راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سيستم پرداخت در 10 سال آینده چگونه خواهد بود؟ / هفت روند صنعت پرداخت را بشناسید

صنعت پرداخت در طی 10 سال گذشته دارای تغییرات بسیار سریعی بوده است، اما در طی دهه اخیر از حال حاضر تا آینده ما کجا خواهیم بود؟ تحلیل روندهای اخیر و تخمین نشان می‌دهد که جایی که ما در حال حاضر در آن قرار داریم بخشی از فرایند است. آن چیزی که ده سال گذشته آموخته‌ایم آن است که فناوری‌ها می‌تواند ما را به سمت حوادث و رویدادهای هدایت کند که ما کمتر انتظار آن را داشته‌ایم.

ATM-Index-way2pay-93-11-18.

1- تقاضای وجه نقد علی‌رغم همه موارد همچنان وجود خواهد داشت

روندهای اخیر حاکی از نقش وجه نقد در فضای پرداخت خواهد بود، اگرچه وجه نقد نقش کمتری در بازارهای توسعه‌یافته بازی خواهد نمود، اما در جاهای دیگری نقش قوی‌تری ایفا خواهد نمود. بر اساس گزارش پرداخت‌های جهانی سال 2014 توسط شرکت Capgemini and Royal Bank of Scotland، «استفاده از وجه نقد در برخی مناطق حذف خواهد شد (به‌عنوان‌مثال اروپای غربی)، اما همچنان در برخی مناطق به دلایل فرهنگی ادامه خواهد نمود.» بااین‌وجود، پرداخت‌های الکترونیکی نیز افزایش خواهد یافت به‌عنوان نمونه مصرف‌کنندگان بیشتر به خدماتی مانند پرداخت‌های کارتی و پرداخت موبایلی روی خواهد آورد.

ATM-Cash-Money-index-way2pay-93-04-30.

2- همه‌چیز به‌صورت Real Time خواهد بود

در حال حاضر مفهوم پرداخت سریع، در تعداد انگشت‌شماری از کشورها استقراریافته است اما تقاضای زیادی از سمت کسب‌وکار و مصرف‌کنندگان وجود دارد. فشار مقررات در بسیاری از کشورها، باعث ایجاد سیستم‌های real time انتقال وجه توسط بانک‌ها خواهد شد و باعث خواهد شد که پرداخت سریع و به‌موقع در سرویس‌های ارائه شده توسط بانک‌ها به‌صورت پایه‌ای وجود داشته باشد. همچنین وجود مبادلات بین‌المللی و رقابت میان موسسات با ارزهای مختلف نیز باعث ایجاد سیستم‌های پرداخت real time، در سطح بین‌المللی خواهد شد.

dwolla-Realtime-Index-way2pay-93-11-18.

3- ارزهای مجازی نظیر بیت کوین توسعه خواهند نمود

ارزهای رمزنگاری‌شده همانند بیت کوین دارای یک آینده نامشخص می‌باشند. درحالی‌که علاقه‌مندان به این نوع ارزها به آن‌ها به‌عنوان آینده پول نگاه می‌کنند؛ اما غیرقابل لمس بودن آن و پیچیدگی وب برای موفقیت آن‌ها بسیار ضروری و پراهمیت است. در سال 2024 ما آن‌ها را به‌عنوان ابزارهای مبادله در صنعت پرداخت خواهیم دید، لذا این ابزارها می‌توانند روش‌های پرداخت ایجاد شده تاکنون را متحول نمایند، هرچند ارزش واقعی پرداخت‌ها توسط شرکت‌های psp انجام خواهد شد. دو عاملی که این ارزها ایجاد نموده‌اند، عبارت‌اند از ناشناس ماندن در تبادلات و توانایی انتقال وجه به‌صورت real time و برون‌مرزی است. فناوری ارزهای مجازی، باعث توسعه مجموعه‌ای از ارزهای محلی خواهد شد.

Bitcoin-6-index-way2pay-93-05-05.

