کردن و خلاقیت متوجه اندیشیدن است. هوشمندسازی سرمایه‌گذاری نیست؛ هوشمندسازی افزایش بلوغ  است، این مهم مانند تابلویی است که آن را بر اساس فهم هنری خود ترسیم می‌کنیم نه اثر هنری‌ای که آن را خریداری و نصب کنیم.

قشمی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد که مدل کسب‌وکار در جامعه پنج کسب‌وکار نامتقارن است مانند گوگل که در حال حاضر ۷۰ خدمت باکیفیت را در جهان به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار داده، بانک‌ها با اینکه دریایی از دیتا هستند از مدل کسب‌وکاری پلتفرمی پیروی می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.