راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آدامس به جای باقی پول تاکسی! سیستم پرداخت الکترونیک هنوز خواب است!

 کیفم را روی دوش‌ام جابه‌جا می‌کنم و مسیرم را به تاکسی سبز رنگی که مقابل پایم ایستاده می‌گویم. راننده با روی خوش می‌گوید بفرمایید . روی صندلی کنار راننده جابه‌جا می‌شوم و کیف پول‌ام را به دقت نگاه می‌کنم. مسیر کوتاه است و من هم خردترین اسکناس‌ام ۵ هزار تومانی است. اسکناس را به سمت راننده می‌گیرم و می‌گویم : شرمنده پول خرد ندارم.

راننده لبخند کمرنگی می‌زند و من همچنان به خیابان نگاه می‌کنم. کمی بعد دو اسکناس ۲ هزار تومانی و دو بسته آدامس به سمتم می‌گیرد. با دیدن این صحنه می‌پرسم معضل سوپرمارکت‌ها به شما هم سرایت کرد؟

لبخند راننده میانسال کمی پررنگ‌تر می‌شود. کیسه پلاستیکی را نشانم می‌دهد که تا نیمه از این آدامس‌ها پر کرده.

می‌گوید: پول خرد کم است و می‌خواهیم مدیون مسافر نباشیم.

.

خوراکی‌های ارزان‌قیمت جایگزین پول

این صحنه برای هیچ کدام از ما دورازذهن و نا‌آشنا نیست. همه ما بارها و بارها شاهد چنین صحنه‌هایی به ویژه در سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و امثالهم بوده‌ایم.

اما این رویه چندی است که به تاکسی‌ها نیز سرایت کرده و این‌بار شاهد این هستیم که راننده‌های تاکسی به جای پول خرد مواد خوراکی ارزان قیمتی چون آدامس و بیسکوییت در ازای باقی‌مانده پول، به مسافر می‌دهند.

تاکسی‌هایی هم که از این رویه سرباز می‌زنند در صورت نداشتن پول خرد یا از همان بدو ورود مسافر با او اتمام حجت می‌کنند که پول خردی در بساط ندارند یا هنگام پیاده شدن مسافر او را مدتی سرگردان کرده عاقبت یا کمتر از نرخ کرایه و یا بیش از آن برمی‌دارند.

.

قاچاق سکه ایران به خارج!

بارها و در مناسبت‌های مختلف بانک مرکزی بانک‌هایی را معین کرده تا پول خرد موردنیاز مردم را توزیع کنند. اما به دلیل آن چه از سوی مسئولان نبود صرفه اقتصادی نامیده می شود، این اقدام در تمام طول سال رخ نمی‌دهد. با این وجود آن چه به صورت غیررسمی شنیده می‌شود حاکی از این است که برخی سودجویان با آب کردن سکه‌های ایرانی خصوصا سکه‌های نیکل آن را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

حال این عدم ضرب سکه توسط بانک مرکزی تا چه قدر به این قاچاق ارتباط دارد، موضوعی است که باید در پی آن بود.

.

معضل پول خرد نداریم

با این وجود مجید صنیعی، مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی می‌گوید: «تولید و توزیع پول خرد در شرایط قابل قبولی است و بانک‌ها موظفند پول مورد نیاز مردم را در اختیار آن‌ها قرار دهند.»

وی تاکید کرده بود که وظیفه توزیع این پول‌ها به عهده بانک مرکزی نیست و بانک مرکزی تنها آن را بین بانک‌ها توزیع می‌کند و متقاضیان می‌توانند برای دریافت پول خرد به بانک‌ها مراجعه کنند.

صنیعی میزان هر کدام از اقلام سکه ۱۰۰،۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی به بیش از ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ میلیون قطعه اعلام کرد.

.

راه حل؟

این روزها کمتر کسی است که با کارت‌های بانکی و خدمات پرداخت الکترونیک بانک‌ها آشنایی نداشته باشد و کمتر واحد صنفی است که مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان نباشد

طبق اظهارات عضو هیئت رییسه اتاق اصناف در آیین نامه مرتبط با تجهیز اصناف به دستگاه‌های POS پایانه‌های فروشگاهی بازبینی صورت گرفته و از ۱۳۸ اتحادیه تا به حال در ۲۴ اتحادیه این دستگاهها نصب شده است.

اکثر فروشگاه های شهر به این دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهزند. معضل پول خرد در اتوبوس‌ها هم توسط کارت‌های تردد حل می‌شود و در این میان تنها تاکسی‌ها هستند که مشکل پول خردشان همچنان لاینحل باقی می‌ماند.

قرار بود تاکسی‌های شهرمان نیز از چند سال پیش به این خدمت مجهز شوند. متاسفانه درحالی که حتی دلارفروشان خیابان جمهوری و استانبول هریک چند عدد پوز پورتابل در دست دارند. اما هربار نصب پوز در تاکسی ها مطرح شد، پس از مدتی دیگر خبری از آن نشد.

.

یک پیشنهاد

اگر همانطور که خودپردازهای سیار بانک‌ها در سطح شهر وجود دارد کیوسک‌هایی هم در نزدیکی پایانه‌های مهم شهری و مبادی پر رفت‌وآمد، توسط بانک‌ها تعبیه شده و پول خرد مورد نیاز مسافران و راننده‌های تاکسی را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد، شاید در این صورت تا حدی معضل پول خرد مرتفع شده مسافران و راننده‌ها سرگردان چندصدتومان پول خرد نمی‌شدند.

مریم ابونیا

منبع: پول پرس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.