راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری تیم «هم‌آفرینی» مطرح شد / همکاری در راه‌اندازی سندباکس یکی از دستاورد‌های کمیسیون فین‌تک است

نشست خبری تیم «هم‌آفرینی» در آستانه انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد و این افراد که اکثر آنها عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران هستند، به بیان اقدامات انجام‌شده در کمیسیون‌ها و رسته‌های این سازمان پرداختند. برگزاری الکترونیک انتخابات، سندباکس؛ مهم‌ترین دستاورد کمیسیون فین‌تک، بازنگری در صدور مجوزهای نرم‌افزاری، توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش تعامل و ارتباط با حاکمیت برای پیگیری مسائل از موارد مطرح‌شده در این نشست است.

در ابتدای نشست، حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نصر استان تهران در دوره ششم، درباره چیستی تیم هم‌آفرینی و رویکردش به انتخابات سازمان نصر تهران گفت: «تیمی که امروز مقابل شما نشسته، طی روزها و هفته‌های گذشته تشکیل نشده تا به لیست انتخابات بپیوندد؛ ما سال‌هاست که با یکدیگر کار می‌کنیم و امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که باتوجه‌به تجاربی که هر یک از ما در این سال‌ها پیدا کرده، می‌توانیم تشکیل یک تیم بدهیم و کنار هم کار کنیم.»

اسلامی، اخلاق انتخاباتی را یکی از مهم‌ترین مسائلی دانست که باید در هر انتخاباتی رعایت شود و گفت که نتیجه انتخابات پیش رو هرچه باشد، توسط تیم آنها پذیرفته می‌شود و برای رأی افراد و تیم برنده احترام قائل هستند. او در این‌ خصوص توضیح داد: «ما در دوره ششم تمام تلاش‌مان را کردیم تا به برخی از موضوعات مطرود و مغفول اکوسیستم بپردازیم. این تلاش‌ها گاه به نتیجه رسیده و گاه با بن‌بست روبه‌رو شده است.»

او درباره مهم‌ترین دستاوردهایشان در دوره ششم اظهار کرد: «ما در سه سال گذشته، میزان تعاملات‌مان با حاکمیت را نیز افزایش داده‌ایم و در کنار همه این موارد یکسری رویداد نیز برگزار کرده‌ایم. ما امسال رکورد‌های رقابتی شرکت‌ها، مشاوران، فروشگاه‌ها و بازرسان را نیز شکسته‌ایم و تعداد نامزدها چندبرابر شده است. اگر فضای صنف نسبت به گذشته بهتر نشده بود، قطعاً در این دوره شاهد افزایش استقبال افراد از آن نبودیم. اینکه می‌گویم تعاملات ما با حاکمیت نسبت به گذشته بیشتر شده و حالا نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را به رسمیت می‌شناسند به این دلیل است که ما شاهد حضور وزرا و دولتمردان دیگر در رویدادهایی نظیر الکامپ و روز فناوری اطلاعات بودیم.»

در بخش دیگری از این نشست خبری، رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی استان تهران نیز درباره روند فعالیت این کمیسیون در سازمان نصر توضیح داد: «بیش از 70 شرکت تقاضای ورود به کمیسیون فین‌تک را داشتند که در نهایت، 33 شرکت وارد کمیسیون شدند که می‌توان کمیسیون فین‌تک را یکی از پرتقاضاترین کمیسیون‌ها دانست.»


همکاری در راه‌اندازی سندباکس؛ مهم‌ترین دستاورد کمیسیون فین‌تک


او در ادامه، همکاری در راه‌اندازی سندباکس را مهم‌ترین دستاورد کمیسیون فین‌تک سازمان نصر دانست و در این زمینه بیان کرد: «یکی از اقدامات سازمان نصر در دوره ششم، توسعه فعالیت سندباکس‌ها در ایران بود که در حال حاضر، شش سندباکس بخشی راه‌اندازی شده در حال فعالیت هستند. همچنین، تعاملات با بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های حاکمیتی برای پیگیری مصوبات مرتبط با حوزه فین‌تک را افزایش دادیم و به‌عنوان‌ مثال، برای ره‌نگاشت فین‌تک چندین بار با مسئولان بانک مرکزی جلسه برگزار کردیم و در جریان روندها قرار گرفتیم.»

