راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تکنولوژی HCE چیست؟ / تهدید یا فرصتی برای NFC و پرداخت‌های موبایلی

خدمات پرداخت تلفن همراه با تکنولوژی «ان اف سی» همچنان در سال ۲۰۱۳ در حال گسترش است، اما سوال اساسی این است که آیا با معرفی «اچ سی ایی» این فرایند تقویت شده و یا دچار اختلال می‌شود. «اچ سی ایی» راه حلی برای کسب و کارهایی است که بدنبال ارایه خدمات با سطح امنیتی پایین هستند.

.

اچ سی ایی چیست؟

«اچ سی ایی» یا همان HCE در واقع نقش اصلی آن ایجاد کانالی به منظور ارتباط با «ان اف سی ریدر» است. همچنین موضوع انجام پرداخت امن و بدون وجود یک عنصر امن باقی خواهد ماند. HCE مخفف عبارت Host Card Emulation است.

با معرفی نسخه جدید «اندروید کیت کت ۴. ۴» توسط گوگل، یک روش شبیه ساز کارت ایجاد شده است که به هر نرم افزار اندروید اجازه می‌دهد که یک کارت هوشمند «ان اف سی» را شبیه سازی نموده و بدون نیاز به ارتباط با عنصر امنیتی (Secure Element) با «ان اف سی ریدر» ارتباط برقرار کند.

HCE-Mobile-POS-Payment-Index-way2pay-93-05-04

عنصر امن اغلب به عنوان یک مانع با توجه به روابط پیچیده و هزینه‌های آن استنباط می‌شود. اما به نظر می‌رسد تکنولوژی «اچ سی ایی» این پتانسیل را داشته که باعث مقبولیت جهانی «ان اف سی» شود. اما این تغییر برخی از کسب و کارهای فعلی را مختل نموده و باعث ایجاد سئوالات جدیدی راجع به کارایی، امنیت و قابلیت همکاری آن‌ها می‌شود.

 .

مزیت‌های اچ سی ایی

نخست اجازه دهید نگاهی به مزایای آن داشته باشیم. برای کسانی که بدنبال کسب و کار‌هایی با خدمات امنیتی سطح پایین بوده، جذاب بوده و می‌توانند مفید باشند. توسعه آن ساده بوده و هزینه و زمان در این روش کارایی بالاتری دارد و همچنین به توسعه پذیرش قابلیت پرداخت «ان اف سی» کمک نموده و مشتریان را با مفاهیم پرداخت TAP & GO توسط گوشی همراه آشنا می‌سازد.

 .

معایب اچ سی ایی

اما از طرف دیگر پرداخت با این روش بدلیل عدم وجود استانداردهای لازم و همچنین چند بخشی شدن صنعت، پیچیده خواهد بود. همچین در برخی موارد به اشتباه به عنوان عنصر امن در نظر گرفته شده است در حالی که اینطور نیست. در واقع نقش اصلی آن ایجاد کانالی به منظور ارتباط با «ان اف سی ریدر» است. همچنین موضوع انجام پرداخت امن و بدون وجود یک عنصر امن باقی خواهد ماند. اما «ان اف سی» امکان پرداخت بدون وجود پیام‌های آلوده شده، هک و تقلب مصرف کنندگان را کم می‌کند.

 .

سایر ابعاد اچ سی ایی

با این حال ایجاد یک برنامه اندروید متصل به یک راه حل پرداخت ابری و استفاده از توکن به عنوان یک راهکار جایگزین پیشنهاد می‌شود. که در آن اطلاعات حساس مانند کارت و شماره‌ها از طریق توکن منتقل می‌شود. اما قبل از تبدیل شدن آن‌ها به طور گسترده و قابلیت اعتماد به آن‌ها، می‌بایستی ارزیابی شده و توسط قوانین کارت مورد بررسی قرار گیرند.

با این حال موضوعات بیشتری وجود داشته که بایستی زمان کار با «اچ سی ایی» و توکن مد نظر قرار گیرد. برای مثال دستگاه موبایل به «وای فای» و شبکه برای اتصال به توکن نیاز دارند. لذا در شرایطی مانند کمبود اعتبار موبایل و یا نبود رومینگ شبکه، امکان اتصال و پرداخت با موبایل وجود نخواهد داشت و همچنین مشکل دیگر آن است که بدلیل وجود توکن مشتری برای هر بار معامله نیاز به وارد نمودن پین (PIN) دارد.

یکی از نکات مهم در پرداخت همراه وجود ارتباطات متقابل بین ذینفعان است که تکنولوژی «اچ سی ایی» نتوانسته پیچیدگی ارتباطات را حل نماید. سازگاری «اچ سی ایی» با «ان اف سی» مبتنی بر سیم کارت توسط کیت کت بررسی شده است، اما در عمل نیاز است که توسط ذینفعان و اپراتورهای تلفن همراه و همچنین شرکت‌های مرتبط بررسی و ارزیابی شود. با وجود بیش از ۴۰ شرکت ارایه دهنده خدمات مبتنی بر سیم کارت در ۳۰کشور در سراسر جهان، تغییر در پیاده سازی فن آوری می‌تواند میلیون‌ها نفر از کاربران در حال حاضر را تحت تاثیر قرار دهد.

 بدون شک «اچ سی ایی» به «ان اف سی» کمک خواهد نمود که قابل دسترس و توسعه پذیر برای ارایه دهندگان خدمات شود و همچنین باعث تشویق و پذیرش توسط مصرف کنندگان می‌شود. با این حال امروزه «ان اف سی» مبتنی بر سیم کارت تنها راه حل امن اثبات شده و استقرار یافته به صورت تجاری در مقیاس وسیع است. استقرار صنعتی راه حل «اچ سی ایی» مبتنی بر توکن برای دو سال آینده دور از انتظار است.

بلوغ بازار «ان اف سی» به همراه مقیاس بزرگ خدمات ارایه شده، مشکل پیچیدگی خدمات را حل نموده و در نتیجه منجر به ارایه سریع خدمات می‌شود. به عنوان مثال مشخصات ساده «تی اس‌ ام» و همچنین رابط‌های برنامه کاربردی برای خدمات «ان اف سی» مبتنی بر سیم کارت در سال ۲۰۱۴/۲۰۱۵ در دسترس خواهد بود. این به این معنی است که ارائه دهندگان خدمات تلفن همرا می‌توانند پرداخت امن، با ثبات و ثابت در بازار را گسترش داده و به کاهش هزینه‌ها کمک نمایند.

«اچ سی ایی» راه حلی برای کسب و کارهایی است که بدنبال ارایه خدمات با سطح امنیتی پایین هستند. همچنین پذیرش این تکنولوژی جدید مستلزم زمان و ایجاد اطمینان در میان مصرف کنندگان است.

Pierre Combelles is NFC business lead at the GSMA

محسن معظمی گودرزی/ کار‌شناسی ارشد علوم اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.