راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیرعامل گروه آتیه داده پرداز مطرح شد / تحقیق و توسعه برای تنوع‌بخشی به خطوط کسب‌وکار

فرامرز صابری خردادماه امسال به عنوان مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز که یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات کشور است منصوب شد. اطلاع‌رسانی یکی از خطوط اصلی درآمدی این شرکت است که بخش اعظم این خط به سرویس ارسال و دریافت پیامک مربوط می‌شود. صابری در گفت‌وگو با راه پرداخت ضمن اشاره به مسیری که این شرکت از گذشته تا به امروز طی کرده، اصلی‌ترین سرمایه این شرکت را نیروی انسانی آن می‌داند و نسبت به شدت گرفتن مهاجرت نیروهای متخصص، ابراز نگرانی می‌کند.

صابری همچنین با نقد تصوری که در خصوص درآمد شرکت‌های حوزه اطلاع‌رسانی وجود دارد، به راه پرداخت می‌گوید که حجم زیادی از درآمد حاصل از این سرویس سهم اپراتورهاست و شر‌کت‌هایی نظیر آتیه داده پرداز در رقابت با یکدیگر حاشیه سود خود را تعیین می‌کنند. در ادامه، گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز را با راه پرداخت می‌خوانید.

به گزارش راه پرداخت، فرامرز صابری، مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز کارشناس ارشد نرم‌افزار و گرایش هوش مصنوعی از دانشگاه شریف است و همکاری رسمی خود را با شرکت آتیه داده پرداز از اواخر دهه ۸۰ در سمت هدایت تیم فنی آغاز کرده است. سال ۱۴۰۰ هم در سمت قائم‌مقام مدیرعامل منصوب شد تا اینکه در خردادماه امسال فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل در شرکت آتیه داده پرداز ادامه می‌دهد. او تأکید می‌کند که یکی از اهداف شخصی‌اش برای مدیریت گروه آتیه داده پرداز، چابک‌تر کردن این شرکت با توجه به گسترش و توسعه خدمات و فعالیت‌های شرکت آتیه داده پرداز است.

صابری در خصوص سوابق کاری خود توضیح می‌دهد: «بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در شرکت پگاه کامپیوتر مشغول به فعالیت شدم. بعد از آن شرکت خود را که نمایندگی یک شرکت فرانسوی-آمریکایی بود تأسیس کردم و از ابتدای دهه ۸۰ نیز همکاری خود را با شرکت آتیه داده پرداز آغاز کردم.»


آغاز فعالیت در حوزه خدمات پیامکی


زمانی که «پیامک» در ایران هنوز فراگیر نشده بود و تعداد کسانی که می‌توانستند پیامک ارسال و دریافت کنند به چند هزار نفر نمی‌رسید، شرکت آتیه داده پرداز به صورت اتفاقی با مجموعه‌ای خارج از ایران آشنا شد که سرویسی با عنوان دریافت و ارسال پیامک از اپلیکیشن به گوشی ارائه می‌داد. صابری با ارائه این توضیحات بیان می‌کند: «بعد از آن ایده فعالیت در حوزه پیامک شکل گرفت و مجموعه مذاکراتی با آن شرکت و نهادهای مربوطه در ایران داشتیم.»

مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز با بیان اینکه هنوز در آن زمان چنین ایده‌ای در کشور اجرا و پیاده‌سازی نشده بود، می‌گوید: «در گام اول با شرکت ارتباطات سیار که بعداً به همراه اول تبدیل شد و در آن زمان جزئی از مخابرات بود صحبت کردیم و نمونه آزمایشی ایده را پیاده‌سازی کردیم و بعد از آن کار به برگزاری مناقصه رسید که ما هم جز شرکت‌هایی بودیم که در مناقصه برنده شدیم.»

شرکت آتیه داده پرداز از همین زمان در حوزه دریافت و ارسال پیامک فعالیت می‌کند. صابری توضیح می‌دهد: «ما از این موضوع استفاده کردیم و یکی از خطوط اصلی درآمد شرکت به اطلاع‌رسانی اختصاص یافت که بخش اعظم این خط درآمدی، از موضوع پیامک حاصل می‌شود.»

