راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا فناوری اطلاعات و بانک ملی، با هم آشتی می‌کنند؟

از زمانی که همتی به بانک ملی رفت، همه نگاه کردند ببینند او چگونه بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام را متحول می‌کند. بیشتر ناظران می‌گویند بانک ملی آن‌قدر در این سال‌ها فربه و تنبل شده، که حتی گلوله توپ هم این بانک را تکان نمی‌دهد! به نظر می‌رسد آنهایی که نشستن را ترجیح می‌دهند، اکنون هم دوست‌دارند مدام از نشدن‌ها بگویند. به هرحال با تغییر و تحولاتی که در فضای سیاسی و اجتماعی ایران رخ‌داده، نهادهای اقتصادی هم باید خودشان را با تغییر همراه کنند. همتی در این‌مدت و در بانک ملی تلاش کرده بهترین‌ها را در کنار خود جمع کند، که شاید “نشدنی‌ها” به “شدنی‌ها” تبدیل شود. یکی از کسانی که درکنار همتی بوده فاطمی اردکانی است؛ کسی که از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین افراد صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران در سال‌های گذشته بوده است. او از زمانی که در بانک ملی مستقر شده مدام بر تغییر روال‌ها، فرآیندها و ساختارهای فناوری اطلاعات بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام تاکید کرده است. اکنون و با برگزاری همایش در بانک ملی، به نظر می‌رسد بادهای تغییر وزیدن گرفته است.

Melli-Index-way2pay-93-03-10-2

همايش تبيين و تحول ساختار سازماني فناوري اطلاعات با حضور ولي اله فاطمي اردكاني عضو هيأت مديره، مسئولان و كارشناسان اداره كل فناوري اطلاعات، در سالن همايش حافظ برگزار شد. در اين همايش كه به همت اداره كل فناوري اطلاعات برگزار شده بود درخصوص مسائل مختلف پيش رو و ارتقاي سطح كمي و كيفي فناوري اطلاعات بانك، بحث و بررسي شد.

در اين همايش فاطمي اردكاني طي سخناني اظهار داشت:

بايد اداره اي به نام عمليات و اداره اي به نام توسعه داشته باشيم و اولين مرحله اين باشد كه اداره عمليات صاحب اختيار تام بوده و و مسئوليت عملكرد يا بهره برداري را بر عهده بگيرد . همچنين اين اداره بايد توانايي انجام تمامي سرويس هاي عملياتي را داشته باشد.

وي ابراز اميدواري كرد اين مهم با كمك همكاران و ايجاد زيرساخت هاي عملكردي در بانك راه اندازي شده و با كمك ابزارهاي موجود بتوانيم همه سرويس هاي مشتري پسند را در بانك پياده سازي كنيم. وي افزود: اداره توسعه نيز، لازم است مسئوليت توليد سرويس هاي جديد و يا تغيير اين سرويس ها را بر عهده بگيرد. عضو هيات مديره بانك با اشاره به اينكه بايد در هر استان نيازهاي مشتريان به طور كامل مرتفع شود گفت: لازم است سرويس هاي بانكي را درون نرم افزارهاي مالي شركت ها و موسسات تجاري كارسازي كنيم كه اين نرم افزار ها بزرگترين مدافع ما در اين زمينه خواهند بود.

فاطمي اردكاني در بخش ديگري از سخنان خود بيان داشت:

سرعت در ارائه محصول از اهميت بالايي برخوردار است و بايد تمام توان و انرژي خود را در اين زمينه بكار ببريم.

وي در پايان خواستار شركت تمامي كاركنان در دوره هاي ITIL شد.

Melli-Index-way2pay-93-03-10

بررسي مدل عملياتي فعلي فناوري اطلاعات، نمايي از وضعيت فرايند‌هاي اصلي در حوزه فناوري اطلاعات، نتيجه مميزي كليه واحدهاي فناوري اطلاعات، تبيين مشكلات موجود در فرايند‌ها، بررسي بلوغ فرايندها، عملكرد فناوري اطلاعات بانك از منظر فرايند‌هاي ITIL (مجموعه‌اي از تفكرات و تكنيك‌ها براي مديريت زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات، پياده‌سازي و استفاده از آنها) و … از جمله مواردي بود كه در اين همايش مورد بازنگري و تبادل نظر قرار گرفت.

در بخش دوم برادري سخنران مدعو و استاد دانشگاه درخصوص ايجاد تحول در سازمان و چگونگي آن به ايراد سخن پرداخت. وي به بررسي شاخصه‌هاي مهم در ايجاد تحول سازي نظير چشم‌انداز و ظرفيت سازماني، ظرفيت ICT موجود در سازمان، رويكرد عملي و مدل اجرايي، پاسخگويي، حاكميت، حمايت و رهبري، اشتياق، تمايل و مصمم بودن، نياز سازمان، توانايي سازمان در اجرايي نمودن و انجام عمليات، تأمين سرمايه و … پرداخت و نيازهاي هر يك از مولفه‌هاي فوق را تشريح كرد.

در بخش هاي ديگر اين همايش دو روزه، مسئولان اداره كل فناوري اطلاعات و شركت داده ورزي سداد در يك پنل پرسش و پاسخ به سؤالات انفورماتيكي مسئولان اين بخش پاسخ دادند.

منبع: روابط عمومی بانک ملی ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.