پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در سمینار رگتک مطرح کرد / ساترا و شاپرک؛ نمونه ناآگاهی رگولاتوری
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و نماینده مردم تهران در اختتامیه سمینار رگتک ایران ضمن تبیین انواع رویکردهای دولتها به فناوری، نسبت به ناآشنایی رگولاتوری فناوریهای مالی ایران با مفهوم رگتک اظهار تأسف کرد و گفت که نهاد غیرقانونی ساترا و شاپرک نتیجه این ناآشنایی هستند.
دومین سمینار رگتگ ایران توسط «کارخانه رسانه نوآوری راهکار» با پنلها و سخنرانیهایی از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی برگزار شد. شرکت ملی انفورماتیک، آکادمی ایرانسل، شرکت یوآیدی، سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، شرکت نبض افزار رایان اندیش، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و شرکت توسعه نوین همراه کیش حامیان برگزاری دومین سمینار رگ تک ایران هستند.
مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در اختتامیه سمینار گفت: «در طول تاریخ یکی از وظایف ذاتی دولتها این بوده که زندگی کردن را برای شهروندانشان آسان کنند، زیرا یکی از موضوعات و چالشهایی که در طول سالها با شکلگیری دولتها و بزرگتر شدن نقش آنها در زندگی روزمره مردم شکل گرفت، دستوپنجه نرم کردن با بروکراسی ایجادشده از سوی دولتها بود.»
. مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در اختتامیه سمینار گفت: «در طول تاریخ یکی از وظایف ذاتی دولتها این بوده که زندگی کردن را برای شهروندانشان آسان کنند، زیرا یکی از موضوعات و چالشهایی که در طول سالها با شکلگیری دولتها و بزرگتر شدن نقش آنها در زندگی روزمره مردم شکل گرفت، دستوپنجه نرم کردن با بروکراسی ایجادشده از سوی دولتها بود.»
او تأکید کرد: «در همین زمان بود که شاید موضوع رگولاتوری یا به عبارتی بهتر تنظیمگری نقش مهمتری ایفا کرد.»
به گفته توانگر سه نهاد اصلی دولت، مجلس و قوه قضائیه که در چهارچوب نظریه منتسکیو شکل گرفت تا از آن زمان مفهوم حاکمیت و همچنین دولت مدرن به نمایش گذاشته شود، همگی یک هدف داشتند و آن ایجاد راحتی و تسهیل زندگی در زیر پرچم حاکمیت واحد بود.
سیل پیشرفت فناوری دولتهای محافظهکار را تسلیم میکند
توانگر با بیان اینکه میتوان نوع برخورد دولتها با مسیر رشد فناوری را به سه بخش عمده تقسیم کرد، گفت: «برخی از این دولتها به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دادند و سعی کردند محافظهکاری ذاتی در امر اعمال حاکمیت در این حوزه را کنار بگذارند و همگام با آن پیش بروند.»
به گفته او برخی دیگر اگرچه رویکرد محافظهکارانهتری نسبت به روند فناوری در پیش گرفتند اما جلوی پیشرفت و توسعه آن را نگرفتند و سعی کردند با تحلیل و بررسی مناسب وارد این دنیای جدید شوند و حتی بعضاً این مدل دولتها در بحث قانونگذاری در حوزه فناوری موفقتر عمل کردند و اکنون میتوان گفت این دسته از دولتها در بحث قانونگذاری به حدی پیشرفت کردهاند که با ظهور پدیدههای جدید توانایی آن را دارند که در کمترین زمان ممکن به آن واکنشی مناسب نشان دهند.
نماینده مردم تهران ادامه داد: «اما در این بین دسته سومی از دولتها وجود داشتند که سعی کردند روند توسعه فناوری را در انحصار خود نگه دارند و برخورد سلبی و تنگنظرانه با آن داشته باشند که در این میان نهتنها موفق نبودند، بلکه سیل پیشرفت فناوری آنها را نیز با خود برده است.»
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت و توسعه فناوری باعث شده تا ما با پدیدهای تحت عنوان فناوریهای مالی مواجه شویم، گفت: «امروزه همگی ما آن را تحت عنوان فینتک میشناسیم که طی یک دهه گذشته نقش حیاتی خود در زندگی روزمره مردم را به نمایش گذاشته است.»
