راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورود پایانه‌های فروشگاهی پرداخت سبز به بازار / کارت‌خوانی با طراحی صددرصد ایرانی

شرکت توسعه صنایع پرداخت سبز از سال ۱۳۹۶ با هدف ورود به صنعت پرداخت الکترونیک کشور و توزیع و پشتیبانی پایانه‌های فروشگاهی تأسیس شد و هم‌اکنون در اکثر استان‌های کشور نمایندگی، عاملیت و دفاتر عملیاتی دارد.

پرداخت سبز خلأ موجود در نرم‌افزارهای پرداخت بانکی را نیز حس کرده و در جهت رفع این مشکل برای برندهای متعددی از دستگاه‌های کارت‌خوان، اپلیکیشن توسعه داده و در یکی از پروژه‌های نرم‌افزاری خود با شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، رکورد نصب نرم‌افزار را به نام نرم‌افزار تولیدی خود ثبت کرده است. شرکت پرداخت سبز تا به امروز بیش از ۳۰۰ هزار پایانه فروشگاهی در شبکه پرداخت کشور توزیع کرده و بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه را تعمیر و بازیابی کرده است. این شرکت در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار پذیرنده فعال را پشتیبانی می‌کند.

به گفته زهرا الماسی، مدیرعامل شرکت پرداخت سبز، این شرکت در بدو ورود به صنعت پرداخت الکترونیک کشور ضمن عقد قراردادهای متعدد با PSPهای کشور، تعداد زیادی از پذیرندگان را در کشور تأمین دستگاه و پشتیبانی کرده است. همچنین با جذب پرسنل فنی مجرب تمامی نیازهای سخت‌افزاری مربوط به دستگاه‌های مورد استفاده در کشور را مرتفع کرده و به‌جرئت در عرصه تعمیرات سخت‌افزاری اکثر برندهای موجود، حرفی برای گفتن دارد.

زهرا الماسی

او می‌گوید در سال 1400 با توجه‌ به نیاز بازار ایران، در شرکت تصمیم به تولید محصول کارت‌خوان به‌صورت بومی و با توجه‌ به نیازمندی‌های مصرف‌کنندگان ایران گرفته شد و حدوداً یک سال تحقیق و بررسی انجام شد. در نهایت شرکت «شنزن ترندیت تکنولوژی» چین انتخاب شد و قرارداد طراحی و تولید محصول توسط تیم فنی شرکت پرداخت سبز و ترندیت منعقد و اولین محصول با عنوان ترندیت T3 تولید و تمام استانداردها و تأییدیه‌های لازم از مبادی مربوطه در چین، اروپا و ایران اخذ و در سال 1401 کارخانه احداث و پروانه بهره‌برداری و تأیید شرکت شاپرک اخذ و تولید محصول شروع شد.


مزیت‌های رقابتی کارت‌خوان بومی‌سازی‌شده


حامد قوام، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر اجرایی شرکت پرداخت سبز روایت می‌کند که این شرکت سال ۱۴۰۰ با توجه‌ به الزامات شرکت شاپرک در خصوص دستگاه‌های کارت‌خوان، تصمیم گرفته در کنار خدمات نرم‌افزاری بر تولید محصول هم تمرکز کند و به نماینده‌ انحصاری پایانه‌های فروشگاهی این شرکت چینی در ایران تبدیل شود. او می‌گوید یکی از مشکلات همیشگی در صنعت پرداخت کشور  این بود که هیچ‌ وقت اطلاعات فنی کامل و جامعی در مورد پایانه‌های فروشگاهی؛ حتی آنهایی که در ایران نمایندگی دارند هم وجود نداشت و برای همین سعی شد قرارداد به‌صورت تولید و طراحی مشترک منعقد شود تا دانش فنی محصول از ابتدا با همراهی تیم مهندسی شرکت پرداخت سبز وارد کشور شود.

قوام در این خصوص می‌گوید: «به دنبال کارخانه‌ای بودیم که تولیدکننده اصلی محصول باشد؛ کارخانه‌ای که توانایی انتقال فناوری را داشته باشد، چراکه اکثر برندهایی که به‌تازگی وارد بازار ایران شده‌اند، صاحب دانش نیستند و فقط محصولی از تولیدکننده اصلی تهیه کرده‌اند و نام و برند محصول را تغییر داده‌اند و در ایران با مشکلات پشتیبانی مواجه هستند.»

او می‌گوید پرداخت سبز به سمت دانش‌بنیانی محصولات حرکت می‌کند: «تولید دستگاه به همراه دانش از اولویت‌های شرکت بوده و از ابتدای تعیین مأموریت‌مان می‌خواستیم محصولی بدون دانش تولید نکنیم.»

قوام اظهار کرد که به‌جرئت می‌توانیم بگوییم هم‌اکنون تمام دیتای محصول ترندیت T3 در اختیار شرکت پرداخت سبز است و هرگونه نیاز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توسط شرکت به‌راحتی قابل انجام است.

او همچنین اعلام کرد: «مدعی هستیم که محصول T3 نمونه مشابه ندارد و طراحی آن کاملاً داخلی و بومی‌سازی‌شده است و حتی آب‌وهوای چهار فصل کشور نیز در طراحی محصول لحاظ شده است. هم‌اکنون حدود 45 درصد از قطعات دستگاه در داخل تولید و تهیه می‌شود که مشغول رایزنی برای انتقال فناوری هستیم تا در فاز بعدی بتوانیم با واردات ماشین‌آلات جدید، قطعات پیچیده‌تر را نیز وارد خط تولید کنیم.»

