راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سریع تر، دقیق تر و ارزان تر / متدلوژی‌ها و تکنولوژی‌های داشتن یک پرداخت همراه موفق

از طریق «تست اتوماتیک برنامه‌های نرم‌افزاری بانکداری همراه»، «توسعه سریع محصول»، «نرم‌افزار با طراحی معماری باز»، «تست‌های حوزه امنیت» و «مدیریت آزمون نرم‌افزار»، بانک‌ها می‌توانند سیستم‌های موثر را سریع به بازار ارایه داده و هزینه‎ها را کاهش دهند.

اکو سیستم «پرداخت همراه» یکی از پیچیده‌ترین و پرریسک‌ترین کانال پرداخت است که بانک‌ها با آن مواجه هستند. انعطاف پذیری، سرعت و کیفیت پایه‌های اصلی موفقیت، توسعه نرم‌افزارهای «پرداخت همراه» می‌باشند. اکو سیستم بانکداری همراه به دلیل وجود بازیگران زیاد، بسیار پیچیده است که اعضای این اکو سیستم عبارتند از: موسسات مالی، مشتریان یا خرده فروشان، وایرلس، سرویس‌های پرداخت همراه و سنتی، تولید کنندگان دستگاه‌های تلفن‌های همراه. به این اکو سیستم می توان شرکت‌های در حال تاسیس و شرکت‌های تاسیس شده را اضافه کرد. لذا فشار برای اول شدن نسبت به گذشته بیشتر است.

در سرتاسر دنیا برنامه‌های «پرداخت همراه» در حال تثبیت موقعیت خود هستند، بعنوان نمونه پرداخت همراه پسا (PESA-M) در کنیا و همچنین برنامه های پیشرفته در ژاپن در حال شکل گیری است و از این نظر فشار زیادی برای مشارکت و پیوستن بانک ها به این کانال پرداخت وارد شده است. صنعت بانکداری انگلیس در حال سرمایه گذاری مبالغ هنگفتی در «پرداخت همراه» در سرتاسر دنیا است، که این امر با راه اندازی سیستم پرداخت همراه پیم (paym) آغاز شده است. همچنین بانک بارکلیز در حال اضافه نمودن قابلیت های جدید به برنامه «پرداخت همراه» خود تحت عنوان پینگیت (pingit) است و پنج بانک دیگر در حال راه اندازی برنامه پرداخت همراه zapp هستند.

 با وجود اکو سیستم پیچیده این کانال بانکداری و همچنین سریع بودن تغییرات، احتمال شکست برنامه های نرم افزاری بالا می باشد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مهمی از قبیل ریسک های امنیتی، بدنام نمودن برند، عدم اعتقاد مشتریان و از دست رفتن اعتماد آنها و صرف هزینه‌های بالا برای برگرداندن اعتماد می کند.

.

برخی از تکنولوژی‌ها و متدلوژی‌ها برای داشتن «پرداخت همراه» موفق عبارتند از:

.

پذیرش تست اتوماتیک برنامه نرم افزاری به منظور مدیریت متغیرهای گوناگون

کیفیت برنامه های نرم افزاری «پرداخت همراه» عامل مهمی در پذیرش توسط مشتریان محسوب می شود. بانک‌ها نمی توانند با استفاده از روشهای تست نرم افزار به صورت دستی، کیفیت آن را با وجود متغییر های گوناگون تضمین نمایند. به عنوان نمونه از سال 2007 برای نرم افزار اندروید حدود 420 دستگاه تلفن همراه با حدود 29 ورژن وجود دارد. لذا برای برنامه های «پرداخت همراه» وجود تست اتوماتیک ضروری است. مدیریت ریسک ابعاد مختلف بانکداری همراه همانند سخت افزار آن، نرم افزار و شبکه های ارتباطی کار بسیار پیچیده ای است لذا تست اتوماتیک نرم افزار «پرداخت همراه»، با الزاماتمشخص، دستگاههای تلفن همراه ومحدود کردن ترکیبی از سیستم عامل ها،مزایای زیادی را ایجاد خواهد کرد که می توان به سرعت عرضه محصولات به بازار، صرفه جویی قابل ملاحظه و برآورده شدن انتظارات مشتریان اشاره نمود.

.

استقبال از توسعه سریع در ارایه سرویس های نوآورانه

با شرایط عدم وجود راه حل «پرداخت همراه» به صورت استاندارد، بانک ها به یک روش سریع و انعطاف پذیر برای توسعه راه حل های پرداخت نیاز داشته که از قافله سایر بانک ها عقب نمانند. پذیرش این تغییر برای سرعت عرضه محصولات به بازار ضروری است. متدلوژی‌های چابک روش مشارکتی و انعطاف پذیر برای ارایه نسخه های سبک را به بازار فراهم می نماید. مزایای توسعه سریع تر و بدون تأثیر بر روی کیفیت و با برآورده نمودن انتظارات مشتریان و بدون خطا، باعث ایجاد منافع در توسعه پرداخت همراه برای بانک ها خواهد شد.

