راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پایه‌گذاری نظام رمزارزی جهان توسط بریتانیا / بریتانیا یک گام به صنعت رگولاتوری دارایی دیجیتال نزدیک‌تر می‌شود

دولت بریتانیا، اعلام کرده که برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای حمایت از مصرف‌کنندگان رمزارز و رشد اقتصاد رمزنگاری در نظر گرفته است. این برنامه‌ها، قرار است در قالب پیاده‌سازی یک نظام رمزارزی قدرتمند در بریتانیا، فعالیت‌های مبتنی بر دارایی‌های رمزارز را در این کشور تنظیم کند.

دارایی‌های رمزارز، یک کلاس دارایی تقریباً جدید، متنوع و دائماً در حال تکامل است که در کنار طیف گسترده‌ای از مزیت‌ها، ریسک‌هایی نیز برای مصرف‌کننده‌ها در پی دارد. مانند همه بازارهای نوظهور دیگر، بخش رمزنگاری هم در حال حاضر، سطح نوسان بسیار بالایی را تجربه می‌کند و زنجیره ناکامی‌های دومینویی سال گذشته، آسیب‌پذیری برخی از مدل‌های تجاری این صنعت را بیش‌از‌پیش هویدا کرده است.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا معتقد است که اتخاذ یک رویکرد قوی در پیاده‌سازی رگولاتوری رمزارز، می‌تواند در کاهش خطرات صنعت رمزارز تاثیرگذار بوده و در عین حال، از مزیت‌های فناوری‌های رمزنگاری نیز بهره ببرد. ایجاد این نظام و تنظیم این بخش جدید و هیجان‌انگیز، به آن اجازه می‌دهد تا با خیال راحت شکوفا شود، رشد کند موجود را سرعت ببخشد و مشاغل و سرمایه‌گذاری‌ها را رونق دهد.

اندرو گریفیت (Andrew Griffith)، وزیر اقتصاد خزانه‌داری بریتانیا می‌گوید «ما بر تعهد خود برای رشد اقتصادی و ایجاد تحول و نوآوری‌ در فناوری ثابت‌قدم می‌مانیم که شامل فناوری دارایی‌های رمزنگاری است… اما درعین‌حال، باید با تضمین استانداردهای قوی، شفاف و منصفانه، از مصرف‌کنندگانی که از این فناوری جدید استقبال می‌کنند نیز محافظت کنیم».

بر اساس برنامه‌ریزی که توسط وزارت خزانه‌داری مطرح شده، دولت بریتانیا سعی دارد مجموعه گسترده‌ای از دارایی‌های رمزارز را در این کشور تنظیم کند و آنها را، مانند رویکرد نظارتی خود در امور مالی سنتی، زیر سایه قوانین بیاورد. رویکردی که مقررات مربوط به واسطه‌های مالی و متولیان رمزارز را نیز تقویت می‌کند؛ صرافی‌هایی که معاملات و نگهداری و ذخیره‌سازی امن دارایی‌های رمزارز را برعهده دارند. گام برداشته شده توسط بریتانیا برای تنظیم رمزنگاری، به تقویت جهانی مقررات رمزارزها هم کمک کرده و در عین حمایت از مصرف‌کننده، باعث افزایش انعطاف‌پذیری عملیاتی شرکت‌ها نیز خواهد شد. وزارت خزانه‌داری بریتانیا می‌گوید، هدف از این رایزنی «رسیدن به نقطه نظرات در خصوص تقویت انسجام بازار و حمایت از مصرف‌کننده، با اتکا به تنظیم نظامی حقوقی برای جلوگیری از سوءاستفاده در بازار رمزارزهاست».

آن دسته از شرکت‌های دارایی‌های رمزارز مجاز که از مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (Financial Conduct Authority (FCA)) مجوز دریافت کرده‌اند، می‌توانند فعالیت‌های تبلیغاتی خود را تحت نظارت وزارت خزانه‌داری از سر بگیرند. هرچند که رژیم نظارتی گسترده‌تری در حال پیاده‌سازی است و شرکت‌های مختلف فعال در صنعت رمزنگاری را پوشش خواهد داد.

درنهایت، هدف از این رویکرد، ارتقای نوآوری، حمایت از مصرف‌کننده و همگام‌سازی استانداردهای امور مالی رمزارز با امور مالی سنتی است، تا با ریسک‌های احتمالی مقابله شود و شرکت‌ها و مصرف‌کننده‌های آنها، نهایت بهره را در عین ایمنی ببرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.