قربانی مهاجرت نیروی انسانی را موضوع چالش‌برانگیزی نمی‌داند، بلکه معتقد است این موضوع زمانی به چالش تبدیل می‌شود که ارتباط مهاجرین با کشور قطع شود.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: «ما سعی کردیم یادگارهایی از دوره فعالیت خود به جا بگذاریم که رویداد روز فناوری اطلاعات یکی از همین موارد بود. ابتدا رویدادهای روز فناوری بسیار کوچک برگزار می‌شدند، اما بعد از مشورت با کل اعضای هیئت‌مدیره، نصر یک روز را برای رویداد روز فناوری اطلاعات تعیین کرد. در این رویداد سران قوا دعوت شدند و از دل این اتفاق متنی بیرون آمد که نام نظام صنفی رایانه‌ای برای اولین‌بار ذکر و قرار شد تا نصر در بحث اقتصاد دیجیتال طرف مشورت باشد.»

او ادامه داد: «در کل نمی‌خواهم بگویم همه اتفاقات دوره ششم خوب بود، اما اکنون ما هیئت‌مدیره‌ای را تحویل می‌دهیم که برای بسیاری جذابیت پیدا کرده است؛ بنابراین آنچه برای ما مهم است، این است که هیچ آسیبی به سازمان وارد نشود. اینکه همه تیم بماند، انتخاب صنف است. شاید صنف بخواهد بازگشت به گذشته داشته باشد. اما دیدگاه هم‌آفرینی این است که نمی‌خواهد به گذشته بازگردد.»


صنف به آرامش نیاز دارد


در ادامه نشست، قربانی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا فرصت مناظره بین تیم‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: «در این خصوص باید بگویم که صنف به آرامش نیاز دارد و به اندازه کافی در صنف نویز وجود دارد و اگر قرار باشد به بهانه انتخابات این نویز را بیشتر کنیم، ترجیح می‌دهیم رفتار مادری را داشته باشیم که در میانه راه دست فرزندش را رها می‌کند. ما یک کارگروه رسانه‌ای تشکیل دادیم و بنای ما در این کارگروه این بود که مجادله و مناظره نداشته باشیم. البته این به آن معنا نیست که از مناظره می‌تر‌سیم، بلکه ترجیح ما این است وضعیت آشفته‌ای که وجود دارد را آشفته‌تر نکنیم. اکنون بیش از سه‌ هزار کسب‌وکار عضو نصر هستند و تعداد زیادی اعضای حقیقی فروشگاه‌ها نیز حضور دارند. ما می‌توانستیم تنور انتخابات را داغ کنیم و بحث‌های زیادی داشته باشیم اما انتخابات صنف با ریاست‌جمهوری و مجلس متفاوت است. نیازمند آن هستیم تا صنفی را که امروز بزرگ شده است نگهداری کنیم.»

او تأکید کرد که فارغ از اتفاقاتی که انتخابات به همراه خواهد داشت باید آرامش صنف را تأمین کنیم.


توضیحاتی درباره هزینه‌های رویداد فناوری اطلاعات


رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران همچنین درباره هزینه‌هایی که در رویداد روز فناوری اطلاعات انجام شد، شفاف‌سازی کرد و توضیح داد: «این مباحث حتماً در مجمع نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. هنر این نبود که ما سازمانی را تحویل بگیریم و این سازمان را برای دوره بعد با اندک تغییری در سود و زیان تحویل دوره بعد بدهیم. بهتر است سه سال گذشته را بررسی کنید و تغییری که گاهی اوقات نمایان هم بود را مشاهده کنید. در واقع ما سازمانی را تحویل می‌دهیم که در این دوره سه‌ساله بزرگ شده است. قاعدتاً وقتی روی اعداد یک نهاد صنفی تمرکز می‌کنیم حرف‌هایی پیش می‌آید. در رابطه با افراد حاضر در روز رویداد فناوری هم توضیح می‌دهم زیرا فکر می‌کنم تاکنون چیزی در این باره گفته نشده است.»

او ادامه داد: «من رویدادی را سراغ ندارم که با حضور 1600 نفر از فعالان صنفی برگزار شده باشد. هزینه کنسرت رویداد حدود 135 میلیون تومان بوده است. در مورد کنسرت هم برخی از ما ایراد گرفتند که بسیاری از افراد فقط برای کنسرت به برنامه آمدند. اما اگر این‌طور بود، چگونه مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان در این مراسم برای آزادسازی زندانیان صنف جمع‌ شد؟»

قربانی درباره بخش دیگری از هزینه‌ها توضیح داد: «در این رویداد برای جمعیتی در حدود 1600 نفر، پذیرایی شام در نظر گرفته شده بود که هزینه این نوع پذیرایی هم بر کسی پوشیده نیست.»

