راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به تحلیل داده و اهمیت آن برای کسب‌وکارها

در دنیای امروز افراد هرروزه و برای اهداف مختلف از انواع و اقسام پلتفرم‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. گاهی ممکن است این پلتفرم‌ها تنها بستری برای تعامل روزانه کاربران عادی و سرگرم شدن آن‌ها باشند و گاهی با اهداف تجاری خاصی به کار گرفته شده باشند. مثلاً نرم‌افزار CRM موجود در شرکت‌ها و یا سیستم‌های مالی و صدور فاکتور آن‌ها را تصور کنید که برای مدیریت تراکنش‌ها و تعاملات بخش‌های مختلف سازمان با مشتریان به کار گرفته می‌شوند و روزانه حجم زیادی داده در آن‌ها پردازش و ذخیره‌سازی می‌شود.

فارغ از نوع پلتفرم و داده‌هایی که در آن ردوبدل می‌شود، می‌توان از داده‌های تولیدشده برای رسیدن به تصویر واضحی از آنچه در جریان است استفاده کرد و در ادامه آن را برای حل یک مشکل و یا رسیدن به یک هدف خاص به کار گرفت. بااین‌حال آنچه باید موردتوجه قرار گیرد آن است که اساساً پردازش چنین حجم از داده‌هایی برای ذهن محدود انسان و با استفاده از روش‌های سنتی ممکن نیست. از سوی دیگر این داده‌ها عموماً خام و پالایش نشده‌اند و استخراج اطلاعات در چنین حالتی ناممکن است. اینجاست که متخصصان داده به کمک آمده و راه را برای تحلیل داده‌ها هموار می‌کنند. 


تحلیل داده چیست؟ 


به مجموعه فرایندهایی که برای پالایش و دسته‌بندی داده‌های خام و استخراج اطلاعات کاربردی از آن‌ها انجام می‌شود، تحلیل داده می‌گویند. دیتاساینتیست‌ها معمولاً برای استخراج اطلاعات، متناسب با هدفی که دنبال می‌کنند از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. با توجه به مزایای متعددی که تحلیل داده می‌تواند برای کسب‌وکارها ایجاد کند، استقبال مدیران از روش‌های تحلیلی داده‌محور رو به افزایش است. به‌طورکلی هدف از «تحلیل داده» در کسب‌وکارها آن است که بتوان تصویر واضحی از وضعیت سازمان ارائه و با شناخت درست ترندهایی که در صنعت در جریان هستند، مسیر حرکت آتی سازمان را تعریف کرد.


هدف از به‌کارگیری تحلیل داده در کسب‌وکارها چیست؟ 


از تحلیل داده می‌توان برای طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده کرد. تحلیل کلان‌داده‌ (big data) می‌تواند به بهبود و بهینه‌سازی عملکرد سازمان کمک کند و سازمان‌ها می‌توانند بسته به زمینه کاری و هدفی که دارند، از تحلیل‌های داده‌محور در کسب‌وکار خود استفاده کنند. سازمان‌هایی که در زمینه مالی و بانکی فعالیت می‌کنند، یکی از قدیمی‌ترین طرفداران تحلیل‌های داده‌محورند. این دسته از کسب‌وکارها با تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده تلاش می‌کنند بازارها را پیش‌بینی و ریسک سرمایه‌گذاری‌های مختلف خود را ارزیابی و مدیریت کنند. بااین‌حال کاربرد تحلیل‌های داده‌محور محدود به این حوزه نیست و می‌توان از آن‌ها برای اهداف مختلف (از افزایش فروش تا بهبود تجربه کاربری مشتریان) استفاده کرد. در ادامه شماری از مهم‌ترین کاربردهای تحلیل داده در صنایع مختلف را ذکر می‌کنیم:

