پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل شرکت داده پردازی ایران از هویت ستون اقتصاد دیجیتال میگوید / همایش نظامهای پرداخت بستری برای ارتقای آگاهی جامعه با بانکداری دیجیتال
مدیرعامل شرکت دادهپردازی ایران با تأکید بر اینکه هویت ستون اقتصاد دیجیتال است، معتقد است: «اساس ارزشآفرینی دیجیتال در نحوه تعامل یک تجارت با مشتریانش نهفته است.»
به گزارش ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، سید ذبیحالله فیضآبادی ثانی با اشاره به فرصتها و تهدیدهای احراز هویت امن در اقتصاد دیجیتال، گفت: «سازمانهایی که همچنان بر روشهای سنتی تأیید هویت تکیه میکنند، قادر به تأمین زیرساخت مناسب برای پوشش به فرایندهای احراز هویت در این مقوله نخواهند بود. در واقع استمرار حرکت در مسیر تحول دیجیتال به مکانیزمهای احراز هویت قوی برای اطمینان از تراکنشهای ایمن و تعامل یکپارچه با مشتری بستگی دارد.»
به گفته او، لحظهای که یک مشتری معاملهای آنلاین با کسبوکار شما را آغاز میکند، باید اعتبار هویت او را شناسایی کنید؛ لذا باید الزامات قانونی به طور فزایندهای برای اعمال کنترلهای سختگیرانهتر در این زمینه استفاده شود. صنعت مالی نمونه خوبی از این موضوع است، زیرا فرایندهای شناسایی مشتری در سراسر این صنعت رایج شده است.
فیضآبادی ثانی با بیان اینکه خریدهای متقلبانه مستقیماً بر درآمد سازمان و بالقوه بر شهرت آنها تأثیر میگذارد، اظهار کرد: «زمانی تجارت الکترونیک با فروش کتابها و اقلام باارزش کم شروع شد، اکنون سفارش آنلاین اقلامی مانند گوشیهای هوشمند یا حتی اتومبیل رایج شده است. این اقلام باارزش بالاتر اهداف عالی برای سارقان هویت هستند و شرکتهایی که در حال تحول دیجیتال هستند نمیتوانند اهمیت هویت را نادیده بگیرند، چرا که روشهای سنتی دیگر معنا ندارند و بسیاری از مشاغل در الگوهای قدیمی در مورد تأیید هویت برای تراکنشهای آنلاین باقیماندهاند.»
به گفته او، فقدان وجود یک تعریف واحد با رویه مشترک مشخص و مورد اجماع میان متولیان این امر، از هویت و احراز هویت در فضای مجازی، ثبت، تجمیع و مدیریت اطلاعات مرتبط در کشور بهصورت متمرکز از چالشهای بومی حوزه هویت و احراز هویت دیجیتال به شمار میروند. درک نامناسب از وجود سطوح مختلفی از احراز هویت و عدم توجه به منافع همه ذینفعان در توسعه پلتفرمهای هویتی و همچنین تعاملپذیری نامناسب بین نهادهای مختلف درمورد فناوریها و پلتفرمهای مورداستفاده از دیگر موانع احراز هویت دیجیتال هستند.
او روشن نبودن اهداف و اولویتهای مشخص توسط سیاستگذار در توسعه سیستمهای مبتنی بر هویت دیجیتال را از دیگر موانع در مسیر احراز هویت دیجیتال معرفی کرد و اظهار داشت: «در این میان عدم وجود یک چارچوب قانونی مشخص و یا وجود قانونهای متداخل، متناقض و ضعفهای فرهنگی و آموزشی مزید علت هستند.»
مدیرعامل شرکت دادهپردازی ایران اظهار داشت: «در طی چند سال آینده، انتظار میرود که ارزشآفرینی دیجیتال به اولویت اصلی کسبوکار استراتژیک شرکتها در همه صنایع مبدل شود و دگرگونی دیجیتال به سازمانها این فرصت را میدهد تا از طریق استفاده از فرایندها، ابزارها و مکانیزمهای جدید دیجیتالی، نحوه اداره کسبوکار دوباره ترسیم کنند.»
او با بیان اینکه چالشهای تحول دیجیتال همیشه مستقیماً به نگرانیهای تکنولوژیکی یا موانع فنی مرتبط نیستند، گفت: «چالشها میتوانند از جنس مسائل مردممحور، ساختارهای سازمانی و سایر عوامل غیرفناوری باشد و بهترین راه برای غلبه بر آنها، شناسایی و ارزیابی این مورد است که کدامیک از این چالشها بر کسبوکار شما تأثیر میگذارد.»
