راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل بررسی تخصصی هاوینگ چهارم بیت‌کوین مطرح شد / سرنوشت قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم

پنل بررسی تخصصی هاوینگ چهارم بیت‌کوین و تأثیر آن بر اکوسیستم ارزهای دیجیتال در همایش «در آستانه هاوینگ چهارم» با حضور کارشناسان و فعالان حوزه کریپتوکارنسی برگزار شد. سرنوشت قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ چهارم، نقش تقویت آموزش در اکوسیستم، آینده شبکه بیت‌کوین و تحلیل فاندامنتال برای انتخاب پروژه مناسب سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی از جمله موضوعات مطرح‌شده در این پنل است.

ساناز وفی، زهرا جلائیان، مینا والی، دانیال کولیوند، ضیا صدر و عرفان مصطفوی حاضرین و سخنرانان پنل بررسی تخصصی هاوینگ چهارم بیت‌کوین بودند.
در ابتدا، زهرا جلائیان، مدیر تحقیق و پژوهش آکادمی سیتکس به بررسی تأثیر هاوینگ چهارم بر قیمت بیت‌کوین پرداخت و در این خصوص اظهار کرد: «قیمت کریپتوکارنسی‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به‌عبارت‌ دیگر هر زمان که فشار بر عرضه بیشتر باشد، قیمت پایین می‌آید و بالعکس. برای اینکه تأثیر هاوینگ چهارم بر قیمت بیت‌کوین را بررسی کنیم، لازم است نگاهی به روند هاوینگ‌های قبلی و تأثیر آنها بر قیمت بیت‌کوین داشته باشیم. بر اساس محاسباتی که انجام دادم با هر رخ‌دادن هاوینگ، بین ۴۰ تا ۴۳ درصد قیمت بیت‌کوین کاهش پیدا کرده است. بر همین مبنا برای تخمین قیمت بیت‌کوین در لحظه از هاوینگ استفاده کردم که به ۳۵.۹ هزار دلار رسیدم.»

او با بیان اینکه احتمالاً در زمان هاوینگ در سال آینده قیمت بیت‌کوین ممکن است بین ۳۵ تا ۳۶ هزار دلار باشد، گفت: «یک محاسبه دیگر هم درباره قیمت بیت‌کوین در لحظه هاوینگ تا ATH بعدی آن انجام دادم تا روند را مورد بررسی قرار دهم. در هاوینگ اول قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ ۱۰۰برابر شد. در هاوینگ دوم قیمت بیت‌کوین از ۶۶۳ دلار به ۱۷.۸ هزار دلار رسیده که ۲۵برابر شده است. در هاوینگ سوم افزایش قیمت بیت‌کوین پنج‌برابری بوده است؛ بنابراین، من ATH بعدی را ۷۲ هزار دلار تخمین زدم.»

جلائیان در ادامه عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین را نام برد و در این خصوص گفت: «همایش هاوینگ، ماینرها و هزینه‌های استخراج بیت‌کوین از جمله عوامل مؤثر بر عرضه بیت‌کوین است. متغیرهای بسیاری بر تقاضای بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد که نرخ کارمزد تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین و رگولاتوری از جمله این موارد است‌. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضاها برای بیت‌کوین در حال افزایش است.»


تأثیر کارمزدها بر شبکه بیت‌کوین


در ادامه این پنل، ضیا صدر، مدرس بیت‌کوین نقش هاوینگ در قیمت بیت‌کوین را تأثیرگذار ندانست و میزان کارمزد و در پی آن تأثیر آن بر انگیزه ماینرها را در قیمت بیت‌کوین و امنیت و فعالیت شبکه بیت‌کوین مؤثر دانست.

او در این باره بیان کرد: «به این موضوع که هاوینگ تأثیر قابل توجهی بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد خیلی نمی‌‌توان اتکا کرد‌‌. این در حالی است که یکی از مواردی که از آن به‌عنوان بحران بیت‌کوین یاد می‌شود، آینده شبکه بیت‌کوین است که آیا همچنان شبکه بیت‌کوین مبتنی بر کارمزد خواهد بود یا تغییر می‌کند؟»

ضیا صدر در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه صنعت ماینینگ هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و در این زمینه سوبسید مهم است‌، گفت: «همین اکنون هم رشد جدی در کارمزدها داشتیم که بر شبکه بیت‌کوین تأثیرگذار است. به این صورت که کارمزدها گران و پاداش ماینرها تعدیل می‌شود تا انگیزه لازم ماینر برای ماینینگ فراهم باشد.»


