راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه‌ پرداخت از صدشمارگی هفته‌نامه کارنگ / فراز و نشیب‌های دو سال انتشار مستمر

امروز و در آخرین هفته فصل بهار، هفته‌نامه کارنگ به صدمین شماره خود رسید. هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران که با تمرکز بر کسب‌وکارها، استارتاپ‌ها و چهره‌های نوآور ایران هر هفته یکشنبه‌ها منتشر می‌شود، این هفته جشن صدشمارگی خود را در یک ویژه‌نامه برگزار کرده است. به همین بهانه نگاهی داشتیم به این شماره از کارنگ و راهی که در این مدت آمده؛ مسیری که شاید حتی خود تیم کارنگ هم در روزهای ابتدایی آن فکر نمی‌کردند در دوره‌ای که رسانه‌های کاغذی به‌سختی نفس می‌کشند، روزی دوسالگی آن را جشن بگیرند و نمادی شوند از اینکه هنوز هم نشریه جای خود را در اکوسیستم اقتصاد نوآوری دارد.

در صدمین شماره هفته‌نامه کارنگ، ۷۷ چهره کسب‌وکاری و رسانه‌ای ایران در یادداشت‌هایی درباره کارنگ نوشته‌اند. این افراد از نقش یک رسانه در این اکوسیستم و چالش‌های بقا، آن‌ هم در زمانه‌ای که اقتصاد و شرایط کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد، سخن می‌گویند.

تمرکز اصلی این یادداشت‌ها بر اهمیت کار رسانه‌ای در فضایی است که هم بسیاری از مفاهیم آن تازه هستند و هم چهره‌های جوان کسب‌وکاری مهم‌ترین فعالان این عرصه‌اند؛ فضایی که به‌خصوص در یکی، دو سال اخیر به‌شدت زیر فشار تصمیم‌های رگولاتوری بوده است.


عدم وجود صدایی قوی در اکوسیستم استارتاپی


تا پیش از کارنگ، جای خالی یک رسانه در فضای اقتصاد نوآوری حس می‌شد؛ این رسانه سرانجام فعالیت خود را در قالب یک سازمان مشخص با اهداف مشخص و به کمک تیمی حرفه‌ای با شعار «فراتر از استارتاپ» در اریبهشت ۱۴۰۰ آغاز کرد. از چاپ نخستین شماره تا به امروز، کارنگ با مدیریت مینا والی و سردبیری رضا جمیلی و نقش‌آفرینی بیش از ۱۰۰ نفر مسیر خود را طی کرده است و این هفته‌نامه با سردبیری المیرا حسینی وارد سال سوم عمر خود شد.

در حال حاضر این تیم از مینا والی، مدیرمسئول؛ رضا جمیلی، سردبیر نشریات چاپی راه‌کار؛ المیرا حسینی، سردبیر و رضا امیرزاده، دبیر تحریریه تشکیل شده است. همچنین تحریریه کارنگ با حضور افرادی چون راضیه مینایی، مهران امیری، عبدالله مقدمی، نگار قانونی، عباس عین‌علی، ترانه احمددوست، منیره شا‌ه‌حسینی و زهره دودانگه شکل گرفته است.

جامعه هدف اصلی کارنگ برای مخاطب، جمعیت ۵۰۰نفری شامل مدیران و بنیان‌گذاران مجموعه‌های کوچک و بزرگ هستند که بسیاری از آنها مشتریان میلیونی دارند و اهمیت کارنگ برای این گروه از مدیران به این معنی است که محتوای کارنگ روی نگاه و دیدگاه‌ آنها به مسائل نوآورانه تأثیر خواهد گذاشت.


همراهی دائمی نوآوری با چالش


در شرایط موجود که رسانه‌های داخلی ایران هر روز کم‌رمق‌تر از گذشته می‌شوند، کارنگ نیز با چالش‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم‌ کرده؛ از جمله کمبود کاغذ که چالش اکثر رسانه‌های کاغذی مستقل است. کارنگ هم از روز ابتدایی با آن درگیر بوده و با بحران تأمین مالی و نایاب شدن کاغذ در صنعت چاپ و در نتیجه عدم دسترسی به کاغذ خصوصاً در یک سال اخیر مواجه شد. با این حال این هفته‌نامه به صورت مداوم و پی‌در‌پی در شرایط‌های مختلف به انتشار خود ادامه داده و توانسته به استمرار پایبند باشد.

