راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه از مسیر 20ساله این شرکت می‌گوید / چشم‌انداز ما تغییر مسیرهای پرداختی است

شركت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در خرداد سال 1382 تأسیس شد. فعالیت این شرکت در سال‌های ابتدایی به ارائه زیرساخت‌های نرم‌افزاری معطوف بود و سال‌ها بعد در اواخر سال 1396 با تغییر مأموریت، وارد حوزه پرداخت الکترونیک شد. این شرکت به‌عنوان ارائه‌دهنده راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ايجاد شبکه فراگير پذيرندگان کارت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. حالا گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در آستانه 20سالگی است، با سه پی‌اس‌پی بزرگ کشور همکاری می‌کند و آن‌طور که مدیران این شرکت می‌گویند میانگین تراکنشی آنها 10برابر صنعت است.


ورود به صنعت پرداخت و همکاری با سه پی‌اس‌پی بزرگ کشور


طبق گفته‌های حسن اسلامی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه، هسته اولیه شرکت توسط تیمی از فارغ‌التحصیلان مدرسه تیزهوشان علامه حلی شکل‌ گرفته و تیم اصلی توسط حسین اسلامی، برادر او و مدیرعامل و رئیس فعلی نصر تهران در دانشگاه علم و صنعت ایجاد شده است.

در آن برهه طرح تکفا به‌تازگی مصوب و فناوری اطلاعات برای اولین‌بار در قالب یک طرح راهبردی وارد ساختار کشور شده بود و شرکت نیز با انتخاب نام مشابه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت امور خارجه، دفتر همکاری‌های ریاست‌جمهوری و زیرمجموعه‌های ‌آنها همکاری می‌کرد.

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در دهه اول فعالیتش بر حفظ زیرساخت‌ها تمرکز داشت، اما به‌واسطه حضور آنها در فناپ، این روند متوقف و مسیر جدیدی برای شرکت در زمینه نگهداشت و پشتیبانی پروژه ایجاد شد.

اسلامی با اشاره به خدمات شرکت توضیح داد: «در دهه اول فعالیت شرکت زیرساخت آی‌تی به شکل کنونی امروز وجود نداشت و ورود فناوری به ساختار سنتی دستگاه‌های اجرایی، خود نیازمند فرایندهایی خاص بود.»

او ادامه داد: «بازطراحی سایت emdad.ir و الکترونیکی‌شدن پرداخت‌های حمایت از مددجویان در سایت کمیته امداد و بازمهندسی اسناد و فرایندهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و الکترونیکی‌کردن آن نمونه‌‌ای از پروژه‌هایی بودند که توسط شرکت خاورمیانه طراحی و اجرا شده است.»

سال 1396 ترکیب اعضای هیئت‌مدیره تغییر کرد. برادران اسلامی نیز از فناپ خارج شدند و فاز گسترش شرکت ارتباطات خاورمیانه آغاز شد. طبق گفته‌های اسلامی، او به دلیل سابقه خود در صنعت پرداخت، تصمیم گرفت فعالیت‌های شرکت را به سمت این حوزه سوق دهد: «این شد که سکان مدیریت اجرایی شرکت را به‌ دست گرفتم. طی دو سال قراردادهایمان را با پی‌اس‌پی‌های بزرگ کشور؛ پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت الکترونیک پاسارگاد و پرداخت الکترونیک پارسیان منعقد کردیم. در این مسیر با دقت بر پذیرندگان پرتراکنش متمرکز شدیم.»

اسلامی افزود: «شرایطی ایجاد کردیم که یک پذیرنده به جای اینکه با چندین درگاه فعالیت کند، یک درگاه داشته باشد و تمام خدمات را از یک مبدأ دریافت کند و جای هدررفت زیرساخت‌ها، سرویس کامل شخصی‌سازی‌شده‌ای در اختیار متقاضی قرار بگیرد. عمده شبکه پذیرندگان همکار با ما تقریباً یک دستگاه کارت‌خوان دارند و به همین دلیل شاهد تجمیع تراکنشی هستیم.»


قوانین تکمیل‌کننده، اقبال به شبکه پرداخت را از میان برد


اسلامی در ادامه از چالش‌های صنعت پرداخت و تأثیر آن بر شرکت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه صحبت کرد. از نگاه او، ثبات بیش از یک‌دهه‌ای نظام کارمزد و اتصال شبکه پرداخت به سامانه مؤدیان مالیاتی دوعاملی هستند که با تغییر صنعت پرداخت، منجر شدند که مردم و حتی اصناف نسبت به استفاده از کارت‌خوان مقاومت نشان دهند: «سال‌ها نظام کارمزد ثابت بود. اصلاحات لازم بود، اما گمان نمی‌کنم ساختار جدید به تغییر بزرگی در صنعت پرداخت منجر شود. تغییرات بعد از 10 سال را به فال نیک می‌گیریم. بندهایی هم وجود دارد که مبتنی بر آن نظام کارمزد هرساله با توجه‌ به تورم به‌روز شود، اما از نحوه اجرای دقیق آن اطمینان ندارم. امیدوار بودیم با تغییر نظام کارمزد دستگاه و زیرساخت‌های خود را نوسازی کنیم، اما اعداد مطرح‌شده امروز می‌تواند چالشی بزرگ در این زمینه باشد.»