او ادامه داد: «این بخش شاید از جمله مواردی بوده که بیش از هر زمانی حساسیت رگولاتورها را به خود جلب کرده، زیرا کنترل پول و دارایی در طول تاریخ به نحوی برعهده دولتها بوده و آنها نمیخواهند به راحتی این اختیار را از خود سلب کنند.»
توانگر معتقد است فناوری برای اینکه اجازه ایجاد سدهای محکمی در برابر توسعه این مسیر را بگیرد به راهکاری از درون خود رسید و آن رگتک بود.
او افزود: «هرچند که دایره رگتک را اکنون باید فراتر از حوزه فناوری و نوآوری دانست، چراکه در عمل این حوزه تبدیل به راهکاری برای تغییر نگاه رگولاتوری و همگامکردن آن با فناوری شده است.»
به عقیده رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، رگتکها روی راهحلهای مبتنی بر فناوری تمرکز دارند که موجب کاهش یا حل مشکلات و چالشهای نظارتی و قانونگذاری از جمله چالشهای ناشی از گسترش فینتک میشود.
به گفته او رگتک از دادههای دیجیتالی و شبکههای دیجیتال برای جایگزینی فرایندها، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات، ابزار تحلیل قدیمی و بهبود فرایندهای تصمیمگیری استفاده میکند. فناوریهای مورد استفاده در رگتک همانهایی هستند که بهصورت وسیع در فینتک نیز استفاده میشوند.
توانگر در ادامه سخنرانی خود گفت: «در رگتکها نیز به مانند سایر حوزههای فینتک سه عنصر کلیدی دادهها یعنی سرعت بالا، تنوع زیاد و حجم فراوان وجود دارد. در چنین شرایطی، ترکیبی از فناوریهای نوآورانه به منظور مدرنیزه کردن، جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از هوش مصنوعی و در راستای تطبیق قانونی بهموقع و بهبود عملکرد مدیریت ریسک در مؤسسات مالی به کار گرفته میشود که حوزه موضوعی رگتک را نیز به وجود میآورد.»
او تأکید کرد: «در واقع رگتک را میتوان به دو زیربخش تقسیم کرد: رگتک برای مؤسسات مالی و رگتک برای ناظران و رگولاتورها که به سوپتک نیز معروف است.»
به گفته او رگتک قرار است به ما کمک کند تا بتوانیم در کنار یکدیگر راحتتر زندگی کنیم و فعالیتهای مالی سالم داشته باشیم، آموزش مناسب ببینیم و سلامتمان را نیز تضمین کنیم.
رگولاتوری بیش از هر زمان نیازمند فناوری است
توانگر با بیان اینکه امروزه اگرچه ریشه رگتک را میتوان از دنیای فناوری مالی دانست گفت: «اما آن را میتوان فراتر از دنیای مالی دید، چراکه رگولاتوری در تمامی حوزهها بیش از هر زمان دیگری نیازمند فناوری و نوآوری است.»
او ادامه داد: «از موضوعات مهم در انقلاب صنعتی چهارم، تبیین و تصریح قواعد و مفهوم رگولاتوری است. امیدوارم این نشست مجموعه راهکار، به این تبیین کمک جدی کرده باشد.»
توانگر در ادامه با اظهار تأسف از اینکه نهادهای رگولاتوری در حوزه فناوری مالی، اقتصاد دیجیتالی و دانشبنیانی در کشور حتی با مفهوم رگولاتوری آشنا نیستند، گفت: «نهاد غیرقانونی ساترا و شاپرک از این جنس هستند.»
توانگر گفت: «ضمن تشکر مجدد از مجموعه کارخانه نوآوری راهکار، امیدوارم نشست هاب تخصصی رگتک در عرصههای مختلف این اکوسیستم را هم برگزار کنند.»
او در آخر عنوان کرد: «در هر صورت ما در مجلس شورای اسلامی و به طور مشخص کمیته دانشبنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، بهشدت نیازمند همفکری و همکاری در خصوص بحث تنظیمگری مخصوصاً در حوزههای فینتکی هستیم.»