راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر مطرح شد / در مسیر توسعه پلتفرم پرداخت خرد یکپارچه شهری و اخذ مجوز پی‌اس‌پی

هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر، مجموعه چند شرکت است که بازوهای عملیاتی بانک شهر در زمینه فناوری اطلاعات هستند. بانکی که متعلق به شهرداری‌هاست و بیش از 75 درصد سهام‌داران آن شهرداری‌های کلان‌شهرها هستند. توسعه پلتفرم پرداخت خرد یکپارچه شهری، اپراتوری میزبانی مراکز داده شهری، اخذ مجوز پی‌اس‌پی و توسعه بانکداری دیجیتال در بانک شهر از برنامه‌های این هلدینگ برای آینده است. در ادامه با علی نوری که از ابتدای تیرماه مدیریت این هلدینگ را بر عهده گرفته گفت‌وگو کرده‌ایم.

علی نوری متولد سال 1353، با مدرک تحصیلی فوق لیسانس مهندسی صنایع و دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، از ابتدای تیرماه امسال مسئولیت هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر را به عهده گرفته ‌است.

بانک شهر به‌عنوان یک بانک خصوصی که اکثریت سهام آن متعلق به شهردار‌ی‌هاست، نیازهایی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات دارد. از طرف دیگر شهرداری‌ها نیازمندی‌هایی در زمینه توسعه خدمات شهری به شهروندان دارند. در نتیجه این دو نیازمندی، فلسفه وجود هلدینگ فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد. وظيفه هلدينگ فناوری اطلاعات این است که بتواند ابزارهای مناسبی برای بانک شهر و همچنین زیرساخت‌های قابل قبولی برای شهرداری‌ها فراهم کند تا علاوه بر ارائه خدمات به بانک شهر، ابزارهای مناسبی برای ارائه خدمات بانکی به شهرداری‌ها فراهم آید.

نوری در ابتدا به پیشینه و تاریخچه شکل‌گیری هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر اشاره کرد و گفت: «در سال‌های اخیر در زمینه فناوری اطلاعات، بانک شهر سه شرکت مجزا را با نام‌های شرکت راهبرد هوشمند شهر، شرکت فناوران ایمن شبکه فاش و شرکت توسعه و نوآوری شهر تحت پوشش داشت. در ساختار جدید سهام این شرکت‌ها در مجموع به شرکتی تحت عنوان «شرکت ارتباطات همراه هوشمند شهر» انتقال یافت که عملاً نقش هلدینگ فناوری اطلاعات را برای مجموعه بانک شهر ایفا می‌کند.


ميزبانی داده برای شهرداری‌های كل كشور


مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر پس از بیان و تفکیک وظایف هر کدام از قسمت‌های هلدينگ، مختصری درباره عملکرد شركت‌ها تا به اینجای کار و همچنین پروژه‌های ترسیم‌شده در دستور ادامه کار توضیح داد: «شرکت توسعه و نوآوری شهر پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک را توسعه می‌دهد و محصول آن هم «همراه‌شهر پلاس» است؛ همچنین این قسمت پشتیبانی خدماتی که توسط شهرنت‌ها صورت می‌گیرد را هم بر عهده دارد.

شرکت فناوران ایمن فاش در حوزه کیف‌ پول ارائه خدمت می‌کند؛ مثلاً کیف پولی که به شهرداری‌ها ارائه می‌شود، کیف پول تعاملی بانک مرکزی و کیف پول پرداخت خرد شهری. محصول ارائه‌شده توسط این شرکت، کیف پول شاتوت است.

شرکت راهبرد هوشمند شهر نیز خدمات پرداخت الکترونیک خرد شهری در اتوبوس‌ها و مترو، پشتیبانی زیرساخت شعب بانک شهر و حوزه پرداخت الکترونیک و پشتیبانی دستگاه‌های کارت‌خوان بانک شهر را عهده‌دار است.