.

سرمایه گذاری روی طراحی معماری باز (open source) در «پرداخت همراه»

سرمایه گذاری روی طراحی معماری باز (open source) در «پرداخت همراه» باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ارایه محصولات به بازار می شود؛ طیف گسترده ای از پروژه های معماری باز در پرداخت های تلفن همراه انجام شده است، که بلوک‌هایی را به منظور افزایش سرعت بهره وری و همچنین بهبود بهره وری فراهم می کند. لذا بازیگران این صحنه به جای صرف زمان بر روی قابلیت‌ها، بر روی ارایه مباحث نوآورانه تمرکز می نمایند. همچنین منجر به کاهش هزینه‌های توسعه، تست نرم افزار شده و همچنین منجر به عدم پرداخت هزینه های مجوز خواهد شد. وجود نرم افزار با معماری باز هزینه های بهبود کیفیت نرم افزار را کاهش داده و باعث افزایش سرعت ارایه محصولات به بازار می شود.

.

استراتژی مدیریت تست موثر، به راه اندازی برنامه‌های پرداخت‌های تلفن همراه کمک خواهد کرد

سریع تر، دقیقتر و ارزان تر؛ بازار به سرعت در حال تغییر است و در این بازار اگر شرکت ها یک رویکرد جامع تست در مورد پوشش تست کافی برنامه های کاربردی تحت شرایط وجود دستگاههای موبایل، سیستم عامل و شبکه های اپراتورهای مختلف داشته باشند، قادر خواهند بود که با سرعت و هزینه مناسب نرم افزارهای کاربردی را برای راه اندازی فراهم سازند. موثرترین روش مدیریت تست، توسعه تست در مرحله تولید و توسعه نرم افزار، استفاده از ابزار برای تست، اتوماتیک نمودن تست و داشتن رویکرد معماری باز است. صرف زمان به منظور مدیریت تست به تضمین کیفیت نرم افزار و مدیریت ریسک کمک خواهد نمود و باعث ایجاد روش سیستماتیک برای افزایش کارایی خواهد شد. مدیریت آزمونعملگرانیزنقشکلیدی دراتخاذاستراتژیپویاو چابک که در روش معماری باز نهفته است کمک نموده وبه سازمان در افزایش بهره وری وافزایش سرعت عرضه به بازار کمک خواهد نمود.

.

تست امنیت «پرداخت همراه» در مرحله تولید نرم افزار باعث افزایش رضایت و اعتماد مشتری خواهد شد

امنیت «پرداخت همراه» بزرگترین چالش پذیرش پرداخت همراه توسط مشتری محسوب می شود. یک بررسی از 2000 مصرف کنندگان UKدر سال 2013 از Firstsourceنشان داد که کمتر از یک چهارم، گوشی های هوشمند خود را برای «پرداخت همراه» استفاده می کنند. آسیب پذیری از دستگاه های تلفن همراه مختلف، پیچیدگی زنجیره تامین و مبارزه با متقلبان و هکرها، چالش های امنیتی بزرگ برای همه بازیکنان در اکوسیستم ایجاد می کند. برای حفظ اعتماد مشتری و وفاداری به نام تجاری و همچنین ایجاد اعتماد در میان کاربران بدبینانه، نیاز به توسعه بهترین روش‌ها در تست امنیت وجود دارد.

.

همراه با افزایش در مشترکین تلفن همراه و همچنین میزان فروش تلفن های همراه هوشمند انتظار می رود که مبلغ پرداخت از کانال «پرداخت همراه» از مرز 721.4 بیلیون دلار در سال 2017 بگذرد. با توجه به تحلیل شرکت گارتنر، انتقال پول، خرید کالا و پرداخت صورتحساب خدمات کلیدی این کانال خواهد بود. در حالی که بدست آوردن سهمی از این بازار برای بانک ها جذاب است. بازیگران فعلی و شرکت های نو ظهور برندگان این عرصه بانکی خواهند بود لذا بانک ها از طریق «تست اتوماتیک برنامه های نرم افزاری بانکداری همراه»، «توسعه سریع محصول»، «نرم افزار با طراحی معماری باز»، «تست های حوزه امنیت» و «مدیریت آزمون نرم افزار»، می توانند سیستم های موثر را سریع به بازار ارایه داده و هزینه ها را کاهش دهند.

محسن معظمی گودرزی / کارشناس ارشد امور اقتصادی

منبع: MobilePaymentsToday.com

By Anand Vyas

Head of Banking, Financial Services and Insurance, SQS UK

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.