فرامرز صابری با بیان اینکه درآمد شرکت از خط اطلاع‌رسانی شامل بخش‌های دیگری نیز هست می‌گوید: «زمانی که اینترنت همراه در کشور جا افتاد و تقریباً مورد استفاده همگانی قرار گرفت وارد حوزه پیام‌رسانی از طریق اینترنت شدیم.»

آتیه داده پرداز در ابتدای کار خود در حوزه پیامک به سراغ همکاری با بانک‌ها رفت و به همین دلیل این شرکت کم‌کم وارد حوزه نرم‌افزارهای بانکی شد. مدیرعامل آتیه داده پرداز توضیح می‌دهد: «شرکت آتیه داده پرداز همچنین در سال‌های ۸۵ و ۸۶ اولین موبایل بانک‌های کشور را برای بانک‌های تجارت و اقتصاد نوین طراحی و پیاده‌سازی کرد.» به گفته صابری در زمان طراحی این موبایل بانک‌ها، ارتباط میان سرور و موبایل بر پایه اس‌ام‌اس بود.

بعد از مدتی فعالیت شرکت آتیه داده پرداز گسترش پیدا کرد و از حوزه اس‌ام‌اس فراتر رفت، به عنوان مثال این شرکت در حال حاضر پیشخوان بانک آینده را طراحی و پیاده‌سازی کرده و همچنین در حال آماده‌سازی نرم‌افزارهایی برای چندین بانک کشور است.

شرکت دانش‌بنیان و بورسی آتیه داده پرداز در حال حاضر با قدرت ارسال بیش از ۳۰ میلیارد پیامک در سال، نماینده انحصاری شماره ۲۰۰۰ اپراتورهای سراسر کشور است.

این شرکت به بیش از ۲۰ بانک و مؤسسه مالی و اعتباری در کشور سرویس‌دهی کرده و بستر اختصاصی ارسال و دریافت پیام کوتاه را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

شرکت آتیه داده پرداز پیمانکار ارائه خدمات پیام کوتاه به کلیه اپراتورهای فعال کشور و دارای خطوط ارتباطی MPLS از مبدأ سایت مشتری و از مبدأ سایت پشتیبان است.

طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار موبایل بانک برای بانک‌های آینده، قوامین، کارآفرین، پارسیان و شهر،‌ ارائه‌کننده خدمات نوین پیام کوتاه به بیش از ۸۰۰ مشتری حقوقی، برگزارکننده نظرسنجی و مسابقه برنامه 90 و طراحی اپلیکیشن برنامه تلویزیونی ۹۰ و تجربه موفقیت‌آمیز ارسال و دریافت پیام کوتاه با سرعت بیش از ۲۵۰۰ پیام در ثانیه به طور متوسط بخشی از سوابق این شرکت است.

سامانه مانیتورینگ بانک تجارت، توسعه و به‌روزرسانی سامانه‌های بورس بانک تجارت، موبایل‌بانک کارآفرین، موبایل بانک شهر و پیشخوان مجازی بانک آینده برخی محصولات شرکت آتیه داده پرداز هستند. همچنین لازم به ذکر است که برخی از پروژه‌ها مانند همراه بانک سامان، اقتصاد نوین، تجارت، بانک قوامین، پارسیان و آینده در سال‌های گذشته انجام‌شده و در حال حاضر عملیاتی نیستند.

مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز در توضیح ادامه فعالیت‌های این شرکت می‌گوید:‌ «زمانی که به تازگی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نظیر وایبر وارد بازار شده بود ما پلتفرم «چابک» را مختص به ادارات، بانک‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی بزرگ طراحی کردیم که بعداً به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ما با نام چابک تبدیل شد».

صابری با اشاره به اینکه پلتفرم چابک دارای قابلیت ارسال نوتیفیکیشن است، ادامه می‌دهد:‌ «یکی از موارد استفاده نوتیفیکیش‌ها در زمان راه‌اندازی پلتفرم چابک، بازاریابی دیجیتال بود.‌ به همین دلیل ما وارد حوزه بازاریابی دیجیتال هم شدیم.»

بنابراین، بخش زیادی از کسب‌وکار پلتفرم چابک که با هدف سرویس‌دهی در حوزه پیام‌رسانی اینترنتی طراحی شده بود در حال حاضر به تولید ابزار برای بازاریابی دیجیتال اختصاص دارد.