4- احراز هویت به‌صورت بیومتریک جایگزین PIN خواهد شد

احراز هویت بیومتریک می‌تواند بزرگ‌ترین تغییری باشد که ما در طول 10 سال آینده شاهد آن خواهیم بود و نحوه شناسایی به‌صورت PIN به‌آرامی جای خود را به اثرانگشت، ضربان قلب، عنبیه و فن‌آوری تشخیص چهره خواهد داد. دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها به فناوری احراز هویت بیومتریک مجهز خواهند شد و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در فناوری دستگاه‌های پایانه‌های فروش کمتر شده و ابزارهای هوشمند نظیر تلفن‌های همراه با تجهیزات احراز هویت بیومتریک جایگزین آن‌ها خواهند شد.

Biometrics-ATM-Index-way2pay-93-11-18

گارتنر می‌گوید که در اوایل سال 2016، 40 درصد از گوشی‌های هوشمند به حس‌گرهای بیومتریک تجهیز خواهند شد. ویزا کارت و مستر کارت هم در حال برنامه‌ریزی برای مجهز شدن به این ابزارها هستند. پیش‌بینی بر این است که تا سال 2024 تمامی احراز هویت‌های آنلاین به‌صورت بیومتریک صورت گیرد.

.

5- سادگی پرداخت با ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت و عینک

در طی ده سال آینده فناوری پرداخت پوشیدنی همانند ساعت و عینک به‌صورت کاربردی مطرح‌شده و با آن‌ها پرداخت به‌سادگی و جذاب صورت خواهد گرفت. بر اساس پیش‌بینی گارتنر در سال 2017، 30 درصد ابزارهای هوشمند پوشیدنی با کنترل چشم قابل‌استفاده خواهند بود. از این ابزارهای هوشمند می‌توان به لنزهای تماسی هوشمند اشاره نمود، یکی دیگر از این ابزارها دستبندهای هوشمند هستند. ازجمله ابزارهای هوشمند کاربردی در بازار می‌توان به عینک‌های هوشمند اشاره نمود که در حال حاضر درحال‌توسعه می‌باشند.

Payment-Wearable-POS-Shop-Index-way2pay-93-10-02a.

6- همگرایی داده‌ها باعث ایجاد نقطه ورود یکتا خواهد شد

در حال حاضر داده‌های مشتری در لایه‌های مختلفی پراکنده است، موسسات مالی، خرده‌فروشان، دولت، شرکت‌های اینترنتی و غیره. ما حساب‌های کاربری با رمزهای عبور متفاوت در تمامی بخش‌های زندگی خود داریم. در 10 سال آینده ما شاهد همگرایی داده‌ها در یک نقطه ورود واحد خواهیم بود؛ که می‌توان به استفاده از روش‌های احراز هویت بیومتریک اشاره نموده که تعدد حساب کاربری را کاهش خواهد داد و وجود حساب‌های کاربری مختلف با رمزهای عبور مختلف به‌صورت PIN از بین خواهد رفت.

Data-inegration-Index-way2pay-93-11-18.

7- وسیله پرداخت چک در آینده از بین خواهد رفت و روش‌های ساده جایگزین آن خواهد شد

ما در آینده چک را در مبادلات نخواهیم دید، هرچند که فنّاوری تصویربرداری imaging تا مدتی چک را نگه خواهد داشت اما درنهایت تداوم نخواهد داشت. در سال 2024 عملاً چک بر اثر مبادلات و سادگی پرداخت‌های فردبه‌فرد از بین خواهد رفت و گسترش بانکداری بر روی شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک به این امر کمک فراوانی خواهد نمود. ابزارهای پوشیدنی همانند عینک امکان ارسال وجه را به‌صورت آنی به مشتریان خواهد داد. در طی 10 سال آینده شما با استفاده از ابزارهای هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و با استفاده از صدا و حرکت ساده و یا با یک نگاه هوشمند قادر به جابجایی وجه خواهید بود.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

By Andy Brown, Product Marketing Manager, Alaric Systems Ltd.

اگر این مطلب برایتان جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «هفت روند غالب بانکداری دیجیتال در سال ۲۰۱۵» را نیز در راه پرداخت ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.