از موضوعات جدیدی که هلدینگ دنبال می‌کند، خدمات ميزبانی داده برای شهرداری‌های كل كشور، پشتيبانی مالی زنجيره‌ تأمین يا SCF، موضوع توكنایزكردن املاک (ذخيره دارايی به‌صورت ديجيتال در يک كيف پول) و مسئله ريال ديجيتال است.

او در مورد پيشرفت مسئله توكنایزكردن املاک گفت: «با توجه به اينكه پيشبرد اين کار مستلزم انجام فرايندهايی اجرايی در بانک است، می‌توان گفت تا به اينجا كار، املاک مورد نظر در حال شناسایی است و برای پشتيبانی پلتفرم هم از مجموعه ققنوس در اين زمينه كمک گرفته شده‌ است.»


تأمين زنجيره مالى شهرداری‌ها و پروژه ریال دیجیتال


مدير هلدينگ فناوری اطلاعات بانک شهر، آينده‌ای كه برای فعاليت‌های پيش روی اين نهاد وجود دارد را اين‌گونه توصيف كرد: «خدماتی كه به بانک‌ها و شهرداری‌ها ارائه می‌دهیم نياز به توسعه، اصلاح عملكرد و افزايش بهره‌وری دارد؛ به‌طور مثال ما برنامه‌هايی برای توسعه و پيشرفته‌تر كردن حوزه بانکداری ديجيتال داريم. از سوی ديگر موضوعی با شهرداری‌ها تحت عنوان «كارت شهروندی يكپارچه كشور» دنبال مى‌شود و با شهرداری تهران تحت عنوان «پروژه شهرزاد» مذاكراتی صورت گرفته که از چند ماه آينده کار آغاز خواهد شد.

طى هماهنگی‌هایی كه با شهرداری‌ها و بانک‌ها صورت‌ گرفته‌، در نظر داريم خدمات شهروندی یکپارچه ارائه دهيم كه شهروندانی که به پلتفرم‌های مالی ديگری هم متصل هستند بتوانند به‌صورت یکپارچه در تمام شهرها از خدمات پرداخت خرد استفاده کنند.

تأمين مالی زنجيره تأمین، اپراتوری ميزبانی مراكز داده شهری، توسعه زيرساخت‌ها و ايجاد تعامل بين پلتفرم‌های زيرساخت‌ پرداخت خرد شهری از ديگر برنامه‌ها و اهداف هلدینگ است.

نوری بنا به ملاحظات موجود در پاسخ به سؤالی در مورد آينده ريال ديجيتال گفت: «در ادامه‌ پيشنهاد بانک مركزی به بانک شهر و براساس ملاحظاتی كه بانک مركزی در نظر دارد اين کار در حال پيشرفت است و كمی جلوتر در آينده‌ای نزديک حتماً اخباری در مورد آن اعلام خواهيم كرد.»

او در ادامه با شرح چگونگى پشتيبانی تأمين زنجيره مالى شهرداری‌ها و بانک‌ها و خبر اجرای آن در شهرداری يكی از شهرها تا پايان سال، به اين نكته اشاره كرد كه نیاز مجموعه‌های مختلف تأمين منابع مالی و عمومی پيمانكارهایی است كه با آنان در ارتباط هستند و بانک هم به‌عنوان يک نهاد مالی نياز به تأمين صحيح زنجيره مالی با توجه به پروتكل‌های موجود دارد. بانک شهر به‌عنوان بانک عامل شهرداری پيگير اين فرايند است.

نوری سه موضوع را محورهای اصلی هدفگذاری هلدينگ در چهار سال آينده دانست و گفت: «يكی از اهداف ما اخذ مجوز پی‌اس‌پی است كه بانک با مشارکت شهرداری‌ها برای آن اقدام كرده‌، توافقات اوليه با مجموع سهام‌داران صورت گرفته و در حال پیگیری از مسیرهای قانونی است. دومين مسئله بحث توسعه بانكداری ديجيتال، به‌عنوان بازوی اجرايی بانک است كه در حال اجراست و هدف‌گذاری سوم اجرای طرح پرداخت خرد يكپارچه شهری است كه درباره آن قبل‌تر اشاراتی كردم.»