ورود به حوزه پرداخت و چالش‌های رگولاتوری


شرکت آتیه داده پرداز در ادامه همکاری با بانک‌ها وارد حوزه پرداخت به خصوص پرداخت موبایلی شد. صابری در این خصوص توضیح می‌دهد: «اوایل دهه ۹۰ ما برای دریافت مجوز پی‌اس‌پی درخواست دادیم و با گفت‌وگو با مقامات بانک مرکزی سعی کردیم یک اپلیکیشن موبایلی برای پرداخت طراحی کنیم که تا مراحلی هم پیش رفتیم؛ اما این پروژه به دلیل موانع قانونی در آن زمان متوقف شد.»

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آتیه داده پرداز با نام آتی‌پی در حال حاضر دارای مجوز پرداخت‌یاری است و راهکارهای پرداختی از جمله درگاه و لینک پرداخت ارائه می‌دهد.

صابری در توضیح دلایل ورود آتیه داده پرداز به حوزه پرداخت توضیح می‌دهد: «در ابتدا و پیش از همه این موارد، با ایده طراحی یک راه‌حل پرداخت موبایلی وارد حوزه پرداخت شدیم که بنابراین راه‌حل قرار بود که تلفن همراه، جای لاشه فیزیکی کارت را پر کند و به جای آن استفاده شود.»

به گفته مدیرعامل او این پروژه به دلیل موانعی نظیر رمز پویا که سرعت پرداخت را به شدت تحت تأثیر قرار می‌داد و همچنین برخی موارد قانونی دیگر، متوقف شد.

شرکت آتیه داده پرداز در حال حاضر وارد حوزه‌های دیگر نیز شده است که در مرحله تحقیق و توسعه هستند. تمام خدمات و محصولات شرکت آتیه داده پرداز در خود این شرکت طراحی و تولید می‌شوند و به همین دلیل این شرکت در سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ مجوز دانش‌بنیان شد و از مرداد سال ۱۳۹۵ هم در بازار فرابورس پذیرفته شد.


باورهای غلط در خصوص خدمات پیامکی


یکی از تصوراتی که در خصوص شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیامکی به وجود آمده این است که درآمد اصلی پیامک‌های بانکی سهم این شرکت‌هاست.فرامرز صابری در این مورد توضیح می‌دهد: «شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیامک، لایه‌ای هستند میان بانک و مشتریانی که از این سرویس استفاده می‌کنند که شامل بانک‌ها و انواع شرکت‌های مختلف است.»

صابری ادامه می‌دهد: «ما دارای یک ساختار پیچیده فنی هستیم که خدمات اپراتورهای مختلف را که هر کدام به شکل متفاوتی ارائه می‌شود تجمیع و یکسان‌سازی و ابزار و محصولات مختلف را برای لایه پایین‌تر فراهم می‌کنیم.»

به گفته صابری حجم زیادی از درآمد حاصل از این سرویس، سهم اپراتورهاست. اپراتورها بسته‌های پیامکی قیمت‌گذاری شده را به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیامکی می‌فروشند و این شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر حاشیه سود خود را تعیین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آتیه داده پرداز توضیح می‌دهد که حاشیه سود حاصل از خدمات پیامکی، بسیار پایین‌تر از کل درآمد حاصله از خدمات پیامکی است.

به گفته صابری، برخلاف تصور همگان رمز پویا تفاوت زیادی در حجم پیامک‌ها ایجاد نمی‌کند و پیامک‌های رمز پویا یا OTP به طور متوسط حدود ۱۰ درصد تعداد کل پیامک‌های بانکی را افزایش داده است.

از طرفی موافقت‌نامه سطح خدمات پیامک‌های رمز پویا بسیار سطح بالاست چراکه از لحاظ زمان و امنیت در سطح حساسی قرار دارد و بنابراین جریمه‌های سنگینی از سمت اپراتور برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پیامکی تعیین می‌شود؛ بنابراین توضیحات، از زمان لزوم ارسال پیامک‌های پویا، ریسک ارائه خدمات برای شرکت‌هایی نظیر آتیه داده پرداز افزایش یافته اما درآمد این شرکت‌ها به نسبت افزایش ریسک، تغییر نکرده است.

صابری همچنین در توضیح برخی تذکرات حسابرس به گزارش‌های شرکت آتیه داده پرداز که در صفحه کدال این شرکت ثبت شده می‌گوید:‌ «هیچ‌کدام از تذکرات حسابرس مربوط به مسائل درآمدی و قراردادها نبود. یکی از این موارد مربوط به حاکمیت شرکتی و تشکیل کمیته‌های مختلف بود که در حال حاضر برطرف و همه کمیته‌ها تشکیل شده است.»