او در ادامه توضیح داد که از دو سال قبل وظیفه اتصال به سامانه مالیاتی به شبکه پرداخت محول شده و بااینکه داده‌ها برای بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی شفاف بود و این دو نهاد به‌راحتی می‌توانستند اطلاعات را رصد و آنها را به سامانه متصل کنند، اما نتیجه این شد که مردم و اصناف نسبت به استفاده بیشتر از پرداخت الکترونیک بدبین شدند و علاقه‌مندی به تراکنش‌های کارت‌به‌کارت افزایش پیدا کرد.»

اسلامی در این باره گفت: «حتی لایه‌های پایین اقتصاد هم تمایلی به استفاده بیشتر از کارت‌خوان ندارند. این ضربه اولی بود که به شرکتی مثل ما وارد شد. اصلاح نظام کارمزد می‌توانست اتفاق خوبی برای شبکه پرداخت رقم بزند، اما با توجه‌ به قوانین تکمیل‌کننده، اتفاق ویژه‌ای رخ نخواهد داد.»

مدیرعامل گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: «حدود 20 سال از فعالیت‌مان می‌گذرد. در این مدت از قراردادهای خاص و سهام‌دارهای ویژه منصرف شدیم و سعی کردیم که یک شرکت کاملاً خصوصی و با ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان متمایز باقی بمانیم. پیشنهادهایی هم از بخش‌های دولتی و عمومی برای ورود به سهامداری داشتیم.»


چالش‌های اتصال به سه سوئیچ بانکی


مریم حسنی‌نهاد، عضو هیئت‌مدیره و معاون پشتیبانی شرکت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه نیز توضیح داد که شرکت تقریباً اواخر سال 1396 به حوزه پرداخت الکترونیک وارد شده و از همان زمان دستگاه‌های کارت‌خوان پرتراکنش را هدف قرار داده است.

 بر اساس گفته‌های او، ‌همکاری و نیازهای مالکان این دستگاه‌ها متفاوت است: «سهولت استفاده، مدیریت چند حساب بر یک دستگاه، پنل ارتباطی، شخصی‌سازی مدل دستگاه‌، انطباق دستگاه‌ها با هر اپلیکیشن و تعیین حساب متصل بر دسته‌چک از ویژگی‌های اصلی محصولات ارتباطات خاورمیانه هستند. با نیازسنجی سعی کردیم بستر رفع نیاز اولیه مشتریان یعنی انتخاب حساب را برای آنها فراهم کنیم و در مرتبه بعد تدابیری برای امنیت آنها بیندیشیم.»

او در ادامه به دغدغه‌های شرکت‌های خصوصی در صنعت پرداخت اشاره کرد و توضیح داد: «جلب‌ اعتماد کسب‌وکارها برای سپردن گردش مالی به یک شرکت خصوصی برای ارتباطات خاورمیانه یک چالش بزرگ بود. مشتریان ما بزرگ هستند و ممکن است تراکنش‌های آنها روزانه به ازای هر دستگاه به بیش از دو هزار تراکنش هم برسد. اوایل فعالیت‌مان در حوزه پرداخت با افزایش حدود پنج‌برابری قیمت‌ها روبه‌رو بودیم، تأمین کاغذ پذیرندگان یا رول پذیرنده و قطعات نیز هم‌زمان با افزایش نرخ تورم رشد کرد.»

حسنی‌نهاد توضیح داد که گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه اوایل سال 1397 موفق شد برای سوئیچ سه بانک سامان، پاسارگاد و پارسیان قرارداد همکاری امضا کند.

او ادامه داد: «چالش جذب نیروی انسانی یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که با وجود توسعه فعالیت‌هایمان هنوز با آن روبه‌رو هستیم. برای همکاری با ما لازم بود هر نیرو این ظرفیت را داشته باشد که هم‌زمان با سه سوئیچ مجزا فعالیت کند. این توانایی به کارشناس سطح بالا نیاز داشت و فردی در این جایگاه ترجیح می‌داد با شرکت‌های بزرگتر و بنام‌تر همکاری کند. تمام این چالش‌ها را پشت سر گذاشتیم و امروز تا سه استان تهران، قم و اصفهان پیش رفته‌ایم.»


در مسیر پرداخت‌یار شدن


حسنی‌نهاد به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره و معاون پشتیبانی شرکت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در پایان به برنامه‌های آتی و چشم‌انداز شرکت اشاره کرد و گفت: «در آینده به استان‌های بیشتری ورود خواهیم کرد. دفتر تهران به دفتر مرکزی تبدیل می‌شود و بخش عملیات به سایر استان‌ها منتقل خواهد شد. فعالیت گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در حال حاضر بر دستگاه‌های کارت‌خوان متمرکز شده و در آینده به فعالیت‌های پرداخت‌یاری و ارائه درگاه‌های اینترنتی ورود خواهیم کرد.»

به گفته او، از ابتدا هدف اصلی ما این بود که تسهیلگر راه پرداخت پذیرنده باشیم و در همین راستا در آینده مسیر‌های پرداختی را تغییر خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.