سه چالش اصلی مدیریت هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر


نوری، مدير هلدينگ فناوری اطلاعات بانک شهر، در توضیح چالش‌های پشت سرگذاشته‌ و پيش روی اين نهاد گفت: «بی‌گمان چالش‌هایی را می‌توان برای هر نهادی نام برد و بانک شهر؛ به‌خصوص هلدينگ فناوری اطلاعات از اين ماجرا جدا نيست. اولاً بحث آيين‌نامه‌ها و رگولاتوری موضوعات مختلف مطرح است كه عملاً فرايند توسعه را در برخی حوزه‌ها محدود كرده. البته نبايد زحماتی كه بانک مركزی اين دوره در اين راستا كشيده را ناديده گرفت. مسئله ديگر اين است كه با توجه به افزايش نرخ ارز و اعمال تحريم‌ها، سرمايه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات مخصوصاً در زمينه زيرساخت‌ها مثل مراكز تأمين داده بسيار پرهزينه شده‌ است. ديگر چالشی كه ما با آن روبه‌رو هستيم، چالش تأمين منابع است كه البته با ايجاد فضای هماهنگ و همكاری ميان بانک‌ها و هم‌افزايی و اشتراکی‌سازی زيرساخت‌ها برون‌رفت از اين چالش‌ها ميسر می‌شود.»

نوری در پاسخ به سؤال خبرنگار «راه پرداخت» در خصوص تأثیر کنترل ترازنامه‌های بانکی بر هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها گفت: «قطعاً برای بازوهای فناوری اطلاعاتی مثل اين هلدينگ ايجاد چالش‌هايی مى‌كند؛ به طوری كه افزايش سرمايه هلدينگ فناوری اطلاعات مستقيماً منوط به افزايش سرمايه بانک است و اين مسئله مسير توسعه را كند خواهد كرد.»

نوری در پايان، ضمن ابراز اميدواری از آينده اين نهاد افزود: «مجموعه هلدينگ در ساختار جديد خود مجموعه جوان و نيازمند توسعه‌ای است و مى‌توان اميد داشت كه در ادامه شاهد و شنونده اخبار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات از سمت اين مجموعه باشیم.»

1 دیدگاه
  1. مجتبی زارع می‌گوید

    طی 10 سال گذشته !!!
    به بانک مرکزی خرده گرفته شد که چرا شبکه پرداخت در اختیار شرکت هایی با نگاه سنتی قرار گرفته است ؟
    چرا رقابت با نگاه سنتی بین شرکت هایی با ابزارهای پرداخت (بدون نوآوری) و شبکه فرسوده است ؟
    چرا فقط همین 12 شرکت PSP ؟

    ابتدا باید گفت
    بانک مرکزی هیچگونه تصمیمی برای ارائه مجوز PSP به هیچ شرکتی را ندارد و نخواهد داشت !!!
    اما به همین منظور سال گذشته بانک مرکزی بر آن شد که چگونه همه را ساکت کند و چگونه مجوز ندهد !!!!
    یک) مبلغ 1000 میلیارد تومان بیاورید.
    دو) سهامدارانت به هیچ عنوان به دولت وصل نباشند.
    سه) …..
    اما هیچکدام از مفاد ابلاغیه بانک مرکزی مانعی برای برای حضور متقاضیان نشد
    و به همین منظور بانک مرکزی نظام کارمزد را اصلاح کرد !!
    اما چه اصلاحی ؟
    شرکتی که قصد تاسیس شرکت PSP را دارد با نظام جدید کارمزد در چه بازه زمانی سود دهی خواهد داشت ؟

    در کل
    طی یکسال گذشته چندین شرکت برای تاسیس شرکت PSP اقدام کردند
    و تمامی شرکت های رد صلاحیت شدند !!!
    و باید گفت بانک مرکزی هیچگونه تصمیمی برای ارائه مجوز PSP به هیچ شرکتی را ندارد و نخواهد داشت !!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.