راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأکید شاپرک بر اعمال محدودیت‌ برای درگاه‌های پرداخت / درگاه بی‌اینماد به‌صورت آنلاین مسدود و از دریافت خدمت منع می‌شود

به اعلام معاون نظارت شبکه پرداخت شرکت شاپرک، به دلیل تأکید نهادهای بالادستی و بانک مرکزی، نه‌تنها نباید به درگاه‌های پرداخت اینترنتی فاقد اینماد معتبر خدمتی ارائه شود، بلکه این درگاه‌های پرداخت باید به صورت آنلاین و به لحظه غیرفعال شوند.

به گزارش روابط عمومی شاپرک، محمدصادق محبوبی، معاون نظارت شبکه پرداخت شرکت شاپرک درباره علل غیرفعال شدن برخی پایانه‌های اینترنتی شرکت‌های پرداخت‌یاری در روزهای اخیر تصریح کرد که این اقدام با توجه به الزامات نهادهای بالادستی مانند ماده 103 آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پول‌شویی و مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستور ابلاغ‌شده بانک مرکزی به شرکت شاپرک انجام شده است.

محبوبی ادامه داد: «ثبت درخواست ترمینال اینترنتی برای پذیرندگان جدید شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت از اول بهمن‌ماه 1398 و پذیرندگان جدید شرکت‌های پرداخت‌یاری از سوم آذر 1400 فقط با داشتن اینماد معتبر و انطباق هویت مالک نماد با هویت پذیرنده امکان‌پذیر بوده و پایانه‌هایی که اخیراً غیرفعال شده‌اند، مربوط به پذیرندگان ثبت‌شده قبل از تاریخ‌های مذکور بوده‌اند که چندین‌بار پس از تاریخ‌های فوق به شرکت‌های پرداخت‌یار برای پالایش و اصلاح اطلاعات و دریافت نماد پذیرندگان‌شان اطلاع‌رسانی شده است.»


اطلاع‌رسانی پیش از اقدام


معاون نظارت شبکه پرداخت شرکت شاپرک صراحتاً عنوان کرد که شاپرک بابت غیرفعال‌سازی اخیر پایانه‌های اینترنتی شرکت‌های پرداخت‌یار اطلاع‌رسانی کرده و علاوه بر این، لیست پذیرندگان فاقد نماد معتبر در ابتدای سال جاری نیز مجدداً به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام شده بود. به دنبال آن مطابق هماهنگی صورت‌گرفته با بانک مرکزی مقرر شد در صورت اصلاح نکردن اطلاعات پذیرندگان مذکور، پایانه‌های ایشان طی چند مرحله از نهم خردادماه 1402 غیرفعال شود.

طبق گفته‌های او، این مراحل بر اساس اولویت‌بندی دقیق پذیرندگان و اطلاع‌رسانی‌های مکرر صورت‌گرفته، اعمال شده است و پایانه‌هایی که اخیراً در ششم آبان‌ماه 1402 غیرفعال شده‌اند، مربوط به مرحله سوم پایانه‌های فاقد نماد بر اساس اولویت‌بندی مذکور بوده‌اند.

معاون شرکت شاپرک در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت از پیامدهای غیرفعال‌سازی پایانه‌های مذکور اطلاع کامل داشته، خاطرنشان کرد: «قطعاً اعمال مقررات اینچنینی بازخوردهایی در سطح شرکت‌ها و پذیرندگان دارد و شاپرک نیز آگاهی و آمادگی کامل نسبت به این موضوع داشته و دارد، اما در نظر داشته باشید که ما موظفیم بر اساس الزاماتی که بیان شد، اقدام کنیم. البته شاپرک با ارائه مهلت مناسب و اطلاع‌رسانی‌های قبلی سعی در کاهش اختلالات به کمترین میزان برای پذیرندگان و شبکه پرداخت داشته است.»

به گفته او، برخی از شرکت‌های پرداخت‌یار به دلایل مختلف (مانند مشکلات برخی از پذیرندگان‌شان در عدم دریافت اینماد) دچار مشکلاتی شده‌اند، اما شاپرک ناگزیر از این موضوعات موظف به اجرای دستورات و مقررات بانک مرکزی و نهادهای بالادستی است.


ملاک‌های شاپرک برای مسدود نکردن


گفته می‌شود برخی از پایانه‌های غیرفعال‌شده دارای اینماد معتبر هستند و به اشتباه غیرفعال شده‌اند. محبوبی در این‌باره اعلام کرد که چنین موضوعی صحت ندارد. شاپرک همیشه تأکید داشته که هویت مالک اینماد بایستی با هویت پذیرنده یکسان باشد و تنها داشتن اینماد روی سایت کفایت نمی‌کند: «به‌عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی بزرگ که دارای اینماد معتبر است، نمی‌تواند آدرس سایت و اینماد خود را برای چندین پذیرنده فروشگاهی دیگر استفاده کند؛ چراکه در هنگام استعلام شاپرک از سامانه اینماد به دلیل وجود مغایرت در هویت مالک نماد با هویت پذیرنده مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.»

معاون نظارت شبکه پرداخت شرکت شاپرک تأکید کرد: «ملاک عمل شاپرک برای بررسی اطلاعات اینماد ترمینال‌های اینترنتی، اطلاعات ارسال‌شده از سوی شرکت‌های پرداخت‌یار به سامانه جامع شاپرک است و در صورت وجود نمونه بابت موارد احتمالی مطرح‌شده، امکان بررسی موردی و شفافیت موضوع وجود دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.