پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گفتوگو با مدیرعامل شرکت راهکارهای آنی چابک / مزیت رقابتی ما استقلال از آژانسهای تبلیغاتی است
شرکت راهکارهای آنی چابک یکی از شرکتها و پلتفرمهای فعال در حوزه رصد منابع جذب، بازاریابی خودکار و خدماتی نظیر این است که در حال حاضر با ۱۱ نیروی انسانی مشغول به فعالیت است. مدیرعامل این شرکت در گفتوگو با «راه پرداخت» ضمن بیان اینکه حوزه خدمات شرکت چابک، بازاری با پتانسیل رشد بسیار زیاد است میگوید که یکی از مزایای رقابتی شرکت چابک در مقایسه با رقبا، استقلال از شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی است که در نهایت، به ارائه آمار واقعی به مشتریانش منجر میشود. در ادامه، گفتوگوی راه پرداخت با تورج رمضانی، مدیرعامل شرکت راهکارهای آنی چابک را میخوانید.
تورج رمضانی، مدیرعامل شرکت راهکارهای آنی چابک از سال ۱۳۹۳ بهعنوان توسعهدهنده و مدیر پروژههای موبایلبانک در شرکت آتیه دادهپرداز فعالیت داشته و سال ۹۸ نیز مدیر فنی شرکت آتیپی بوده است. او از اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیز عهدهدار سمت مدیرعاملی شرکت راهکارهای آنی چابک است.
چابک؛ ابزار یکپارچه رصد منابع جذب و بازاریابی خودکار
رصد منابع جذب (Attribution) یکی از سرویسهای شرکت راهکارهای آنی چابک است. با استفاده از این سرویس، شرکتها و کسبوکارها میتوانند منابع جذب خود و همچنین مجموعهای از آمار کلی نظیر کلیک و نصب را از طریق سرویس چابک رصد کنند.
به گفته رمضانی، علاوه بر این، کسبوکارها میتوانند فعالیتهای کاربر را از طریق منابع جذب خود رصد کنند. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی بعد از انتشار تبلیغات در پلتفرمهای مختلف، میتواند علاوه بر مقایسه تعداد جذبها از این پلتفرمها، میزان فعالیت کاربران جذبشده را با یکدیگر مقایسه کند.
بازاریابی خودکار (Marketing Automation) سرویس دیگر شرکت راهکارهای آنی چابک است که کسبوکارها به وسیله آن میتوانند از طرق مختلف نظیر پوشنوتیفیکیشن، پیامک، ایمیل و… با کاربران خود ارتباط برقرار کنند.
مدیرعامل شرکت چابک میگوید: «کسبوکارها میتوانند از طریق سرویس بازاریابی خودکار، کاربران پلتفرمهای مختلف خود را با استفاده از فیلترهای هوشمند گروهبندی کنند. برای مثال با استفاده از این فیلترها میتوان کاربرانی که در یک ماه گذشته از یک کسبوکار خاص یک میلیون تومان خرید کردهاند را در یک طبقه قرار داد و متناسب با رفتار این کاربران، پیامهای مختلف نظیر کد تخفیف به آنها ارسال کرد.»
طبق توضیحات او، کسبوکارها از طریق سرویس بازاریابی خودکار میتوانند بر اساس رفتار کاربران خود پیامهای مختلفی ارسال کنند که معروفترین این پیامها، کمپین ترک سبد خرید است؛ بر این اساس متناسب با رفتار کاربر و تحلیل کسبوکار در یک زمان مشخص برای کاربرانی که کالا یا خدمتی را به سبد خرید اضافه کردهاند اما هنوز خرید خود را کامل نکردهاند، پیامی برای یادآوری تکمیل سبد خرید ارسال میشود.
این دو سرویس شرکت راهکارهای آنی چابک به یکدیگر متصل هستند و به صورت یکپارچه ارائه میشوند. بر همین اساس رمضانی میگوید که چابک، ابزار یکپارچه رصد منابع جذب و بازاریابی خودکار است.
نگاهی به بازاریابی خودکار در جهان
سرویس بازاریابی خودکار یک سرویس در حال رشد در سراسر جهان است و پیشبینی میشود سهم بازار این سرویس از ۴.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۵.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۲ برسد.
همچنین نرخ رشد بازار جهانی سرویس بازاریابی خودکار از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ حدود ۱۳.۳ درصد پیشبینی شده است.
