راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در چهارمین رویداد مشاوره به کسب‌وکارها مطرح شد / استفاده حداقلی از هوش مصنوعی در خدمات بانکی فعلی

نشست اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی بر پایه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و بانکی در چهارمین رویداد مشاوره به کسب‌وکار در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد، مدیرعامل شرکت بهسازان ملت، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران و معاون توسعه کسب‌وکار شرکت داده‌پردازی پارسیان از جمله سخنرانان این نشست بودند.

در ابتدای این نشست، رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک به‌عنوان مدیر این پنل به معرفی سخنرانان و بیان اهمیت اقتصاد دیجیتال در نظام بانکی پرداخت.

 احمدرضا احمدیان، مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد نیز با بیان اینکه همه کسب‌وکارها می‌توانند مبتنی بر داده کار کنند و فقط میزان استفاده هر یک از آنها از این موضوع متفاوت است، اظهار کرد: «هوش مصنوعی، تحلیل داده، بلاکچین، کلان‌داده و رایانش ابری از جمله ملزومات مهم کسب‌وکارها برای هوشمندسازی مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی است. ابزارهای هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف نظام بانکی ورود کرده و فضای مساعدی برای کارکردن در این فضا وجود دارد؛ اما هنوز نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌های هوش مصنوعی استفاده کنیم.»

او در ادامه بیان کرد: «هوش مصنوعی در صنعت مالی می‌تواند به مواردی همچون بهینه‌سازی سرمایه، جذب مشتری بیشتر و خدمات‌رسانی بهتر، ارزیابی ریسک، پشتیبانی شخصی‌سازی شده و… کمک کند.»

در ادامه این نشست، رضا قربانی با بیان اینکه در چندماهه اخیر، عامه مردم با هوش مصنوعی آشنا شده‌اند و بلاکچین نیز چند سالی می‌شود که در دنیا مطرح است و در ایران هم تأثیر خود را گذاشته، گفت: «هوش مصنوعی یا رایانش ابری برای کاربر نهایی موضوعیت پیدا نمی‌کند و مشتری می‌خواهد تأثیر این ابزارهای فناوری را در محصول و خدمت مورد نیاز خود ببیند. به‌عنوان‌ مثال، با وجود تلاش‌ها برای غیرحضوری کردن خدمات بانکی، همچنان برای دریافت عمده این خدمات به حضور در شعبه بانک نیاز است.»

او در ادامه از مدیرعامل شرکت بهسازان ملت پرسید که مشتریان چگونه می‌توانند نتیجه فناوری‌ها را در محصول مورد نیاز خود ببینند؟  

محمد صادقی پاسخ داد: «در این زمینه مشکل داده و تبادل درست داده را داریم. هنوز در این مرحله نیستیم که زبان مشترکی از داده و اطلاعات مورد نیاز برای هوشمندسازی فضای بانکی و تعامل با سایر کسب‌وکارها داشته باشیم. در نظام بانکی هنوز نگاه سنتی حکم‌فرماست و سایر صنایع و کسب‌وکارها نیز باید هوشمند شوند تا با تعامل با بانک‌ها به یک‌ زبان مشترک از داده و اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنیم.»

مجتهدی، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت داده‌پردازی پارسیان نیز در این زمینه بیان کرد: «در زمینه استفاده از فناوری‌ها و هوشمندسازی از نظر ارتباطات جهانی مشکل داریم. در حوزه نئوبانک به بانکی نیاز داریم که بتواند از طریق هوش مصنوعی روی درآمدهای ما برنامه‌ریزی و وضعیت مالی ما را در حال و آینده پیش‌بینی کند، اما تاکنون به این سمت حرکت نکرده و ارزش جدیدی برای مشتری نهایی در این زمینه ایجاد نکرده‌ایم.»

رضا قربانی در ادامه گفت:‌ «در ۱۰ سال اخیر تحولات بانکی همچون بانک دیجیتال یا مجازی صورت‌ گرفته و در چند سال اخیر نیز، چه در جهان و چه در ایران، نئوبانک مطرح شده و در این زمینه تمرکز بر B2C بوده و عمده بانک‌های بزرگ کشور در حوزه B2B سرویس نمی‌دهند. همین الان هم اگر یک کسب‌وکار بخواهد از فضای بانکداری اینترنتی استفاده کند با محدودیت مواجه خواهد شد.» او با بیان این مقدمه از مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد پرسید که چرا فضای دیجیتال بانکی به سمت B2B نرفته است؟

احمدیان با اظهار اینکه طراحی اکوسیستم فضای نوآوری و دیجیتال مشکل دارد، پاسخ داد: «سال‌هاست که وضعیت حاکمیت داده در کشور مشخص نیست. بانک‌ها در سال‌های اخیر یاد گرفته‌اند که مشتری‌محوری خود را به‌خصوص برای مشتریان حقوقی تقویت کنند. پیش‌ از این، به این حوزه به دلیل موانع رگولاتور ورود نکرده بودند و از آنجا که حجم قوانین و سرعت تغییرات آنها بسیار است و فعالان فرصتی برای ایجاد و فکر کردن به فضای نوآوری ندارند، باید هر بار خود را با تغییر قوانین تطبیق دهند. بانک‌ها در زمینه B2B به‌خصوص در بخش حقیقی در ابتدای راه هستند.»

در ادامه این نشست، محمد صادقی، مدیرعامل بهسازان ملت در این‌ خصوص گفت: «همچنان در بانک‌ها نگاه سنتی وجود دارد و عمده درآمد آنها درآمد مشاع و حاصل از تسهیلات و سپرده است. این در حالی است که در دنیا انواع بانکداری وجود دارد، اما در ایران تمرکز بانکداری مبتنی بر بانکداری تجاری است.»

او ادامه داد: «بنابراین زمانی که عمده‌درآمد بانک‌ها از محل سپرده و تسهیلات تأمین می‌شود، دیگر نیاز و تمایلی ندارند که به سمت مشتری حقیقی و B2B بروند که این موضوع موجب می‌شود اقتصاد کوچک شود و نظام بانکی صدمه ببیند. اگر به سمت فناوری بدون نگاه کسب‌وکارها و مشتری حقیقی برویم، اشتباه است.»

در پایان این نشست، حاضرین جلسه به پرسش‌وپاسخ از سخنرانان نشست پرداختند و اعلام آمادگی کردند تا به کسب‌وکارها کمک کنند و این‌که آماده سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.