ورود به حوزه صادرات نرم‌افزار و خدمات


شرکت آتیه داده پرداز اخیراً افزایش نیروی زیادی در بخش توسعه کسب‌وکار داشته است که صابری دلیل این افزایش نیروی کار را برنامه‌های آتیه داده پرداز برای توسعه کسب‌وکار آینده شرکت می‌داند و توضیح می‌دهد: «اولویت ما این است که در خصوص فعالیت‌های فعلی شرکت نظیر خدمات پیام‌رسانی، دیجیتال مارکتینگ و نرم‌افزارهای بانکی، جایگاه شرکت را ارتقا دهیم و علاوه بر آن نیم‌نگاهی به حوزه‌های جدیدی که ارزش افزوده بالایی برای شرکت به ارمغان می‌آورند داریم.»

او ادامه می‌دهد: «کسب درآمد از صادرات نرم‌افزار و سرویس، یکی از حوزه‌های جدیدی است که در حال برنامه‌ریزی،‌ تحقیق و توسعه در خصوص آن هستیم.»

شرکت‌هایی که در حوزه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند معمولاً دارای سطوح پیچیده‌ای از امنیت هستند. صابری با توضیح اینکه شرکت آتیه داده پرداز در شرف دریافت گواهی‌نامه افتا است در این خصوص توضیح می‌دهد: «علاوه بر بخش‌های مختلفی که برای موضوع امنیت در شرکت آتیه داده پرداز تعبیه شده، ما برای آزمایش و بررسی امنیتی محصولات خود با شرکت‌هایی که در حوزه امنیت فعال هستند هم همکاری می‌کنیم.»


چالش اصلی کشور در آینده نیروی کار است


شرکت آتیه داده پرداز در حال حاضر دارای حدود ۱۰۰ نفر نیروی کار است که در بخش‌های مختلف تیم فنی، توسعه محصول، عملیات، توسعه کسب‌وکار، مالی، توسعه بازار، اداری و… مشغول به فعالیت هستند.

صابری در خصوص برنامه‌های شرکت آتیه داده پرداز در خصوص نیروی انسانی توضیح می‌دهد: «هدف‌گذاری ما در آینده، همکاری با مجموعه‌های دیگر و در واقع برون‌سپاری برخی امور در راستای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی خارج از مجموعه برای برخی پروژه‌هاست. البته این به معنی کاهش تعداد نیروی انسانی شرکت نیست.»

به گفته مدیرعامل شرکت آتیه داده ‌پرداز تصمیم به همکاری با شرکت‌های دیگر برای استفاده از ظرفیت نیروی انسانی این شرکت‌ها کاملاً اختیاری و بر عهده تصمیم‌گیران شرکت نیست. بلکه یکی از دلایل آن کمبود نیروی متخصص به دلیل افزایش بی‌رویه مهاجرت است. او توضیح می‌دهد که هر روز تعداد نیروی متخصص کم و کمتر می‌شود و علاوه بر آن امروزه درصد تخصص افرادی که مهاجرت می‌کنند هم کاهش یافته است و تعداد زیادی از افراد پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، فارغ از تجربه و تخصص کاری و تحصیلی به دنبال مهاجرت هستند.

فرامرز صابری با بیان این‌که این شدت مهاجرت، رویه حیات شرکت‌های نرم‌افزاری را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد می‌گوید که امیدوارم این مشکل به زودی برطرف شود و ما که روزی صادرکننده نیروی کار بودیم، به واردکننده تبدیل نشویم و مجبور به کمک گرفتن از نیروی کار کشورهای دیگر و یا حتی نیروهای کار ایرانی خارج از کشور نشویم. صابری می‌گوید اگر از من بپرسید می‌گویم بزرگ‌ترین چالش ما در آینده، نیروی کار خواهد بود.

به اعتقاد صابری دارایی و سرمایه اصلی شرکت آتیه داده پرداز نیروی انسانی این شرکت است و بنابراین او تأکید می‌کند که در شرایط فعلی، همکاری با نیروهای متخصص را غنیمت می‌شماریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را کنار خود نگه داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.