راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهبر شرکت پادیوم در رویداد فیناپ مطرح کرد / پیش‌نیازها و چالش‌های بانکداری باز برای گذر از مرزها

اصولا اولویت بانک‌ها در دنیا رفع نیازهای داخلی است و علاوه براینکه هیچ مرجع حاکمیت بین‌المللی برای کنترل و هماهنگی بین‌المللی وجود ندارد در مدل کسب‌وکاری بانک‌ها نیز هنوز مزایایی برای بین‌مللی شدن تصویر نشده است. راهبر پادیوم در هجدهمین رویداد فیناپ با که محوریت API First برگزار شد ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ای‌پی‌آی‌ها در بانکداری به توضیح چالش‌ها و مسیر عبور از مرزها در ارائه خذمات بانکداری باز رویکرد API First، تغییرات فناوری و تحول در ساختارهای داخلی و فرایندی بانک‌ها را سه رکن اساسی اثربخشی بانک‌ها در استفاده از API عنوان کرد.

به اعتقاد موفقی قبول مسئولیت مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم توسط یک ارائه‌دهنده سرویس بانکداری باز برای کاهش هزینه‌ها و تقویت روند احراز هویت مشتری و به اشتراک‌گذاری دیتای هویتی در مسیر جهانی‌شدن بانکداری باز تأثیرگذار هستند.

به گزارش راه پرداخت عاطفه موفقی، راهبر پادیوم در هجدهمین رویداد فیناپ که روز پنجشنبه، پانزدهم تیرماه برگزار شد در ارائه‌ای آنلاین با محوریت گذر بانکداری باز از مرزها گفت‌: «نگرش باز (Open) مفهومی است که در تغییر الگوی رایج سازمان ها به سمت انتشار داده از نهاد دارای داده به نهاد سرویس‌دهنده رخ داده و این همان open thinking است.»


نبود ای‌پی‌آی فضای نوآوری را کند می‌کند


موفقی تأکید کرد: «انتشار اطلاعات در بانکداری بدون API به معنای افشای اطلاعات است و سرویس‌دهنده‌ها مجبورند از روش‌های سنتی برای انتقال دیتا استفاده کنند که هم امنیت کافی را ندارد و هم به کند شدن فضای نوآوری می‌انجامد و آن را به یک فضای بسته تبدیل می‌کند.»

به گفته او چند رکن اساسی، اثربخشی استفاده بانک‌های دنیا از APIها را افزایش داده است؛ اول اینکه بانک‌ها با رویکرد API first به مسئله نگاه کردند و این به معنی اولویت‌دهی به API در تمامی سطوح است. رکن دوم مربوط به تغییرات فناوری است. موفقی در این خصوص گفت: «تغییر فناوری در این جا به معنی تغییر در کاتالوگ سرویس‌ها استفاده از معماری‌های میکروسرویس و پلتفرم‌های مدیریت API در بانک‌ها است.»

موفقی ادامه داد: «تحول ساختارهای داخلی یا فرایندی بانک‌ها در حوزه حاکمیت سازمانی در راستای یک حاکمیت مبتنی بر ارائه خدمات API و تغییر روش‌های تحویل و نگهداشت سرویس و مدیریت کسب‌وکار هم بخشی از ارکان مهم اثربخشی ارائه خدمات API در بانکداری است.

طبق توضیحات راهبر پادیوم رکن اساسی دیگر، مدیریت اکوسیستم است. یعنی نگرشی که باید در ارتباط با اکوسیستم برای استفاده‌کننده یا ارائه‌دهنده API مد نظر قرار گیرد.


هزینه مبارزه با تروریسم؛ چالش اصلی عبور بانکداری باز از مرزها


موفقی با اشاره به زیادبودن هزینه مبارزه با جرایم سایبری به عنوان یکی از چالش‌هایی ارائه‌دهندگان سرویس بانکداری باز برای گذر از مرزها مطرح می‌شود توضیح داد: «اولویت بانکداری باز نیازهای داخلی است و بانک‌ها ترجیح می‌دهند به نیازهای مبتنی بر ساخت و طراحی داخل اولویت دهند ضمن اینکه هیچ مرجع حاکمیتی بین‌المللی برای کنترل و هماهنگی بین‌الملی وجود ندارد.»