راهنمای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین


او رضایت ماینرها از میزان کارمزدها و انگیزه آنها برای ماینینگ را به تعداد تراکنش‌‌های با کارمزد بالا در این حوزه متکی دانسته و در این خصوص این‌گونه توضیح داد: «در کل باید کارمزدها در شبکه بیت‌کوین بالا باشد تا شبکه بیت‌کوین قابل‌ اطمینان، امن و شفاف باشد. البته، در فضای معاملاتی بیت‌کوین همواره افرادی هستند که برای یک کوین فضاسازی و روایت‌سازی می‌کنند.»

در ادامه پنل، عرفان مصطفوی، مدیر تحقیق و توسعه میهن‌بلاکچین درباره هاوینگ و سوء‌استفاده‌های احتمالی که ممکن است در پی آن صورت بگیرد، گفت: «اکوسیستم در حال گسترش است. بازارهای مالی نیز به‌مرور زمان کوچک‌تر و به هم نزدیک‌تر خواهند شد که سرمایه بزرگی برای ورود به بازار بیت‌کوین‌ها نیاز خواهد بود. شرکت‌های بزرگ هم تمایل خود به ورود به حوزه بیت‌کوین را نشان داده‌اند و یکسری ترندها هم از جمله NFT وجود دارد که اول با بیت‌کوین شروع شد و در ادامه تعدادها بیشتر شد.»
او با بیان اینکه هاوینگ مهم‌ترین رویداد در حوزه بیت‌کوین است که تمامی توجهات را به خود جلب می‌کند، توضیح داد: «هاوینگ فرصتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که برای جذب سرمایه با ترندهای حوزه بیت‌کوین آشنا شوند و در ادامه سعی کنند این ترندها را وارد پروژه‌های خود کنند و از این طریق منتفع شوند. از سوی دیگر، با هاوینگ توجهات به بیت‌کوین نیز بیشتر می‌شود و این امکان را ایجاد می‌کند که برخی افراد با نیت سوء از ویژگی‌های شبکه بیت‌کوین آشنا شوند و از اینکه رگولاتور نظارت دقیق و شفافی در این زمینه ندارد، سوءاستفاده کنند.»



مصطفوی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: «با هاوینگ سرمایه‌گذاران قدیمی می‌توانند از سرمایه‌گذاران جدید و جذب افراد جدید سود ببرند و با وعده‌های وسوسه‌کننده از پتانسیل‌های این حوزه سوءاستفاده شود. با این شرایط نیاز است که دانش را به سرمایه‌گذاران منتقل کرد تا بدانند از طریق چه فاکتورهایی ورود و سرمایه‌گذاری در یک پروژه را بررسی کنند.»
در بخش دیگری از پنل، دانیال کولیوند، کارشناس حوزه بلاکچین درباره کاربردهای بلاکچین و اینکه ترند بعدی بازار چیست به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: «در تحلیل فاندامنتال سنتی، از مدل‌های ارزش‌گذاری استفاده می‌کردیم تا به ارزش یک شرکت پی ببریم؛ اما در فضای کریپتو با فناوری جدید دیگر این روش‌ها پاسخگو نیست. البته، هنوز هم فضای کریپتوکارنسی به این بلوغ نرسیده که بتوان از روش‌های سنتی فاندامنتال استفاده کرد.»

او ادامه داد: «ابزارهای تحلیل فاندامنتال را به دو بخش تقسیم کردم که بخشی از آن پارامترهای کلی برای سرمایه‌گذاری است و بخش دوم تجربه‌های شخصی خودم از سود و زیان است. برای بررسی فاندامنتال یک کریپتو باید وایت‌پیپر آن پروژه را بررسی کنید که هدف، جامعه هدف و روش آن چیست. موضوع بعدی بررسی تیم پروژه است. دو پارامتر بعدی سرمایه‌گذاران و میزان سرمایه است. اینکه بدانید چه مقدار سرمایه در یک پروژه جذب شده است؛ زیرا میزان سرمایه جذب‌شده در یک پروژه نشان‌دهنده قابلیت آن پروژه است که گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.»

کولیوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «موضوع بعدی در سرمایه‌گذاری در یک پروژه بحث فناوری مورد استفاده و تحلیل فنی آن است. استراتژی پروژه و جامعه هدف پروژه نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در این زمینه است که هرچه یک پروژه جامعه فعال‌تری داشته باشد، پروژه را مورد توجه قرار می‌دهد. اولین موضوع در تجربه شخصی من از فضای کریپتو که تأثیرگذار است، ترندهای بازار و فضای مورد توجه آن است. علاوه بر این، کاتالیزور نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر سرمایه‌گذاری در یک پروژه است. همچنین، از طریق نسبت‌های فاندامنتال می‌توان قیمت یک پروژه را به کل اندازه بازار بررسی کرد که در سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در آن پروژه کمک‌کننده است.»


آموزش بلاکچین در مدارس و دانشگاه‌ها


در ادامه این پنل، مینا والی مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار درباره ضرورت آموزش در حوزه کریپتوکارنسی صحبت کرد و در این‌ خصوص بیان کرد: «اهمیت آموزش در حوزه کریپتوکارنسی بدیهی است و در صنعت کریپتوکارنسی با یک پدیده جدید روبه‌رو هستیم که در پی آن ناآگاهی‌های زیادی هم نسبت به این پدیده جدید وجود دارد. علاوه بر این، از آنجا که در کریپتوکارنسی بحث دارایی و پول مردم مطرح است، عطش زیادی برای یادگیری و آموزش در این حوزه، چه در ایران و چه در جهان، وجود دارد.»

او در ادامه گفت: «این عطش باعث شده در سال‌های اخیر چندین دوره و کلاس آموزشی در این حوزه تشکیل شود و افراد زیادی هم تلاش کردند از این طریق به درآمد و سود خودشان فکر کنند یا در راستای کسب‌وکار خودشان این آموزش را تقویت کنند. متأسفانه موارد زیادی از سوءاستفاده در بحث آموزش را شاهد بودیم. سال گذشته همکاران من در «راه پرداخت» گزارشی کار کردند که نشان می‌داد ۲۵۰۰ دلار هزینه شرکت در یک دوره آموزشی در حوزه کریپتوکارنسی است و این فقط یک نمونه بود؛ اما موارد زیاد دیگری هم از سوءاستفاده از عطش یادگیری در حوزه کریپتوکارنسی وجود دارد.»


مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار درباره اینکه چطور می‌توان کمبودهای آموزشی در حوزه کریپتوکارنسی را رفع کرد این‌گونه توضیح داد:‌ «همواره در حوزه‌های مختلف مالی خلأ آموزشی وجود داشته و دلیل اینکه مردم در این زمینه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند این است که سواد مالی ندارند و از نداشتن سواد مالی رنج می‌برند که باید به‌صورت پایه‌ای بر افزایش سواد مالی مردم تمرکز شود و این آموزش از سمت مدارس به‌صورت اجباری اجرا شود.»

مینا والی با بیان اینکه باید آموزش فناوری بلاکچین به‌صورت جدی در دانشگاه‌ها دنبال شود، گفت: «متأسفانه حوزه کریپتوکارنسی در ایران متولی ندارد و باید بخش دولتی در آموزش حوزه کریپتوکارنسی ورود کند. البته، اقدامات خوبی در صرافی‌ها انجام شده اما نمی‌توان انتظار داشت که آموزش در صرافی‌ها جامع باشد؛ زیرا صرافی به دلیل ذی‌نفع بودن ممکن است منافع خود را در نظر بگیرد و هدف آن جذب کاربران بیشتر است.»

1 دیدگاه
  1. مهدی می‌گوید

    عرض سلام
    در ابتدا بلاکچین صرفا کریپتوکارنسی نیست که فرمودید در مدارس و دانشگاه ها تدریس بشه، بلاکچین علم بسیار وسیع تریه.
    بنده بعنوان تریدری که در آمریکا زندگی میکنم باید بگوم قیمت بیتکوین رو بازارگردانان ان که همان صرافی ها هستند مشخص میکنند و بیشترین تعداد بیتکوین در اختیار انهاست، انها هرکقت که بخواهند عرضه میکنند و هروقت بخواهند جمع میکنند و این مکانیزم تنها برای لیکوییدیت کردن پوزیشن های تریدر ها و جمع اوری نقدینگی بیشتر و کارمزدها و در ادامه توسعه داراییهایشان در بیت کوین و التکون هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.