او در ادامه درباره هزینه‌ای که مجری رویداد برای کارهای اجرایی دریافت کرد، بیان کرد: «در سایت سازمان متنی مبنی بر درخواست مجری در سایت سازمان قرار داده شد و در آن ذکر شد هر کسی که تمایل دارد برگزاری روز رویداد فناوری را به دست بگیرد اعلام آمادگی کند؛ تنها دو نفر اعلام آمادگی کردند. گفتنی است که انجام کار اجرایی از توان هیئت‌مدیره خارج است. کار اجرایی به معنای دعوت کردن 1600 نفر و کنترل ورود و خروج این جمعیت، هماهنگی با یکی از سران قوا، وزیر ارتباطات و مدیران دولتی و صنفی است. مباحث دیگری مانند در نظر گرفتن تغییرات لحظه‌ای، انجام کارهای گرافیکی، ویدئویی و تولید محتوای متنی و تصویری، چاپ ویژه‌نامه و پوشش خبری و غیره است که شامل هزینه هستند.»

به اعتقاد رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران، دریافت عدد زیر یک میلیارد تومان برای انجام تمام این کارها برای کسی که مسئولیت این بخش را قبول می‌کند، نوعی بی‌احترامی هم هست. به معنی دیگر انجام تمام این موارد با مبلغ زیر یک میلیارد تومان ممکن نیست. درباره دریافت این پول توسط آقای جمیلی، گفتنی است که او از حق عضویت‌ها استفاده نکرده، بلکه برای تأمین هزینه اسپانسر آورده است. هیئت‌مدیره برای رویداد روز فناوری اطلاعات بودجه‌ای را تصویب کرده بود و آقای جمیلی می‌توانست تمام این کارها را به عهده دبیرخانه بگذارد، اما کیفیت انجام آن به خطر می‌افتاد. در حالی که برای اجرای باکیفیت این رویداد از هر جایی کمک گرفت. آقای جمیلی کسی است که در الکامپ و در بحث محتوایی کمک کردند اما یک ریال دریافت نکردند. در آن رویداد مبلغ 950 میلیون تومان از اسپانسر دریافت کردند. این مبلغ برگزاری پنج روز استیج محتوایی است. لازم به ذکر است آقای جمیلی مستقل از من کار می‌کنند. هنگامی که ایشان هفته‌نامه کارنگ را آغاز کردند، کیفیت کار آنقدر بالا بود که تصمیم گرفتم روی آن سرمایه‌گذاری کنم. آقای جمیلی برای شرکت در رویداد روز فناوری اطلاعات کاملاً از راه قانونی وارد مذاکره با صنف شد. جلساتی برگزار شد و هیئتی بر این موضوع نظارت داشت که خود من هم جزو همان هیئت بودم. حتی همکاری با آقای جمیلی دارای مصوبه بود. من برای اینکه اشکالی پیش نیاید در آن جلسه هیئت‌مدیره شرکت نکردم و در کارگروه مربوطه حق رأی خود را نیز سلب کردم.»


بازنگری در صدور مجوزهای نرم‌افزاری


مجید اورعی، رئیس رسته نرم‌افزار دوره ششم نظام صنفی رایانه‌ای نیز یکی از اعضای تیم هم‌آفرینی است که در این نشست حاضر شده بود و اظهار کرد: «وضعیت مهاجرت نیروی انسانی در رسته نرم‌افزار بحرانی شده است. این بحران نه‌تنها کسب‌وکارها را در جذب و نگهداشت نیروهای خود با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند، بلکه باعث کاهش کیفیت خدمات و نارضایتی مردم از محصول و خدمتی که دریافت می‌کنند نیز می‌شود. از طرفی با تورم و کاهش سود شرکت‌ها نیز مواجهیم و محصولات و خدمات شرکت‌های نرم‌افزاری با قیمتی به‌ دور از قیمت ارز به فروش می‌رود و این می‌تواند به مرگ صنعت نرم‌افزار منجر شود. در همین راستا، با رگولاتور وارد گفت‌وگو شدیم و ۲۰ نفر از اعضای صنف پیش‌قدم شدند تا با مجوز رگولاتور، صدور مجوزهای نرم‌افزاری، تجمیع آنها و اسناد مربوطه را بازنگری کنند.»


لزوم عضویت در تشکل‌های همسو


آیدین عدالت نیز در این نشست اظهار کرد: «اکثر کاندیداهای این دوره، قبلاً در هیئت‌مدیره بوده‌اند و در این دوره تصمیم گرفته شده تا افراد فعال در دوره‌های قبل را مجدد جذب کنند تا هم‌افزایی خوبی صورت بگیرد. هم‌آفرینی یک لیست انتخاباتی نیست که چند هفته قبل از انتخابات شکل‌ گرفته باشد؛ ما نزدیک به سه سال است که همدیگر را می‌شناسیم و باتوجه‌به شناختی که از یکدیگر و توانایی‌هایمان داشته‌ایم، تشکیل یک تیم داده‌ایم.»