فیضآبادی ثانی در ادامه اهم ریسکهای کلان تحول دیجیتالی را برشمرد و گفت: «داشتن انتظارات بیش از حد، فقدان مجموعه مهارتهای لازم، تبیین دقیق چارچوبها، نداشتن مشاور حاذق و عدم ارزشیابی واقعبینانه از جمله ریسکهای کلان تحول دیجیتال هستند.»
او در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای کاهش ریسک در تحول دیجیتال میتوان انجام داد، گفت: «اولین اقدام در این حوزه، افزایش مالکیت ریسک در خط مقدم کسب و کاراست؛ در بسیاری از سازمانها، مسئولیت مدیریت ریسک مستقیماً بر دوش مدیران ارشد است. بااینحال، در عصر تحول دیجیتال، این رویکرد دیگر کارآمد نیست. سرعت و پیچیدگی تغییرات دیجیتال، پیشبینی هر خطر احتمالی را برای رهبران ارشد غیرممکن کرده است. در عوض، تیمهای چابکی که در صف کار میکنند باید مالک آن باشند و در قبال آن پاسخگو باشند.»
فیضآبادی ثانی راهکار دوم را برای کاهش ریسک در تحول دیجیتال شناسایی و کنترل مخاطرات به روش چابک دانست و گفت: «در دنیایی که روز بروز دیجیتالی میشود، کسبوکارها باید در رویکرد خود به مدیریت ریسک، چابکتر شوند. روشهای سنتی مدیریت ریسک دیگر برای مقابله با چالشهای منحصربهفرد ناشی از تحول دیجیتال کافی نیستند. برای حل ریسک در تحول دیجیتال، کسبوکارها باید ریسک را به روشی چابکتر شناسایی و مدیریت کنند.»
به گفته او، بهکارگیری الگوهای مدرن شناسایی ریسک از دیگر راهکارهای کاهش ریسک در تحول دیجیتال به شمار میرود؛ «مدیریت ریسک جزء حیاتی هر اقدام تحول دیجیتال است. درگذشته، خطرات با استفاده از روشهای مختلفی از جمله مصاحبه، گروههای متمرکز و نظرسنجی شناسایی میشد. بااینحال، این روشها دیگر در دنیای مدرن کارآمد نیستند. با ظهور فناوریهای دیجیتال، اکنون میتوان با استفاده از تجزیهوتحلیل دادهها، مخاطرات را شناسایی کرد. با تجزیهوتحلیل دادههای حسگرها (شاخصهای تعریف شده)، رسانههای اجتماعی و سایر منابع، سازمانها میتوانند بهسرعت ریسکها را شناسایی کرده و اقداماتی را برای کاهش آنها انجام دهند.»
فیضآبادی ثانی اطمینان از ارتقای مهارت کارکنان و مدیریت استعداد را ضامن اجرای موفقیتآمیز تحول دیجیتال دانست و گفت: «کسبوکارها با این دستاورد میتوانند احتمال خطاها و اشتباهات پرهزینه را کاهش دهند. علاوه بر این، با مدیریت دقیق استعدادها در طول یک تحول دیجیتال، کسبوکارها میتوانند اطمینان حاصل کنند که کارمندان کلیدی با کار بیش از حد شلوغ نمیشوند یا از پروژههای مهم دور نمیشوند.»
مدیرعامل شرکت دادهپردازی ایران درباره برگزاری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، گفت: «برگزاری همایشهای تخصصی در حوزه بانکداری دیجیتال بستری مناسب برای ارتقا آگاهی جامعه با بانکداری دیجیتال است. پیچیدگیهای تخصصی بانکداری دیجیتال، لزوم فرهنگسازی و آموزش را در این زمینه را گوشزد میکند؛ همایشی متشکل از کارشناسان و صاحبنظران این حوزه، راهگشا خواهد بود.»
نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با موضوع ارزشآفرینی دیجیتال در روزهای ۱ و ۲ اسفند سال جاری در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. در این همایش بهموازات سخنرانیها، میزگردها و کارگاههای علمی، جشنواره (دکتر نوربخش) جهت انتخاب و معرفی نوآوریهای برتر بانکها و شرکتهای فعال در حوزه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت و همچنین نمایشگاهی تخصصی جهت معرفی جدیدترین دستاوردهای بانکها، شرکتها و سازمانهای ارائهدهنده خدمات مرتبط برگزار میشود.