راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب مبانی متاورس با حمایت شرکت ققنوس منتشر شد / چرا باید از هم‌اکنون به متاورس اهمیت بدهیم

کتاب «مبانی متاورس» نوشته کوهریسون تری و اسکات کینی و ترجمه مرتضی حمزه سرکانی با حمایت شرکت ققنوس توسط انتشارات «راه پرداخت» منتشر شد. این کتاب در ۹ فصل و ۲۰۰ صفحه به تحریر درآمده که به تفصیل به جزئیات و واقعیات مربوط به متاورس می‌پردازد.

اینترنت به قدری تکامل پیدا کرده که می‌توانیم تقریباً هر چیزی را که اراده کنیم در آن به اشتراک بگذاریم و با هر کسی ارتباط برقرار کنیم. ما از طریق اپلیکیشن‌ها با افراد روابط عاطفی برقرار می‌کنیم. به همسایگان دیجیتال خود اعتماد می‌‌کنیم تا به ما بهترین پیشنهادها را در رابطه با غذا و محل اقامت ارائه دهند. ما بهترین خاطرات تصویری خود را در اختیار غول‌های فناوری قرار می‌دهیم تا برای همیشه از آنها محافظت کنند. اینترنت تقریباً به فضای مجازی گسترده و مشترکی برای هر چیزی که فکرش را بکنید تبدیل شده، اما قطعاً ما بهترین نسخه از اینترنت را در اختیار نداریم. اینترنت نیز مانند هر شکل دیگری از هستی، باید به رشد و تکامل خود ادامه دهد.

ما بر این باوریم که تکامل اینترنت در قالب متاورس رخ نموده است. متاورس را می‌توان نقطه اوج اینترنت تلقی کرد که با امکانات بی‌حدوحصری از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده گره خورده است.

در این کتاب موضوعات زیر بررسی شده است:

  • توسعه وب۳ با وب‌سایت‌های مبتنی بر بلاکچین؛
  • تغییرات در شناسایی کاربر از طریق کیف پول‌های بلاکچینی؛
  • ایجاد و مالکیت دارایی‌های دیجیتال از طریق ان‌اف‌تی‌ها؛
  • عناصر سازنده متاورس؛
  • چالش‌هایی که ممکن است ما را از رسیدن به چشم‌انداز متاورس محروم کند.

پاریس هیلتون، بازیگر، اینفلوئنسر و تاجر آمریکایی در پیش‌گفتار کتاب نوشته است:‌ «من خودم را واقعاً آدم خوش‌شانسی می‌دانم که پیش از بسیاری افراد در مورد این فناوری (متاورس)، اطلاعاتی کسب کردم. این امکان برای همه افراد فراهم نیست که خیلی زود به نوآوران و نوآوری‌ها دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، من همچنان به سلبریتی‌ها و برندهایی فکر می‌کنم که هم‌زمان با من با رمزارزها، ان‌اف‌تی یا متاورس آشنا شدند و هیچ‌ کاری در این زمینه انجام ندادند. از نظر من آنها پذیرای عقاید و افکار نو و متفاوت نبودند و نمی‌توانستند درک کنند که زندگی دیجیتال چگونه قرار است تکامل پیدا کند.»

در یادداشت ناشر کتاب آمده است: «برخی واژه‌ها ناگهان به جذاب‌ترین واژه روز تبدیل می‌شوند و به صورت انفجاری همه‌ جا پر می‌شود از ترکیب‌های گوناگون این واژه‌ها. متاورس یکی از این واژه‌هاست که حجم محتواهایی که درباره آن تولید شده افراد جدی و عمیق را نگران می‌کند؛ این حجم از محتوای عموماً سطحی و متأسفانه گاهی با نیت کلاهبرداری، سبب می‌شود بسیاری از این روندها کناره‌گیری کنند.»

در ادامه این یادداشت تأکید شده است: «یکی از کتاب‌های قابل توجهی که در یکی دو سال اخیر منتشر شده همین کتابی است که در اختیار شما قرار دارد. این کتاب را انتشارات معتبر «وایلی» منتشر کرده و به دور از هیجان‌های مرسوم تلاش داشته چهارچوب‌های فکری درک متاورس را به مخاطب منتقل کند.»

سعید احمدی پویا، مدیرعامل ققنوس در یادداشت حامی این کتاب نوشته است: «در فناوری متاورس با استفاده از یک هدست، فرد احساس می‌کند در یک جهان دیجیتالی سه‌بعدی حضور دارد که می‌تواند با اشیای آن به صورت تعاملی ارتباط برقرار کند. ایده متاورس برای بشر شیفته واقعیت مجازی، بسیار جذاب است و به همین دلیل در رسانه‌های جمعی، فراوان به آن پرداخته شده؛‌ هرچند در بسیاری از موارد بدیهیاتی مانند جهان مجازی و متاورس از یکدیگر تفکیک نشده‌اند. این هیاهوی رسانه‌ای باعث شده بسیاری از افراد جامعه تصور کنند متاورس ساخته شده و آنها از قطار پیشرفت عقب مانده‌اند و در اصطلاح دچار ترس «جاماندن» شوند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا امروزه اعلام می‌کنند که در حال ساخت متاورس هستند، در حالی که این شرکت‌ها تنها یک جهان مجازی (یکی از بسیار جهان‌های مجازی متاورس) را توسعه می‌دهند و با سوءاستفاده از همین احساسات در حال تبلیغ و جذب سرمایه هستند.»

در ادامه یادداشت حامی آمده است: «موضوع مهم این است که به خاطر داشته باشیم در حوزه متاورس هنوز در ابتدای راه هستیم و هرچه درباره آن نوشته و گفته می‌شود، ایده طراحان و نظریه‌پردازان است و تحقق بسیاری از این ایده‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ بر همین اساس انتخاب منبع خوب برای مطالعه در مورد متاورس و اندیشیدن نقادانه درباره آن، از اهمیت زیادی برخوردار است.»

علاقه‌مندان به کتاب مبانی متاورس می‌توانند این کتاب را از فروشگاه راه پرداخت تهیه و مطالعه کنند. علاقه‌مندان به این حوزه همچنین می‌توانند سایر کتاب‌های چاپ‌شده توسط انتشارات راه پرداخت را در فروشگاه این انتشارات مشاهده کنند.

1 دیدگاه
  1. مرتضی حمزه سرکانی می‌گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.