آیدین عدالت، رئیس رسته سخت‌افزار و ارتباطات سازمان نصر تهران نیز درباره اقدامات این رسته در دوره ششم اظهار کرد: «سازمان نظام صنفی سه مأموریت اصلی دارد؛ یکی رسیدگی به مسائل جاری است، دیگری بررسی قوانین و اسناد بالادستی و مشارکت و اظهارنظر درباره آنهاست. موضوع دیگر، توسعه اقتصاد دیجیتال است که بخشی از این توسعه باید در اکوسیستم فناوری اطلاعات و بخش دیگر باید در تعامل با اکوسیستم‌های دیگر انجام شود تا به گسترش بازار فاوا کمک کند. برای رسیدن به این اهداف در دوره کوتاه‌مدت به نتیجه نمی‌رسیم؛ بلکه اقدامات انجام‌شده در بلندمدت نتایج خود را نشان می‌دهد.»

او رسیدگی به بیمه شرکت‌های سخت‌افزار و اصلاح ساختار تعرفه پهنای باند را از اقدامات انجام‌شده در رسته سخت‌افزار سازمان نصر اعلام کرد و در این زمینه گفت: «یکی از چالش‌های اصلی در حوزه سخت‌افزار، تأمین ارز برای واردات تجهیزات است که سعی کردیم یک کارگروه برای تسهیل تخصیص ارز به حوزه فاوا تشکیل دهیم.»


ایجاد رسته خدمات فناوری‌های مالی


 در بخش دیگری از نشست، محمدرضا قله‌نوی، رئیس رسته خدمات فناوری اطلاعات سازمان نصر نیز اظهار کرد: «رسته خدمات فناوری اطلاعات در دوره ششم، پرچالش‌ترین دوره خودش را پشت سر گذاشت. آغاز به کار آن با همه‌گیری کرونا بود و بعد درگیر مسائل دیگر نیز شد. ما در حوزه افتا، آموزش و پژوهش و استفاده از اشخاص حقیقی عملکرد خوبی داشته‌ایم و نتیجه گرفته‌ایم. ایجاد رسته خدمات فناوری‌های مالی نیز در دستور کار ما قرار گرفت و در راستای ارائه خدمات توانمندساز داده‌محور قدم برداشتیم.»

او ادامه داد: «تجربه نشان داده که پیگیری مسائل مرتبط با صنف فاوا خارج از فضای رسانه‌ای تأثیرگذاری بهتری دارد. به همین دلیل، این رویکرد برای پیگیری مسائل را همچنان دنبال خواهیم کرد. به‌عنوان‌ مثال، در ره‌نگاشت فین‌تک بانک مرکزی، بسیاری از پیشنهادها و تغییرات اصلاحی سازمان نصر اعمال شده بود.»

او در ادامه درباره اقدامات انجام‌شده در رسته خدمات فناوری اطلاعات در دوره ششم فعالیت هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی نیز اظهار کرد: «در ابتدا، فعالیت خود را با اصلاح ساختار سازمان نصر شروع کردیم و در این زمینه، سازمان را به کمیسیون‌ها و رسته‌های مختلف تقسیم کردیم. در همین راستا، اخیراً دو کمیسیون بانکداری دیجیتال و کمیسیون وی‌او‌دی‌ها در سازمان نصر تشکیل شد. راه‌اندازی مرکز پژوهش رسته خدمات در سازمان نصر نیز از دیگر اقدامات هیئت‌مدیره دوره ششم است که می‌تواند در ارائه و تحلیل گزارش‌های کلیدی در حوزه فاوا تأثیرگذار باشد.»

طبق گفته قلعه‌نوی، فراخوان تشکیل کارگروه اینشورتک، رمزارز و بلاکچین، شرکت‌های ارسال پیامک‌های انبوه در کمیسیون فین‌تک سازمان نصر ارسال شده است. او با بیان این مطلب ادامه داد: «در کمیسیون فین‌تک به دنبال توسعه زیرمجموعه‌های این کمیسیون هستیم تا در آینده، کمیسیون فین‌تک فقط رسته باشد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به‌رسمیت‌شناختن فریلنسرها و تدوین آیین‌نامه حمایت از آنها را ازجمله اقدامات سازمان در حوزه اشخاص حقیقی اعلام کرد. 


