راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت همراه و انواع روش‌های طبقه بندی پرداخت همراه

پرداخت همراه نوعی از پرداخت الکترونیکی است که در آن خریدار کالاها و خدمات مبلغ کالاها و خدمات را با استفاده از تلفن همراه پرداخت می‌نماید. امروزه استفاده از این روش پرداخت به دلیل گسترش استفاده از تلفن همراه و ابزارهای هوشمند و پیدایش تکنولوژی‌های جدید توسعه پیدا نموده است. مزیت عمده این روش پرداخت این است که امکان پرداخت هزینه کالاها و خدمات در هر زمان و مکانی وجود دارد.

.

بررسی پرداخت همراه از جنبه‌های مختلف

پرداخت همراه از جنبه‌های مختلف زیر قابل بررسی است

  • هدف اقتصادی
  • تکنولوژی مورد استفاده
  • محل تامین وجه
  • نوع شبکه پرداخت

.

 1- هدف اقتصادی

پرداخت همراه دو جنبه فعالیت اقتصادی را تسهیل می‌کند

خرید: یکی از کاربردهای پرداخت همراه به قصد خرید کالاها و خدمات می باشد.

انتقال وجه / حواله: کاربرد دیگر پرداخت به منظور انتقال وجه یا حواله پول از کشوری به کشور دیگری صورت می‌پذیرد. این روش ممکن است از معمولا” به روش Mobile Money و یا با استفاده از برنامه کاربردی موبایل یا همان موبایل بنکینگ صورت پذیرد.

.

خرید ممکن است به دو روش صورت پذیرد؛

  1. روش اول حالتی است که خریدار و فروشنده در یک محل قرار دارند و خرید از محل ترمینال فروشنده صورت می‌گیرد. که در این حالت ممکن است خرید از محل کارت اعتباری و یا کارت بدهی مشتری از طریق چیپ تعبیه شده در تلفن همراه و به صورت غیر تماسی صورت پذیرد یا از طریق ارسال پیام کوتاه انجام شود .روش دیگری هم وجود دارد و آنهم این است که گوشی تلفن همراه فروشنده به عنوان پذیره فروشگاهی عمل نموده و از محل کارت خریدار بتوان این خرید را انجام داد.
  2. حالت دیگر این است که خریدار و فروشنده دریک محل نباشند و یا پرداخت از محل ترمینال فروشنده صورت نگیرد که به آن خرید دور گفته می شود. ممکن است خرید به صورت سنتی و از طریق بستر اینترنت انجام شود و یا با ارسال پیام کوتاه از محل حساب پیش پرداخت شده نزد اپراتور صورت پذیرد.
پرداخت همراه و انواع روش‌های طبقه بندی پرداخت همراه
پرداخت همراه و انواع روش‌های طبقه بندی پرداخت همراه

.

2- تکنولوژی مورد استفاده در پرداخت همراه

پرداخت‌های انجام شده از بستر گوشی‌های همراه و ابزارهای هوشمند از طریق سه تکنولوژی زیر انجام می گیرد.

.

SMS / USSD

در این روش با استفاده از تکنولوژی USSD یا از طریق ارسال پیامک کوتاه خرید انجام می شود این دو تکنولوژی بیشتر به منظور خرید در محل فروش استفاده شوند و همچنین به منظور انتقال وجه داخلی و فرامزی استفاده شوند.

.

اینترنت موبایل

دستگاه موبایل بستری را به منظور اتصال به اینترنت فراهم نموده است پرداخت‌ها از این بستر مشابه پرداخت توسط کامپیوتر از بستر اینترنت بانک است که معمولا” بواسطه یک برنامه کاربردی موبایل بنکینگ این کار انجام می شود.

.

NFC

در این روش بوسلیه چیپ NFC تعبیه شده در دستگاه موبایل و همچنین قابیلت ترمینال فروشنده از طریق امواج رادیویی ارسال شده بستر مناسبی برای پرداخت فراهم می شود و با نزدیک نمودن دستگاه موبایل به ترمینال این پرداخت انجام می شود .این ارتباط مشابه پرداخت با کارتهای اعتباری و بدهی غیر تماسی است.

.

 3- منبع تامین وجه

مبلغ وجه مورد نیاز برای پرداخت معمولا” از 4 روش زیر تامین می‌شود؛

  • کارت اعتباری مشتری
  • کارت بدهی
  • کارت پیش پرداخت شده
  • از طریق کیف پول الکترونیکی

.

 4- شبکه پرداخت

شبکه بانکی: زمانی که پرداخت بین حساب های بانکی باشد این پرداخت از طریق بستر شبکه بانکی صورت می گیرد.

ATM-&-Mobile-way2pay-index-93-06-24

شبکه طراحی شده کارت: زمانی که پرداخت از طریق کارتهای اعتباری، بدهی و کارت های پیش پرداخت فراهم شده توسط بانک ها انجام شود معمولا” از این روش صورت می‌گیرد.

پرداخت از طریق شبکه بسته ارتباطی: معمولا” پرداختهایی که به منظور واریز و برداشت از حساب های پیش پرداخت (آماده شده توسط موسسات سوم) انجام می‌شود از طریق این شبکه انجام می‌شوند که این کیف پول‌ها توسط موسسات سوم مانند اپراتورها فراهم می‌شود.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.