راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخشنامه جدید ضد پول‌شویی بانک مرکزی ابلاغ شد / شروط انجام تراکنش بالای 10 میلیارد تومان چیست؟

بانک مرکزی بخشنامه جدید مربوط به مبارزه با پول‌شویی را به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرد که طبق این بخشنامه، مبالغ بالای 10 میلیارد تومان به‌عنوان آستانه تعیین شده برای تراکنش‌های مشکوک به پولشویی است و شروط انجام این تراکنش‌ها در این بخشنامه اعلام شده است.

این بخشنامه که برای جلوگیری از انجام تراکنش‌های دارای الگوی غیرمعمول و پیشگیری از پولشویی به بانک‌ها ابلاغ شده است، هرگونه تعامل کاری مشتری و مؤسسه اعتباری که حداقل یکی از موارد زیر را در برگیرد، به‌عنوان تراکنش‌های دارای الگوی غیرمعمول معرفی کرده است:

  1. در مواردی که هدف قانونی یا اقتصادی تراکنش با اطلاعات پروفایل مشتری اعم از اطلاعات اقتصادی و مالک واقعی همخوانی نداشته باشد.
  2. تراکنش‌هایی که دارای هدف قانونی و اقتصادی نامشخص باشند.
  3. دستور پرداخت‌های ارائه شده از سوی مشتری به واحد عملیاتی مؤسسه اعتباری بالاتر از آستانه مقرر در این ضوابط و الحاقات و اصلاحات بعدی آن.
  4.  سایر موارد به تشخیص و اعلام بانک مرکزی.

وظایف بانک‌ها برای شناسایی تراکنش‌های مشکوک


در ادامه، وظایفی برای اجرای مواد بخشنامه مبارزه با پول‌شویی برعهده بانک و مؤسسه اعتباری قرار گرفته که آنها باید رویه‌های جامع و کارآمد به‌منظور کنترل و مدیریت تراکنش‌های دارای الگوی غیرمعمول را طبق مفاد این ضوابط در فرایندها و سامانه‌های عملیاتی خود تعبیه و اجرا کنند.

همچنین، مؤسسه اعتباری باید در فرایندها و سامانه‌های عملیاتی خود سازوکارهای کنترلی مقتضی را تعبیه کند به‌گونه‌ای که امکان انجام تراکنش‌هایی که عنوان انتخاب شده برای فیلد «بابت» با مقصد و علت تراکنش همخوانی نداشته باشد، فراهم نشود.

علاوه بر این، مؤسسه اعتباری مکلف است واحد مبارزه با پول‌شویی را به‌عنوان واحد تأییدکننده تراکنش‌های دارای الگوی غیرمعمول انتخاب کند و ترتیبات مندرج در تبصره (1) ماده (37) آیین‌نامه را به‌منظور کسب اطمینان لازم از رعایت کامل الزامات آیین ضوابط به کار گیرد.

این بخشنامه، انجام تراکنش بالاتر از آستانه مقرر، بدون تأیید واحد تأییدکننده را ممنوع اعلام کرده است.

البته، درصورتی‌که مجموع مبالغ برداشت از کلیه حساب‌های سپرده متعلق به مشتری در یک مؤسسه اعتباری با مقصد یکسان در یک روز از آستانه مقرر تجاوز کند، واحد عملیاتی مؤسسه اعتباری باید ضمن دریافت مستندات مربوط به علت انجام تراکنش، کنترل و بررسی‌های اولیه را انجام داده و مستندات مذکور را جهت بررسی‌های تکمیلی و تأیید نهایی به واحد تأییدکننده ارسال کند.


مهلت اعلام تاکید انجام تراکنش بالای 10 میلیارد تومان


در این زمینه، در صورت اعلام واحد تأییدکننده مبنی بر بلامانع‌بودن انجام تراکنش، تراکنش انجام می‌شود که مهلت زمانی اعلام نتیجه در خصوص انجام تراکنش بالاتر از آستانه مقرر توسط واحد تأییدکننده بین ۱ تا ۲۴ ساعت است که انجام تراکنش قبل از سپری‌شدن حداقل زمان تعیین‌شده ممنوع است.

دراین‌بین، اگر در صورت اعلام‌نشدن نتیجه توسط واحد تأییدکننده پس از اتمام مهلت زمانی تعیین شده در این ماده، موضوع به‌منظور پیگیری به نماینده مدیرعامل که به این منظور انتخاب شده و از اختیارات کافی برخوردار است، ارجاع می‌شود.

بخشنامه بانک مرکزی انجام تراکنش بالای 10 میلیارد تومان را مشروط به سپری‌شدن پنج مرحله اعلام کرده که این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. مطابقت اطلاعات مشتری با الزامات مقرر در ماده (79) آیین‌نامه.
  2. به‌روزرسانی پروفایل مشتری در بازه زمانی شش‌ماهه اخیر.
  3.  انطباق مبلغ و مقصد وجه با اطلاعات اقتصادی و مالک واقعی مندرج در پروفایل مشتری.
  4. دریافت اطلاعات و مستندات کافی در خصوص منشأ وجه تراکنش و صحت‌سنجی آن تا حد ممکن.
  5. استعلام اطلاعات و مستندات ارائه شده از طرف مشتری از طریق سامانه و بانک‌های اطلاعاتی در دسترس.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.