جلوگیری از پلمب شرکت‌ها و پرداختن به صندوق توسعه فیبر


در این نشست، سید محمدعلی شریفی‌الحسینی، رئیس کمیسیون مالیاتی نصر تهران نیز صحبت کرد و گفت: «من به‌واسطه اینکه برای سه دوره نماینده نصر تهران در کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات وزارت ارتباطات بودم، توانستم وارد گفت‌وگو با مجلس شوم که یکی از نتایج این گفت‌وگوها جلوگیری از پلمب یکسری شرکت‌ها بود. علاوه بر این، دبیر کمیسیون اینترنت نیز بودم و تلاش کردم به صندوق توسعه فیبر که یکی از پیشران‌های فناوری اطلاعات کشور است، بپردازم. در بخش مالیاتی نیز با برگزاری وبینار و مشاوره به اعضای صنف تلاش کردیم جایگاه خوبی را برای کمیسیون مالیاتی نصر تهران ایجاد کنیم.»


سهم ناچیز اقتصاد دیجیتال از GDP


حمید بهنگار، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال نصر تهران نیز در صحبت‌هایش به فشارهای زیادی که روی شرکت‌های حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار است، اشاره کرد و توضیح داد: «ما باید در دوره هفتم به فکر توسعه اقتصاد دیجیتال باشیم و تلاش کنیم از طریق افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از GDP کشور، فشار روی کسب‌وکارها را کاهش دهیم. باید بتوانیم در راستای تجاری‌سازی هوش مصنوعی و عینی شدن خدمات دیجیتال در زندگی روزمره مردم قدم برداریم و به شرکت‌های این حوزه کمک کنیم تا توسعه پیدا کنند.»


بخش خصوصی چالش‌های اکوسیستم را می‌داند


حمید بابادی‌نیا، عضو هیئت‌مدیره نصر در دوره ششم نیز توضیح داد: «تیم هم‌آفرینی نتیجه سال‌ها همکاری اعضای نصر با یکدیگر و یک تیم یکپارچه است. اعضای این تیم کارنامه مشخصی دارند و هر یک راهبر یک کسب‌وکار هستند و به همین دلیل می‌دانند که مشکلات اکوسیستم چیست؛ بنابراین می‌توانند نمایندگان خوبی برای بخش خصوصی باشند. ما در دوره هفتم علاوه بر کارهای صنفی که باید انجام دهیم، می‌خواهیم ایده اخلاق‌مداری در انتخابات را هم مطرح کنیم و بگوییم که رقابت بین ما و گروه‌های دیگر، یک رقابت سالم است.»


ایجاد بستری برای تصمیم‌سازی


صادق فرامرزی، عضو هیئت‌مدیره نصر در دوره ششم نیز بیان کرد: «کاری که در دوره ششم انجام شد، این بود که حوزه تصمیم‌سازی گسترش داده شد. ما تعداد کمیسیون‌ها و رسته‌ها را افزایش دادیم تا بستر تصمیم‌سازی درست ایجاد شود. حالا اینکه چقدر در کارمان موفق بوده‌ایم را زمان مشخص می‌کند.»

او در پاسخ به سؤال «راه پرداخت» درباره آیین‌نامه بانک مرکزی برای ایجاد و فعالیت نئوبانک‌ها اظهار کرد: «در راستای تدوین این دستورالعمل، جلسه‌ای با صنف برگزار نشد. به همین منظور، کمیسیون بانکداری دیجیتال نامه‌ای در این زمینه تدوین کرد و به بانک مرکزی ارسال و درخواست کرده که جلساتی با حضور فعالان این حوزه برگزار شود.»

فرامرزی در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: «دستورالعمل بانک مرکزی برای فعالیت نئوبانک‌ها ایراد دارد و در آن شکی نیست. البته لازم می‌دانم بگویم که این دستورالعمل موضوع جدیدی نیست و بانک مرکزی همواره این نگاه را به نئوبانک‌ها داشته است.»

در بخش دیگری از نشست، محمد دین‌محمد آذری، رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده درباره عملکرد این کمیسیون در دوره ششم اظهار کرد: «همکاری‌های خوبی با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ICT کشور داشتیم و در پروژه‌هایی نظیر ابر ایران، ابر دولت و توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات همکاری کردیم. کارنامه همه ما روی میز است و در صفحه ۴۹ گزارش عملکرد سه‌ساله‌ای که منتشر شده، می‌توانید دستاوردهای ما را بخوانید و ببینید چقدر موفق بوده‌ایم. هم‌آفرینی، یک تیم همدل و همراه است که می‌خواهد هیئت‌مدیره‌ای ایجاد کند که اعضای آن بتوانند به‌ صورت حداکثری نیازهای اکوسیستم را پوشش دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.