راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا فناوری اطلاعات و بانک ملی، با هم آشتی می‌کنند؟

از زمانی که همتی به بانک ملی رفت، همه نگاه کردند ببینند او چگونه بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام را متحول می‌کند. بیشتر ناظران می‌گویند بانک ملی آن‌قدر در این سال‌ها فربه و تنبل شده، که حتی گلوله توپ هم این بانک را تکان نمی‌دهد! به نظر می‌رسد آنهایی که نشستن را ترجیح می‌دهند، اکنون هم دوست‌دارند مدام از نشدن‌ها بگویند. به هرحال با تغییر و تحولاتی که در فضای سیاسی و اجتماعی ایران رخ‌داده، نهادهای اقتصادی هم باید خودشان را با تغییر همراه کنند. همتی در این‌مدت و در بانک ملی تلاش کرده بهترین‌ها را در کنار خود جمع کند، که شاید “نشدنی‌ها” به “شدنی‌ها” تبدیل شود. یکی از کسانی که درکنار همتی بوده فاطمی اردکانی است؛ کسی که از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین افراد صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران در سال‌های گذشته بوده است. او از زمانی که در بانک ملی مستقر شده مدام بر تغییر روال‌ها، فرآیندها و ساختارهای فناوری اطلاعات بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام تاکید کرده است. اکنون و با برگزاری همایش در بانک ملی، به نظر می‌رسد بادهای تغییر وزیدن گرفته است.

Melli-Index-way2pay-93-03-10-2

همایش تبیین و تحول ساختار سازمانی فناوری اطلاعات با حضور ولی اله فاطمی اردکانی عضو هیأت مدیره، مسئولان و کارشناسان اداره کل فناوری اطلاعات، در سالن همایش حافظ برگزار شد. در این همایش که به همت اداره کل فناوری اطلاعات برگزار شده بود درخصوص مسائل مختلف پیش رو و ارتقای سطح کمی و کیفی فناوری اطلاعات بانک، بحث و بررسی شد.

در این همایش فاطمی اردکانی طی سخنانی اظهار داشت:

باید اداره ای به نام عملیات و اداره ای به نام توسعه داشته باشیم و اولین مرحله این باشد که اداره عملیات صاحب اختیار تام بوده و و مسئولیت عملکرد یا بهره برداری را بر عهده بگیرد . همچنین این اداره باید توانایی انجام تمامی سرویس های عملیاتی را داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد این مهم با کمک همکاران و ایجاد زیرساخت های عملکردی در بانک راه اندازی شده و با کمک ابزارهای موجود بتوانیم همه سرویس های مشتری پسند را در بانک پیاده سازی کنیم. وی افزود: اداره توسعه نیز، لازم است مسئولیت تولید سرویس های جدید و یا تغییر این سرویس ها را بر عهده بگیرد. عضو هیات مدیره بانک با اشاره به اینکه باید در هر استان نیازهای مشتریان به طور کامل مرتفع شود گفت: لازم است سرویس های بانکی را درون نرم افزارهای مالی شرکت ها و موسسات تجاری کارسازی کنیم که این نرم افزار ها بزرگترین مدافع ما در این زمینه خواهند بود.

فاطمی اردکانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت:

سرعت در ارائه محصول از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تمام توان و انرژی خود را در این زمینه بکار ببریم.

وی در پایان خواستار شرکت تمامی کارکنان در دوره های ITIL شد.

Melli-Index-way2pay-93-03-10

بررسی مدل عملیاتی فعلی فناوری اطلاعات، نمایی از وضعیت فرایند‌های اصلی در حوزه فناوری اطلاعات، نتیجه ممیزی کلیه واحدهای فناوری اطلاعات، تبیین مشکلات موجود در فرایند‌ها، بررسی بلوغ فرایندها، عملکرد فناوری اطلاعات بانک از منظر فرایند‌های ITIL (مجموعه‌ای از تفکرات و تکنیک‌ها برای مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، پیاده‌سازی و استفاده از آنها) و … از جمله مواردی بود که در این همایش مورد بازنگری و تبادل نظر قرار گرفت.

در بخش دوم برادری سخنران مدعو و استاد دانشگاه درخصوص ایجاد تحول در سازمان و چگونگی آن به ایراد سخن پرداخت. وی به بررسی شاخصه‌های مهم در ایجاد تحول سازی نظیر چشم‌انداز و ظرفیت سازمانی، ظرفیت ICT موجود در سازمان، رویکرد عملی و مدل اجرایی، پاسخگویی، حاکمیت، حمایت و رهبری، اشتیاق، تمایل و مصمم بودن، نیاز سازمان، توانایی سازمان در اجرایی نمودن و انجام عملیات، تأمین سرمایه و … پرداخت و نیازهای هر یک از مولفه‌های فوق را تشریح کرد.

در بخش های دیگر این همایش دو روزه، مسئولان اداره کل فناوری اطلاعات و شرکت داده ورزی سداد در یک پنل پرسش و پاسخ به سؤالات انفورماتیکی مسئولان این بخش پاسخ دادند.

منبع: روابط عمومی بانک ملی ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.