  • در صنایع تولیدی می‌توان از تحلیل داده برای افزایش فروش، کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف زنجیره تأمین و همچنین شناخت دقیق نیاز مشتری و استفاده از آن برای توسعه محصولات آتی شرکت استفاده کرد.
  • در صنعت تبلیغات (خصوصاً تبلیغات دیجیتال) می‌توان داده‌ها را مورد بررسی قرار داد تا بتوان بهترین استراتژی بازاریابی برای هر محصول، بازارهای هدف مناسب، کانال تبلیغاتی و… را به نحوی هوشمندانه تعیین کرد و بازده کمپین‌ها را به بیشترین میزان ممکن رساند.
  • در صنعت گردشگری می‌توان از داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و تحلیل‌های داده‌محور برای شناخت ترجیحات گردشگران استفاده و تجربه بهتری از سفرها در ذهن آن‌ها ایجاد کرد. آژانس‌های گردشگری نیز می‌توانند پیشنهادها و چینش برنامه‌های سفر خود را با استفاده از این تحلیل‌ها بهبود دهند.
  • در سیستم‌های بهداشت و درمان می‌توان با رصد داده‌های شهروندان و تحلیل آن‌ها، روند ابتلا به بیماری‌ها را رصد کرد و از بروز بیماری‌هایی که به علت مشخصی ایجاد می‌شوند مطلع شد. همچنین می‌توان تجهیزات پزشکی و دارو را متناسب با نیاز افراد هر منطقه، به نحوی بهینه میان مراکز درمانی مختلف توزیع کرد.
  • در بحث مدیریت شهری می‌توان از تحلیل‌های داده‌محور برای شناسایی رشد جمعیتی مناطق مختلف استفاده کرد و تخصیص مجوزهای ساخت را به‌گونه‌ای انجام داد که هیچ منطقه‌ای با انفجار جمعیتی مواجه نشود و با توزیع مناسب امکانات شهری و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، دسترسی بهتری برای شهروندان هر منطقه ایجاد کرد.
  • هر صنعتی فارغ از محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند نیاز به بهبود تعامل با مشتریان دارند. برای این کار لازم است شرکت‌ها بتوانند درک درستی از خواسته‌ها و نیازهای مشتریان پیدا کنند و متوجه شوند تأثیر خدمات فعلی بر آن‌ها چیست. با آگاهی از این موارد که همگی به لطف تحلیل داده میسر است، می‌توان تعامل بهتری با مخاطبان ایجاد و در نتیجه سودآوری سازمان را بهبود داد.
  • امنیت از جمله مباحث دیگری است که می‌توان از تحلیل‌های داده‌محور برای بهبود آن استفاده کرد. سیاست‌گذاران می‌توانند با تحلیل‌های داده‌محوری که بر اساس جرائم به وقوع پیوسته در محیط فیزیکی و یا فضای مجازی رخ داده‌اند، نسبت به شرایط حاکم، آگاه شده و متناسب با آن اصطلاحاتی را در قوانین پیشگیرانه و اقدامات امنیتی لحاظ کنند.

چگونه کسب‌وکارمان را با تحلیل داده‌ها بهبود دهیم؟


با تمام آنچه گفته شد، تحلیل داده‌ها و استخراج تحلیل‌های داده‌محور برای بهبود کسب‌وکار، پیش‌نیازهایی داشته و برای اجرای آن در سازمان باید از متخصصان این حوزه کمک گرفت. «سحاب» از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه ارائه راهکارهای داده‌محور به کسب‌وکارها فعالیت می‌کند. این شرکت با بهره‌مندی از فناوری‌های روز و دانش متخصصان این حوزه، آمادگی تبدیل سازمان‌ها به یک سازمان داده‌محور را داراست. سحاب پروژه‌های خود را در سطوح مختلف از ایجاد زیرساخت فنی و جمع‌آوری داده تا استخراج تحلیل‌های جامع اجرایی می‌کند.

با پیاده‌سازی این راهکارها در سازمان، مدیران می‌توانند به‌جای تکیه بر شهود و حدس و گمان، تصمیمات خود را بر اساس تحلیل‌های داده‌محور انجام دهند و ریسک تصمیم‌گیری‌ها را به حداقل برسانند. گذشته از فراهم‌کردن زیرساخت‌های فنی لازم و اجرای پروژه‌های علوم داده در سازمان‌ها، سحاب آمادگی دارد که دوره‌های آموزشی خاصی را برای گروه‌های مختلف سازمان‌ها برگزار کند. حضور کارکنان و مدیران سازمان در این دوره‌ها، می‌تواند به تسریع حکمرانی فرهنگ داده‌محوری در سازمان کمک شایانی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات سحاب و یا دریافت مشاوره می‌توانید به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.