حامد قوام

او اضافه کرد: «تقریباً مصرفی‌ترین قطعه دستگاه، باتری است که در شرایط تحریم یکی از گران‌ترین قطعات شمرده می‌شود؛ برای همین‌ باتری نیز طوری طراحی و بومی‌سازی شده که تقریباً در اقصی‌نقاط کشور قابل تهیه باشد.»


به‌ ازای هر دستگاه، قطعات داریم


بر اساس گفته‌های مدیر اجرایی پرداخت سبز، ‌سیستم‌عامل این دستگاه لینوکسی است، دستگاه لمسی، دارای وای‌فای و دوسیمکارته است و قابلیت استفاده هم‌زمان از هر دو سیم‌کارت 4G را دارد، دوربین‌ اسکنر دستگاه جهت اسکن بارکدهای خدماتی و کالا فعال و عملیاتی است.

قوام افزود: «راهنمای صوتی فارسی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دستگاه است. به کمک این قابلیت تمام مراحل اعم از مبلغ و نتیجه تراکنش؛ اعم از موفق یا ناموفق بودن تراکنش به‌صورت گویا اعلام می‌شود. می‌توان گفت T3 از جمله کارت‌خوان‌های سیاری است که قابلیت اتصال وایرلس به موبایل، تبلت و پی‌سی را دارد و می‌توان آن را نمونه‌ای بی‌رقیب دانست. به‌زودی نرم‌افزارهای زیادی در این حوزه عرضه خواهیم کرد و از شرکت‌های فعال در زمینه نرم‌افزارهای مالی و حسابداری نیز دعوت به همکاری می‌کنیم.»

او همچنین اضافه کرد که T3 دارای استانداردهای EMV  نیز بوده و پرداخت‌های بدون اتصال کارت مثل NFC را نیز پشتیبانی می‌کند.

قوام درباره پشتیبانی پس از فروش پرداخت سبز نیز توضیح داد: «عمده دستگاه کارت‌خوان رایج در بازار یا وارداتی یا مونتاژ هستند و شرکت‌ها برای پشتیبانی از آنها اطلاعات کافی ندارند؛ در نتیجه پشتیانی پس از فروش ضعیفی هم دارند. پرداخت سبز علاوه بر قطعات، طراحی پشتیبانی را هم بومی‌سازی کرده و به‌ازای هر دستگاه در هر شهر یا استان یک تکنسین دستگاه در نظر گرفته است. ‌دستگاه دارای گارانتی یک‌ساله بوده و خدمات پس از فروش ۱۰ساله نیز دارد.»

او در پاسخ به این سؤال که با توجه‌ به نوسانات دلار  و در پی آن گرانی قطعات، پشتیبانی شرکت با مشکل مواجه است یا خیر، پاسخ داد: «کیو سی دستگاه قوی است و هر دستگاه پیش از عرضه ۱۸ مرحله تست را سپری می‌کند، اما به تعداد دستگاه‌هایمان قطعات یدکی و مصرفی خریداری کرده‌ایم.»

قوام با تأکید بر اینکه دستگاه‌های ما قابلیت‌های متعددی دارند و تنها دستگاه رقیب هم‌ردیف آن دستگاهی است که بیش از ۶۰ درصد اختلاف قیمت با دستگاه ما دارد، در پاسخ به این سؤال که میزان تولیدات شرکت کفاف بازار را می‌دهد یا خیر، گفت: «بازار بسیار بزرگ است. تولیدها هرچقدر هم باشند، نمی‌توانند بازار را اشباع کنند و هر محصول با توجه‌ به توانمندی‌اش، مشتری و سهم بازار خودش را کسب می‌کند.»


حمایت دولت؛ بستر بومی‌سازی تمام قطعات


قرارداد پرداخت سبز  با شرکت مادر واقع در چین با تولید ۳۰۰ هزار دستگاه شروع شده است. دستگاه تأیید شاپرک را دریافت کرده و محصولات از این ماه وارد بازار می‌شوند. پرداخت سبز که تجربه همکاری موفق با پرداخت الکترونیک پاسارگاد را تجربه کرده، ‌اولین همکاری را هم با این PSP آغاز خواهد کرد. به گفته قوام، با شرکت‌های پرداخت نوین آرین، ایران‌کیش و پرداخت الکترونیک سپهر هم مذاکراتی انجام شده و این محصول به‌زودی به سبد محصولات این شرکت‌ها نیز اضافه خواهد شد.

قوام می‌گوید:‌ «پرداخت سبز برای صادرات دستگاه نیز درخواست‌هایی دریافت کرده که در حال رایزنی و طی مراحل اولیه هستیم و به‌زودی با توجه‌ به امکانات و کیفیت بالای محصول و تولید نرم‌افزار بر پایه EMV، دستیابی به صادرات دور از ذهن نیست.» 

رئیس هیئت‌مدیره پرداخت سبز در پایان تصریح کرد که هزینه‌ها و مراحل تولید نسبت به قاچاق دستگاه بسیار زیاد هستند و روندهای اداری و اخذ ارز و روال موجود در حمایت از تولید داخلی مسیر را سخت می‌کند؛ ولی کارآفرینی مستقیم برای ۳۶ نفر در کارخانه و ۸۰ نفر در دفاتر و نمایندگی‌های شرکت و بیش از ۳۰۰ نفر غیرمستقیم ما را در ادامه کار مصمم می‌کند. صنعت پرداخت در تمام دنیا صنعتی پول‌ساز است و حمایت دولت، بستر بومی‌سازی و انتقال فناوری تمام قطعات را فراهم می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.