راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سبد شاخصی کریپتویی چیست؟

یکی از دشوارترین مراحل سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها، تصمیم‌گیری و انتخاب ارزهاست که دلایل بسیاری دارد؛ از این دلایل می‌توان به وجود بیش از بیست هزار رمزارز، قیمت بالای بعضی از رمزارزها، متفاوت بودن کاربرد و اهداف رمزارزها و… اشاره کرد.

مخصوصاً اگر ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری در کریپتو باشید، این تصمیم‌گیری درباره ارزها می‌تواند سخت‌تر باشد و اگر نسنجیده و تحت تأثیر هیجانات در این بازار عمل کنید، متحمل ضرر خواهید شد.

در کنار تمام این سختی‌ها، ابزار و امکاناتی نیز در این بازار مالی وجود دارد که مانند یک کاتالیزور عمل کرده و سرمایه‌گذاری در کریپتو را ساده‌تر و کم ریسک‌تر می‌کند؛ یکی از این امکانات، صندوق یا سبد شاخص کریپتویی است. در ادامه به معرفی پرتفوی شاخص کریپتویی پرداخته شده است.

برای درک بهتر صندوق یا سبد شاخص کریپتویی، بهتر است ابتدا با ماهیت صندوق شاخص در بازارهای مالی به طور کل آشنا شوید. صندوق شاخص، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که از یک شاخص معیار پیروی می‌کنند؛ وقتی پول را در صندوق شاخص قرار می‌دهید، آن پول نقد برای سرمایه‌گذاری در تمام مواردی که آن شاخص خاص را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌شود. شما نسبت به خرید سهام یا هر نوع سرمایه‌گذاری فردی دیگر، سبد متنوع‌تری دارید. طبق این تعریف، صندوق شاخص ارزدیجیتال، یک نوع از امکانات مالی است که در گروهی از ارزهای‌دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند.


مزایا و ویژگی های سبد شاخص


سبد شاخص کریپتویی مزایای بسیاری دارد که به معامله‌گران مخصوصاً در شروع راه کمک می‌کند؛ این سبد یک پرتفوی متشکل از چندین ارز مختلف است که بر اساس مولفه‌های خاص کنار هم قرار می‌گیرند و با هزینه کم هم می‌توانید چندین ارز که در نظر دارید را خریداری کنید و لازم نیست برای هر کدام جداگانه هزینه پرداخت کنید؛ همچنین در سبد خود می‌توانید مجموعه‌ای از ارزهایی را داشته باشید که هر کدام مختص یک پروژه خاص مثلاً مخصوص دیفای، متاورس و… هستند.

البته باید توجه داشت که سبد باید به درستی طراحی و اجرا شود. انتخاب دارایی‌های موجود در پرتفوی یکی از فاکتورهای مهم در بازدهی آن است، در کریپتوکارنسی معمولاً بهتر است وزن دارایی‌ها بر اساس ارزش بازار ارزها تعیین شوند، همچنین بهتر است محتویات داخل پرتفوی متنوع باشد و دربرگیری بالایی داشته باشد. این پرتفوی ریسک معاملات را نیز کاهش می‌دهد و ریسک، بین ارزهای داخل سبد تقسیم می‌شود. ویژگی قابل توجه دیگر مربوط به، به‌روز بودن دارایی سبد بر اساس شاخص تعیین شده است و بهتر است هر چند وقت یک بار پرتفوی به روز شود.


تفاوت سبدهای شاخص


تفاوت صندوق‌های شاخص ارزهای ‌دیجیتال با مابقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر، مثلاً صندوق‌های شاخص سهام، صرفاً نوع دارایی است که در هر یک از آن‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری کرد..

یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ بین این نوع سبدها در میزان دسترسی به آن‌هاست. در حال حاضر صدها صندوق و سبد شاخص سهام و اوراق قرضه وجود دارد اما تعداد سبدهای شاخص ارزدیجیتال محدود است و در ایران صرافی ارز دیجیتال رمزینکس این سرویس را ارائه می‌دهد. سبد شاخصی رمزینکس به اسم رمز باکس(rb10)  شناخته می‌شود و پورتفویی از 10 رمزارز برتر بازار است که به نسبت وزنی متناسب با ارزش بازار خود در این سبد قرار گرفته‌اند. کاربران باتوجه به NAV  سبد می‌توانند از ارزش واقعی سبد در هرلحظه آگاه شوند.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد رمزباکس این است که هر ۲۴ ساعت، سهم هر رمزارز با توجه به دامیننس آن بازنگری می‌شود؛ و ارزهای تشکیل‌دهنده این سبد هر یک ماه یک‌بار مورد تحلیل و بررسی مجدد قرار می‌گیرد. حداقل میزان خرید این سبد ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده و در مورد کارمزد معاملات نیز برای آسودگی کاربران، کارمزد ثابت ۲۵ صدم درصد در نظر گرفته شده است. رمزباکس را می‌توانید با مراجعه به سایت صرافی رمزینکس تهیه و معامله کنید.

منبع رمزینکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.