راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی بانک‌های عامل را به تسریع پرداخت تسهیلات ازدواج ملزم کرد / واریز 10روزه تسهیلات به متقاضی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با تأکید بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات در سال جاری و سال قبل، «بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» را جهت تسهیل فرایند دریافت وام و از بین بردن صف‌های طولانی ابلاغ کرد.

بانک مرکزی در راستای انتقادات از فرایند اعطای وام ازدواج بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» را ابلاغ کرده است. بر این اساس شبکه بانکی مکلف است پیرو مکاتبات موضوع ابلاغ جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال جاری و در راستای تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان در صف بانک‌ها و جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه و بر اساس پیگیری‌های مکرر مقامات کشوری در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به قشر جوان کشور و تأکید بر اهمیت و اولویت موضوع تسهیلات مذکور و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت تسهیلات ازدواج در سال جاری و سال قبل و بررسی عملکرد بانک‌ها، از بیستم خرداد مصادف با تاریخ ابلاغ مفاد بخشنامه بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را اجرا کند.


تقاضای بیش از یک ضامن و عزل رئیس شعبه


در نتیجه این بخشنامه، بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ندارد و باید نسبت به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با رؤسای شعب متخلف اقدام کند. در همین راستا هم بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی‌های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف به‌ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سال جاری و تأکیدات این بانک، نسبت به عزل رؤسای شعب اقدام خواهند کرد. نحوه اعتبارسنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی یا سیستم‌های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره‏/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن، فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول یا سایر دارایی‌های مالی به استثنای توثیق ملک که ممنوع است.

در جریان این بخشنامه بانک‌های عامل مکلف شدند از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ ۲۰‏/۰۶‏/۱۴۰۲، نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیه‌ ابلاغی بانک مرکزی اقدام کنند. «عملکرد مذکور در هر ۱۴ روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهد شد.»

از این به بعد بانک عامل باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود در کلیه شهر‌ها و شهرستان‌های کشور به سامانه ازدواج اقدام کند و حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت‌نام متقاضیان، تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد. پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به‌ حساب متقاضیان واریز شود. همچنین دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت که در قانون بودجه سال جاری از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مستثنی شده بودند، نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام می‌کنند.

در نتیجه بخشنامه بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج  جهت مدیریت ثبت‌نام متقاضیان و تسهیل در ثبت‌نام، روزانه بیش از هفت بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بدون درنظرگرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.


دریافت شکایات مردمی


در بخش دیگری از بخشنامه بانک‌ها مکلف شدند تا یک هفته کاری دیگر، بستر دریافت شکایات مردمی را برای وام‌های ازدواج و خرد فراهم کنند. در این فرایند رسیدگی به شکایات ثبت‌شده در خصوص تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و لازم است گزارش عملکرد رسیدگی به شکایات به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضا‌های بانک مرکزی ارسال شود.

وام ازدواج یکی از تسهیلات تکلیفی بانک‌هاست که هرساله مبلغ و شرایط اعطای آن در لایحه بودجه کشور تعیین می‌شود و بانک‌ها مکلف به ارائه آن به متقاضیان واجد شرایط هستند. در یک سال اخیر طبق مصوبه مجلس مبلغ وام ازدواج افزایش‌ یافته؛ هر زوجی که بعد از سال ۱۳۹۸ ازدواج کرده‌اند، تسهیلات ۱۸۰ میلیون‌ تومانی می‌توانند دریافت کنند و برای زنان زیر ۲۳ سال و مردان زیر ۲۵ سال هم مبلغ تسهیلات ازدواج‌شان ۲۲۰ میلیون تومان تصویب شد؛ اما  گزارش‌های میدانی راه پرداخت نشان می‌داد که تنها ۱۳ درصد از متقاضیان وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت وام شده بودند و این آمار با افزایش سقف وام و افزایش تعداد متقاضیان در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش نه‌چندان زیاد متقاضیان نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد رسیده است. بسیاری از متقاضیان هم اعلام کرده بودند بدون استفاده از کمک آشنایان موفق به دریافت وام نمی‌شدند: «آشنای من دقیقاً به من اطلاع می‌داد که چه روز و ساعتی در شعبه حاضر باشم، در غیر این صورت ممکن بود چندین بار مراجعه کنم و نتوانم کاری از پیش ببرم.»

حالا براساس این بخشنامه متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند علاوه بر طرح سؤالات و مشکلات خود از طریق سامانه‌های موجود در بانک‌های عامل از طریق سامانه CRM و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی تماس بگیرند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی در خصوص بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آنها در رشد ترازنامه به‌عنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد و در صورت عملکرد فراتر از سهمیه‌های مربوطه از سوی شعب بانک‌ها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستورالعمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال کند.

2 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    سلام درپست بانک ما از بابت وام ازدواج سه نفر ضامن از کدام سند ملک چک سفته دریات مکنند

  2. ناشناس می‌گوید

    من سه ماه تکمیل مدارک کردم بانک صادرات یک سال تو نوبت وام بودم فقط الان میگن سامانه بانک مرکزی بستس و اجازه واریز وام را نمیدهند من دیگ نمیدونم پیش کی برم ؟! بانک میگ مشکل بانک مرکزی بانک مرکزی باز میگ تا ۱۰ روز باید بانک پرداخت کن هیچکی گردن نمیگیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.