تلاش این رسانه همواره در جهت ثبت و اطلاع‌رسانی صحیح و کارشناسی اخبار بوده است. با وجود بروز و ظهور رسانه‌ها در کانال‌های متعدد، وب‌سایت هر رسانه هنوز مهم‌ترین مرجع و منبع برای دسترسی به محتوای یک رسانه است و در همین راستا وب‌سایت کارنگ در دسترس مخاطبان قرار داده شده است.


هفته‌نامه؛ سخت‌ترین مدل روزنامه‌نگاری


المیرا حسینی، سردبیر هفته‌نامه کارنگ درباره چشم‌انداز این هفته‌نامه می‌‌گوید: «چشم‌انداز کارنگ از مجموعه «راه‌کار» جدا نیست. کارنگ در قالب هفته‌نامه در مسیر دستیابی به چشم‌انداز راه‌کار فعالیت می‌کند.»

به گفته حسینی این رسانه در تلاش است دایره مخاطبان خود را گسترش دهد تا افراد بیشتری در اکوسیستم به رسانه کارنگ مراجعه کنند.

سردبیر هفته‌نامه کارنگ با اشاره به اینکه فرمت هفته‌نامه سخت‌ترین مدل روزنامه‌نگاری است، درباره چالش‌های این رسانه در دو سالی که گذشت، می‌گوید: «انتشار هفته‌نامه کار پرفشاری است و اگر کار به صورت تیمی پیش نرود، عملاً نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. از طرفی هماهنگ‌کردن تیم به این صورت که افراد با کم‌ترین چالش بتوانند در کنار یکدیگر کار کنند، چالش اصلی هفته‌نامه است.»


نقش درک متقابل در کار تیمی


حسینی با اشاره به اینکه مهم‌ترین رکن کار تیمی درک متقابل است بیان می‌کند: «انجام کار تیمی جز با درک متقابل میسر نیست. گاه افراد فکر می‌کنند که با سفت و سخت‌گرفتن به تیم، کار دقیق و منظم انجام می‌شود؛ در صورتی که ما همه انسان هستیم و ممکن است به هر دلیلی در یک بازه‌ زمانی‌ آن‌طور که باید نتوانیم کار کنیم و این روند که به افراد فشار مضاعف وارد کنیم به مرور زمان باعث فرسود‌ه‌ترشدن تیم می‌شود. در کنار این موضوع که باید حواس‌مان باشد که نظم هفته‌نامه به هم نخورد و مطالب به‌موقع برسد باید درک انسانی را هم در نظر داشته باشیم و اگر به این موضوع توجه نشود، افراد را مدت زیادی در کنار خودمان نخواهیم داشت.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر این موارد، زمان زیادی برای هماهنگی و تهیه مطالب وجود ندارد و کار باید با سرعت به نتیجه برسد.»

سردبیر هفته‌نامه کارنگ سخت‌ترین چالش در ۱۰۰ شماره گذشته کارنگ را مربوط به دوران اعتراضات می‌داند. او در این مورد می‌گوید: «در آن زمان خیلی باید فکر می‌کردیم که چه کاری باید انجام شود. نه می‌توانستیم به محیط اطراف بی‌واکنش باشیم و نه انتخاب‌مان واکنش رادیکال و عجیب بود که با همکاری من و رضا جمیلی توانسیتم این آزمون را پشت سر بگذاریم.»

حسینی می‌گوید: «با اینکه در آن برهه زمانی بسیاری از افراد حال خوبی نداشتند و کار را متوقف کردند، ما به‌عنوان هفته‌نامه نمی‌توانستیم کار را متوقف کنیم زیرا رسانه برای همین روزهاست و اگر قرار باشد در این روزها ساکت باشد، پس فایده آن رسانه در چیست؟»

حسینی با اشاره به اینکه در آن برهه زمانی مطالب و سوژه‌های خوبی با توجه به فضای حاکم بر کشور در کارنگ منتشر شد، می‌گوید: «عیار هر رسانه زمانی مشخص می‌شود که بتواند در شرایط سخت کار انجام دهد و در بحران‌ها بتواند تصمیم درست بگیرد و ما فکر می‌کنیم از پس آن برآمدیم و بیش از پیش مطمئن شدیم که باید ادامه داد.»

کارنگ شماره صد یک کارنگ ویژه است. علاقه‌مندان برای مطالعه این شماره از کارنگ به این لینک مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.