Adobe، Hubspot، Salesfotce، SAS، Oracle، Acoustic، Act-on Software، SendinBlue، Activecampaign و Simplycast برخی از شرکتها و بازیگران اصلی حوزه بازاریابی خودکار در جهان هستند.
تلاش برای افزایش سهم بازار و استقلال مالی از هلدینگ مادر
چابک که در حال حاضر یک کسبوکار با مدل استارتاپی است، جزو قدیمیترین شرکتهای بازار در ارائه راهکارهای بازاریابی خودکار و پوشنوتیفیکیشن است. اما مدیرعامل این شرکت میگوید سهم بازار چابک به نسبت رقبا فعلاً زیاد نیست. به گفته او در حال حاضر، سه الی چهار شرکت سهم بازار خوبی در این حوزه دارند اما از آنجا که این بازار جای رشد و توسعه بیشتری دارد، حتی شرکتهای دیگر هم میتوانند وارد این حوزه شوند و شرکت چابک نیز تلاش میکند وضعیت سهم بازار خود را تغییر دهد.
رمضانی با معرفی شرکت آتیه دادهپرداز بهعنوان بزرگترین سهامدار چابک، توضیح میدهد که آتیه دادهپرداز حامی اصلی چابک بوده و در موارد مورد نیاز از این شرکت حمایت کرده است.
رمضانی در این خصوص توضیح میدهد که شرکت چابک پیش از این چراغخاموش حرکت میکرد و تلاش زیادی برای تبلیغات و معرفی خدمات این شرکت صورت نمیگرفت. او میگوید که این روند از سال ۱۴۰۰ تغییر کرده و ما در ابتدا سعی کردیم برخی مشکلات را که از قبل وجود داشتند حل کنیم و بعد به موضوع تبلیغات و حتی ریبرندینگ چابک بپردازیم. شرکت چابک در حال حاضر ۱۱ نیروی انسانی دارد که ۸۰ درصد آنها در بخش فنی فعالیت میکنند.
رمضانی در خصوص امنیت سرورها و خدمات چابک نیز توضیح میدهد: «سرورهای شرکت چابک در دیتاسنتر شرکت آتیه دادهپرداز بهعنوان سهامدار اصلی این شرکت قرار دارد و شرکت آتیه دادهپرداز به دلیل ارائه سرویسهای حساس، تدابیر امنیتی قابل قبولی اندیشیده است. تأمین امنیت سرویسهای چابک نیز در خود شرکت چابک صورت میگیرد و امنیت سرویسها، چندین بار توسط بانکها یا شرکتهای پرداخت تست شده است.» به گفته او شرکت چابک بهزودی مجوز افتا را هم دریافت میکند.
افتا مخفف عبارت «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات» و یکی از معاونتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بهصورت ویژه روی صدور گواهینامه و مجوزهای فعالیت متنوع برای فعالیت در حوزه امنیت اطلاعات و سایبری متمرکز است. گواهینامه افتا مدرکی است که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران برای شرکتهای پیمانکار که در حوزه پشتیبانی IOT، آموزش، عملیاتی و خدمات مدیریتی فعالیت میکنند صادر میشود. اخیراً از پیمانکاران شرکتهای حوزه فعالیت آیتی جهت حضور در مناقصه درخواست گواهینامه افتا میشود.
استفاده از هوش مصنوعی در آینده
رمضانی با بیان اینکه یک مزیت رقابتی مهم شرکت چابک مستقلبودن از سایر آژانسهای تبلیغاتی است، میگوید: «ما به هیچ یک از شبکههای تبلیغاتی حال حاضر نظیر تپسل، دیما و سایر آژانسهای تبلیغاتی وابسته نیستیم و بنابراین آماری که به مشتریان ارائه میکنیم بدون سوگیریهای ناشی از وابستگی به این آژانسهای تبلیغاتی است.»
او معتقد است متأسفانه در حال حاضر شرکتهایی هستند که به دلایل متعدد، آمار ساختگی در اختیار کسبوکارها میگذارند.
رمضانی در آخر با اشاره به حمایتهای شرکت آتیه دادهپرداز گفت که امیدوارم بتوانیم در آینده بهعنوان یک ابزار مستقل در جامعه بازاریابی کشور خدماترسانی کنیم. همچنین یکی از برنامههای شرکت چابک، استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات و پیشنهادهای شخصیسازیشده به مشتریان است که فعلاً در مرحله تحقیق و توسعه است و امسال در مورد آن به نتیجه میرسیم.»