موفقی ضمن تأکید بر اهمیت هزینه‌های مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در دنیا گفت: «در حال حاضر هزینه‌های بالایی برای مقابله با تروریسم و پولشویی پرداخت می‌شود به طوری که حدود پنج درصد کل GDP دنیا به مبارزه با جرایم سایبری اختصاص دارد. از هر ۱۰۰۰ دلاری که به صورت غیرقانونی در دنیا مبادله می‌شود فقط ده سنت آن توسط دولت‌ها قابل ردیابی است و همین موضوع پروتکل‌های امنیتی و احراز هویت دیجیتال را به یکی از پیش‌نیازهای گذر بانکدرای باز از مرزها تبدیل کرده است.»


نهادهای ذی‌نفع بین‌المللی شدن بانکداری باز


به اعتقاد موفقی پلتفرم‌های دیجیتال و فین‌تک‌هایی همانند کیف پول‌ها و پلتفرم‌های مشارکتی به عنوان نهادهایی که اهزینه‌هایشان در مرزهای مختلف کاهش می‌یابد از بانکداری باز بین‌المللی تأثیر می‌پذیرند و جزء بزرگ‌ترین ذی‌نفعان بانکداری باز هستند.

موفق در ادامه این توضیحات گفت: «علاوه بر این، شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل تعامل لحظه‌ای با کاربران می‌توانند ذی‌نفعی مهم سرویس برای بانکداری باز باشند.»

به گفته او نهادهای سوم نهادهایی هستند که خدمات امضای دیجیتال ارائه می‌دهند که یک بازار ۲۷ میلیون دلاری برای این سرویس تا سال ۲۰۲۷ تخمین زده می‌شود.


۶ دستورالمعمل کوتاه برای جهانی‌شدن بانکداری باز


موفقی در ادامه عنوان کرد: «گروه G20 که مجموعه از کشورهایی با مبادلات تجاری هستند و ۷۵ درصد مبادلات بین‌المللی، ۸۵ درصد GDP دنیا و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند توانسته‌اند یک رهنگاشت گذر از مرزها برای حوزه پرداخت ارائه کنند. این نقشه راه در بانکداری باز بسیار کمک‌کننده است و از پنج بخش کلی از جمله سیاست‌گذاری بخش عمومی و خصوصی، نحوه قانون‌گذاری و چهارچوب‌های نظارتی، حوزه زیرساخت‌ها و امکانات بومی هر جغرافیا برای پرداخت و زیرساخت‌های جدیدی که باید در هر جغرافیا ایجاد شود و رویه‌های مدیریت داده و مدیریت بازار تشکیل شده است. علاوه بر این‌ها این نقشه راه ۱۹ مؤلفه دارد که می‌توان از آن‌ها برای توسعه بانکداری باز کشور استفاده کرد.»

به گفته او چکیده این نقشه راه ۱۹ مرحله‌ای را می‌توان در ۶ مرحله به عنوان ۶ دستورالعکل کوتاه برای جهانی‌شدن بانکداری باز خلاصه کرد. اساسا باید قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم توسط نهادی که در حال ارائه بانکداری باز به صورت بین‌المللی است باید به صورت مداوم بررسی شود تا فین‌تک‌ها درگیر موضوع مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم نباشند و سرویس دهنده بانکداری باز باید بتواند این مسئولیت را برعهد بگیرد.

موضوع دوم تقویت روند احراز هویت مشتری و به اشتراک‌گذاری دیتای هویتی است. مدل‌های پرداخت بین‌المللی کمک می‌کنند یک مدل استاندارد و هماهنگ در پروتکل‌های ای‌پی‌آی برای تبادل داده ایجاد کنیم و یکی از مهم‌ترین قدم‌ها ایجاد هویت منحصر به فرد مطابق با ارائه‌هنده در هر منطقه است.

موفقی در آخر با طرح سوالات زیر به ارائه خود در هجدهیمن رویداد فیناپ خاتمه داد: «در این حوزه نقش دیفای در مسیر بین‌المللی شدن چیست و آیا اصلا نیاز هست که با وجود تأمین مالی غیرمتمرکز، بانک‌ها بین‌المللی شوند؟ آیا با وجود تحریم‌ها راهی برای گذر از مرزها وجود دارد؟ و در نهایت باید مشخص کنیم که در کدام سر طیف قرار داریم آیا ما در ایران بهره‌بردار خدمات بانکداری باز بین‌المللی هستیم یا خودمان هم می‌توانیم سرویس‌دهنده باشیم؟»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.